#Období vzdoru
Celkem výsledků 22
Články (2)
Dotazy poradny (1)
Dobrý den, nevím, zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla, a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity, tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mýlím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset, je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích, i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí, když není po jeho, a kdybych neodvedla pozornost někam jinam, tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to“. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam, kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru, tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas, tak, jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog
Pro akci je nutné přihlášení
Diskuze (19)
Období vz.
Dobrý den, chtěla bych se poradit.Mám dcerku skoro 2,5 roku a mám pocit, že ji nezvládám. Dcera byla takové to miminko, které stále spinkalo. Ale od doby co začala chodit je k nezastavění.
Je hrozně živá a neposedí ani minutu a ani u pohádky. Od 4m má svůj pokojíček a spí sama. Ještě stále máme dětskou postýlku kterou budeme teď měnit za normální postel.
Do nedávna chodila spinkat od 20:30 do 8:30 a přes den od 12-14h.
Bohužel poslední dva měsíce, dcera přestala přes den úplně spát. Z postýlky vylejzá, vzteká se a ječí.
Když zkouším jít si lehnout sní k nám do postele, tak nevydrží ani 2minuty a zdrhá.
Zkouším číst pohádky, zpívat ale nic.
Bohužel tím, že přes den nespí se to na ní pak projevuje.
Je ukňouraná, vzteká se háže s věcmi.
Zkoušela jsem zvýšit hlas, plácnout přes ručičku nebo přes zadeček ale nic si z toho nedělá ba naopak ještě přidá.
I když pres den spala u jedné hračky nevydrží déle jak minutu a hned chce něco jiného. Když jí chci číst knížku vůbec jí to nezajímá. Když stavíme z kostek hned to bourá a ničí. Má ráda zvířátka a skládačky u toho semnou vydrží asi nejdéle ale stejně jen pár minut. Když jdeme k babičkám tak, jim vše bere a hází se vším, jako domu Ječí a kňourá a ani sama ani společně si nevydrží hrát ani pár minut a když odpoledne nespí je to 2x tak horší. Už nevím jak ji zabavit, zapojuji jí i do domácích aktivit ale vše si chce dělat po svém a jak není po jejím hned se zase rozčiluje a kňourá nebo brečí třeba 30min v kuse a ani utěšování, nevšímání si jí nebo zabavit jí něčím jiným ji nejde. Zkoušíme chodit více ven na procházky na hřiště ale já jdu tam a ona přesně na druhou stranu a to tak, že utíká a nezastaví se i když ji řeknu “tak pa já jdu” vůbec ji to nevadí, stejně musím utíkat za ní a když náhodou narazíme na krám hned se vzteká, že chce něco koupit. Celý den je takový malý boj a já už si nevím rady jak ji zabavit a jak si sní hrát. Budu ráda za jakoukoli radu.