Problémy dětí s řečí a grafomotorikou trvají, ukázal zápis 2024
Velká část dětí měla u zápisu do 1. třídy opět problémy s držením tužky a správnou výslovností. Rodiče často problémy svých dětí podceňují a odbornou pomoc hledají pozdě. S problémy se pak děti potýkají i následně v 1. třídě. Pokud místo ř vysloví ž, špatně to i napíšou. Některé učitelky ze základních škol upozorňují i na malou slovní zásobu dětí a neschopnost udržet pozornost. Vyplývá to z vyjádření učitelek mateřských a základní škol, které s žádostí o zpětnou vazbu nyní po zápisech oslovila lékařka Jana Martincová. Ta se vzdělávání a rozvoji IQ předškolních dětí dlouhodobě věnuje a je jednou z autorek bestselleru komplexní předškolní přípravy Předškolákovy týdeníčky.

Počty dětí, které se potýkají s řečovými problémy a špatnou grafomotorikou, se v jednotlivých školách lišily. Někde mluví zhruba o jedné třetině, někde problémy se správnou výslovností zaznamenali až u poloviny dětí a špatné držení tužky dokonce až u 80 procent. „V oblasti grafomotoriky má přetrvávající problém asi 30 procent dětí, s výslovností má problém asi 50 procent dětí. V posledních letech je patrné zhoršování především v oblasti řečových vad,” uvedly při hodnocení předškoláků učitelky jedné z mateřských škol. Učitelky ale u dětí při zápisech většinově chválily dobré výkony v předčíselných představách (hody kostkou, porovnávání, kdo má stejně, více apod.), zrakovém rozlišování (poznej stejné) a sluchovém vnímání, tedy slabikování a hláskování.
U držení tužky se často stává, že ani rodič neví, jak je to správně. „To je běžná záležitost, také jsem u prvního dítěte netušila, že mám držení opravovat. U druhého jsem již věděla, že nechat dítě držet tužku jakkoliv a mít radost, že dítě čmárá, je obrovskou chybou. Stejně jako chybně nazuté boty dítěti přezujete, je nutné vytrvale dítěti dávat tužku v ruce do správné polohy. Nejlépe nějakou hravou formou s říkankou apod.,“ radí Martincová. Jako nejčastější chyby zmiňovaly pedagožky, které byly u zápisů, držení tužky čtyřmi prsty místo tří ve špetce nebo dokonce umístění tužky mezi ukazováček a prostředník. „Dítě z toho bude bolet ruka, jednotlivé prsty, brzy toto držení přejde do křeče a únavy dítěte,“ zmiňuje jedna z oslovených kantorek.

Martincová upozorňuje na to, že chybné držení tužky může souviset i se špatnou hrubou motorikou: „Jde to vzájemně ruku v ruce. Když se dítě nedostane za prvních 6 let života k míči ani švihadlu, neumí stříhat, projeví se to i v kreslení a psaní.“
Také řečové vady začínají rodiče řešit často pozdě. Podle Martincové je problém v tom, že mnozí rodiče na své děti v raném věku nemluví. Důležité je ale komunikovat s dítětem už od narození. „Právě toto období je první stěžejní. Neustále na bdící dítě v kočárku mluvit, takto pokračovat i v dalších měsících. Jestli si rodič myslí, že se neprojeví to, že se místo dítěti věnuje mobilu, je na omylu,” upozorňuje Martincová.
Dítě se špatnou výslovností pak může mít problémy i ve škole. „Osm dětí stále neumí v první třídě ř. A když si místo toho řeknou ž, ž i napíší,“ popsala jedna z kantorek. Kromě problémů s výslovností r a ř, někdy i l, zmiňují pedagožky také špatné sykavky.

Na vině nejsou školky
Podle Martincové ale nejsou na vině školky, jak si spousta rodičů mylně myslí. „Ano, stává se někdy, že falešně uklidňují rodiče dětí, že je ještě čas, ale většinou se jim dostanou ve 4 letech do péče děti, kde je již vada fixovaná a práce s dítětem je na odborníkovi. Překvapivě část rodičů svěří dítě pouze školkovému logopedovi, přitom by se měl zapojit kvalifikovaný klinický logoped,” upozorňuje autorka všestranné předškolní přípravy.
Z vyjádření rodičů někdy zaznívá, že dostat se do péče logopeda není snadné a pro velkou obsazenost museli dlouho čekat. Proto je potřeba problémy s výslovností začít řešit dříve než pár měsíců před zápisem.
Z dalších problémů, s kterými se děti nastupující do školy potýkají, zmiňovaly kantorky také malou slovní zásobu či neschopnost poslouchat, pokud k tomu nemají vizuální vjem. „Děti vůbec neznají pojem ovoce a zelenina, neví, co si pod tím mají představit. Poznají jablka, hrušky, mrkev, ale neví, jak tomu říci hromadně,“ popsala jedna z učitelek. „Také nejsou zvyklé poslouchat, pokud k tomu nemají i vizuální vjem, ztrácejí rychle pozornost. Pouštěli jsme si šestiminutovou pohádku o Křemílku a Vochomůrkovi a pouze 3 děti z 18 věděly, o čem to bylo,“ doplňuje další pedagožka.
S přípravou pomůžou Předškolákovy týdeníčky
S přípravou dětí může rodičům i školkám pomoci publikace Předškolákovy týdeníčky, která je na trhu jedinou komplexní a vývojově poskládanou přípravou. Současně je i pro rodiče hravou a intuitivní. Mateřské školy, které s ní pracují, si ji chválí. Zdůrazňují například to, že kniha obsahuje všechny oblasti, které je s dětmi potřeba procvičovat a složitější úkoly se v obměnách opakují. Je pro ně i diagnostickým pomocníkem. Šetří jim práci tím, že nemusí nic vyhledávat, tisknout, děti nemají volné listy, ale vše poskládané v sešitě za sebou, což působí pozitivně na jejich sebevědomí. „Děti se cítí jako opravdoví školáci, kteří mají své pracovní sešity,“ uvedla jedna z učitelek. Děti si po vyplnění mohou sešity prohlížet a nevědomky si tak opakovat získané znalosti a dovednosti.
Předškolákovy týdeníčky obsahují čtyři různě zaměřené sešity – jeden procvičuje grafomotoriku, druhý se zaměřuje na mentální rozvoj, jazykové dovednosti a logické úkoly, další na praktické znalosti o životě a světě kolem nás (chování v dopravě, stolování, orientace v prostoru a čase, zdravý životní styl a slušné chování) a čtvrtý rozvíjí pohybovou zdatnost, obratnost, rovnováhu a křížené pohyby.

Pokud s takovou komplexní a vývojově poskládanou přípravou školka nepracuje, doporučuje ji Martincová rodičům: „Dítě se naučí skvělým návykům do života, pravidelné a systematické činnosti, přípravě před důležitými milníky v životě. Zvýší si IQ. Díky hravému a vzájemně propojenému opakování nabytých znalostí a dovedností udělá velký skok ve vývoji. Také se vyloupnou jeho talenty, silné stránky, které stojí za to rozvíjet, budou dítě nejen bavit, ale jednou možná i živit. Ale hlavně na rozdíl od nějakého krátkodobého úzkoprsého drilování k zápisu těmito rozličnými úkoly u dítěte stimulujete myšlení a zdravé sebevědomí čelit budoucím výzvám v životě,“ uzavírá autorka.
Tipy na to, jak připravit předškoláka do školy (včetně názorných videí) a z čeho čerpat, najdete na Babyonline v rubrice Předškolák.
Předchozí článek:

Příprava předškoláků 2024 v MŠ a ZŠ
Poradna
Dobrý den paní doktorko, začala jsem se svým synem chodit na logopedii,protože syn špatně mluví,nedávno mu byly 3 roky a až teď začíná víc povídat, ale téměř vše co řekne zkomolí, že mu není moc rozumět,teď si začal navíc šlapat na jazyk, také zaměňuje většinu souhlásek. Teď jsem u něj vypozorovala, že když si hraje (a zrovna nemluví) tak mívá často pootevřenou pusu a v noci trochu chrápe, sýpavě a dýchá hlavně pusou,ale není nachlazený.Toto jsem říkala paní na logopedii a ona mi řekla ať s ním zajdu na ORL na vyšetření nosních a krčních mandlí- to by prý mohl být problém s tou špatnou výslovností. Chtěla bych se Vás zeptat, jestli je to akutní a mám tam raději zajít co nejdřív.Ptám se,protože se mi ho nechce tahat po doktorech vzhledem k současné situaci. Doporučila byste ještě to konzultovat s naší pediatričkou (paní na logopedii říkala,že můžu rovnou na ORL bez žádanky od pediatra). Děkuji Vám za odpověď.
Dobrý den, ano, konzultuje se svým pediatrem, doporučila bych ORL vyšetření k vyloučení nosní mandle.

Pro akci je nutné přihlášení