Inzerce
Inzerce

Dětský autismus

  1. Co je to autismus?
  2. Autismus příznaky - jak se projevuje autismus
  3. Indikátory autismu podle věku dítěte
  4. Intelekt autistických dětí
  5. Děti s autismem ve školním kolektivu
  6. Výchovné zacházení s dětmi s autismem 
  7. Kde hledat pomoc při autismu

1. Co je to autismus?

Dětský autismus řadíme mezi pervazivní vývojové poruchy, což je skupina poruch charakterizováná kvalitativním porušením reciproční sociální interakce na úrovni komunikace a omezeným, stereotypním a opakujícím se souborem zájmů a činností.

2. Autismus příznaky – jak se projevuje autismus:

  • V komunikaci: dítě nereaguje na své jméno, neříká, co chce, opožděný vývoj jazyka, nereaguje na pokyny, někdy působí dojmem, že je neslyšící, nemává na rozloučenou, říkal/a několik slov, ale přestal/a. Výskyt dětského autismu se odhaduje 5-10/10 000 dětí, častěji bývají postiženi chlapci.
  • V sociální interakci: chybí sociální úsměv, nejraději si hraje o samotě, dítě je velmi samostatné, špatný oční kontakt, nezajímá se o ostatní děti, působí, že žije ve vlastním světě.
  • V chování: záchvaty vzteku, negativizmus, neschopnost spolupracovat, zabývá se určitými věcmi stále dokola, chodí po špičkách, neví jak si hrát s hračkami, řadí věci do řad, reaguje přehnaně na určité materiály nebo zvuky, dělá zvláštní pohyby.

3. Indikátory autismu podle věku dítěte:

  • do 12 měsíců nežvatlá, negestikuluje, neukazuje, nemává na rozloučenou;
  • do 16 měsíců nepoužívá slov;
  • do 24 měsíců spontánně neužívá věty
  • ztráta jakýchkoli jazykových nebo sociálních schopností v jakémkoli věku.

4. Intelekt autistických dětí

Jen velice malé procento autistických dětí má nějaké významné schopnosti, které by se daly definovat jako „geniální“. S autismem se většinou pojí spíše mentální handicap.

5. Děti s autismem ve školním kolektivu

Děti s autismem působí ve školním kolektivu jako návštěvníci z cizí planety, vykazují problémy s chováním, vykřikují, ničí věci, mají problémy s přizpůsobením.

6. Výchovné zacházení s dětmi s autismem

U autistických dětí je důležité pomáhat dítěti pochopit okolí a kontakt s ním co nejvíc usnadnit, dítě potřebuje určitý řád, aby se dokázalo orientovat v pro něj chaotickém světě.

7. Kde hledat pomoc při autismu

Dětská psychiatrie, dětská neurologie, speciálně pedagogické centrum pro poruchy autistického spektra.

Literatura

RICHMAN, Shira a Miroslava JELÍNKOVÁ. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 127 s. ISBN 8073671026

Inzerce

BEYER, Jannik, Lone GAMMELTOFT a Miroslava JELÍNKOVÁ. Autismus a hra: příprava herních aktivit pro děti s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 98s. ISBN 8073671573

MOOR, Julia. Hry a zábavné činnosti pro děti s autismem: praktické nápady pro každý den. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 202 s. ISBN 9788073677879

Inzerce

Více o Hyperaktivním dítěti: https://www.babyonline.cz/vyvoj-ditete/hyperaktivni-dite.

Více o Specifických poruchách učení: https://www.babyonline.cz/vyvoj-ditete/specificke-poruchy-uceni.

Inzerce

Více o Specifických poruchách chování a hyperkinetických poruchách: https://www.babyonline.cz/vyvoj-ditete/specificke-poruchy-chovani-a-hyperkineticke-poruchy.

Více o Aspergerovým syndromu: https://www.babyonline.cz/vyvoj-ditete/aspergeruv-syndrom.

Inzerce

Více od Hyperaktivních dětech, které jsou schopny úžasných výkonů: http://www.novinky.cz/zena/deti/370562-hyperaktivni-deti-jsou-schopny-uzasnych-vykonu-dulezity-je-pristup-rodicu.html.

Inzerce

KNIHY PRO CHYTRÉ HLAVIČKY

ucelená řada vzdělávacích knížek Babyonline pro děti 0-7

Začalo to v roce 2008, kdy jsme napsali a ke konci roku vydali naši prvotinu Říkačky pro chytré hlavičky. Byla inspirována náročnými malými dětmi, které již neposeděly u říkanek z minulých století. Chtěly něco z reálného života, zajímaly se živě o sebe, své tělo, svět kolem nás. A právě takové říkanky v knížce najdete. Každá říkačka předá dítěti nějakou znalost či dovednost. Nedostatek kvalitního „materiálu“ na knižním trhu nás vedl k pokračování vzdělávacího cyklu, a to ucelenou předškolní přípravou Předškolákovy týdeníčky pro chytré hlavičky. Následně vyšly Písmenkové kartičky pro chytré hlavičky a Jak děti přicházejí na svět.

Po dětské literatuře jsme se zaměřili na 2 důležitá období v životě ženy: těhotenství a po 40

Knížka pro budoucí maminky Zdravé těhotenství a zdravotně-společenská inspirace pro zralé ženy Žena po 40 – sebevědomá a v kondici. Ke všem našim publikacím můžete shlédnout videa, co knížky obsahují, jak s nimi mohou děti tvořit a hravě se vzdělávat. Videa najdete na prokliku jednotlivých publikací.

Knihy Pro chytré hlavičky

Říkačky pro chytré hlavičky Předškolákovy týdeníčky pro chytré hlavičky
Písmenkové kartičky pro chytré hlavičky Jak děti přicházejí na svět
Zdravé těhotenstv Žena po 40 – sebevědomá a v kondici

www.prochytrehlavicky.cz

 

Autor: Mgr. Michaela Matoušková
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: Mgr. Michaela Matoušková
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Dětský autismus - diskuze

  • teda ,nechci byt drza,ale tohle dat jako informace o projevech autizmu,tak to i idnes uz pise podrobneji     
    Liberte   | 18.05.2015 15:03:20 | Reakcí: 5, poslední: 19.05.2015 17:29:35
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE:
      Napiš, Jarko, co konkrétně Ti tam chybí, nechám doplnit. Určitě ale nechceme konkurovat monotematickým webům na toto téma.
      Calamity J.   | 18.05.2015 15:51:57
      Reagovat | URL příspěvku
      • \
        RE:
        da se rict ze vetsina autistu ma problem se stravou...a muze to prijit take ze dne na den..., dale v tom chovani...vyzniva to ,ze to je vse dohromady..pricemz staci jeden takovy vykyv a nez se clovek nadeje, zpusobi vic skody nez uzitku, je to napsano silene obecne a pritom je tam shrnuto vse ,ale vyzniva to,ze autismus obnasi proste vse tohle...nechci at pisete odborne..koneckoncu je tady obecne malo odborniku na autismus a praci s nim..vse je na teoreticke urovni a kdyz dite nema prave ten mentalni handicap,tak si stejne nikdo s nim nevi rady  proste s retardem je to jednossi..ucis ho dokola to same a mas pocit,ze mas uzasne vysledky    ale me neber vazne....jen mi prijde,ze ten clanek spis rodice vystresuje ...
        Liberte   | 19.05.2015 07:51:32
        Reagovat | URL příspěvku
        • \
          RE:
          Jakro, to máš stejné, jako s tím ADHD a dalšími. Ona se ta symptomatologie často mísí, každé dítě je individuál, přičemž všichni vypadají skutečně chováním jako retardovaní, viz poznámka spolužačky na Ríšův úspěch u přijímaček: "Ty jsi skončil pátý? To bych podle toho Tvého chování neřekla!" :-)
          Nemyslím, že to rodiče straší, spíše se jich vždy trochu dotkne, když čtou. Jsou v těch textech vždy obecně ta negativa a odchylky, které mohou nastat, ale ty úžasné věci se nikde nedočteme :-). Proto je budu šířit :-).
          Calamity J.   | 19.05.2015 15:22:25
          Reagovat | URL příspěvku
          • \
            RE:
            ja jsem ted dost rozcarovana...a neumim to pojmenovat...docetla jsem knihu iskra, o genialnim autistovi...je to knizka uplne na nic,jen na kseft...a jsem rozcarovana z toho,ze ji vubec napsala...a z toho jak to funguje jinde...ne ze bych to uz od rodicu z jinych zemi nevedela,ale obcas mi je lito ,ze nic takoveho tady neni, ani osbeta, normalni...natoz smysluplna pomoc...jeste kdyz mas mentosika,tak jo,ale jakmile vykazuje dite moznost normalu,nedej boze vyssiho intelektu,tak konec,slus...ono to zase prejde,jen ted je toho vseho nejak hodne a tak to v hlave chroustam 
            Liberte   | 19.05.2015 17:04:59
            Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

Vyvoj 14 ti mesicniho syna

| Cucollino | 29.03.2020, 11:38

Dobry den,memu mladšímu synovi za tyden bude 14 mesicu..Mam par obav zda je u nej vse v poradku co se tyka vyvoje.
Mam jeste starsiho syna,u toho resime otazku autismu ci VD,jeste nema stanovenou diagnozu a je mu 4,5 roku..
Co se tyka mladsiho,tak ten se narodil od 14 dni drive,co se tyka motorickeho vyvoje,je zrejmne vse tak jak ma byt,leze po čtyřech,sedi,obchází nabytek,za ruku jde ale nema odvahu se pustit a jit sam.Vsude tedy vyleze na gauc,postel,schody uplne bez problemu uz od 11 ti mesicu..
Spis co me trapi je to zda je to ostatni v poradku..Kdyz mu treba ukazu 5 zvířátek v radě a zeptam se kde je krava,prase,kocka,pes atd tak bez váhání bud schodi nebo vezme do ruky.Kdyz se ho zeptam aniz by je videl tak je videt ze hleda,ale jakmile vidi neco jineho tak si jde proste po svem :-) Kdyz mu reknu dej,bud se zacne rozcilovat ze mi to neda,nebo to po me hodi a parkrat tedy mi to dal do ruky.Ale nejake prines,ukaz to zatim jinak ne..kostky kdyz postavim komín schazuje ale nepostavi.Za to kazde smitko na zemi sebere..Zacina tedy pouzivat na vse ukazovacek autickem jezdi i tim ukazovackem,ale ucelne k ukazovani ho jeste nepouziva,to taky nevim zda je v normlne nebo ne.Co se tyka ocniho kontaktu tak ten je v poradku,je mazlivej,kdyz delam blbinky smeje se,kdyz se mu nevo nelibi da tez najevo,kdyz znizim z dohledu ted jde ke dverim a place.Co se tyka reci,tak po ockovani 1 hexy mi prestal zvatlat,pak zacal po 2 mesicich opet zvatlat,takze jedeme bababa,dadada,dedede,tatata,bada,vaba atd a obcas kdyz teda me vidi tak rika mamama..paci paci umi,papa taky,varila myšička kasicku tez ale udela jen kdyz se mu chce.Co se tyka treba návštěv taky nema problem,je vcelku kontaktni,takze se smeje kdyz se na nej nekdo usmeje,necha se pochovat atd..Ale porad si me hlida.Na fotce ukaze kde je mama a kde je tata a kde je bracha taky uz se nam povedlo..Na jmeno reaguje tez z 90 ti procent,pokud neni nejak zaneprázdněn ..Na starsiho je spise jako lepidlo :-) porad by s nim chtel byt nejak v kontaktu ale kdyz ma starsi špatnou naladu tak se mu to nelibi,samozrejme tahanice o hracky jsou u nas bezna vec.Co ma starsi musi mit i mladsi.Kdyz neni po jeho je tez problem a vyjádří svuj nesouhlas.Co s tyka zvirat,mame dva psi takze s tim problem taky neni..Porad jim zkoumá usi,zuby,oci :-)
Prijde mi jako zvídavé ditko.Posila auticka po zemi,vse musi zmacknou a vyzkouset co to dela a umi.Kdyz mu neco nejde tak se vzteka.A dalsi vec co mne trapi,je to,ze sve jidlo musi mit rozmixovane,kousky nesnese,ale pecivo a mnamky co se mu da do ruky sni bez problemu.
Nevim zda jsem vse popsala srozumitelné ale zajimal by mne Vas nazor zda mam popripade vyhledat i nejakeho odborníka a nebo zda pockat.Vim ze se dela screening ale jen by mne zajimal Vas nazor na dane veci.
Dekuji moc za odpoved.S pozdravem Monika

Dobrý den, pouze podle popisu chování vašeho synka a bez možnosti chlapce vidět, vám nemohu zodpovědně odpovědět na dotaz ohledně jeho vývoje. Vývoj syna by podle některých popisovaných projevů mohl být nerovnoměrný. Píšete ale, že se starším synem chodíte na nějaká odborná vyšetření, je v řešení možnost poruchy autistického spektra. Pokud vám jde o vyloučení obdobných potíží u mladšího chlapce, pak bych vám doporučila dohodnut si konzultace u odborníků, kam chodíte se starším synem, což bych považovala za nejrychlejší řešení. Potom samozřejmě probíhá screening, který pravdivě vyplňte. Zdravím Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Krupková | Babyonline | 29.03.2020, 15:26
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce