Inzerce
Inzerce
Inzerce

Jak Maytášek reagoval na první dny v nové školce?

Matyášek začal chodit od poloviny září do logopedické školky

Mateřská logopedická školka spolupracuje s klinickými logopedy, se SPC pro vady řeči a pedagogicko-psychologickou poradnou. Školka je nejen pro děti s vadami řeči, ale také pro děti s jiným postižením jako je třeba sluchové, mentální, ale třeba i pro děti s poruchou autistického spektra.

Minule jsem zmínila, že Matyášek má dysfázii prostou. Co to tedy je?

Dysfázie je vývojová vada řeči (ne získaná až v průběhu vývoje jedince), kde hlavním a prvním příznakem je opožděný vývoj řeči. Její další příznaky se objevují s postupujícím věkem dítěte. Předpona dys - terminologicky porucha vývoje, fázie - odpovídá řeckému výrazu femi, což značí vyprávění. Odchylky od normy tedy postihují vypravování jako celek. Příčina je skrytá ve fungování centrální nervové soustavy, v její nezralosti nebo poškození. Projevy řeči jsou různého stupně (od úplné nemluvnosti, až po nejlehčí stupeň, kdy se často zaměňuje za dyslálii - poruchu výslovnosti) a nepostihují jen řeč, ale často sluchovou, zrakovou percepci, grafomotoriku, prostorové vnímání, paměťové funkce. Řeč může zasahovat oblast sémantickou, syntaktickou, ale i gramatickou. Nerovnoměrný vývoj mezi jednotlivými složkami může dosahovat i rozdílů několika let.
Takto mi to bylo vysvětleno na www.klinickalogopedie.cz

Matyho jsme na změnu připravovali

Během minulého týdne, ale de facto celé prázdniny jsem Matyáška připravovala na to, že bude chodit do jiné školky, než původně chodil. Kolem logopedické školky chodíme, vždycky když jdeme na procházku do parku, takže to nebyl zase až takový problém mu vysvětlit, kam bude chodit. Logopedickou školku máme jen 5 minut od bytu, což je výhoda, kdyby se třeba něco stalo.

První den ve školce

V pondělí 3. 9. jsem šla Matyáška zavést do školky. Když jsme odcházeli z bytu, tak Maty plakal za tatínkem a když jsem pak odcházela ze třídy, tak taky trošku plakal. Doufám, že se to bude postupem zlepšovat a plakat přestane. Matyášek začal chodit do třídy Koťátek. Vzali jsme sebou ihned zubní kartáček, pastu, pyžamko, věci na převlečení, papučky, logopedický sešit a Gugi - to je jeho plyšová kačenka.

Ve třídě má Matyášek jednu paní učitelku a pak paní ředitelku a je tam s nimi ještě i asistentka pedagoga, která má na starosti jedno dítko.
V Matyho třídě je celkem 10 dětí i s ním. Ve třídě mají 2 holčičky. Matyáška budu tentokrát vodit do školky já s Tobim, aby se nám tatínek nevracel později z práce. Vodit ho budu tak, aby byl Matyášek ve školce mezi 7,30 a 8 hodinou.

Ten den byl Matyášek už na celý den, zašla jsem si pro něj kolem 15 hodiny. Paní ředitelka řekla, že Matyášek trošinku poplakal, ale že je šikovný a usnul mezi prvními a pak ho museli budit.
Akorát se nám vloudila chybička a to ta, že Matyášek může chodit do školky až po 3. narozeninách, tj. 19. 9. 2012.
Je pravdou, že jsem takový papír podepisovala, akorát jsem na to zapomněla.

A co jsme dělali do té doby?

Byli jsme doma, chodili jsme ven pokud počasí dovolilo, Matyáška čekala kontrola na urologii a zvládli jsme zajít i na EEG, já strávila jeden den v nemocnici a 15. 9. jsme oslavili Matyho 3. narozeniny.

Tentokrát už naostro

Ve středu 19. 9. 2012 jsme vyrazili do školky. Matyášek doma poplakával, jelikož už nebyl doma tatínek. Tak jsem pustila pohádky a bylo po pláči, mezitím jsme se nasnídali, udělali ranní hygienu a oblékli se a pak už byl čas vyjít do školky.
Do školky jsme přišli tak akorát. Maty byl první. Převlékl se, a pak jsme šli do třídy. Tobiášek mezitím čekal v kočárku dole u dveří. Když jsem třídu opouštěla, tak Matyášek plakal, ale má hodnou paní učitelku, která ho hned objala. A pak už asi bylo po pláči.
Když jsem odpoledne pro Matyho přišla, tak si hezky hrál u stolečku. Paní ředitelka sdělila, že Matyášek je velmi šikovný.
Ale až doma jsme si vzpomněli, že jsme ve školce zapomněli Gugi a logopedický sešit. :-((

Paní ředitelka nebude některé dny ve třídě, a proto si Matyho budu některé dny vyzvedávát po obědě. Shodli jsme se na tom, že by to byla pro něj další změna, kdyby spinkal v jiné třídě a že to bude pro něj lepší, že je ještě malinký. V jiné třídě může spinkat, až si ve školce zvykne.

Každou sudou středu bude do školky docházet logoped

Každou středu v sudý týden, budu vodit Matyáška, až na 11.20 to tam bude přímo pan logoped, ke kterému jsme chodili a bude s Matym cvičit. Poté zůstane Matyášek dál ve školce. Je třeba, abych tam byla a věděla, co a jak a jak má správně vyslovovat a snažit se mluvit. No pro mě je to zrovna nevhodný čas, jelikož Tobiášek v té době spinká a pak mu chystám oběd. Takže uvidíme, jak nám to bude vyhovovat a pokud nám to vyhovovat nebude, tak bychom se s panem logopedem nevídali ve školce, ale docházeli bychom zase my za ním.

Třídní schůzka

Ve čtvrtek, když jsme přišli do školky, proběhla menší třídní schůzka. Dozvěděla jsem se, že pokud dítka pojedou na výlet nebo pokud by nějaké dítko začalo brát nějaký lék, tak potřebují ve školce potvrzení od lékaře, bez tohoto potvrzení léky dítku nepodají. Také jsem se dozvěděla, že příští měsíc musíme dát školce sponzorský dar 600 Kč, který bude sloužit na celoroční školkovské akce. Kromě toho jsem dostala dva papíry, kde jsem měla napsat o čem chci, aby mě školka informovala ohledně dovedností a schopností Matyáška, druhý papír byl na vyplnění informací (tj. kdy začal chodit, mluvit, aj...)

Taky nás měla možnost zapsat do kroužku tvořivá dílnička. Tento kroužek mě zaujal a já nás na něj zapsala a budeme na něj docházet 1x za 14 dnů v odpoledních hodinách. Moc se na to těším, Tobiho vezmu s sebou, takže to bude paráda.
Matyáška jsem si ve čtvrtek vyzvedla po obědě i se svačinkou, byl strašně moc rád a hlavně jsme tentokrát nezapomněli vzít Gugi a logosešit, abychom mohli doma procvičovat. Logosešit sebou do školky bereme každý den.

Plačtivé páteční ráno

Nastal pátek. Já ráno vstávám už v 6 hodin, abych si mohla dát v klidu kafe a kouknout na BOL. Maty se dneska probudil a opět hledal tatínka. Ten už doma nebyl a odjel do práce. Takže jsme se mazlili a já jej utěšovala. Pak posnídal, já mezitím probudila Tobiho. Matymu se dneska do školky vůbec nechtělo, nechtěl se obléct a chtěl zůstat doma. Nakonec se ale obléknul a do školky jsme vyrazili. Ve školce v šatně mi Matyášek začal plakat a chtěl jít pryč. Já se sním, mazlila a říkala mu, že pro něj přijdu po obědě a pak, že už budeme doma a budeme čekat na tátu. Po obědě jsem Matyáška vyzvedla a byl moc rád.
Bylo mi ho strašně moc líto, z předchozí školky, jsem toto neznala, protože nikdy neplakal. Doufám, že to snad časem přejde a nebude to takové pořád.

Zpracovala: Naďa Barochová

Inzerce

ŘÍKAČKY PRO CHYTRÉ HLAVIČKY

představení knihy pro děti

Interaktivní set Říkačky pro chytré hlavičky formátu A5 obsahuje 3 části: Hlavní kniha Říkačky – říkanky pro děti (pohybové říkanky, malovací, naučné, o světě kolem nás,..), Kreslení dle předlohy - doplňovačky pro děti, Pexesové karty – 3 sady karet - 12 listů (obrázkové, písmenkové, prázdné pexeso). Říkanky s praktickou kroužkovou vazbou posunou Vaše dítě dále! O zdraví, bezpečnosti a světě kolem nás s cvičením a kreslením.

Inzerce

Ucelená řada vzdělávacích knížek Babyonline pro děti 0-7 let s videi.

Po dětské literatuře jsme se zaměřili na 2 důležitá období v životě ženy: těhotenství – kniha Zdravé těhotenství a po 40 – kniha Žena po 40 – sebevědomá a v kondici.

Inzerce

www.prochytrehlavicky.cz

 

Inzerce
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

První týden: jak Matyášek zvládl svůj první den v nové školce - diskuze

Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

Dobrý den, potřebovala bych radu ohledně syna. Jsou mu 2 roky a 8 měsíců. Byl kojen 7 měsíců. Už od malinka je na mě závislý. U babiček byl dohromady čtyřikrát přes noc, nejdříve plakal, pak už to zvládl bez breku, ale nešťastný. S jídlem se trápime cca od roka. Nechce jíst s nikým jiným než se mnou. Do teď mi odmítá jíst kousky. Takže doteď mu jídlo mačkám vidličkou, když cítí maso, hned ho vyplivuje. Myslela jsem, že to bude problém s kousky jako takovými, ale sušenky a to co mu chutná normálně sní, rozkouse. Celkově ho do jídla musíme nutit. Ovoce nechce vůbec, jí pouze kapsičky. Jogurty má rad, kakao a k večeři pouze chleba se žervé. Šunku, sýr taky odmítá. Jídlo se snažíme řešit různými doplňky stravy k navození chuti k jídlu. Věřím, že z toho vyroste. Teď v září nastupuje do školky a já doufám, že až uvidí ostatní děti, tak začne papat normálně. Více mě ale trápí ta závislost na mě. Je nešťastný i s manželem. Potřebovala bych poradit, jak ho to odnaučit. Před 8 měsíci jsem začala chodit na poloviční úvazek do práce, mysleli jsme, že se to zlepsi, když nebude furt se mnou. Ale je to stále stejně. Vždycky tu dobu přetrpi, pláče když odcházím. Neustále ho ubezpečuji, že se vrátím, že jdu jen do práce. Je vidět, že tomu rozumí, ale přesto se to nelepší, spíše naopak. Moc děkuji za jakoukoliv radu. Šafránková

Dobrý den, ohledně synovy stravy se poraďte s ošetřujícím lékařem. Pokud dítě prospívá, i když konzumuje jen určitá jídla, pak není důvod k obavám. S lékařem byste ale také měli konzultovat případné doplňky stravy, které dítěti dáváte. Ne všechny musí být pro takto malé dítě vhodné. Také by možná bylo dobré, aby lékař chlapci udělal krevní obraz, jestli mu opravdu nějaké živiny chybí, abyste mu nepodávali nadbytečné množství některých živin či vitamínů. Některé děti vykazují při jídle zvláštnosti, jedí jen určitá jídla a vybírají si. Není dobré dítě do jídla nutit a nutit jej k experimentování. Nová jídla však je dobré nabízet, v případě zájmu nechat ochutnat. Chutě dětí se mění a časem třeba syn může být ke zkoušení jiných jídel přístupnější. Zvláštnosti v jídle však ale také mohou vykazovat děti např. s poruchami autistického spektra, či děti hodně v jídle konzervativní. Mám příliš málo informací a váš syn je příliš malý. Ohledně pobytu bez vás nepíšete, kdo syna hlídá, když jste v práci. To že pláče, když odcházíte bývá u dětí normální. Je potřeba mu to citlivě vysvětlit na úrovni jeho chápání a vývoje. Dobu odchodu však neprodlužovat, dítě ani nadměrně nelitovat, nemazlit apod. Potom by si myslelo, že váš odchod je něco mimořádného a je důvod se bát. Takto malé dítě také nemá ještě vyvinutý pojem času, žije přítomností a myslí si proto, že odcházíte navždycky. Trošku mi z vašeho popisu připadá, že maličko chcete, aby na váš syn byl závislý, že vám to dává dojem výlučnosti a důležitosti. To vše dítě vycítí. Proč myslíte, že dobu bez vás protrpí. Žádné malé dítě se pokud je o něj dobře postaráno, má dobře rozvinuté citové vazby a navíc třeba už zná osobu, která jej hlídá, se celé čtyři hodiny určitě netrápí a také není důvod , aby bylo nešťastné. Nemohou to být spíše vaše domněnky? Zkuste chování a vývoj syna zkonzultovat s dětským klinickým psychologem. S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | dnes, 06:20
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce
×