Paralen/panadol po očkování ANO či NE?

Po pročtení sobotní MF DNES cítím jako povinnost se s Vámi podělit o nový lékařský poznatek, který osvětluje prof. MUDr. Roman Prymula, CSc., Ph.D. – předseda České vakcinologické společnosti v rozhovoru Stanislava Drahného.

Původně bylo cílem výzkumu týmu pana profesora snížení výskytu teplot po očkování,

zvláště u kombinovaných vakcín, kde se s tímto jevem setkávají až u 30 až 40 % očkovaných.

Studie porovnávala dvě skupiny dětí po očkování hexavakcínou, vakcínou proti pneumokokové a rotavirové infekci. Jedné skupině dávali preventivně paracetamol ve formě čípku. Preventivně znamená ještě před tím, než se u očkovaných objevila teplota, tj. paracetamol (účinná látka Paralenu/Panadolu a dalších) měl nástupu horečky zabránit. Na horečku měl skutečně příznivý vliv, u skupiny, které byl podáván, byl výskyt horečky nižší.

Překvapení, které studie přinesla

Hladiny protilátek, které se po očkování běžně vytvoří, byly u dětí s paracetamolem zhruba o třetinu nižší než u druhé skupiny. (Zjednodušeně mechanizmus očkování: Po aplikaci vakcíny si tělo vytvoří protilátky proti danému onemocnění. Při následném setkání s původcem tohoto onemocnění tělo „nastartuje“ již pro něj známou imunitní reakci a původce zničí před tím, než stihne „vyvolat nemoc“.)

Studie tak prokázala komplexní působení paracetamolu, tedy to, že kromě zvýšené teploty ovlivňuje i další pochody imunitní reakce. Pokud ovlivníme kaskádu mechanizmů, které vyústí do tvorby protilátek, již na počátku, protilátky se nevytvoří.

Co když dítě skutečně dostane horečku?

Pokud již dítě dostane horečku, imunitní reakce byla nastartována, tudíž může rodič dítěti paracetamol podat, ale: „Netlumil bych však horečku nižší než 38 stupňů,“ upozorňuje v rozhovoru pan profesor Prymula a doplňuje: "V žádném případě neříkáme, že paracetamol ovlivňuje imunitu, když se používá až v době, kdy se teplota objeví. Pokud ho podáme po více než 24 hodinách po očkování, negativní efekt nevznikne."

Co když jsem podala ihned po očkování paracetamol v době, kdy dítě bylo ještě bez teplot? Bude muset být dítě přeočkováno?

„Snížení účinnosti očkování by nemělo mít tak zásadní význam, nehrozí, že by člověk onemocněl chorobou, proti které byl očkován.“

Doporučení studie: Nepodávat paracetamol profylakticky!

Studie prof. Prymuly dává rodičům i dětským lékařům jednoznačné doporučení: „Nepodávat profylakticky (lék podávaný předem, aby zabránil vzniku v tomto případě horečky – poznámka autorky) paracetamol. A ještě něco. Potvrdilo se opět, že horečka v rozumné míře, řekněme do 38,5 až 39 stupňů má i pozitivní efekt. Někdy k ní přistupujeme až příliš úzkostlivě, snažíme se ji zničit okamžitě a ona přitom může mít i pozitivní vliv.“

Zdroj: MF DNES 24. října 2009, rozhovor Stanislava Drahného s prof. MUDr. Romanem Prymulou: „Zpochybnil paralen. A svět žasne.“

Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Paralen/panadol po očkování ANO či NE? - diskuze

Vložit příspěvekČlanky s diskuzí
  • Nám doporučila paní doktorka,že lepší je dát po očkování Nurofen než Paralen...je pravda,že my jsme po očkování reakaci měly,takže jsem radu využily a Nurofen sirup jsem dala a musím,říct,že se malému rychle ulevilo...a dávkovací stříkačka super!!!
    vapta   | 23.04.2014 16:23:47
    Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

očkování TBC

| BiggiS | 21.09.2018, 21:12

Dobrý den, měla bych jeden dotaz. Moje dcera byla očkovaná 14.června na TBC, očkování se od začátku nejevilo dobře (hnisalo, nehojilo se, strupy), tak jsem s ní byla znova u doktorky, která dávala očkování a ta jen poradila řepíkový čaj - ale nepomohlo to. A v poslední době - během měsíce se jí udělalo okolo očkování něco žlutého (viz.foto) a bojím se, aby to nebylo něco vážnějšího. Dceru to nebolí, ale určitě ta vakcína není dobře vstřebaná. Prosím, podívejte se na to a poraďte, co s tím, jestli mám jít k doktorovi a nebo je to dobrý. Děkuji moc za Vaši ochotu.

Dobrý den, 

uvedená nežádoucí reakce s resorpcí vakcíny nesouvisí. Lze jí označit jako očekávanou, která se vyskytuje u části očkovaných. Hojení může skutečně probíhat až několik měsíců. V nejbližší době by se to mělo zklidnit. Pokud nejsou zvětšené a bolestivé podpažní uzliny ani jiné vzdálenější projevy zánětu, zatím to nemusíte nijak řešit. 

I proto, že se tyto reakce občas vyskytovaly navrhli epidemiologové plošné očkování proti TBC zrušit. Riziko vzniku nemoci je totiž u nás velmi malé. V případě sekundární infekce místa očkování lze použít lokální antibiotika, např. Framykoin. Na procesy aktivované bakterií Mycobacterium bovis obsažené ve vakcíně to ale vliv mít nebude. Je-li to pouze lokální reakce v místě vpichu, chce to jen čas. 

S pozdravem 

Rastislav Maďar 

Doc. MUDr. Rastislav Maďar, Ph.D., FRCPS | Babyonline | 23.09.2018, 15:26
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Zavřít reklamu
Inzerce