Andulce se ve školce líbí již od prvního dne: Labuť jako značka ve školce, vyzvednutí ze školky, dojmy rodičů ze školky
První ranní vstávání
Ve čtvrtek ráno mě vzbudil Štěpánek v 5:20 a bylo mi jasné, že už neusnu. Díky tomu ale bylo na vše moře času a nehrozil žádný stres. Společně jsme Aničce připravili snídani a čaj. Andulku jsem šla vzbudit v sedm hodin. Bylo to snad poprvé v životě, a vůbec jsem netušila jak na to. Nefungovalo ani hlazení po vláskách, ani mluvení, tak jsem vypustila Štěpánka. Probrala se s úsměvem a během 10 minut byla převlečená a nasnídaná.
(Andulka snídá)
Horší bylo vzbudit manžela, který si vzal na den D volno a slíbil, že se o Štěpánka postará.
Já jsem se vybavila věcmi pro Aničku, foťákem a vyjely jsme autem.
V kolik Andulka dorazila do školky?
(příchod do školky)
Do školičky jsme přišly v 7:40, nechtěla jsem hledat vše na poslední chvíli a nakonec se nám časová rezerva vyplatila, protože nejdříve jsme musely dojít do hlavní budovy a vyhledat jméno v seznamu, a pak najít zase správnou třídu ve správné budově.
Jak probíhalo předání Andulky učitelkám? V jaké je třídě? Jakou má značku?
Andulka patří do třídy Hvězdiček, kde jsou děti věkově namíchané od 3 do 5 let a její značka je LABUŤ. Ke třídě patří 2 šatničky, velká hrací místnost se stolečky na kreslení i na jídlo, místnost na spaní a sociální zařízení. Ve třídě je hodně oken a proto tam již od rána svítí sluníčko, což dělá školku útulnější. Děti mají celý den na výběr čaj, bílou kávu nebo vodu. Myslím, že jsme přišly jako druzí a tak měla paní učitelka na Andulku prostor, představila se, vzala ji za ruku a vše jí ukázala. To sehrálo podle mě velikou roli, Andulka se jí nechtěla vůbec pustit.
(ve školce)
Jak nesla odloučení Andulka? Jak Štěpánek? A jak ty?
Rodiče se během předávání dětí zdržovali v šatnách a zapisovali si vše potřebné, já jsem tam nakonec byla jediná a Anička si mě přišla 2x zkontrolovat, naposledy to okomentovala slovy: "Chudáčku, ty jsi tady zůstala úplně sama." Na to konto jsem jí dala pusu a už jsem odešla, na dojetí nějak nebyl čas, Anička byla očividně šťastná. Než jsem se vrátila domů, tak už Štěpánek zase spinkal, a probudil se až když byla Andulka zpátky doma.
V kolik hodin sis Andulku vyzvedla a jak vyzvednutí probíhalo?
Paní ředitelka rozhodla, že první a druhý den tam mohou být děti jen 1-2 hodinky. Přišla jsem do školky v 10 hod a děti byly zrovna v šatně, a chystaly se ven, jak mě Andulka uviděla, spustila pláč. Paní učitelka ji začala utěšovat, ale nebylo to k ničemu, Andulka plakala proto, že nechtěla domů! Moc si přála jít s dětmi na procházku, obědvat s nimi a spinkat ve školce. Uplatila jsem ji slibem, že zítra přijdeme znovu a že cestou ze školky ji koupím zmrzlinku.
A jak ohodnotila školku Adulka?
Když jsme přišly domů, tak se jí manžel ptal a řekla: „Tati, ta školka je fantastická."
Emocemi nabitý den
Odpoledne jsme měli ještě povinnost jet se Štěpánkem do nemocnice a tam jsem se při konečném verdiktu, že splnil dvouletou podmínku a že je úplně zdráv, úplně rozplakala, společně s tou školkou to byl pro mě dost emocemi nabitý den. Cestou jsme se stavili u babičky a Anička s rozzářenýma očima vyprávěla jak je školka prímová. K večeru byla hodně unavená - to je veliká změna, dokonce si zdřímla v autě.
Druhý den
Druhý den jsem vstala v 6:20 a Andulku vzbudila zase v 7 hod, úplně mi to vyhovuje a i změna režimu je jen plus v naší rodině, konečně nějaká pravidla. Vyzvednout jsem si jí došla po obědě společně s babičkou a Štěpánkem, který byl pochopitelně nešťastný, že do třídy za dětmi nemůže. Vtipné bylo, že mi paní učitelka řekla, že děti dnes mají po obědě ještě zákusek, který donesla jedna holčička. To já jsem se mořila s kremrolkama do devíti večer, aby je Andulka donesla první den jako prezent. Při vyzvednutí byla Aňa normální profík: „Ahoj mami, já bych tady chtěla taky někdy odpočívat, domluvíš mi to?" A tak se v pondělí Anička stane zřejmě plnohodnotným školkáčkem.
A jaké jsou Tvé dojmy ze školky?
(režim dne)
Líbí se mi režim dne ve školce, ale překvapil mě jídelníček, v pátek měly děti k obědu česnečku, kterou bych do dětského jídelníčku já nezařadila (a rizoto). Ovoce a zelenina téměř chybí. Andulka byla navíc hodně hladová a doma snědla další porci jídla. Oběd ve školce jí prý chutnal a snědla všechno.
Mohou děti navštěvovat v rámci školky nějaké kroužky?
Kroužky mají děti k dispozici tři - tanec, keramiku a angličtinu, ale nikde nebyl ani rozvrh, ani cena a tak jsem Aničku nezapsala. Cena školky a stravného se bohužel nezměnila. Překvapilo mě navíc, že v této školce platí školkovné i předškoláci do šesti let. Příští rok, bychom tedy měli platit dále za Andulku a zároveň i na Štěpánka a to je pro nás konec.
Ale z vesela, nesmím na to myslet!
První ranní vstávání
Ve čtvrtek ráno mě vzbudil Štěpánek v 5:20 a bylo mi jasné, že už neusnu. Díky tomu ale bylo na vše moře času a nehrozil žádný stres. Společně jsme Aničce připravili snídani a čaj. Andulku jsem šla vzbudit v sedm hodin. Bylo to snad poprvé v životě, a vůbec jsem netušila jak na to. Nefungovalo ani hlazení po vláskách, ani mluvení, tak jsem vypustila Štěpánka. Probrala se s úsměvem a během 10 minut byla převlečená a nasnídaná.
Horší bylo vzbudit manžela, který si vzal na den D volno a slíbil, že se o Štěpánka postará. Já jsem se vybavila věcmi pro Aničku, foťákem a vyjely jsme autem.
V kolik Andulka dorazila do školky?
Do školičky jsme přišly v 7:40, nechtěla jsem hledat vše na poslední chvíli a nakonec se nám časová rezerva vyplatila, protože nejdříve jsme musely dojít do hlavní budovy a vyhledat jméno v seznamu, a pak najít zase správnou třídu ve správné budově.
Jak probíhalo předání Andulky učitelkám? V jaké je třídě? Jakou má značku?
Andulka patří do třídy Hvězdiček, kde jsou děti věkově namíchané od 3 do 5 let a její značka je LABUŤ. Ke třídě patří 2 šatničky, velká hrací místnost se stolečky na kreslení i na jídlo, místnost na spaní a sociální zařízení. Ve třídě je hodně oken a proto tam již od rána svítí sluníčko, což dělá školku útulnější. Děti mají celý den na výběr čaj, bílou kávu nebo vodu. Myslím, že jsme přišly jako druzí a tak měla paní učitelka na Andulku prostor, představila se, vzala ji za ruku a vše jí ukázala. To sehrálo podle mě velikou roli, Andulka se jí nechtěla vůbec pustit.
Jak nesla odloučení Andulka? Jak Štěpánek? A jak Ty?
Rodiče se během předávání dětí zdržovali v šatnách a zapisovali si vše potřebné, já jsem tam nakonec byla jediná a Anička si mě přišla 2x zkontrolovat, naposledy to okomentovala slovy: "Chudáčku, ty jsi tady zůstala úplně sama." Na to konto jsem jí dala pusu a už jsem odešla, na dojetí nějak nebyl čas, Anička byla očividně šťastná. Než jsem se vrátila domů, tak už Štěpánek zase spinkal, a probudil se až když byla Andulka zpátky doma.
V kolik hodin sis Andulku vyzvedla a jak vyzvednutí probíhalo?
Paní ředitelka rozhodla, že první a druhý den tam mohou být děti jen 1-2 hodinky. Přišla jsem do školky v 10 hod a děti byly zrovna v šatně, a chystaly se ven, jak mě Andulka uviděla, spustila pláč. Paní učitelka ji začala utěšovat, ale nebylo to k ničemu, Andulka plakala proto, že nechtěla domů! Moc si přála jít s dětmi na procházku, obědvat s nimi a spinkat ve školce. Uplatila jsem ji slibem, že zítra přijdeme znovu a že cestou ze školky ji koupím zmrzlinku.
A jak ohodnotila školku Adulka?
Když jsme přišly domů, tak se jí manžel ptal a řekla: „Tati, ta školka je fantastická."
Emocemi nabitý den
Odpoledne jsme měli ještě povinnost jet se Štěpánkem do nemocnice a tam jsem se při konečném verdiktu, že splnil dvouletou podmínku a že je úplně zdráv, úplně rozplakala, společně s tou školkou to byl pro mě dost emocemi nabitý den. Cestou jsme se stavili u babičky a Anička s rozzářenýma očima vyprávěla jak je školka prímová. K večeru byla hodně unavená - to je veliká změna, dokonce si zdřímla v autě.
Druhý den
Druhý den jsem vstala v 6:20 a Andulku vzbudila zase v 7 hod, úplně mi to vyhovuje a i změna režimu je jen plus v naší rodině, konečně nějaká pravidla. Vyzvednout jsem si jí došla po obědě společně s babičkou a Štěpánkem, který byl pochopitelně nešťastný, že do třídy za dětmi nemůže. Vtipné bylo, že mi paní učitelka řekla, že děti dnes mají po obědě ještě zákusek, který donesla jedna holčička. To já jsem se mořila s kremrolkama do devíti večer, aby je Andulka donesla první den jako prezent. Při vyzvednutí byla Aňa normální profík: „Ahoj mami, já bych tady chtěla taky někdy odpočívat, domluvíš mi to?" A tak se v pondělí Anička stane zřejmě plnohodnotným školkáčkem.
A jaké jsou Tvé dojmy ze školky?
Líbí se mi režim dne ve školce, ale překvapil mě jídelníček, v pátek měly děti k obědu česnečku, kterou bych do dětského jídelníčku já nezařadila (a rizoto). Ovoce a zelenina téměř chybí. Andulka byla navíc hodně hladová a doma snědla další porci jídla. Oběd ve školce jí prý chutnal a snědla všechno.
Mohou děti navštěvovat v rámci školky nějaké kroužky?
Kroužky mají děti k dispozici tři - tanec, keramiku a angličtinu, ale nikde nebyl ani rozvrh, ani cena a tak jsem Aničku nezapsala. Cena školky a stravného se bohužel nezměnila. Překvapilo mě navíc, že v této školce platí školkovné i předškoláci do šesti let. Příští rok, bychom tedy měli platit dále za Andulku a zároveň i na Štěpánka a to je pro nás konec.
Ale z vesela, nesmím na to myslet! :-)
Na základě vyprávění Veru-beru zpracovala Naďa Barochová.
Předchozí článek:

Představení školkáčka Andulky
Následující článek:

2. týden: první spinkání ve školce, Andulčin hysterický záchvat
1. týden: Andulce se ve školce líbí, dojmy rodičů - diskuze

Andulka je borec, vůbec mě nepřekvapila, že nechce domů
....ona je prostě tak společenská, že to jinak ani nejde. Tak at ji to nadšení vydrží!!!!!!!!PosílámePoradna
Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Obsah článku
- První ranní vstávání
- V kolik Andulka dorazila do školky?
- Jak probíhalo předání Andulky učitelkám? V jaké je třídě? Jakou má značku?
- Jak nesla odloučení Andulka? Jak Štěpánek? A jak Ty?
- V kolik hodin sis Andulku vyzvedla a jak vyzvednutí probíhalo?
- A jak ohodnotila školku Adulka?
- Emocemi nabitý den
- Druhý den
- A jaké jsou Tvé dojmy ze školky?
- Mohou děti navštěvovat v rámci školky nějaké kroužky?
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
18 %
6 hlasů
76 %
26 hlasů
6 %
2 hlasy
Celkem hlasovalo 34 unikátních návštěvníků