Měsíc utekl jako voda a my se hlásíme s dalším deníčkem.
Předvelikonoční týden se nesl ve znamení jara a také velikonočního tvoření. I když počasí tomu naprosto neodpovídalo. Doma jsem poctivě vyfukovala vajíčka, abych obě holky podělila.
Velikonoční prázdniny
Děti se ale těšily především na velikonoční prázdniny, volno a žádné povinnosti. I když musím přiznat, že paní učitelka jim naložila poměrně dost úkolů. Proto jsme se do nich pustily hned na počátku volna. Zvládly jsme je za jedno odpoledne a čtení jsme si nechaly na každý podvečer.
Besedy ve škole
Hned po Velikonocích měly děti 2 besedy. První byla s Policií ČR na téma Zebra se za Tebe nerozhlédne. Policisté dětem vysvětlovali bezpečnost na silnicích, povídali jim o povinném vybavení cyklistů. Další beseda se týkala třídění odpadu v domácnosti. Byla jsem Dančou pochválena, že třídíme správně a všechno. Však to tolik práce nedá, že?
V dubnu Danča přinesla opět knížečku, ze které jsme si mohly objednat knížky za zvýhodněnou cenu. Klasicky u nás vyhrála encyklopedie o ČR. Už se obě těšíme, až přijde a budeme číst.
Projekt Ovoce do škol
Danielčina škola se zapojila do projektu Ovoce do škol a tak několikrát Dáda přinesla ze školy 250 g cherry rajčátek. Myslím, že je to moc dobrý nápad.
Danielka už jezdí do školy sama
S Elišky maminkou jsme se dohodly, že naučíme holky jezdit do školy autobusem. Zakoupily jsme průkazky, holky si je nechaly ve škole potvrdit, já jsem je odnesla na ČSAD a naše malé prvňačky vyrazily 9. dubna poprvé do školy autobusem. Poprvé s nimi jela Elišky maminka a já jsem ji u školy vyzvedla a dovezla domů. Další den už jely holky úplně samy a já jsem je jen zkontrolovala, jak zvládají cestu ze zastávky ke škole. Protože vše proběhlo naprosto hladce, od dalšího dne jezdí úplně samy. Ráno jim jen na zastávce zamáváme. Je to další důležitý krok v Danielčině životě. Musím se ale přiznat, že jsem z toho měla větší strach než ona. Danča se totiž ohromně těšila.
Ve škole si děti povídaly s paní učitelkou o tom, jak vzniká miminko a jak se narodí. Díky publikaci z Bolu Jak děti přicházejí na svět byla Danča poučená a podobné diskuze jí nezaskočily. Byla jsem na ni pyšná.
Co nového se Dáda učí?
Prvňáčci už umí napsat všechna písmenka, všechna i čtou a teď začínají počítat s přechodem přes 10.
Myslím, že počítání bude chtít trošku trénink, ale žádný učený z nebe nespadl.
Třídní schůzka
V pondělí 15. dubna jsem byla na třídní schůzce. Paní učitelka Danču moc chválila. Je snaživá, dává pozor, udrží pozornost celých 45 minut, nemá problémy s výslovností. Takové věci se moc hezky poslouchají.
Mediální hvězda
Následující dny přišla do školy redaktorka ze Strakonického deníku a některých dětí se ptala, čím chtějí být. Vybrala i Danču a tak máme mediální hvězdu. Deník jsme samozřejmě koupily i babičce s dědou.
To je od nás vše, těšíme se zase za měsíc.
Zpracovala Naďa Barochová.
Předchozí článek:

První vysvědčení
Následující článek:

Danielka - duben a květen
Danielka - březen a duben - diskuze

a čím by vlastně chtěla být?

Poradna
Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Obsah článku
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
18 %
6 hlasů
76 %
26 hlasů
6 %
2 hlasy
Celkem hlasovalo 34 unikátních návštěvníků