banner

Nakolik jsou naše děti ohroženy online pornografií a sexuálními agresory?

2. část průzkumu u dospívajících vedeného lékařkami Sejbalovou a Martincovou

Na sklonku roku 2020 byly publikovány alarmující výsledky anonymního online sexuálního průzkumu na základních a středních školách, odkrývající rizika snadné dostupnosti nevhodného obsahu a kontaktů na internetu u dětí. Část respondentů průzkumu ve věku 13-20 let se totiž svěřila, že na pornu byla poprvé již ve věku 6-10 let. Přitom právě návštěva porna v tomto věkovém období zvyšuje u dítěte bezbrannost vůči sexuálním agresorům, jak potvrdil průzkum sexuoložky Petry Sejbalové a lékařky Jany Martincové, propagátorky a autorky knížek rodinné sexuální výchovy, vedený na 1655 respondentech v září 2020. Naléhavost výsledků umocňuje stávající online výuka, kdy situaci nepomáhá ani zrušení veškerých dalších zájmových aktivit, zejména těch sportovních. Dítěti v podstatě zůstane ve volnu zase a jen počítač a online prostředí.

Po zjištění absence sexuální výchovy ve většině rodinách (první část výsledků, jehož součástí je graf níže) vyvstala otázka, zda se v rizikovém jednání a kontaktech na internetu nějak liší skupina s kvalitní sexuální výchovou (doma – rodič a škola) od skupiny vzdělaných vrstevníky a internetem, včetně porna.

Graf 1: Zastoupení jednotlivých odpovědí u otázky „Od koho jste se dozvěděl/a nejvíce informací ze sexuální výchovy“.

Připomeňme, že v celém souboru 1655 respondentů bylo někdy na pornostránkách 921 (55,65 %), dívky méně a s nižší frekvencí než chlapci. 

Poprvé se děti ocitly na pornu i ve věku 6 let, což byla v dotazníku nejnižší možná hranice. Ve věkové skupině 6-10 let, včetně, zavítalo na pornostránky 12 % respondentů.

Graf 2: V jakém věku se poprvé ocitli na pornostránkách.

Z celkových výsledků nás zajímalo, zda to, že se dítě či dospívající ocitne na pornu, nějak souvisí s kvalitou sexuální výchovy, tedy jejím zdrojem.

Výsledek, hlavně ten procentuální rozdíl, nás hodně překvapil: Z výzkumu totiž vyplynulo, že dospívající s nedostatečně kvalitní sexuální výchovou (získanou od vrstevníků nebo z internetu) se o pornografii zajímají v mnohem větším počtu případů, a to v 64 %. Přitom ve skupině dospívajících, kteří měli kvalitní sexuální výchovu (získanou z domova a ze školy), navštívila porno jen necelá třetina. 

Graf 3: Odpovědi, zda byli dospívající někdy na pornu podle prostředí, kde získali nejvíce informací ze sexuální výchovy.

Výstup 1: Sexuální výchova vedená kvalitně v kruhu rodinném nebo ve škole tedy významně snižuje zájem dětí o pornografii.

A proč je sledování porna pro děti nevhodné?

Téměř 34 % z oslovených si totiž myslí, že v pornu vidí „tak napůl normální sexuální chování“, 6,5l % dokonce považuje sexuální praktiky na internetu zcela za normální. Takovíto dospívající i starší pak mohou končit s nereálnými představami o sexuálním životě partnerů nebo nereálnými očekáváními u svého protějšku v sexuologických ordinacích, viz kazuistiky.

Z průzkumu vyplynula ještě jedna souvislost. Čím dříve bylo dítě divákem porna, tím větší byla pravděpodobnost, že se stalo obětí sexuálního agresora na síti. Tím méně bylo schopné správné reakce, tedy okamžitého ukončení komunikace s agresorem.

Graf 4: Oslovení agresorem a reakce na oslovení dle věku, kdy dítě/dospívající byli poprvé na pornu.

Výstup 2: Děti, které navštívily porno do 10 let, byly snadnější obětí sexuálních agresorů, zřejmě jim díky sledování porna přišly jejich požadavky normální a hovor ihned neukončily.

Dnešní doba nestandardní výuky vedené distančně online doma u počítače klade zvýšené nároky na rodiče. Nejen stran školní výuky, kdy se rodič stává pedagogem. Ale zejména stoupá na významu jeho role v rodinné sexuální výchově nejen dospívajících, ale i těch nejmenších dětí, které nástup do školy teprve čeká. Výzkum přinesl jasná a nezpochybnitelná fakta, kdy nejdůležitější preventivní roli před rizikovým jednáním dětí má sexuální výchova vedená v rodině a škole. Druhá instituce bohužel nyní nemůže rozhodnutím vlády plnohodnotně plnit ani roli ve standardním vzdělávání, ne tak v nadstandardní sexuální výchově. Zodpovědnost je tedy na rodičích. A to informovat děti od nejútlejšího věku. Možná to byly právě děti bez sexuální výchovy v předškolním věku, které vzaly sexuální výchovu místo rodiče do svých rukou, odpovědi na to, co je zajímá, hledaly na internetu, kde se záhy dostaly k rizikovému obsahu, včetně porna. Sexuální výchova vedená s rodičem má nejen obrovský ochranitelský potenciál pro dítě, ale utužuje vztahy mezi rodičem a dítětem, včetně důvěry, kterou si rodič hovory u dítěte buduje. 

Pozn.: Sexuální výchovu autorky chápou komplexně, tedy kromě problematiky zdravotní a vztahové také lifestylová témata a nezapomínají ani na téma ochrany dětí před online sexuálními agresory.

Autorky studie: MUDr. Jana Martincová, prim. MUDr. Petra Sejbalová, září 2020, 1655 repondentů z ČR

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Sexuální výchova pro náctileté (10–12 let)

Sexuální výchova
Knihy pro sexuální výchovu v kruhu rodinném s komplexně probranou problematikou o dospívání a vysokou informační hodnotou. Pomocník každého rodiče, který má doma puberťačku nebo puberťáka.
cena pouze u nás: 299 Kč za každý titul nebo 550 Kč za set
Set knížek sexuální výchovy pro náctileté