Aspergerův syndrom u dětí - porucha autistického spektra

  1. Co je Aspergerův syndrom?
  2. Aspergerův syndrom příznaky
  3. Intelekt dětí s Aspergerovým syndromem
  4. Děti s Aspergerovým syndromem ve školním kolektivu
  5. Výchovné zacházení u Aspergerova syndromu
  6. Specifický věk pro diagnostikování Aspergerova syndromu
  7. Kde hledat pomoc s Aspergerovým syndromem

1. Co je Aspergerův syndrom

Aspergerův syndrom řadíme mezi pervazivní vývojové poruchy, což je skupina poruch charakterizováná kvalitativním porušením reciproční sociální interakce na úrovni komunikace a omezeným, stereotypním a opakujícím se souborem zájmů a činností.

2. Aspergerův syndrom příznaky

Dítě má potíže v komunikaci, ve vytváření sociálních vazeb, nedostatek představivosti; dítě může mít zájem o společenský život, ale má problém porozumět neverbální komunikaci; má zvláštní zájmy (učení se seznamů, jízdního řádu zpaměti), o svých zájmech dokáže dlouho hovořit a neuvědomuje si, že okolí to nebaví, neústupně trvá na svém názoru; zajímá se jen o vlastní spokojenost, nemá potřebu potěšit nebo zavděčit se rodičům jako jiné děti. O Aspergerově syndromu existuje doposud méně údajů, výskyt je pravděpodobně mnohem častější, než výskyt autismu. Důležité je odhalit tuto poruchu včas a již v dětském věku poskytnout dítěti adekvátní výchovné vedení a vzdělávání, naučit jedince s touto poruchou zvládat případné potíže, které z ní plynou. Dítě s aspergerovým syndromem špatně reaguje na změny, nechápe pravidla her.

3. Intelekt dětí s Aspergerovým syndromem

Intelekt je v normě, určité procento dětí vykazuje i nadprůměrné schopnosti, nicméně emoční a sociální intelekt je ve výrazném deficitu. Lidé s Aspergerovým syndromem mají potíže hlavně v chápání sociálních situací, obtížně se vžívají do myšlení a pocitů druhých lidí.

4. Děti s Aspergerovým syndromem ve školním kolektivu

Děti s Aspergerovým syndromem často vykřikují na hodině, mají nepřiměřené reakce při horší známce - křičí, pláčou, běhají po třídě, odmítají komunikovat s vyučujícím, ostatní děti si jich pro jejich reakce buď nevšímají, někteří jim mohou i ubližovat, hrozí u nich nebezpečí šikany.

5. Výchovné zacházení u Aspergerova syndromu

Důležité je být pro dítě autoritou, ale ne křikem a silou, jednat s dítětem s láskou a pochopením, i když třeba s důrazem, nepoužívat tělesné tresty, nepřerušovat činnost dítěte bez varování; ptát se dítěte, co mu pomáhá uklidnit se, když je rozrušené; důležité je stále zaměstnávat dítě, hodně chválit, nepoužívat ironii, metafory- mluvit jasně.

6. Specifický věk pro diagnostikování Aspergerova syndromu

Příznaky nejsou tak jednoznačné jako u autismu, není opožděn vývoj řeči a většinou ani mentální vývoj, proto bývá často diagnostikován později, průměrný věk diagnostiky Aspergerova syndromu je 11 let.

7. Kde hledat pomoc s Aspergerovým syndromem

Dětská psychiatrie, dětská neurologie, speciálně pedagogické centrum pro poruchy autistického spektra.

Literatura

ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace. Vyd. 1. Překlad Dagmar Brejlová. Praha: Portál, 2005, 203 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 8071789798.

BOYD, Brenda a Miroslava JELÍNKOVÁ. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem: 200 nápadů, rad a strategií. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 125 s. ISBN 9788073678340.

Více o Hyperaktivním dítěti: https://www.babyonline.cz/vyvoj-ditete/hyperaktivni-dite.

Více o Specifických poruchách učení: https://www.babyonline.cz/vyvoj-ditete/specificke-poruchy-uceni.

Více o Specifických poruchách chování a hyperkinetických poruchách: https://www.babyonline.cz/vyvoj-ditete/specificke-poruchy-chovani-a-hyperkineticke-poruchy.

Více o Dětském autismu: https://www.babyonline.cz/vyvoj-ditete/detsky-autismus.

Více od Hyperaktivních dětech, které jsou schopny úžasných výkonů: http://www.novinky.cz/zena/deti/370562-hyperaktivni-deti-jsou-schopny-uzasnych-vykonu-dulezity-je-pristup-rodicu.html.

Inzerce

Pionýr

Najít pro tyto děti nějakou náplň volného času, se může zdát dosti komplikované. Ovšem organizací, které se dětí s Aspergerovým syndromem nebojí, není málo.

Jednou z nich je např. spolek Pionýr, jehož činnost je velice rozmanitá. Zapojování dětí s omezenými příležitostmi do své běžné činnosti se věnuje dlouhá léta. Získané zkušenosti si neschovává, ale v rámci své otevřenosti podává pomocnou ruku ostatním. Na stránkách www.pionyr.cz najdete sekci nazvanou „Inspiruj se“, kde můžete načerpat náměty na různé hry, sportovní aktivity, rukodělné činnosti, zkrátka nápady pro volný čas, které jsou navíc doplněné o upozornění na případný zvláštní přístup k dětem se specifickými vzdělávacími potřebami. Najdete zde také Poradnu pro rodiče: www.pionyr.cz/inspirace/poradna

www.pionyr.cz

Inzerce

KNIHY PRO CHYTRÉ HLAVIČKY

ucelená řada vzdělávacích knížek Babyonline pro děti 0-7

Začalo to v roce 2008, kdy jsme napsali a ke konci roku vydali naši prvotinu Říkačky pro chytré hlavičky. Byla inspirována náročnými malými dětmi, které již neposeděly u říkanek z minulých století. Chtěly něco z reálného života, zajímaly se živě o sebe, své tělo, svět kolem nás. A právě takové říkanky v knížce najdete. Každá říkačka předá dítěti nějakou znalost či dovednost. Nedostatek kvalitního „materiálu“ na knižním trhu nás vedl k pokračování vzdělávacího cyklu, a to ucelenou předškolní přípravou Předškolákovy týdeníčky pro chytré hlavičky. Následně vyšly Písmenkové kartičky pro chytré hlavičky a Jak děti přicházejí na svět.

Po dětské literatuře jsme se zaměřili na 2 důležitá období v životě ženy: těhotenství a po 40

Knížka pro budoucí maminky Zdravé těhotenství a zdravotně-společenská inspirace pro zralé ženy Žena po 40 – sebevědomá a v kondici. Ke všem našim publikacím můžete shlédnout videa, co knížky obsahují, jak s nimi mohou děti tvořit a hravě se vzdělávat. Videa najdete na prokliku jednotlivých publikací.

Knihy Pro chytré hlavičky

Říkačky pro chytré hlavičky Předškolákovy týdeníčky pro chytré hlavičky
Písmenkové kartičky pro chytré hlavičky Jak děti přicházejí na svět
Zdravé těhotenstv Žena po 40 – sebevědomá a v kondici

www.prochytrehlavicky.cz

 

Autor: Mgr. Michaela Matoušková
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: Mgr. Michaela Matoušková
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Aspergerův syndrom - diskuze

Poradna

Dobrý den,

máme roční holčičku která je už od malička živel. To nám ovšem nevadí já sama jsem temperamentní člověk a přítel též.

Náš problém je následující.

Od 6 měsíce jsem začala chodit parkrat v týdnu na 2-3 hodiny na brigády, proto když jsem přišla domu jsem se dceři snažila věnovat na 200% abych ji vynahradila cas kdy jsem byla mimo domov. Postupem casu se z dcera stávala přísavka.

Momentalne jsme v situaci kdy kazdy den chodim na 4 hodiny do práce a ona je doma s tatínkem. Cele dopoledne je neskutecne hodna! Nefnuka, dokáže si sama hrát, poslouchá, naprosto vzorna. To same je kdyz prijde návštěva, nebo je na vikend u babicky! Vsichni z rodiny ji chválí jak je vzorný dite.

Jak mile se vratim z práce promění se v ufnukaný klíště, které me nenechá ani si zout boty.
Nas společný cas od doby co přijdu domu vypada asi tak ze ji mam nonsto zavesenou na nohách, kdyz ji řeknu ne, to nedělej ( normálním hlasem) začne okamžitě fnuka, knourat, nedělá ji problem začít okamžitě brecet. Hrozne me to unavuje. Chvilkama začíná byt i zla. Vyrazí mi jidlo z ruky, ohanbí se po me. Mrzi me ze to dela jen v me přítomnosti. Přítel mi to predhazuje ze kdyz je s nim je uplne skvela. co proto muzu udelat aby to přestalo? Nema ze me žádný respekt ani kdyz zvýšim hlas.

Děkuji moc za jakoukoliv radu.

Dobrý den, chování dcery je spíše důsledkem normálního vývoje vztahu k matce, než problémovým chováním. Je přirozené, že roční normálně se vyvíjející se dítě chce být co nejvíce v přítomnosti své matky a dožaduje se její pozornosti. Z vaší strany se tedy o žádnou výchovnou chybu nejedná. Dcerka se prostě ve svém věku a s ohledem na stupeň svého vývoje neumí jinak vyrovnat s vaší nepřítomností po dobu strávenou v zaměstnání. Pokud se ji budete snažit odehnat, tak se pak vaši pozornost bude snažit upoutat jakýmikoliv prostředky. Naopak se na ni po vašem příchodu z práce připravte, překonejte svoji případnou únavu a snažte si jí co nejvíce věnovat, chovejte ji, mazlete se s ní, hrajte si s ní dokud to bude vyžadovat a potřebovat. Jedná se o období přechodné, dcerka se svým závislým chováním postupně sama přestane až se její potřeba nasytí a bude se od vás přirozeně odpoutávat. Zvyšování hlasu ani kárání dítě v tomto věku není schopno vyhodnotit, nejedná účelově, ale podle svých instinktů a nedovede své chování vědomě dlouhodbě ovlivnit, neznamená to, že v budoucnu nebudete mít, nebo že nemáte u dcery respekt. Doporučuji zkusit si prostudovat nějakou odbornou literaturu o vývoji dítěte, mohlo by vám to pomoci k porozumění a k vysvětlení dceřina chování. Zdravím Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 19.06.2018, 11:49
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Zavřít reklamu
Inzerce