Inzerce
Inzerce
Inzerce

Aspergerův syndrom u dětí - porucha autistického spektra

  1. Co je Aspergerův syndrom?
  2. Aspergerův syndrom příznaky
  3. Intelekt dětí s Aspergerovým syndromem
  4. Děti s Aspergerovým syndromem ve školním kolektivu
  5. Výchovné zacházení u Aspergerova syndromu
  6. Specifický věk pro diagnostikování Aspergerova syndromu
  7. Kde hledat pomoc s Aspergerovým syndromem

1. Co je Aspergerův syndrom

Aspergerův syndrom řadíme mezi pervazivní vývojové poruchy, což je skupina poruch charakterizováná kvalitativním porušením reciproční sociální interakce na úrovni komunikace a omezeným, stereotypním a opakujícím se souborem zájmů a činností.

2. Aspergerův syndrom příznaky

Dítě má potíže v komunikaci, ve vytváření sociálních vazeb, nedostatek představivosti; dítě může mít zájem o společenský život, ale má problém porozumět neverbální komunikaci; má zvláštní zájmy (učení se seznamů, jízdního řádu zpaměti), o svých zájmech dokáže dlouho hovořit a neuvědomuje si, že okolí to nebaví, neústupně trvá na svém názoru; zajímá se jen o vlastní spokojenost, nemá potřebu potěšit nebo zavděčit se rodičům jako jiné děti. O Aspergerově syndromu existuje doposud méně údajů, výskyt je pravděpodobně mnohem častější, než výskyt autismu. Důležité je odhalit tuto poruchu včas a již v dětském věku poskytnout dítěti adekvátní výchovné vedení a vzdělávání, naučit jedince s touto poruchou zvládat případné potíže, které z ní plynou. Dítě s aspergerovým syndromem špatně reaguje na změny, nechápe pravidla her.

3. Intelekt dětí s Aspergerovým syndromem

Intelekt je v normě, určité procento dětí vykazuje i nadprůměrné schopnosti, nicméně emoční a sociální intelekt je ve výrazném deficitu. Lidé s Aspergerovým syndromem mají potíže hlavně v chápání sociálních situací, obtížně se vžívají do myšlení a pocitů druhých lidí.

4. Děti s Aspergerovým syndromem ve školním kolektivu

Děti s Aspergerovým syndromem často vykřikují na hodině, mají nepřiměřené reakce při horší známce - křičí, pláčou, běhají po třídě, odmítají komunikovat s vyučujícím, ostatní děti si jich pro jejich reakce buď nevšímají, někteří jim mohou i ubližovat, hrozí u nich nebezpečí šikany.

5. Výchovné zacházení u Aspergerova syndromu

Důležité je být pro dítě autoritou, ale ne křikem a silou, jednat s dítětem s láskou a pochopením, i když třeba s důrazem, nepoužívat tělesné tresty, nepřerušovat činnost dítěte bez varování; ptát se dítěte, co mu pomáhá uklidnit se, když je rozrušené; důležité je stále zaměstnávat dítě, hodně chválit, nepoužívat ironii, metafory- mluvit jasně.

6. Specifický věk pro diagnostikování Aspergerova syndromu

Příznaky nejsou tak jednoznačné jako u autismu, není opožděn vývoj řeči a většinou ani mentální vývoj, proto bývá často diagnostikován později, průměrný věk diagnostiky Aspergerova syndromu je 11 let.

7. Kde hledat pomoc s Aspergerovým syndromem

Dětská psychiatrie, dětská neurologie, speciálně pedagogické centrum pro poruchy autistického spektra.

Literatura

ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace. Vyd. 1. Překlad Dagmar Brejlová. Praha: Portál, 2005, 203 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 8071789798.

Inzerce

BOYD, Brenda a Miroslava JELÍNKOVÁ. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem: 200 nápadů, rad a strategií. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 125 s. ISBN 9788073678340.

Dítě

Přečtěte si: Více o Hyperaktivním dítěti

Inzerce
Přečíst článek
Dítě

Přečtěte si: Více o Dětském autismu

Přečíst článek
Inzerce

Inzerce

Inzerce

Komplet knížek = skvělá volba pro děti školkového věku

„Říkačky jsou zcela nové a neotřelé. S Kartami si hrají 3 i 5letý syn a 7letá dcera skládá slova. Čekáme mimčo a klukům kniha názorně ukazuje, jak miminko vznikne. Týdeníčky: komplexní rozvoj všech dovedností. Mohu všem jen doporučit.“ Tyto a další reakce si můžete přečíst u jednotlivých knížek na www.prochytrehlavicky.cz nebo na Heureka.cz.

 

Autor: Mgr. Michaela Matoušková
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: Mgr. Michaela Matoušková
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Aspergerův syndrom - diskuze

Poradna

Jde o separační úzkost?

| emae | 04.12.2023, 12:49

Dobrý den paní magistro,

mám dotaz ohledně mé dcery. Anička je zatím jedináček, má 20 měsíců. Je hodná, šikovná, zdravá, poměrně společenská, ALE. Kdykoliv, když jsme spolu a kdokoliv si jí chce pochovat, nebo se jí jen dotknout, tak utíká, řve, chce být jen se mnou. Je u nás babička, (na kterou je opravdu zvyklá, vídají se téměř každý den), Anička si v pohodě hraje, máma jí chce pomazlit, NEEXISTUJE, zdrhá za mnou. S manželem je díky bohu v pohodě. Fór je v tom, že když je u té stejné babičky na hlídání, a to i přes noc, nemají jediný problém, Anička se s ní mazlí, udělá si z ní kolikrát tu pečovatelku, tzn. chce být jen s ní, jakmile příjde děda, zdrhá zase za ní a chce být u ní. Už jsem z toho dost unavená, neboť to trvá nejméně půl roku a chtěla bych se vás zeptat, jestli dítě v tak malém věku už dokáže hrát/předstírat? Ona je opravdu v pohodě víceméně s kdekým, když nejsem na blízku. Trvá to pár minut, než například opláče můj odchod a je s tou danou osobou v pohodě. Ale jakmile jsme kdekoliv, nebo i u nás doma a někdo o ni projeví zájem, jsem-li na blízku, je to k nevydržení.

Moc vám děkuji za pomoc!

Dobrý den,

podle Vámi popisovaného chování dcerky se s největší pravděpodobností skutečně jedná o projevy separační úzkosti. O tomto období je k dispozici mnoho materiálů a informací, také já jsem již několikrát na obdobné dotazy odpovídala. Proto bych se o projevech tohoto období nyní více nerozepisovala. Snad jen uklidnění pro vás, jedná se o naprosto normální projev zdravého vývoje dítěte. Je to projev zdravě se formujících emočních vztahů k matce a k dalším pečujícím osobám. K dceři je potřeba přistupovat citlivě, poskytnout jí fyzický kontakt, pomazlení, pochování, když jej bude potřebovat. Čím citlivěji k ní budete přistupovat a naplňovat její potřeby citové blízkosti, tím se rychleji naplní a toto období odezní. Rozhodně není třeba se tím nijak trápit nebo znepokojovat, dcera se vyvíjí naprosto normálně. To, že se podobné projevy objevují ve vztahu k babičce, je známkou jejich dobrého blízkého vztahu. Samozřejmě že pokud jste přítomna vy jako nejbližší pečující osoba, tak dcerka upřednostňuje vás. Jinak i malé dítě si dokáže vybírat osoby, a to i u blízkých, které se o něj budou starat a které ne. Tyto preference se během dětství i několikrát změní a je to také normální (např. na toaletě mi může pomoci jen maminka, tatínek ne, na kole jezdím jen s pomocí dědečka apod.). Užívejte si zdravé a krásné dcerky, poskytněte jí dostatek blízkosti, dokud ji potřebuje.

S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

 

Více o separační úzkosti najdete na www.babyonline.cz/vyvoj-ditete/separacni-uzkost.

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 10.12.2023, 20:20
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Odmítnout Další informace
×