Inzerce
Inzerce
Inzerce

Dětský autismus

  1. Co je to autismus?
  2. Autismus příznaky - jak se projevuje autismus
  3. Indikátory autismu podle věku dítěte
  4. Intelekt autistických dětí
  5. Děti s autismem ve školním kolektivu
  6. Výchovné zacházení s dětmi s autismem 
  7. Kde hledat pomoc při autismu

1. Co je to autismus?

Dětský autismus řadíme mezi pervazivní vývojové poruchy, což je skupina poruch charakterizováná kvalitativním porušením reciproční sociální interakce na úrovni komunikace a omezeným, stereotypním a opakujícím se souborem zájmů a činností.

2. Autismus příznaky – jak se projevuje autismus:

  • V komunikaci: dítě nereaguje na své jméno, neříká, co chce, opožděný vývoj jazyka, nereaguje na pokyny, někdy působí dojmem, že je neslyšící, nemává na rozloučenou, říkal/a několik slov, ale přestal/a. Výskyt dětského autismu se odhaduje 5-10/10 000 dětí, častěji bývají postiženi chlapci.
  • V sociální interakci: chybí sociální úsměv, nejraději si hraje o samotě, dítě je velmi samostatné, špatný oční kontakt, nezajímá se o ostatní děti, působí, že žije ve vlastním světě.
  • V chování: záchvaty vzteku, negativizmus, neschopnost spolupracovat, zabývá se určitými věcmi stále dokola, chodí po špičkách, neví jak si hrát s hračkami, řadí věci do řad, reaguje přehnaně na určité materiály nebo zvuky, dělá zvláštní pohyby.

3. Indikátory autismu podle věku dítěte:

  • do 12 měsíců nežvatlá, negestikuluje, neukazuje, nemává na rozloučenou;
  • do 16 měsíců nepoužívá slov;
  • do 24 měsíců spontánně neužívá věty
  • ztráta jakýchkoli jazykových nebo sociálních schopností v jakémkoli věku.

4. Intelekt autistických dětí

Jen velice malé procento autistických dětí má nějaké významné schopnosti, které by se daly definovat jako „geniální“. S autismem se většinou pojí spíše mentální handicap.

5. Děti s autismem ve školním kolektivu

Děti s autismem působí ve školním kolektivu jako návštěvníci z cizí planety, vykazují problémy s chováním, vykřikují, ničí věci, mají problémy s přizpůsobením.

6. Výchovné zacházení s dětmi s autismem

U autistických dětí je důležité pomáhat dítěti pochopit okolí a kontakt s ním co nejvíc usnadnit, dítě potřebuje určitý řád, aby se dokázalo orientovat v pro něj chaotickém světě.

7. Kde hledat pomoc při autismu

Dětská psychiatrie, dětská neurologie, speciálně pedagogické centrum pro poruchy autistického spektra.

Literatura

RICHMAN, Shira a Miroslava JELÍNKOVÁ. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 127 s. ISBN 8073671026

BEYER, Jannik, Lone GAMMELTOFT a Miroslava JELÍNKOVÁ. Autismus a hra: příprava herních aktivit pro děti s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 98s. ISBN 8073671573

MOOR, Julia. Hry a zábavné činnosti pro děti s autismem: praktické nápady pro každý den. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 202 s. ISBN 9788073677879

Dítě

Přečtěte si: Více o Specifických poruchách učení

Inzerce
Přečíst článek
Dítě

Přečtěte si: Více o Hyperaktivním dítěti

Inzerce
Přečíst článek
Inzerce

Inzerce

Komplet knížek = skvělá volba pro děti školkového věku

„Říkačky jsou zcela nové a neotřelé. S Kartami si hrají 3 i 5letý syn a 7letá dcera skládá slova. Čekáme mimčo a klukům kniha názorně ukazuje, jak miminko vznikne. Týdeníčky: komplexní rozvoj všech dovedností. Mohu všem jen doporučit.“ Tyto a další reakce si můžete přečíst u jednotlivých knížek na www.prochytrehlavicky.cz nebo na Heureka.cz.

 

Autor: Mgr. Michaela Matoušková
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: Mgr. Michaela Matoušková
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Dětský autismus - diskuze

  • teda ,nechci byt drza,ale tohle dat jako informace o projevech autizmu,tak to i idnes uz pise podrobneji     
    Liberte   | 18.05.2015 15:03:20 | Reakcí: 5, poslední: 19.05.2015 17:29:35
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE:
      Napiš, Jarko, co konkrétně Ti tam chybí, nechám doplnit. Určitě ale nechceme konkurovat monotematickým webům na toto téma.
      Calamity J.   | 18.05.2015 15:51:57
      Reagovat | URL příspěvku
      • \
        RE:
        da se rict ze vetsina autistu ma problem se stravou...a muze to prijit take ze dne na den..., dale v tom chovani...vyzniva to ,ze to je vse dohromady..pricemz staci jeden takovy vykyv a nez se clovek nadeje, zpusobi vic skody nez uzitku, je to napsano silene obecne a pritom je tam shrnuto vse ,ale vyzniva to,ze autismus obnasi proste vse tohle...nechci at pisete odborne..koneckoncu je tady obecne malo odborniku na autismus a praci s nim..vse je na teoreticke urovni a kdyz dite nema prave ten mentalni handicap,tak si stejne nikdo s nim nevi rady  proste s retardem je to jednossi..ucis ho dokola to same a mas pocit,ze mas uzasne vysledky    ale me neber vazne....jen mi prijde,ze ten clanek spis rodice vystresuje ...
        Liberte   | 19.05.2015 07:51:32
        Reagovat | URL příspěvku
        • \
          RE:
          Jakro, to máš stejné, jako s tím ADHD a dalšími. Ona se ta symptomatologie často mísí, každé dítě je individuál, přičemž všichni vypadají skutečně chováním jako retardovaní, viz poznámka spolužačky na Ríšův úspěch u přijímaček: "Ty jsi skončil pátý? To bych podle toho Tvého chování neřekla!" :-)
          Nemyslím, že to rodiče straší, spíše se jich vždy trochu dotkne, když čtou. Jsou v těch textech vždy obecně ta negativa a odchylky, které mohou nastat, ale ty úžasné věci se nikde nedočteme :-). Proto je budu šířit :-).
          Calamity J.   | 19.05.2015 15:22:25
          Reagovat | URL příspěvku
          • \
            RE:
            ja jsem ted dost rozcarovana...a neumim to pojmenovat...docetla jsem knihu iskra, o genialnim autistovi...je to knizka uplne na nic,jen na kseft...a jsem rozcarovana z toho,ze ji vubec napsala...a z toho jak to funguje jinde...ne ze bych to uz od rodicu z jinych zemi nevedela,ale obcas mi je lito ,ze nic takoveho tady neni, ani osbeta, normalni...natoz smysluplna pomoc...jeste kdyz mas mentosika,tak jo,ale jakmile vykazuje dite moznost normalu,nedej boze vyssiho intelektu,tak konec,slus...ono to zase prejde,jen ted je toho vseho nejak hodne a tak to v hlave chroustam 
            Liberte   | 19.05.2015 17:04:59
            Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

Agrese

| Anet_Mik | 03.07.2020, 18:48

Dobrý den, než se objednáme k dětskému psychologovi, potřebuji poradit se synem 4,5 let. Od ledna je se mnou doma (rizikové těhotenství) i kvůli koronaviru nechodil do školky a stal se nezvladatelným. Máme dům se zahradou a zvířata (drůbež,kočky). Syn neposlouchá,odmlouvá a lže, pokud nestojím za ním nebo vedle něho tak neposlechne, ale nejhorší že úmyslně ubližuje zvířatům (jedno kuře utopil, a dnes jednoho kohoutka hodil na zem a zabil ho a důvodem bylo, že kokrhal) Nyní máme doma již miminko, a nemůžu mu pořád stát za zády a hlídat ho. Snažím se mu věnovat, ale nemůžeme ho nechat samotného venku na zahradě. Ptám se jestli si uvědomuje smrt? Jestli rozumí, že zabil zvíře. Snažila jsem mu to vysvětlit, ale příjde mi, že mu je to jedno. Mám strach aby neublížil i miminku. Děkuji za rady.

Dobrý den, chování vašeho syna skutečně zavdává důvod k obavám, aby neublížil mladšímu sourozenci. V pozadí jeho chování může být nezvládnutá žárlivost na sourozence, nebo ale také další vlivy. Nemám dostatek informací, jak se syn choval předtím. Obecně ve věku 4 - 5 let si dítě ještě nedokáže plně uvědomit co znamená pojem smrti, myslí si, že se jedná o jinou formu života, nejvíce děti smrt ztotožňují se spánkem. Od 5 do zhruba 9 let ji personifikují (představují si ji jako nějakou osobu, smrtku apod.), od 9 let již chápou konečnost života a jejich koncept smrti je příliš neliší od toho dospělého, jeho vývoj je ukončen kolem 13 roku života. Přesto chování vašeho syna vykazuje ve více oblastech zvláštnosti, doporučila bych vám kromě co nejrychlejšího vyhledání dětského klinického psychologa také konzultaci u dětského psychiatra. Na syna se snažte vyhradit si co nejvíce času, zapojujte jej do svých denních aktivit včetně péče o miminko, samozřejmě pod vaším dozorem. Může dostávat také malé úkoly a povinnosti při péči o domácnost. Zkrátka jej zaměstnejte, aby mu nezbýval čas na takové nápady a měl by také být stále pod vaším dozorem, nebo zajistěte, aby neměl k domácím zvířatům volný přístup (ohrazení, plot apod. kolem zvířat). O situaci s ním mluvte, vysvětlujte mu to, veďte jej k empatii (vcítění se) do pocitů lidí i zvířat, kterým někdo ubližuje. Zdravím Mgr. Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 06.07.2020, 07:17
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce