Dětský autismus

  1. Co je to autismus?
  2. Autismus příznaky - jak se projevuje autismus
  3. Indikátory autismu podle věku dítěte
  4. Intelekt autistických dětí
  5. Děti s autismem ve školním kolektivu
  6. Výchovné zacházení s dětmi s autismem 
  7. Kde hledat pomoc při autismu

1. Co je to autismus?

Dětský autismus řadíme mezi pervazivní vývojové poruchy, což je skupina poruch charakterizováná kvalitativním porušením reciproční sociální interakce na úrovni komunikace a omezeným, stereotypním a opakujícím se souborem zájmů a činností.

2. Autismus příznaky – jak se projevuje autismus:

  • V komunikaci: dítě nereaguje na své jméno, neříká, co chce, opožděný vývoj jazyka, nereaguje na pokyny, někdy působí dojmem, že je neslyšící, nemává na rozloučenou, říkal/a několik slov, ale přestal/a. Výskyt dětského autismu se odhaduje 5-10/10 000 dětí, častěji bývají postiženi chlapci.
  • V sociální interakci: chybí sociální úsměv, nejraději si hraje o samotě, dítě je velmi samostatné, špatný oční kontakt, nezajímá se o ostatní děti, působí, že žije ve vlastním světě.
  • V chování: záchvaty vzteku, negativizmus, neschopnost spolupracovat, zabývá se určitými věcmi stále dokola, chodí po špičkách, neví jak si hrát s hračkami, řadí věci do řad, reaguje přehnaně na určité materiály nebo zvuky, dělá zvláštní pohyby.

3. Indikátory autismu podle věku dítěte:

  • do 12 měsíců nežvatlá, negestikuluje, neukazuje, nemává na rozloučenou;
  • do 16 měsíců nepoužívá slov;
  • do 24 měsíců spontánně neužívá věty
  • ztráta jakýchkoli jazykových nebo sociálních schopností v jakémkoli věku.

4. Intelekt autistických dětí

Jen velice malé procento autistických dětí má nějaké významné schopnosti, které by se daly definovat jako „geniální“. S autismem se většinou pojí spíše mentální handicap.

5. Děti s autismem ve školním kolektivu

Děti s autismem působí ve školním kolektivu jako návštěvníci z cizí planety, vykazují problémy s chováním, vykřikují, ničí věci, mají problémy s přizpůsobením.

6. Výchovné zacházení s dětmi s autismem

U autistických dětí je důležité pomáhat dítěti pochopit okolí a kontakt s ním co nejvíc usnadnit, dítě potřebuje určitý řád, aby se dokázalo orientovat v pro něj chaotickém světě.

7. Kde hledat pomoc při autismu

Dětská psychiatrie, dětská neurologie, speciálně pedagogické centrum pro poruchy autistického spektra.

Literatura

RICHMAN, Shira a Miroslava JELÍNKOVÁ. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 127 s. ISBN 8073671026

BEYER, Jannik, Lone GAMMELTOFT a Miroslava JELÍNKOVÁ. Autismus a hra: příprava herních aktivit pro děti s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 98s. ISBN 8073671573

MOOR, Julia. Hry a zábavné činnosti pro děti s autismem: praktické nápady pro každý den. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 202 s. ISBN 9788073677879

Více o Hyperaktivním dítěti: https://www.babyonline.cz/vyvoj-ditete/hyperaktivni-dite.

Více o Specifických poruchách učení: https://www.babyonline.cz/vyvoj-ditete/specificke-poruchy-uceni.

Více o Specifických poruchách chování a hyperkinetických poruchách: https://www.babyonline.cz/vyvoj-ditete/specificke-poruchy-chovani-a-hyperkineticke-poruchy.

Více o Aspergerovým syndromu: https://www.babyonline.cz/vyvoj-ditete/aspergeruv-syndrom.

Více od Hyperaktivních dětech, které jsou schopny úžasných výkonů: http://www.novinky.cz/zena/deti/370562-hyperaktivni-deti-jsou-schopny-uzasnych-vykonu-dulezity-je-pristup-rodicu.html.

Inzerce

KNIHY PRO CHYTRÉ HLAVIČKY

ucelená řada vzdělávacích knížek Babyonline pro děti 0-7

Začalo to v roce 2008, kdy jsme napsali a ke konci roku vydali naši prvotinu Říkačky pro chytré hlavičky. Byla inspirována náročnými malými dětmi, které již neposeděly u říkanek z minulých století. Chtěly něco z reálného života, zajímaly se živě o sebe, své tělo, svět kolem nás. A právě takové říkanky v knížce najdete. Každá říkačka předá dítěti nějakou znalost či dovednost. Nedostatek kvalitního „materiálu“ na knižním trhu nás vedl k pokračování vzdělávacího cyklu, a to ucelenou předškolní přípravou Předškolákovy týdeníčky pro chytré hlavičky. Následně vyšly Písmenkové kartičky pro chytré hlavičky a Jak děti přicházejí na svět.

Po dětské literatuře jsme se zaměřili na 2 důležitá období v životě ženy: těhotenství a po 40

Knížka pro budoucí maminky Zdravé těhotenství a zdravotně-společenská inspirace pro zralé ženy Žena po 40 – sebevědomá a v kondici. Ke všem našim publikacím můžete shlédnout videa, co knížky obsahují, jak s nimi mohou děti tvořit a hravě se vzdělávat. Videa najdete na prokliku jednotlivých publikací.

Knihy Pro chytré hlavičky

Říkačky pro chytré hlavičky Předškolákovy týdeníčky pro chytré hlavičky
Písmenkové kartičky pro chytré hlavičky Jak děti přicházejí na svět
Zdravé těhotenstv Žena po 40 – sebevědomá a v kondici

www.prochytrehlavicky.cz

 

Autor: Mgr. Michaela Matoušková
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: Mgr. Michaela Matoušková
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Dětský autismus - diskuze

  • teda ,nechci byt drza,ale tohle dat jako informace o projevech autizmu,tak to i idnes uz pise podrobneji     
    Liberte   | 18.05.2015 15:03:20 | Reakcí: 5, poslední: 19.05.2015 17:29:35
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE:
      Napiš, Jarko, co konkrétně Ti tam chybí, nechám doplnit. Určitě ale nechceme konkurovat monotematickým webům na toto téma.
      Calamity J.   | 18.05.2015 15:51:57
      Reagovat | URL příspěvku
      • \
        RE:
        da se rict ze vetsina autistu ma problem se stravou...a muze to prijit take ze dne na den..., dale v tom chovani...vyzniva to ,ze to je vse dohromady..pricemz staci jeden takovy vykyv a nez se clovek nadeje, zpusobi vic skody nez uzitku, je to napsano silene obecne a pritom je tam shrnuto vse ,ale vyzniva to,ze autismus obnasi proste vse tohle...nechci at pisete odborne..koneckoncu je tady obecne malo odborniku na autismus a praci s nim..vse je na teoreticke urovni a kdyz dite nema prave ten mentalni handicap,tak si stejne nikdo s nim nevi rady  proste s retardem je to jednossi..ucis ho dokola to same a mas pocit,ze mas uzasne vysledky    ale me neber vazne....jen mi prijde,ze ten clanek spis rodice vystresuje ...
        Liberte   | 19.05.2015 07:51:32
        Reagovat | URL příspěvku
        • \
          RE:
          Jakro, to máš stejné, jako s tím ADHD a dalšími. Ona se ta symptomatologie často mísí, každé dítě je individuál, přičemž všichni vypadají skutečně chováním jako retardovaní, viz poznámka spolužačky na Ríšův úspěch u přijímaček: "Ty jsi skončil pátý? To bych podle toho Tvého chování neřekla!" :-)
          Nemyslím, že to rodiče straší, spíše se jich vždy trochu dotkne, když čtou. Jsou v těch textech vždy obecně ta negativa a odchylky, které mohou nastat, ale ty úžasné věci se nikde nedočteme :-). Proto je budu šířit :-).
          Calamity J.   | 19.05.2015 15:22:25
          Reagovat | URL příspěvku
          • \
            RE:
            ja jsem ted dost rozcarovana...a neumim to pojmenovat...docetla jsem knihu iskra, o genialnim autistovi...je to knizka uplne na nic,jen na kseft...a jsem rozcarovana z toho,ze ji vubec napsala...a z toho jak to funguje jinde...ne ze bych to uz od rodicu z jinych zemi nevedela,ale obcas mi je lito ,ze nic takoveho tady neni, ani osbeta, normalni...natoz smysluplna pomoc...jeste kdyz mas mentosika,tak jo,ale jakmile vykazuje dite moznost normalu,nedej boze vyssiho intelektu,tak konec,slus...ono to zase prejde,jen ted je toho vseho nejak hodne a tak to v hlave chroustam 
            Liberte   | 19.05.2015 17:04:59
            Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

Dobrý den,

máme roční holčičku která je už od malička živel. To nám ovšem nevadí já sama jsem temperamentní člověk a přítel též.

Náš problém je následující.

Od 6 měsíce jsem začala chodit parkrat v týdnu na 2-3 hodiny na brigády, proto když jsem přišla domu jsem se dceři snažila věnovat na 200% abych ji vynahradila cas kdy jsem byla mimo domov. Postupem casu se z dcera stávala přísavka.

Momentalne jsme v situaci kdy kazdy den chodim na 4 hodiny do práce a ona je doma s tatínkem. Cele dopoledne je neskutecne hodna! Nefnuka, dokáže si sama hrát, poslouchá, naprosto vzorna. To same je kdyz prijde návštěva, nebo je na vikend u babicky! Vsichni z rodiny ji chválí jak je vzorný dite.

Jak mile se vratim z práce promění se v ufnukaný klíště, které me nenechá ani si zout boty.
Nas společný cas od doby co přijdu domu vypada asi tak ze ji mam nonsto zavesenou na nohách, kdyz ji řeknu ne, to nedělej ( normálním hlasem) začne okamžitě fnuka, knourat, nedělá ji problem začít okamžitě brecet. Hrozne me to unavuje. Chvilkama začíná byt i zla. Vyrazí mi jidlo z ruky, ohanbí se po me. Mrzi me ze to dela jen v me přítomnosti. Přítel mi to predhazuje ze kdyz je s nim je uplne skvela. co proto muzu udelat aby to přestalo? Nema ze me žádný respekt ani kdyz zvýšim hlas.

Děkuji moc za jakoukoliv radu.

Dobrý den, chování dcery je spíše důsledkem normálního vývoje vztahu k matce, než problémovým chováním. Je přirozené, že roční normálně se vyvíjející se dítě chce být co nejvíce v přítomnosti své matky a dožaduje se její pozornosti. Z vaší strany se tedy o žádnou výchovnou chybu nejedná. Dcerka se prostě ve svém věku a s ohledem na stupeň svého vývoje neumí jinak vyrovnat s vaší nepřítomností po dobu strávenou v zaměstnání. Pokud se ji budete snažit odehnat, tak se pak vaši pozornost bude snažit upoutat jakýmikoliv prostředky. Naopak se na ni po vašem příchodu z práce připravte, překonejte svoji případnou únavu a snažte si jí co nejvíce věnovat, chovejte ji, mazlete se s ní, hrajte si s ní dokud to bude vyžadovat a potřebovat. Jedná se o období přechodné, dcerka se svým závislým chováním postupně sama přestane až se její potřeba nasytí a bude se od vás přirozeně odpoutávat. Zvyšování hlasu ani kárání dítě v tomto věku není schopno vyhodnotit, nejedná účelově, ale podle svých instinktů a nedovede své chování vědomě dlouhodbě ovlivnit, neznamená to, že v budoucnu nebudete mít, nebo že nemáte u dcery respekt. Doporučuji zkusit si prostudovat nějakou odbornou literaturu o vývoji dítěte, mohlo by vám to pomoci k porozumění a k vysvětlení dceřina chování. Zdravím Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 19.06.2018, 11:49
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Zavřít reklamu
Inzerce