Inzerce
Inzerce
Inzerce

Většina rodičů se svými dětmi před nástupem do školy nepracuje, děti pak ve škole musí dohánět

Jen zhruba třetina rodičů se svými dětmi před nástupem do školy pravidelně pracuje. Přitom nepřipravené děti a jejich rodiče se mohou v 1. třídě potýkat s velkým handicapem a dítě musí hodně dohánět. To je pro děti i rodiče často stresující. Proto je lepší s přípravou u předškoláků začít hned na podzim, stačí pak pět minut čtyřikrát v týdnu. Rodičům s přípravou mohou pomoci Předškolákovy týdeníčky od lékařky Jany Martincové, kterou k vytvoření publikací předškolní výchovy motivovala výchova syna s ADHD.

Z opakovaných anket na portálu Babyonline.cz, který navštěvují především matky zajímající se o vzdělání svých dětí, vyplývá, že v předškolním roce se svým dítětem pravidelně pracuje jen 29 procent rodičů. Oproti roku 2016 je to navíc pokles téměř o polovinu.

Inzerce

„Někteří vůbec netuší, že se to dělá, což byla i má situace u prvního dítěte. Další mají pocit, že je to úloha pouze školky. Nebo jsou tak vytížení, že nemají na dítě čas a nemají ani energii se o to zajímat. Také se bojí, že to může být složité, že by to nezvládli,“ vypočítává autorka předškolní přípravy. A rovnou dodává, že u předškolní výchovy pomocí Předškolákových týdeníčků mohou být rodiče naprosto v klidu, zabere to pouze čtyřikrát týdně 5 minut. Publikace jako jediná na tuzemském trhu kompletně připraví dítě do školy, aniž by rodič potřeboval cokoliv dalšího.

Pokud dítě přichází do školy nepřipravené, musí podle zkušeností pedagogů překonávat velký handicap a místo radostného přijímání nových informací, znalostí a dovedností musí dohánět to, co mělo zvládnout bez stresu v předškolním roce. Podle učitelky Ireny Košutové, která pro portál Babyonline.cz vytvořila videa předškolní přípravy, do školy často nastupuje s vadou řeči až polovina dětí. Někteří učitelé pak musí dokonce třídu rozdělit na dvě části a s tou nepřipravenou vše dohánět v průběhu prvního ročníku.

Inzerce

Co vlastně zahrnuje předškolní příprava?

„Předškolní příprava je opravdu celoroční, komplexní záležitost, kdy rodič v poměrně krátké době systematicky a od nejjednoduššího k nejsložitějšímu s dítětem hravou formou zopakuje vše, s čím se šestileté dítě doposud v životě setkalo,“ vysvětluje autorka, která úkoly v Předškolákových týdeníčcích sestavila společně s odborníky. Kromě psycholožky a učitelek základních a mateřských škol se na publikaci podílela také speciální pedagožka, která dohlížela na to, aby zejména grafomotorická cvičení byla správně poskládána dle vývoje předškolního dítěte.

Dítě si opakováním znalostí vytvoří logické vazby a souvislosti. „Vždy říkám, že jednotlivé dílky puzzle si v hlavičce spojí do obrázku. Právě proto pak takové dítě reaguje velmi rychle na jakoukoliv otázku, řešení problému, kdy se mu v té hlavičce nastíní možná cesta. Nové situace ve škole i životě se pro něj stanou hravou výzvou, kterou začne řešit stejně jako ty zábavné úkoly z přípravy. Není to pak pro něj nepřekonatelný problém, u kterého se rozpláče, jak se některým dětem ve škole opravdu stává,“ doplňuje Martincová, jejíž předškolní výchovou už prošlo přes 20.000 dětí.

Inzerce

Předškolákovy týdeníčky pro chytré hlavičky jsou souborem čtyř sešitů. V jednom si dítě procvičí grafomotoriku, cviky k uvolnění ruky a správné držení tužky. Další jsou zaměřené na pohybovou a tělesnou zdatnost a praktické znalosti, jako jsou hygienické návyky, zdravé stravování, poznávání času, ale třeba i zásady chování. Nechybí ani sešit, který rozvíjí mentální stránku dítěte a nabízí logické a paměťové úkoly, úkoly na procvičení jednoduchého počítání či výslovnosti.

K tomu Jana Martincová doporučuje ještě Písmenkové kartičky, které zábavnou formou procvičí hláskování a slabikování. Lze je využít také k paměťovým a logickým hrám a vyprávění příběhů.

Inzerce

Kromě publikace Předškolní týdeníčky Martincová nově natočila pro samotné rodiče nebo mateřské školy videokurz předškolní přípravy. Kurz objasňuje důležitost předškolní přípravy pro dítě a je postaven tak, že příprava s ním nebude pro rodiče žádnou kosmickou vědou.

Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek

Většina rodičů se svými dětmi před nástupem do školy nepracuje - diskuze

Poradna

Zmena škôlky 2krát

| Astra122 | 27.04.2023, 13:33

Dobrý deň, dúfam, že nebude problém so slovenčinou. Idem si po názor a radu lebo už mi asi hlava vybuchne z toľkého rozmýšľania. Ide o zmenu škôlky po druhýkrát a nevieme sa rozhodnúť. Malá nastúpila do štátnej škôlky od januára (je januárová). S prijatím bol problém kvôli veku a voľným miestam, preto nás prijali iba do spádovej škôlky, ktorá mala rôzne recenzie. Skúsili sme im dať šancu, ale narazili sme na vyhorenú pani učiteľku, ktorá na deti kričala, nevhodne sa vyjadrovala, detom sa vyhrážala a bolo tam viac problémov (o všetkom vedenie vedelo, ale nakoľko má rok do dôchodku neriešili to). Naša malá je veľmi citlivá, potrebuje úsmev a milé slovo. Takže sme sa po mesiaci rozhodli pre inú škôlku. Keďže to bolo v strede šk. roka jediná možnosť bola súkromná. Nastúpila hneď, bez nejakej dlhšej pauzy, asi dva dni som bola v škôlke s ňou na pol dňa v rámci adaptácie a na tretí deň tam už ostala sama aj spať. Zvykla si rýchlo, bez plaču, je tam spokojná, pani učiteľky má rada. Škôlka mala iba jednu spojenú triedu, čo bolo super nakoľko pani učiteľky sa môžu naplno venovať malým deťom. Teraz je tam cca 6 malých 3-4 ročných. Lenže sme sa dozvedeli, že od septembra sa rozrastajú a budú mať cca17 malých detí a urobia druhú triedu predškolákov. Tiež sme si všimli viacero vecí, tým že mali skôr staršie deti mali aktivity zamerané na ne a malé deti sa vačšinou iba hrali. Na edukačnú časť majú iba pol hodinu, nakoľko sa zbierajú deti až do 9.00 a nemajú ani žiadne ranné rozcvičky. Málo sa učia pesničky a riekanky, skoro vôbec. Viac sa venujú aktivitám pre staršie deti a mladší sa skôr "vezú". Nemajú žiadne krúžky. Sú ako keby v začiatku a s malými deťmi sa iba začínajú učiť robiť. Keď sme sa u nich boli pozrieť dosť vecí nám bolo inak povedané. A majú aj vlastnú alternatívnu školu, na ktorú nadväzujú a aj v škôlke učia štýlom, aby pripravili deti na ich školu. Teraz máme možnosť dať od septembra malú do štátnej škôlky, kde nám ju prvýkrát nevzali iba kvôli veku. Škôlka je menšia má iba 4 triedy, má krásny dvor, deti si pestujú zeleninku, majú každý mesiac poníky, krúžky, montessori prvky a skvelé recenzie. Počtom detí v triede sú tak isto ako bude v súkromnej. Takže zmeniť škôlku? Myslím, že by v tejto štátnej dostala malá všetko a možno aj viac a za celkom inú sumu. Ale strašne sa bojím toho nového začiatku. Ona sa zvykne dosť fixovat na ľudí, niekedy aj teraz je ráno mrzutejšia keď nie je v triede jej obľúbenejšia pani učiteľka. Tiež sa obávam aby jej budova štátnej škôlky nepripomenula prvú škôlku kde mala veľmi zlé skúsenosti, nakoľko táto aktuálna súkromná škôlka ma modernejšie priestory. Bojím sa nového začiatku v novej budove s novými učiteľkami. Máme dať prednosť citovému pohodliu dieťaťa pred kvalitou škôlky? Ďakujem krásne

Dobrý den, na vaši otázku není úplně jednoduchá odpověď. Bohužel neuvádíte věk vaší dcery, což je v tomto případě informace docela zasadni. Pohoda a spokojenost dítěte v předškolním zařízení je určitě velmi důležitá. Důležitá však je také úroveň výchovně vzdělávací činnosti v MŠ, která pak následně bude dítě připravovat na úspěšné zahájení školní docházky. Jako rodiče nejlépe vaši dceru znáte a víte, jak se na nové prostředí adaptuje. Píšete, že zpočátku mívá obtíže a fixuje se na učitelky, což se v předškolním věku dá považovat za naprosto normální. V úvahu vemte také to, že do případné nové státní školky by dcera nastupovala až po prázdninách, takže pravděpodobně po určité časové prodlevě, kdy by do školky nechodila. Tato skutečnost by vám mohla vytvořit přirozený časový předěl, před nástupem do nové školky. Pro malé dítě je doba prázdnin dlouhá a dá se předpokládat, že na školku lehce pozapomene, což by vám mohlo pomoci ve vaší situaci. Koncem prázdnin můžete dceru začít připravovat na to, že nastoupí do školky nové. Ohledně budovy MŠ bych se tolik neobávala, důležité je, jaká je školka uvnitř a především to, jak se tam k dítěti chovají a zacházejí s ním. Musíte se však rozhodnout jako její zákonní zástupci sami. Mohlo by vám pomoci vzít si k ruce papír a tužku, na jednu stranu papíru si napsat všechna pozitiva změny školky, na druhou stranu zase negativa a pak tyto seznamy porovnat. Přeji vám, ať se dobře rozhodnete a ať je dcerka ve vámi vybrané školce spokojená. S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 04.05.2023, 15:46
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Odmítnout Další informace
×