banner

Zuzanka už je v pořádku a tak jde v pondělí do školy

Zuzanka se přes víkend uzdravila a v pondělí šla do školy. Vedla jsem jí tam já. Po cestě nás potkávaly učitelky a ptaly se, co se chudáčkovi Zuzance stalo? Nikdo se nezlobil, že v pátek nebyla.

Trochu mi dělá starosti Zuzčina kamarádka ze školky

Dostaly jsme klíč od skříňky a učebnice.

Deniska, kamarádka ze školky, si hned sedla se Zuzankou, i když to znamená poslední lavici. Jsem trošku naštvaná. Deniska je nejzlobivější holčička, kterou znám. Jenže na druhou stranu Zuzanku dost chrání. No nevím, nevím co s tím.

V úterý i ve středu má Zuzka stejně hodin jako Gabka a tak přišly společně domů.  Ve středu odlétal tatínek. Zuzi se trošku hystericky smála. Jsou to pro ni nervy, i když na sobě nedá nic znát.

První třídní schůzka

Ve středu byly i třídní schůzky. Dostali jsme desatero pro děti a pro rodiče, vyplnili plno dotazníků. Dala jsem učitelce tekuté mýdlo, kapesníčky a 50 Kč za klíč. Nic jiného jsme platit nemuseli. A to jsme dostali celou výtvarku.

Seznámení s ostatními maminkami

Ve čtvrtek a pátek už jsem si pro Zuzi chodila. Seznámila jsem se s maminkami. Jsou celkem fajn. Už se mezi sebou znají.

Narazily jste se Zuzankou na nějaký problém?

Měly jsme trošku problém s jarmilkami. Zuzi má nohu 33. Jarmily Gabka koupila 32 a jsou obří. Proto jsem musela jít koupit ještě jedny. Tentokrát se Zuzkou a překvapilo mě, že odpovídající velikost byla 29.

Domácí úkoly

Zuzanka už měla i pár úkolů. Honza by je nejraději dělal za ní. To bude taky problém. Moc jí do toho kecá.

Když Zuzanka udělala svůj první úkol, tak jsem svolala rodinu, aby se na první domácí úkol podívali. Brepta

Honza říkal: „Ještě si to natoč!“ Tak jsem to alespoň vyfotila.

Mám třetího prvňáčka a každý z nich se učil číst úplně jinak.

Zatím jsme bez problémů - jen ta Deniska mi dělá vrásky.

Dle vyprávění Honafy připravila Naďa Barochová.

Sdílejte stránku

2. týden: zlobivá sousedka v lavici, první třídní schůzka - diskuze

Gábi, myslím si, že pokud budou holky tropit neplechu tak je učitelka přesadí.
Vypada to,ze si vede krasne a ze ji maji uz i ucitelky rady.
Ja bych take asi byla radsi,kdyby sedela vepredeji,ale treba to bude v poho.Oni je nekdy i presazuji ( teda aspon nas presazovali),takze kdyby vazne byl problem,ze by si povidaly a zlobiy a nedavaly pozor,tak si myslim,ze je ucitelka i rozsadi.
Zuzanka je moc sikovna,prejem ji aby ji to slo a bavilo
Gábi, třeba tu kámošku Zuzi strhne správným směrem, všichni mi radí ať nedělám problém tam , kde ještě není, tak to taky zkus, třeba to nebude ohrožující faktor.
je to zlatíčko a všechno v pohodě zvládne až ti trošku závidím, první třída je super taky jsme měli stejné učebnice jako Zuzinka, moc hezké, ty se jim povedly
Eli si sedla první den s Brucem, sousedem, který je strašný lump a z domu jsou vychovávání volnou americkou výchovou, takže už po týdnu měl učebnice jako salát, občas některou nenašel vůbec a věčně zapomínal pouzdro taky jsem nebyla moc nadšená, ještě k tomu si sedli do poslední lavice, protože Bruce je o hlavu větší než všechny děti a nakonec to dopadlo tak, že paní učitelka děti vždy 1. v měsíci přesadí takže super, aspoň se i hezky zkamarádili

Poradna

Období vzdoru?
avatar Siry 16. 07. 2025

Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.

Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá,  aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel,  vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky.  Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí,  že školka není pouze hraní si v dětské herně,  ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá,  například zmiňované odvedeni pozornosti.  Velmi pěkně postupujete,  když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte.  Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování,  které by syn dělat měl,  které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví,  jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.  
 

Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám,  že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít. 
 

Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr,  v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte,  pokud tedy projevy nejsou extrémně silné.  Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému,  kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají,  strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie. 
 

V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce,  případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení. 
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

 

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Set 5 dětských knížek 0–8 let

Předškolní vzdělávání
Včetně jediné komplexní předškolní přípravy s mnoha praktickými aspekty pro život. Předejte svému dítěti jedinečné kvalitní know-how lékařky-vzdělavatelky s vysokými nároky na všeobecné vzdělání. „Na prvních 6 letech extrémně záleží,“ říká Jana Martincová, matka ADHD dítěte, díky kterému se stala autorkou a vydavatelkou, a své dítě tak posunula ve vývoji.
cena pouze u nás: 1 425 Kč
Set 5 dětských knížek pro chytré hlavičky