banner

O princezně Pyšněnce

V jedné daleké zemi žila královna s králem, kteří měli jen jedinou dceru. Ta byla krásná, ale také velmi pyšná, a tak jí přezdívali Pyšněnka.

A víte, milé děti, jak se taková Pyšněna chovala?

Nosánek nosila jen nahoru a nic jí nebylo dost dobré. Někdy si zamanula, že chce nové šaty, a to hned, a že musí být z brokátu, a když jí je krejčí přinesli, tu si vzpomněla, že by chtěla šaty spíše ze zlata. O její ruku se ucházeli urození princové ze všech koutů světa, ale žádný jí podle jejích slov nebyl hoden.

V království se lidé předháněli, čím by princeznu potěšili, a tak mnohé hádky a nesrovnalosti z toho vzešly. A když už to princeznino chování bylo do nebe volající a v království byli lidé mezi sebou tak rozhádaní, že jeden na druhého ani pohlédnout nechtěl, objevil se zčista jasna v královském paláci cizinec oblečený celý ve zlatě a stříbře, mnohými drahokamy zdobený a drahými vůněmi ovoněný. Princezna se ze zvědavosti šla na toho vzácného cizince podívat, ale jakmile se k němu přiblížila, cizinec si jí schoval pod svůj drahocenný plášť, dvakrát se dokola otočil a byl ten tam.

Nikdo nevěděl, kam se tak najednou Pyšněna poděla. Nejprve vyhlásili v království velký smutek. Po pár dnech si ale na Pyšněnku už nikdo nevzpomněl, každý byl rád, že se může v klidu věnovat své práci a nemusí obskakovat tu rozmazlenou královskou dcerunku. Také hádek a nevraživosti v tom království ubylo, takže když už si náhodou někdo na Pyšněnku vzpomněl, jen se tak pousmál a byl vlastně rád, že už jim nedělá ze života peklo!

Peklo ale mezitím naopak nastalo princezně Pyšněnce, a to doslova a do písmene. Ten neznámý cizinec se proměnil v  samotného Lucipera, místo drahocenných šatů měl najednou na sobě roztrhané umouněné šaty a strašlivě páchl sírou. Místo v paláci stála princezna před pekelným počítačem, který jí promítal všechny její hříchy, kterých se dopustila. Když to vše princezna shlédla, viděla, že je zle.

 

Naštěstí nad ní ale nějaký andělíček držel ochrannou ruku, a tak dostala Pyšněna ještě šanci k nápravě. Celý rok měla čertům v Pekle sloužit, prát jim, vařit a uklízet. A protože se princezna z toho Pekla opravdu chtěla dostat, konala svou práci po celý rok poctivě.

A tak dostala za rok a den od svého pekelného únosu z Pekla propustku. Princezna se ale z Pekla musela do svého rodného království dopravit pěkně sama, po svých.

No a to víte, milé děti, Peklo se nachází až na samém konci světa, takže než se princeznička dostala domů, prochodila mnohá království a mnohé kraje. Její krásné šaty byly celé ušmudlané a cestou jí přibyla i sem tam nějaká ta vráska, ale na její kráse neubylo. A navíc se stala docela milou a přívětivou. Když tedy došla do svého královského paláce, její rodiče ji málem nepoznali. A tak byly v celém království vyhlášené dny radosti a veselosti.

 

© Michaela Rejnová, 2013

www.pohadkynaprani.estranky.cz

Sdílejte stránku

Předchozí článek:

O dračích zoubcích

Následující článek:

O dráčkovi Rošťáčkovi

Poradna

Období vzdoru?
avatar Siry 16. 07. 2025

Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.

Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá,  aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel,  vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky.  Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí,  že školka není pouze hraní si v dětské herně,  ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá,  například zmiňované odvedeni pozornosti.  Velmi pěkně postupujete,  když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte.  Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování,  které by syn dělat měl,  které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví,  jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.  
 

Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám,  že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít. 
 

Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr,  v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte,  pokud tedy projevy nejsou extrémně silné.  Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému,  kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají,  strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie. 
 

V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce,  případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení. 
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

 

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Set 5 dětských knížek 0–8 let

Předškolní vzdělávání
Včetně jediné komplexní předškolní přípravy s mnoha praktickými aspekty pro život. Předejte svému dítěti jedinečné kvalitní know-how lékařky-vzdělavatelky s vysokými nároky na všeobecné vzdělání. „Na prvních 6 letech extrémně záleží,“ říká Jana Martincová, matka ADHD dítěte, díky kterému se stala autorkou a vydavatelkou, a své dítě tak posunula ve vývoji.
cena pouze u nás: 1 425 Kč
Set 5 dětských knížek pro chytré hlavičky