Díky dlouhodobé spolupráci s časopisem dTest vám přinášíme výsledky testování 21 autosedaček pro miminka, batolata i odrostlejší děti. V letošním roce test probíhal v ještě propracovanějším programu zaměřeném na bezpečnost i pohodlí.
Jak testování dětských autosedaček probíhá
Bezpečí, pohodlí, snadná manipulace. A také chemická nezávadnost. Čtyři základní předpoklady, bez nichž autosedačka v testu nemůže získat lichotivou známku. České zákony hovoří jasně. Každé dítě, které neváží alespoň 36 kilogramů nebo neměří 150 centimetrů, musí být při jízdě usazeno v autosedačce. Věk v tomto ohledu nehraje roli. dTest ve svých testech v nárocích značně převyšuje laťku nastavenou normami. Používá při nárazových testech novější model vozu Volkswagen Polo, nejvyspělejší modely figurín s citlivějšími senzory, v testech obsluhy zohledňuje hmotnost autosedačky, vyjímání ze sedadel vozu, obsluhu a ergonomii. Pokud jde o pohodlí pro dítě, posuzuje se opěrka hlavy, opora pro nohy nebo zpracování polstrování, známkuje se také výhled ze sedačky, pohodlí jednotlivých poloh a prostornost sedačky.
Miminka v bezpečí
V kategoriích pro děti do jednoho roku a do osmnácti měsíců se tentokrát do testu dostaly samé povedené výrobky. Všechna celková hodnocení byla dobrá. Značka Maxi-Cosi svůj model Coral propaguje jako první modulární autosedačku. V praxi to znamená, že vnitřní část sedačky lze i s miminkem vyjmout. Vyjímatelná část je pochopitelně mnohem lehčí než celá autosedačka, přenášení se tak značně usnadní. Po stránce ochrany byla Maxi-Cosi Coral velmi dobrá ve spojení s isofixovou základnou i bez ní. Pochválit lze rovněž model Joie i-Snug. Po stránce bezpečnosti je s Maxi-Cosi zcela srovnatelný, navíc stojí podstatně méně. Necelé dva a půl tisíce za variantu bez základny jsou jistě lákavé. Počítejte jen s tím, že poutání sedačky pásem vozidla může být o poznání méně intuitivní než jednoduché zacvaknutí do základny. Také Nuna Pipa Next, která je použitelná pro děti zhruba do roku a půl, se chlubí pozoruhodnou novinkou. Při připevnění sedačky do základny se aktivují výklopné boční ochranné prvky – jakási křidélka, která vytvářejí extra bariéru mezi dveřmi vozu a samotnou sedačkou. Tento systém se v nárazových zkouškách osvědčil, neboť celková známka za ochranu dítěte je v aktuálním testu vůbec nejvyšší.
Batolata bez potíží
S bezpečností rostoucích sedaček pro děti od narození přibližně do čtyř let také nebyly výraznější problémy. Besafe iZi Twist B se prodává výhradně ve spojení se základnou. A je to pěkný cvalík, zádržný systém celkem váží rovných 16 kilogramů. Instalace je možná pouze proti směru jízdy. Čelní i boční náraz dopadl na jedničku. Sedačku je možné pootočit o 90° a usnadnit tak vkládání dítěte. Masivní pásy sedačky jsou vhodné spíše pro větší děti, miminkům mohou být nepohodlné. Britax Römer Dualfix 2 R rozhodně nezklamal, ale ani nezaujal. Na pouze uspokojivé známce za obsluhu se stejně jako u Besafe podepsal fakt, že pásy a přezka jsou pro miminka příliš rozměrné.
Co dlouhověké sedačky?
S tzv. rostoucími sedačkami někdy v testech bývají potíže. Výrobci totiž musejí vytvořit takový produkt, který bude bezpečný ve všech možných variantách převozu. A ne vždy se to podaří. Cybex Pallas B-Fix je poměrně povedeným kompromisem pro děti od jednoho do dvanácti let, který láká na nízkou cenu. Instaluje se pomocí systému latch, jakýchsi západek připomínajících isofix. Toto řešení je známé především z USA a má usnadnit instalaci. V testu ale příliš nepřesvědčilo. Sedačky pro předškoláky a školáky mezi sebou skrývají jak kvalitní kusy, tak i výrobky, kterým je radno se vyhnout. Do první skupiny patří Cybex Solution Z i-Fix a B-Fix a také Maxi-Cosi Kore a Kore Pro. Skládací sedačka Mifold Hifold Fit and Fold Booster je nesporně originální, v testu ale nepřesvědčila. U dětí menšího vzrůstu může docházet ke sklouzávání bezpečnostního pásu ke krku, což v případě nárazu může zvýšit riziko zranění. Pouze uspokojivou ochranou dětí se předvedla také sedačka Babyauto Buddy i-Size. V jejím potahu navíc byly nalezeny zpomalovače hoření v množství překračujícím limity nařízení EU pro dětské hračky. Testovatelé proto nekompromisní a celkové hodnocení srazili na nedostatečnou známku.
Testované výrobky a ukázka výsledků
Ukázka podrobných výsledků testování u 5 vybraných autosedaček:
Joie i-Snug | Nuna Pipa Next | Britax Römer Dualfix 2 R | Cybex Pallas B-Fix | Chicco Fold & Go i-Size | |
dobře (71 %) | dobře (71 %) | dobře (63 %) | dobře (63 %) | uspokojivě (56 %) | |
Cena | 2499 Kč | 5499 Kč | 8990 Kč | 2799 Kč | 5169 Kč |
Ochrana dítěte | velmi dobře (80 %) | dobře (77 %) | dobře (69 %) | dobře (63 %) | dobře (61 %) |
- čelní náraz | ++ | ++ | + | 0 | 0 |
- boční náraz | + | + | + | + | + |
- stabilita na sedadle vozu | 0 | + | + | + | 0 |
- vedení pásů | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Obsluha | dobře (60 %) | dobře (64 %) | uspokojivě (57 %) | dobře (60 %) | uspokojivě (51 %) |
- návod k použití | + | + | + | + | + |
- riziko chybné instalace | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- poutání dítěte | + | + | + | + | 0 |
- instalace sedačky | + | + | 0 | + | + |
- přizpůsobení vzrůstu dítěte | + | ++ | ++ | ++ | + |
- kvalita zpracování | ++ | ++ | + | ++ | + |
- čištění | ++ | ++ | + | + | + |
Ergonomie | dobře (70 %) | dobře (69 %) | dobře (62 %) | dobře (72 %) | velmi dobře (83 %) |
- opěrka hlavy | + | ++ | ++ | ++ | ++ |
- opora nohou | + | + | 0 | + | + |
- polstrování | ++ | + | + | + | ++ |
- výhled | + | + | 0 | 0 | + |
- celková prostornost sedačky | + | + | + | + | ++ |
- poloha při sezení | + | + | 0 | + | ++ |
- nárok na prostor ve voze | + | + | 0 | + | + |
Nežádoucí látky | velmi dobře (90 %) | velmi dobře (90 %) | velmi dobře (90 %) | dobře (70 %) | velmi dobře (90 %) |
Technické údaje a vybavení | |||||
- hmotnost dítěte od | 0 kg | 0 kg | 0 kg | 9 kg | 15 kg |
- hmotnost dítěte do | 13 kg | 13 kg | 18 kg | 36 kg | 36 kg |
- výška dítěte od | 40 cm | 40 cm | 35 cm | 75 cm | 100 cm |
- výška dítěte do | 75 cm | 83 cm | 100 cm | 150 cm | 150 cm |
- hmotnost sedačky | 3,2 kg | 3,2 kg | 14,3 kg | 4,9 kg | 6,2 kg |
- hmotnost základny | 0 kg | 0 kg | 0 kg | 0 kg | 0 kg |
- pozice po směru jízdy | ne | ne | ano | ano | ano |
- pozice proti směru jízdy | ano | ano | ano | ne | ne |
- poutání dítěte: pás vozidla | ne | ne | ne | ano | ano |
- poutání dítěte: pás sedačky | ano | ano | ano | ne | ne |
- poutání dítěte: nárazový pult | ne | ne | ne | ano | ne |
- polohovatelnost | ne | ne | ano | ne | ano |
- poutání sedačky: pás vozidla | ano | ano | ne | ano | ano |
- poutání sedačky: isofix | ne | ne | ano | ne | ne |
- možnost otočit sedačku o 90 stupňů | ne | ne | ne | ne | ne |
- podpůrná noha | ne | ne | ano | ne | ne |
- popruh top tether | ne | ne | ne | ne | ne |
- možnost isofixovou sedačku pásem vozidla | ne | ne | ne | ano | ano |
- šířka sedačky | 40 cm | 42 cm | 44 cm | 50 cm | 46 cm |
- Přibližně do jednoho roku: Maxi-Cosi Coral se základnou FamilyFix3 (dobře), Joie i-Snug se základnou i-Base Advance (dobře), Maxi-Cosi Coral (dobře), Joie i-Snug (dobře)
- Přibližně do 18 měsíců: Nuna Pipa Next se základnou Pipa Next Base (dobře), Nuna Pipa Next (dobře).
- Přibližně do 4 let: Britax Römer Dualfix 2 R (dobře), Besafe iZi Twist B (dobře), Joie i-Venture se základnou i-Base Advance (dobře)
- Do 7 let: Maxi-Cosi Beryl (uspokojivě )
- Od 1 do 4 let: Besafe iZi Twist (dobře), Inglesina Darwin Toddler se základnou Darwin i-Size (uspokojivě)
- Od 1 do 12 let: Cybex Pallas B-Fix (dobře), Kinderkraft Oneto 3 (uspokojivě)
- Přibližně od 4 do 12 let: Cybex Solution Z i-Fix (dobře), Maxi-Cosi Kore (dobře), Maxi-Cosi Kore Pro (dobře), Cybex Solution B-Fix (dobře), Chicco Fold & Go i-Size (uspokojivě), Mifold Hifold Fit and Fold (uspokojivě), Babyauto Buddy i-Size (nedostatečně)
Časté dotazy k používání dětských autosedaček
Jsou podsedáky zakázané?
Na internetu se objevují informace, že takzvané podsedáky, tedy sedačky bez zádové opěrky, již nejsou legální. Pravda je to jen částečně. Od ledna 2017 nesmějí být nově homologované podsedáky spadající do váhové kategorie II (pro děti vážící 15 až 25 kg). Dříve homologované výrobky mohou být dále používány. Pokud chce výrobce na trh vypustit nový podsedák, musí být řazen do kategorie III (pro děti o hmotnosti 22 až 36 kg). Zároveň musí být označen vysvětlivkou, že je určen pouze pro děti vyšší než 125 cm.
Kdy nastane konec sedaček R44?
V současnosti se předpokládá, že nové sedačky dělené podle hmotnostních skupin nebude možné koupit od třetího kvartálu roku 2023. Samozřejmě to neznamená zákaz jejich používání. Dá se očekávat, že s blížícím se koncem normy R44 bude sedaček kategorií 0, 0+, I, II a III postupně ubývat. Naopak pozice zádržných systémů i-Size naberou na síle.
Jsou sedačky s pultíkem méně bezpečné?
Pultíkové autosedačky se mezi částí rodičů netěší valné pověsti. Šíří se historky o jejich údajné nebezpečnosti spočívající například v riziku podklouznutí dítěte pod pultíkem nebo neschopnosti udržet dítě v sedačce při převrácení vozu přes střechu. Tuto otázku řešil dTest s odborníky, kteří mají s analýzami dopravních nehod bohaté zkušenosti. Statistiky ukazují, že míra závažnosti následků bouraček nesouvisí se způsobem poutání dítěte, ale s kvalitou provedení toho kterého modelu sedačky. To, zda si vyberete sedačku s pultíkem nebo s vlastními bezpečnostními pásy, o bezpečnosti dítěte nerozhoduje. V obou skupinách najdete jak zcela bezpečné výrobky, tak i sedačky, kterým je lepší se vyhnout.
Jak těsně má být dítě připoutáno?
Myslete na dostatečně pevné a zároveň pohodlné připoutání. Mezi tělíčko malého pasažéra a bezpečnostní pásy by se neměly vejít více než dva vaše prsty.
Co sedačky z druhé ruky?
V internetových i kamenných bazarech se to použitými autosedačkami jen hemží. Doporučujeme však nepodlehnout pokušení, které může výrazně levnější zboží představovat. Pamatujte, že ne všechno poškození musí být viditelné na první pohled. Sedačka, která má za sebou nehodu nebo třeba pád, může mít porušenou vnitřní strukturu (okem nepostřehnutelné mikrotrhliny či zlomy zakryté polstrováním).
Jak dlouho poutat dítě proti směru?
Směr instalace sedačky je už řadu let předmětem debat. Norma R129 stanovuje, že dítě by mělo být v autě posazeno proti směru jízdy alespoň do věku 15 měsíců. Obecně se doporučuje volit protisměrnou instalaci, dokud to sedačka umožňuje či dokud dítě takovou jízdu vydrží a vměstná se nohama. Existují protisměrné sedačky i pro čtyřleté děti. V jejich případě už je nicméně riziko, že je taková jízda nebude bavit, o poznání vyšší. Pracovníci ADAC radí protisměrnou instalaci zhruba do dvou let věku dítěte.
Podrobné výsledky testů a další užitečné informace naleznete na www.dtest.cz nebo v časopisu dTest.
ČASOPIS PRO SPOTŘEBITELE dTest
Redakčně upraveno.