Jednomu z nejlepších dětských čtenářů věnuje Armáda spásy let vrtulníkem
Tisková zpráva - Praha, 17. 4. 2012. Od počátku dubna až do 30. dubna letošního roku mohou žáci základních a středních škol, kteří jsou zaregistrováni do projektu Čtení pomáhá, soutěžit o let helikoptérou. O vítězi soutěže Proleťte se vrtulníkem rozhodnou znalosti z klasické české i světové literatury a historie Armády spásy, která je spolupořadatelem soutěže.
„Soutěž spočívá ve vyplnění kvízu s pěti otázkami. U čtyř z nich žáci vybírají z několika možností, z nichž je jedna pravdivá. Pátá otázka je tipovací a může rozhodnout o vítězi celé soutěže,“ konstatovala Pavla Vopeláková, tajemnice národního velitele a tisková mluvčí Armády spásy v České republice, a dodala: „Vítězem, který získá od Armády spásy let vrtulníkem, se totiž stane ten, kdo projde bez chyby kvízem a zároveň odhadne správnou nebo nejpřesnější odpověď na poslední otázku. Další čtyři nejúspěšnější žáci získají drobné odměny.“ Soutěžní otázky děti najdou na www.ctenipomaha.cz.
Let vrtulníkem se uskuteční 19. května mezi 16. a 17. hodinou v Hradci Králové v rámci Helicoptershow. Let vrtulníkem provozuje společnost DSA a.s., člen Nizozemsko - české obchodní komory. Na akci bude zajištěn vstup pro maximálně pět osob a letu se výherce zúčastní s doprovodem dospělé osoby, například rodiče nebo sourozence.
Organizátorem soutěže Proleť se vrtulníkem je společnost CDI.CZ, s.r.o. Cílem projektu „Čtení pomáhá“ pro žáky základních a středních škol je rozdělit každý rok 10 milionů korun na dobročinné účely. O tom, kdo pomoc obdrží, rozhodují sami čtenáři. S každou přečtenou knihou ze seznamu zveřejněného na webových stránkách www.ctenipomaha.cz totiž získají kredit 50 korun, který mohou věnovat na jeden z nominovaných dobročinných projektů. Ty jsou vybírány ve spolupráci s Fórem dárců a renomovanými neziskovými organizacemi a partnery. Děti si vždy mohou vybrat z minimálně deseti zveřejněných charitativních projektů.
Kontakt:
Mgr. Pavla Vopeláková, tajemnice národního velitele a tisková mluvčí Armády spásy ČR
E-mail: ustredi@armadaspasy.cz
Tel.: + 420 737 215 409
Mediaservis a PR:
Mgr. Aneta Stolzová
E-mail: aneta@asmedia.cz
Tel.: + 420 728 303 001
O Armádě spásy:
Armáda spásy byla založena roku 1865 Williamem Boothem. V současné době tato křesťanská organizace působí ve 125 zemích světa. V Československu zahájila Armáda spásy práci roku 1919, ale v roce 1950 byla její činnost komunistickým režimem násilně ukončena. K obnovení práce došlo v roce 1990, kdy se Armáda spásy v ČR zaregistrovala jako občanské sdružení. V současné době působí v Praze, Brně, Ostravě, Havířově, Karlových Varech, Krnově, Opavě, Přerově a Šumperku.
Cílem Armády spásy v ČR je fyzická, sociální, morální a duchovní podpora lidí všech věkových kategorií, a to na křesťanských principech. Cílovou skupinou Armády spásy jsou všichni ti, kteří se ocitli v obtížné životní situaci, ale také ti, kteří hledají jakoukoliv duchovní pomoc či oporu. Armáda spásy provozuje sociální zařízení a komunitní centra, ve kterých poskytuje více než 50 druhů sociálních služeb. Každý den jejich služeb využívá přes tisíc znevýhodněných osob.
V roce 2010 si Armáda spásy připomněla 20. výročí od znovuobnovení své činnosti v ČR. Záštitu nad tímto výročím převzal bývalý prezident ČR Václav Havel.
Poradna
Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
18 %
6 hlasů
76 %
26 hlasů
6 %
2 hlasy
Celkem hlasovalo 34 unikátních návštěvníků