Inzerce
Inzerce
Inzerce

Více než polovina předškolních dětí má problémy s řečí, pětina s grafomotorikou, ukázal dotazník

Více než polovina předškolních dětí má problémy s řečí, pětina pak s grafomotorikou. Některé děti se dokonce potýkají s oběma problémy. Pouze necelá třetina dětí problémy nemá. Vyplývá to z dotazníku zaměřeného na rodiče pěti- a šestiletých dětí, který iniciovala lékařka-vzdělavatelka Jana Martincová, autorka vzdělávacích bestsellerů pro děti. V průběhu února se dotazníku zúčastnilo 2128 rodičů. S blížícími se zápisy do prvních tříd Martincová vyzývá rodiče, aby se s dětmi připravovali a nepodceňovali význam celoroční komplexní domácí přípravy. Prvních šest let je pro vývoj dítěte nejdůležitějších.

O tom, že mají mnohé děti v předškolním věku i prvňáčci vady řeči, mluví pedagogové často. A potvrzují to i aktuální data z dotazníku. Problémy s řečí u svého dítěte uvedlo 56 procent rodičů, problémy s grafomotorikou se vyskytly u 20 procent dětí. Jednotky procent respondentů pak zmínily též problémy s pobytem mimo rodinu či s fungováním v kolektivu dětí. Naopak 30 procent rodičů odpovědělo, že jejich dítě žádné problémy nemá.

Inzerce

Z dotazníku také vyplynulo, že 82 procent rodičů slyšelo o důležitosti kvalitní domácí předškolní přípravy a 81 procent uvedlo, že má v plánu se s dítětem připravovat anebo už s potomkem předškolní přípravu dělá. O tom, že je příprava důležitá, se rodiče nejčastěji dozvěděli ze školky (42 procent), zhruba čtvrtina jako zdroj uvedla internet. Také když se tvůrci dotazníku rodičů zeptali, co bylo pro jejich rozhodnutí věnovat se předškolní přípravě dítěte důležité, zmiňovali školku. Ale jen asi ve třetině případů. Větší motivací bylo, že se v rodině zaměřují na vzdělávání, což uvedla polovina dotázaných. A u 17 procent byl hlavní motivací problém u dítěte.

Inzerce

Inzerce

Inzerce

Lékařka Jana Martincová, která se věnuje předškolní a sexuální výchově, říká, že ji vysoký počet dětí s problémy nepřekvapil. Naopak příjemně překvapená je z ochoty rodičů věnovat se předškolní přípravě doma, a to nezávisle na ceně, na což se v dotazníku rovněž zeptala. Mnozí rodiče si ale stěžují, že od školek nedostávají zpětnou vazbu, která by je na problémy jejich potomků upozornila. „Dokonce jsme se dozvěděli o případu, kdy školka rodičům oznámila problémy dítěte až těsně před zápisem, kdy se již toho mnoho dělat nedalo a dítě po návštěvě poradny obdrželo odklad, tedy úplně zbytečný rok navíc ve školce,“ smutně komentuje vzdělavatelka. „Další maminka se mi svěřila, že si na školce museli jako rodiče předškolních dětí doslova vynutit půl hodinu zpětné vazby, aby se dozvěděli, jak je jejich dítě připravené do školy z pohledu pedagogů, kteří s ním tráví většinu dne,“ doplňuje své zkušenosti Martincová.

Martincovou k předškolnímu vzdělávání před lety přivedlo to, že se jí narodil syn s ADHD. Se starší dcerou, která komplexní předškolní přípravou neprošla, pak museli v prvních třech letech školy část věcí dohánět. Právě proto se lékařka tehdy rozhodla o problematice získat od odborníků co nejobsáhlejší informace a přizvala je také ke společné práci na předškolní přípravě. Tak vznikly Předškolákovy týdeníčky.

„Je smutné, když naše společnost, ať již dílem rodičů nebo institucí z původně zdravých dětí udělá hendikepované. O to smutnější to je, když jsem viděla, kam se dá kvalitním vedením posunout dítě původně hendikepované,“ uvádí Jana Martincová. Její dnes už dospělý syn díky vzdělávacím knížkám, které mu matka napsala, také díky jejím pedagogickým metodám a následnému vedení pedagogů ve školách a kroužcích dosáhl v IQ na hranici geniality s úplnou kompenzací, tedy absencí příznaků ADHD.

První šest let je nejdůležitějších

Prvních šest let je pro vývoj dítěte nejdůležitějších. V tomto věku se vytváří až 75 procent synapsí (spojení mezi nervovými buňkami) a až 60 procent IQ. Proto je kvalitní předškolní vzdělávání tak důležité.

Z dotazníku vyplynulo, že pro dvě třetiny rodičů je důležité, aby byla příprava zábavná pro rodiče i dospělého. Tři pětiny by ocenily, pokud by šlo o kvalitní celoroční materiál a pro necelých 40 procent rodičů je důležité, aby příprava byla srozumitelná, časově nenáročná a byly u ní vidět pokroky dítěte.

Z rozhovorů, které s rodiči vede, ale Martincová ví, že situace v některých školkách je neradostná. Výstupem předškolní přípravy mnoha školek je pouze pár papírů předškolní přípravy, kde grafomotorika bohužel není vývojově poskládaná, což je dle lékařky nejdůležitější základ pro pokrok.

„Sama jsem řešila se synem problém, kdy nám odmítal kreslit a jeho první obrázek se v předškolním roce objevil na nástěnce až v prosinci. Právě tehdy jsem si uvědomila, že to bylo poté, co otestoval vývojově poskládanou grafomotoriku z naší předškolní přípravy. Že o vývojové posloupnosti jak hrubé motoriky, tak grafomotoriky běžně neví kantoři mateřských škol, mě velmi udivilo,“ poznamenala lékařka.

Rodiče by tedy neměli celoroční domácí předškolní přípravu podceňovat. Ve školce se totiž pedagogové nemohou dětem individuálně věnovat. Navíc v kvalitě předškolní přípravy může být mezi jednotlivými mateřskými školami velký rozdíl.

Na závěr Martincová zmiňuje jednu důležitou souvislost mezi IQ a životní spokojeností. Nedávné studie ukázaly, že IQ může mít na životní spokojenost člověka vliv až ze 70 procent. „Vzděláváním dítěti předáváme kromě potřebných znalostí i užitečné sociální dovednosti, schopnost spolupráce a komunikace, ale i zdravé sebevědomí. Proto nepodceňujte kvalitní vzdělávání v předškolním věku, zejména komplexní, vývojově vedenou celoroční přípravu. V té si dítě zopakuje vše, s čím se setkalo během prvních šest let života. Mezi jednotlivostmi si v poměrně krátké době vytvoří důležité logické vazby a souvislosti,“ nabádá rodiče Martincová a dodává pro rodiče důležitý benefit: „Souvisí s tím v budoucnu spokojenost celé vaší rodiny.“

 

Bližší informace o vzdělávacích knihách nejen pro předškoláky naleznete na webu Pro chytré hlavičky, tipy na zábavné vzdělávání pak na Instagramu, Facebooku, včetně skupiny Předškolní příprava.

Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Více než polovina předškolních dětí má problémy s řečí, pětina s grafomotorikou, ukázal dotazník - diskuze

Poradna

Zmena škôlky 2krát

| Astra122 | 27.04.2023, 13:33

Dobrý deň, dúfam, že nebude problém so slovenčinou. Idem si po názor a radu lebo už mi asi hlava vybuchne z toľkého rozmýšľania. Ide o zmenu škôlky po druhýkrát a nevieme sa rozhodnúť. Malá nastúpila do štátnej škôlky od januára (je januárová). S prijatím bol problém kvôli veku a voľným miestam, preto nás prijali iba do spádovej škôlky, ktorá mala rôzne recenzie. Skúsili sme im dať šancu, ale narazili sme na vyhorenú pani učiteľku, ktorá na deti kričala, nevhodne sa vyjadrovala, detom sa vyhrážala a bolo tam viac problémov (o všetkom vedenie vedelo, ale nakoľko má rok do dôchodku neriešili to). Naša malá je veľmi citlivá, potrebuje úsmev a milé slovo. Takže sme sa po mesiaci rozhodli pre inú škôlku. Keďže to bolo v strede šk. roka jediná možnosť bola súkromná. Nastúpila hneď, bez nejakej dlhšej pauzy, asi dva dni som bola v škôlke s ňou na pol dňa v rámci adaptácie a na tretí deň tam už ostala sama aj spať. Zvykla si rýchlo, bez plaču, je tam spokojná, pani učiteľky má rada. Škôlka mala iba jednu spojenú triedu, čo bolo super nakoľko pani učiteľky sa môžu naplno venovať malým deťom. Teraz je tam cca 6 malých 3-4 ročných. Lenže sme sa dozvedeli, že od septembra sa rozrastajú a budú mať cca17 malých detí a urobia druhú triedu predškolákov. Tiež sme si všimli viacero vecí, tým že mali skôr staršie deti mali aktivity zamerané na ne a malé deti sa vačšinou iba hrali. Na edukačnú časť majú iba pol hodinu, nakoľko sa zbierajú deti až do 9.00 a nemajú ani žiadne ranné rozcvičky. Málo sa učia pesničky a riekanky, skoro vôbec. Viac sa venujú aktivitám pre staršie deti a mladší sa skôr "vezú". Nemajú žiadne krúžky. Sú ako keby v začiatku a s malými deťmi sa iba začínajú učiť robiť. Keď sme sa u nich boli pozrieť dosť vecí nám bolo inak povedané. A majú aj vlastnú alternatívnu školu, na ktorú nadväzujú a aj v škôlke učia štýlom, aby pripravili deti na ich školu. Teraz máme možnosť dať od septembra malú do štátnej škôlky, kde nám ju prvýkrát nevzali iba kvôli veku. Škôlka je menšia má iba 4 triedy, má krásny dvor, deti si pestujú zeleninku, majú každý mesiac poníky, krúžky, montessori prvky a skvelé recenzie. Počtom detí v triede sú tak isto ako bude v súkromnej. Takže zmeniť škôlku? Myslím, že by v tejto štátnej dostala malá všetko a možno aj viac a za celkom inú sumu. Ale strašne sa bojím toho nového začiatku. Ona sa zvykne dosť fixovat na ľudí, niekedy aj teraz je ráno mrzutejšia keď nie je v triede jej obľúbenejšia pani učiteľka. Tiež sa obávam aby jej budova štátnej škôlky nepripomenula prvú škôlku kde mala veľmi zlé skúsenosti, nakoľko táto aktuálna súkromná škôlka ma modernejšie priestory. Bojím sa nového začiatku v novej budove s novými učiteľkami. Máme dať prednosť citovému pohodliu dieťaťa pred kvalitou škôlky? Ďakujem krásne

Dobrý den, na vaši otázku není úplně jednoduchá odpověď. Bohužel neuvádíte věk vaší dcery, což je v tomto případě informace docela zasadni. Pohoda a spokojenost dítěte v předškolním zařízení je určitě velmi důležitá. Důležitá však je také úroveň výchovně vzdělávací činnosti v MŠ, která pak následně bude dítě připravovat na úspěšné zahájení školní docházky. Jako rodiče nejlépe vaši dceru znáte a víte, jak se na nové prostředí adaptuje. Píšete, že zpočátku mívá obtíže a fixuje se na učitelky, což se v předškolním věku dá považovat za naprosto normální. V úvahu vemte také to, že do případné nové státní školky by dcera nastupovala až po prázdninách, takže pravděpodobně po určité časové prodlevě, kdy by do školky nechodila. Tato skutečnost by vám mohla vytvořit přirozený časový předěl, před nástupem do nové školky. Pro malé dítě je doba prázdnin dlouhá a dá se předpokládat, že na školku lehce pozapomene, což by vám mohlo pomoci ve vaší situaci. Koncem prázdnin můžete dceru začít připravovat na to, že nastoupí do školky nové. Ohledně budovy MŠ bych se tolik neobávala, důležité je, jaká je školka uvnitř a především to, jak se tam k dítěti chovají a zacházejí s ním. Musíte se však rozhodnout jako její zákonní zástupci sami. Mohlo by vám pomoci vzít si k ruce papír a tužku, na jednu stranu papíru si napsat všechna pozitiva změny školky, na druhou stranu zase negativa a pak tyto seznamy porovnat. Přeji vám, ať se dobře rozhodnete a ať je dcerka ve vámi vybrané školce spokojená. S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 04.05.2023, 15:46
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Odmítnout Další informace
×