Inzerce
Inzerce
Inzerce

Říkanky jako jazykově nejkreativnější období

Pro rozvoj myšlení a řeči je nejdůležitější období prvních 6 let – to je fakt, mnohokrát prokázaný. Co se do dítěte nedostane v tomto období, rodič těžko dožene. 

Až 40 % inteligence stojí mimo dědičnost a poslední práce prokazují, že vzdělávání dítěte má mnohem větší vliv než genetika. A to nejvíce v období do 6 let, kdy se IQ vytváří z více než poloviny, do 8 let dokonce z plných 80 %.

Říkankové a písničkové období jsou po tom první, kdy mluvíme na dítě ještě v kočárku, dalším důležitým pro rozvoj řeči a myšlení dítěte do 6 let.

Inzerce

Proč někteří rodiče přeskočí říkankové období?

Myslím, že rodičovské instinkty pracují. Zatímco pro rozvoj řeči, rytmu i myšlení velmi důležitý poslech lidových písní se již asi v mnoha rodinách nepraktikuje, říkanky intuitivně ano.

Rodiče však může překvapit, že jejich dítě říkanky nebaví. Mám na mysli ty starší. Ano, tohle se může stát, sama jsem tím u druhého dítěte prošla. Jak to, když první dceru Ladovy říkanky bavily?

Bylo tomu opravdu tak. Když jsem četla, že krejčí běží s žehličkou, syn koukal, jestli jsem se nezbláznila, a odběhl. 

Inzerce

Co s tím?

Věděla jsem, že děti, které si pohrávají s rýmy, jednoduchými, pro mnohé možná stupidními, jsou obdařeny mnohem větší jazykovou kreativitou. Rozhodně jsem neměla v úmyslu u syna toto poměrně dlouhé říkankové období, trvající někdy i více než 3 roky, přeskočit.

Náhoda tomu chtěla, že jsme ve třech letech syna jeli do Národního muzea. Tam jej nejvíce zaujala malá fotografie chlapečka s křivicí. Pořád se k ní vracel a ptal se: „A proč má ten chlapeček křivé kostičky?“ „Protože nejedl rybičky.“ A bylo to. Já si uvědomila, že tohle dítě, a je to stále častější i u jeho následovníků, mnohem více než pro nás žertovné Ladovy říkanky, baví rýmovat o jeho vlastním těle a světě kolem nás. Tak vznikla první říkanka Sváťa a ryby. Skutečně o tom, když Sváťa nejí ryby, kosti se mu křiví. Pak následovaly další. Do všech, aby čas s dítětem byl ještě více aktivně strávený, jsme přidali nějakou znalost nebo dovednost a dále inspiraci pro povídání rodiče s dítětem – záchytné otázky, zábavný úkol apod.

Syn říkanky doslova miloval. Ani nevíte, jak mě potěšilo, když si děti vybalovaly věci na horách, syn si ve skříni tvořil skrýš a do ní si jako jedinou knížku přivezl právě Říkačky.

Inzerce

Říkanku „Jedeme, jedeme na kole“ jsme někdy četli a cvičili podle ní často i 10x. K říkance Rodinné kutálení jsme dokonce museli mít v domě umístěné tenisové míče a spontánně si hru několikrát denně hráli.

Říkačky pro chytré hlavičky

Inzerce

Obrovské pokroky stran řeči i myšlení

Stran řeči jsme viděli pokrok ihned. Syn mluvil krásně, hodně a stále. V podstatě od rána, když se vzbudil, jel jako natažený. Ve školce, když potkal ráno ostatní děti s rodiči v šatně, všichni na to poukazovali, jak krásně mluví. Já tomu jako rodič byla samozřejmě ráda, i když jsem večer usínala po jeho celodenním mluvení s hlavou nafouknutou jako pátrací balón.

Z říkanek se navíc naučil spoustě jiných věcí, znalostí i dovedností.

To, že dochází k pokroku v myšlení, jsme tolik nevnímali, resp. to nebylo navenek tak evidentní jako slovní projev, zvláště u dítěte s příznaky ADHD. Vyplynulo až z IQ testu v 18 letech.

A kdo ví, jestli mnoho z těch říkanek nemělo pozdější efekt v pubertě. Např. Olda ráno cvičí. Třeba zrovna tato říkanka, čtená v dětství, způsobila, že zakulacující se chlapeček v 15 najednou začal cvičit, zhubl během půl roku 19 kilo a je z něj i přes IT zaměření vytvarovaný, štíhlý sportovec.

Všechno, co do dítěte vložíte, zvláště v tom předškolním věku, se někdy v budoucnu vyloupne. A je to vždycky pro rodiče krásné překvapení.

Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Říkanky jako jazykově nejkreativnější období - diskuze

Poradna

Dobrý den,
moje miminko bude mít za dva dny 7 týdnů a dnes jsem nahmatala že má na pravé straně hlavičky takový důlek, že to má propadlé.. Na levé straně hlavičky takový důlek nemá. Vyděsilo mě to, všimla jsem si i, už delší dobu že dává hlavičku převážně na levou stranu, umí ji dát i rovně i na pravou, ale preferuje hodně levou stranu i když se snažím ji motivovat hračkou, sama ji i hlavičku dávám na pravou stranu, ale pokaždé si ji ihned dá zase na levou stranu.. Bojím se aby neměla tu hlavičku slehlou nebo tak, co mám dělat? Mám zavolat doktorce radši? Jak jsem psala už od začátku preferuje levou, tak jsem se snažila ji dávat na pravou a už ji sama i na pravou dávala, ale posledních pár dní vidím, že zase preferuje prostě tu levou a ještě jsem nahmatala důlek, jsem z toho vyděšená...
Předem děkuji za odpověď a přeji hezký den.

Dobrý den,

k posouzení "důlku" kontaktujte svého pediatra. Predilekční postavení hlavičky je v tomto věku běžné, doporučuje se pravidelně polohovat celé dítě střídavě na jeden a druhý bok, postupně vývojem začne polohovat hlavičku samo na obě strany.

MUDr. Ludmila Vomelová | Babyonline | 11.04.2024, 15:51
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Odmítnout Další informace
×