banner

Tvoření, renovace či jen zkrášlení věcí ubrouskovou technikou je velice oblíbené. Jedná se o jednoduchou techniku, kterou mohou používat jak děti, tak i dospělí.

Ubrousková technika se hodí na různé materiály. Dřevo, textil, keramiku, plátno .....

Zde si ukážeme nejen jednoduchý návod na tvoření ubrouskové techniky na textil, ale také "klasickou" ubrouskovou techniku, tvořenou pomocí lepidla, která je vhodná na řadu materiálů.

1. Ubrousková technika - návod na textil

Co budeme potřebovat na ubrouskovou techniku na textil?

  • Textilní bavlněnou tašku,
  • lepidlo na textil,
  • pečící papír,
  • nůžky,
  • žehličku,
  • plochý štětec,
  • zažehlovací mřížku.
Ubrousková technika

Všechny uvedené potřeby lze zakoupit v kamenných obchodech společnosti Optys, či na e-shopu www.optys.cz.

Ubrousková technika na textil - postup

1) Z třívrstvého ubrousku odstraňte dvě papírové vrstvy a na poslední barevnou vrstvu ubrousku zažehlíte z rubu zažehlovací mřížku (i s papírovou krycí páskou) přes zvolený motiv (u větších motivů zažehlíte pásku několikrát vedle sebe)

Ubrousková technika 1

2) Po zažehlení pásky vystřihněte z ubrousku zvolený motiv a odstraňte papírovou pásku. Na rubové straně zůstane přižehlená silikonová vrstva

Ubrousková technika 2

3) Ubrousek otočte silikonovou vrstvou k textilu a přes pečící papír jej zažehlete.

Ubrousková technika 3


4) Aby se mohl ubrousek s textilií prát, přetřete motiv lepidlem na textil a po zaschnutí přežehlete přes pečící papír, aby se nepoškodil ubrousek, nebo plocha žehličky

Ubrousková technika 4

5) Po fixaci zažehlením je možné prát textil v rukách na teplotu max. 40 °C.

Taška

2. "Klasická" ubrousková technika (tvorba obrázku)

Zdají se vám květináče, krabičky nebo prostírání u vás doma nudné a obyčejné? Nechejte se inspirovat širokou nabídkou ubrousků a vytvořte si rychle a jednoduše krásnou dekoraci.

Co budeme potřebovat?

  • Předmět na dekoraci
  • Ubrousek
  • Lepidlo na ubrouskovou techniku
  • Akrylové barvy
  • Štětec
  • Nůžky
Klasická ubrousková technika materiál

Všechny uvedené potřeby lze zakoupit v kamenných obchodech společnosti Optys, či na e-shopu www.optys.cz.

Ubrousková technika - postup

1) Zvolený předmět natřete akrylovou barvou. Barvu volte světlejší, aby motiv nezanikl a hodil se k ubrousku. Barvu nechejte zaschnout.

Klasická ubrousková technika 1

2) Vystřihněte zvolený motiv z ubrousku a oddělte horní potisknutou vrstvu. Některé motivy můžete jednoduše otrhat, tím získáte zajímavý nepravidelný okraj. Ubrousky můžete vzájemně kombinovat.

Klasická ubrousková technika 2

3) Na suché místo, kde chcete ubrousek umístit, naneste tenkou vrstvu lepidla. Přiložte vystřihnutý motiv z ubrousku a opatrně ze středu k okrajům ubrousek vyhlaďte plochým štětcem, aby nezůstali vzduchové bubliny.

Klasická ubrousková technika 3

4) Potom nechejte ozdobený předmět opět zaschnout. Nakonec stejným lepidlem, kterým jste ubrousek lepili, celý předmět znovu přetřete. Lepidlo odpuzuje vodu a zároveň funguje jako ochranný lak.

Klasická ubrousková technika 4

3. Ubrousková technika na plátno - inspirace aneb ubrousková technika pro začátečníky

Calamity J - Ubrousková technika

Obrázek Calamity J. z kurzu ubrouskové techniky.

Calamity J - Ubrousková technika

Obrázek Sophie od Calamity J. z kurzu ubrouskové techniky.

Calamity J - Ubrousková technika
Calamity J - Ubrousková technika

Domácí tvoření ubrouskovou technikou Sophie.

Calamity J - Ubrousková technika

Domácí tvoření ubrouskovou technikou Calamity J.

Doufáme, že se Vám tvoření a postup líbil.

Sdílejte stránku

Ubrousková technika - diskuze

holky, jste šikulky
Nádherné

Poradna

Období vzdoru?
avatar Siry 16. 07. 2025

Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.

Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá,  aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel,  vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky.  Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí,  že školka není pouze hraní si v dětské herně,  ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá,  například zmiňované odvedeni pozornosti.  Velmi pěkně postupujete,  když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte.  Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování,  které by syn dělat měl,  které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví,  jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.  
 

Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám,  že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít. 
 

Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr,  v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte,  pokud tedy projevy nejsou extrémně silné.  Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému,  kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají,  strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie. 
 

V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce,  případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení. 
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

 

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Set 5 dětských knížek 0–8 let

Předškolní vzdělávání
Včetně jediné komplexní předškolní přípravy s mnoha praktickými aspekty pro život. Předejte svému dítěti jedinečné kvalitní know-how lékařky-vzdělavatelky s vysokými nároky na všeobecné vzdělání. „Na prvních 6 letech extrémně záleží,“ říká Jana Martincová, matka ADHD dítěte, díky kterému se stala autorkou a vydavatelkou, a své dítě tak posunula ve vývoji.
cena pouze u nás: 1 425 Kč
Set 5 dětských knížek pro chytré hlavičky