Leden a únor: návrat do školky po spálové angíně, Kubík se stále častěji vzteká
Po nemoci
Jak víte, v prosinci Kubík onemocněl spálovou angínou a nakonec po nemoci nastoupil až 16. ledna. Chtěla jsem mu dát dostatečný čas na rekonvalescenci a kromě toho, když jsem volala do školky na konci prvního týdne v lednu, tak mi paní ředitelka řekla, že spálová angína ve školce stále řádí.
Jak Kubík zvládl návrat po měsíci?
První den byl docela strašný. Kubík ve školce ráno plakal a odpoledne mi paní ředitelka říkala, že toho hodně zapomněl. Měla tím na mysli hlavně režimové momenty. Nicméně velmi rychle si zase zvykl, což bylo prima.
Fotky ze školkových výletů
Myslím, že to už bylo někdy v prosinci, kdy se ve školce objevilo album fotek z výletů a my jsme si mohli fotky jednak prohlédnout a také vypsat čísla těch, o které bychom měli zájem. To mě velmi potěšilo, protože je to takový pohled do zákulisí.
Ve školce měli bílý den
Co to znamená? Všechny děti měly za úkol přijít celé v bílém. Bílý den byl nahlášen v dostatečném předstihu, ale pro nás naštěstí žádné zvláštní shánění neznamenal. Doma jsem našla světlé punčocháčky a bílých triček tu mám zásobu, díky tomu, že na ně maluji. Ve školce pak paní učitelka s dětmi vyrobila čelenky se sněhovou vločkou a děti přivolávaly sníh. Řekla bych, že byly docela úspěšné. :)
Opět nemoc
Bohužel po dvou týdnech ve školce se u Kubíka opět objevila nemoc. V neděli ráno se vzbudil a stěžoval si na bolest v krku, nechtěl jíst ani pít. Udělala jsem mu na krk zábal a Kubík ležel v posteli. Kolem poledne dokonce usnul a vzbudil se s vysokou teplotou. Tak jsme se oblékli a vyrazili na pohotovost. Paní doktorka napsala Kubíkovi opět antibiotika. Přiznám se, že jsem nebyla úplně přesvědčená o nutnosti je nasadit, jenže když pak Kubík doma plakal bolestí, tak jsem to nevydržela a léky mu dala. Úleva přišla prakticky okamžitě a už večer Kubík normálně pil a druhý den i začal jíst. Nicméně to znamenalo další dva týdny bez školky.
Maškarní
V době, kdy už měl Kubík dobraná antibiotika, ale ještě by měl být doma, byl zrovna ve školce maškarní ples s klaunem. Mluvilo se o něm už měsíc dopředu a Kubík se na něj hrozně moc těšil. Po domluvě s naší paní doktorkou jsem ho tam ten jeden den na dopoledne pustila. On si to moc užil, šel za piráta a musím říct, že i ostatní děti byly kouzelné.
Divadlo
Děti byly opět v divadle. Tentokrát šly za kulturou. A Kubík ve školce předvedl scénku, že do divadla jít nechce. Když mu paní učitelky řekly, že může tedy jít do třídy ke Koťátkům a zůstat ve školce, tak ho trucování přešlo a do divadla šel.
Vztekání a vzdor
Bohužel se teď s tímto chováním u něj setkáváme poměrně často. Ráno vstává s tím, že nechce do školky, nechce snídat, nechce si čistit zuby, nechce a neumí se obléknout.... a odpoledne většinou pokračuje v podobném duchu. Když ho vyzvedávám ve školce, tak trvá na tom, že se neumí převléct, já zase nehodlám ustupovat. Pomoci mu můžu, ale nebudu ho oblíkat jako mimino. Doma si taky vždycky nějaký důvod ke vzdorování najde. A jsou to blbiny – nechce sedět u stolu na svém místě, najednou nejí brambory, nutně potřebuje zrovna tu hračku, se kterou si už hodinu spokojeně hraje Hanička. Nebo co jsem si teď vzpomněla a nad čím rozum zůstal úplně stát, byla situace, kdy chtěl hrát prší, tak mě požádal o karty, já je zamíchala, rozdala a on s nimi vztekle hodil na stůl, že hrát nebude, že nemá čerta (= žaludové eso). A naštvaný na celý svět odešel trucovat do pokoje.
Holky v diskuzním klubu mě hodně uklidnily, že je podobné chování běžné i u jejich dětí, ale přesto musím říct, že je to náročné na nervy nebohých rodičů.
Další nemoc?
A aby toho náhodou nebylo málo, tak od sobotního večera Kubíkovi není moc do smíchu. V neděli ani nechtěl moc jíst a po obědě si šel lehnout, což je vždycky špatné znamení. Měl dokonce i teplotu. Po vyspání vypadal o něco lépe, tak uvidím, co se z toho vyvrbí. Jestli bude zase nemocný, tak už mě klepne. Dopuji ho nyní vitamíny, čajem, sirupy... a doufám, že to zvládneme.
Nyní jsou u nás jarní prázdniny, takže bude Kubík i tak celý týden doma, tak doufám, že bacila zaženeme a budeme moci normálně fungovat.
Připravila Naďa Barochová.
Leden a únor: návrat do školky po spálové angíně, časté vztekání a vzdor - diskuze


ta skolka je fakt super
Asi neni spatne, ze se Kubik promori uz ted, kdy je Ti to v podstate jedno, stejne ses dost doma s Hanickou. Kdybys nekde musela stat u pasu 8 hodin denne, od 6ti do dvou, tak by to bylo horsi.A ze je obcas svehlavej - Maruska je taky a to ji pokladam za temer svatou. Dneska treba byla zabavna scenka, kdy na svacinu chtela rohlik a housku, ja rikala, ze oboji asi nesni, tak brecela, jako bych ji chtela nachat umrit hlady. Tak jsem rekla, at si da klidne na talir oboji, a ted spi, a na taliri je pulka rohliku a cela houska. Jesteze to chtela suche.
Poradna
Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Obsah článku
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
18 %
6 hlasů
76 %
26 hlasů
6 %
2 hlasy
Celkem hlasovalo 34 unikátních návštěvníků