Bolest v krku u dětí
Kdy se objeví bolest v krku? Bolest v krku při polknutí.
Bolest v krku je součástí téměř každé virové infekce dýchacích cest. Různě intenzivní bolestí v krku většinou každá viróza začíná. Současně se také zhoršuje polykání, protože jde o zánět hltanu a nosohltanu. Sliznice je zarudlá, oteklá a bolestivá. Objeví se bolest v krku při polykání.
Co na bolest v krku? Co dělat při bolesti v krku?
- Větší děti si mohou ulevit od bolesti v krku kloktáním různých přípravků s dezinfekčním a zklidňujícím účinkem, které se vyrábějí také ve formě pastilek či sprejů.
- Jinak se obecně u všech dětí při bolesti v krku využívá Priessnitzových zábalů na krk - vhodný kapesník nebo šátek namočíte do studené vody, vyždímáte, obalíte krk a přes něj omotáte suchý šátek nebo plenu tak pevně, aby zábal nesklouzl. Zhruba po 2 hodinách zábaly vyměňujte. Nikdy při zábalu krku nepoužívejte igelit - zničíte dítěti kůži!
- Klid na lůžku a podání léků ke snížení teploty jsou při bolesti v krku samozřejmostí.
- Pokud se potíže při polykání přes tato opatření zhoršují, je třeba myslet na angínu, což je hnisavý zánět krčních mandlí. Poznáte to tak, že se podíváte dítěti do krku, přičemž lehce přitlačíte jazyk koncem lžíce a spatříte zarudlé krční mandle s povláčky bělavé až žluté barvy. Nezbývá než navštívit lékaře, zvláště trvá-li teplota.
Jak se dítěti dívat do krku?
Naučte se dívat dítěti do krku, a to tak, že ho nebudete nutit vypláznout jazyk, jak se mnohdy doporučuje. Vypláznutím jazyka se totiž napnou svalové podjazykové struktury a vyvolá se dávivý reflex. Takže nechte dítě otevřít ústa, při volném hlubokém dýchání lehce přiložte rovný konec polévkové lžíce na střed jazyka a lehce stiskněte.

Uvidíte celé krční mandle a nosohltan. Úkon dělejte nejlépe u okna, za denního světla, umělé světlo mění zabarvení sliznice. Abyste získali v tomto jednoduchém úkonu jistotu, využijte chvíle klidu a vzájemně se popsaným způsobem prohlédněte. Pokud takto poučíte i své dítě, nebude problém ani u lékaře.
garant: prof. MUDr. Hana Hrstková, CSc.
Ve zkratce pro tatínky
Bolest v krku se objevuje u infekcí dýchacích cest, zvláště virových. Doprovází ji zarudlá, oteklá sliznice a bolest při polykání. Léčba spočívá v kloktání dezinfekčních roztoků, cucání pastilek stejného složení, stříkání sprejů. Také se doporučuje Priessnitzův zábal na krk – na kapesník namočený ve studené vodě, poté vykroucený, kterým se obalí krk, se umístí suchý šátek nebo plena a vyměňuje á 2 hodiny. Samozřejmostí je klid na lůžku, příp. podávání léků ke snížení teploty. Angínu od viróz rozlišíme nálezem v krku, který se vyznačuje zarudlými krčními mandlemi se žlutými povlaky. Do krku se díváme při otevřených ústech tak, že rovným koncem lžíce stiskneme střed jazyka a to za klidného dýchání dítěte – nemusí vyluzovat žádné zvuky jako Á apod. JM
Předchozí článek:

Bolest hlavy
Následující článek:

Bolest břicha
Bolest v krku - diskuze
bolest v krku
Já jsem nedávno přišla na to, že vývar ze šalvěje skvěle funguje na bolest v krku. Dcera mi třeba zázvor vůbec nechtěla pít, ale šalvěj s medem si dá ráda :) A když není zbytí, tak s sebou nosím Tantum, akorát ten nedávat dětem pod čtyři rokybolí nás v krku
Když mojí holčičku nedávno bolelo v krku doktorka nám doporučila nurofen, používám sirup (malý chutná je jahodovej:D) a rychle účinkuje.)Poradna
Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Obsah článku
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
18 %
6 hlasů
76 %
26 hlasů
6 %
2 hlasy
Celkem hlasovalo 34 unikátních návštěvníků