Inzerce
Inzerce
Inzerce

Jít či nejít na osmileté gymnázium?

Celý manuál Jít či nejít na osmileté gymnázium je nejpřínosnější pro rodiče žáků v druhém pololetí 4. tříd.

Máte po dni otevřených dveří na osmiletém gymnáziu? Pak si možná právě vy s dítětem kladete onu sheakespearovskou otázku. Leden a únor je totiž nejen obdobím otevřených dveří nedávno vzniklých a ve většině případů velmi renomovaných osmiletých vzdělávacích institucí, ale hlavně klíčovými měsíci pro konečné rozhodnutí, zda se dítě o místo v těchto ústavech bude ucházet či nikoliv. Promiňte mi to slovo, ale v souvislosti s problematikou vzdělávání jej miluji. Slovo ústav má v mé mysli hlubokou úctu a prestiž :-). V jeho čele si představuji moudré muže s vizáží Masaryka či chytré a odvážné ženy vzhlížející na nás z pod brýlí Milady Horákové. Samozřejmě se „design“ současného vedení již mírně zmodernizoval, ale podstata a vnitřní poslání zůstávají stejné.

Jak víte vzdělávání, celoživotní vzdělávání je můj velký koníček. Od toho byl po narození dětí pouze krůček k tvorbě vzdělávacích knížek pro děti, vlastní nevyjímaje. Ale předškolním vedením to neskončilo. Respektive by možná skončilo nebýt jedné náhody, která nám zasáhla do života. Vyhlédl si nás totiž jeden takový neposedný zvídavý klouček. Vy, co tipujete na hyperkinetika, ADHD, hyperaktivní a nevím, jak ještě má dnešní doba potřebu to nazývat, máte pravdu. Pro nás je zkrátka jiný než dcera, jiný než většina dětí, s potřebou mnohem trpělivějšího, důslednějšího a základní pravidla do úmoru opakujícího přístupu. Díky tomu jsem byla nucena ponořit se do pravidelné kontroly a organizace školní přípravy. Ne se s ním učit, ale ukázat mu, jak se učit. Učení jsem nechávala na něm. To zřejmě bylo na ZŠ velkou chybou, jak jsem později zjistila.

Jak poznat, že je dítě studijní typ. Opravdu se na gymplu nemohou setkat dvě odlišná individua?

Už když se rozhodla jít na 8leté gymnázium studijně, chováním, samostatností i přístupem bezproblémová dcera, znejistěla jsem, když to paní učitelka ohodnotila slovy: „Ano, ona je studijní typ.“ Přiznám se, že do dnešního dne nevím, co si pod tím mám představit. A už vůbec nevím, jak to souvisí s možností úspěchu při přijímačkách i ve studiu na 8letém gymnáziu, nedej bože s úspěšným uplatněním v praxi. Nebo si to možná ani nechci představit. Mám pod tím zakódovaný takový ten typ, co i když učivu příliš nerozumí, naučí se ho. To by také odpovídalo nárokům a způsobu učení většiny dnešních základních škol. Vše se učí stále encyklopedicky. Bohužel včetně matematiky. Místo rozvoje logického myšlení a vedení dětí k samostatnému návrhu řešení úkolů se dítě seznamuje s příklady s jasně daným řešením a přesně na ty je pak dotázáno v testech. Když pak takto vedené dítě obdrží jiný příklad, v nejlepším případě se hrůzou rozpláče.

Možná proto mně k mým dětem slovo studijní nikdy nesedělo. Vždy jsem si na nich nejvíce vážila toho, že umí o věcech přemýšlet, mají vlastní názor a nebojí se jej vyjádřit. Umí si říci, co chtějí a co zrovna příliš v lásce nemají. Pokud nebyla příčinou lenost, jejich přání jsem respektovala. Byť jsem se s některými smiřovala s těžkým srdcem. Např. když obě přes velký talent i soutěžní úspěchy naznaly, že je hra na klavír nebaví, a vybraly si jiné zájmy.

Inzerce

Tím však jejich podobnost, kromě té fyzické, u té je také patrné, že jsou z jednoho vrhu, zcela končí.

Neznám případ rodiny s tak naprosto odlišnými dětmi, přístupem a časem věnovaným ze strany rodičů, sociálními dovednostmi, schopností překonávat nechuť a překážky, zvládat své emoce a dalším.

Inzerce

S oběma velmi odlišnými dětmi jsem absolvovala den otevřených dveří na osmiletém gymnáziu, přípravu na přijímací zkoušky, a to na několik typů přijímaček, přijetí na dvě velmi kvalitní gymnázia, minimálně u jednoho z nich překvapivé pro nás rodiče i okolí.

Sama narozena na počátku Husákova babyboomu mám děti v předstihu před populační vlnou. Právě díky tomu i vzhledem ke své profesi jsem často rodiči ve svém okolí a přes webové stránky tázána na nejrůznější aspekty přijímacího řízení, studia na gymnáziu, konfrontována s váháním rodičů, zda to s dítětem zkusit.

Inzerce

Tyto diskuze mě vedly k ochotě podělit se právě s těmito rodiči-kolegy o své zkušenosti a algoritmus rozhodování, kterým jsem si u obou, opravdu nejen studijně odlišných dětí prošla. Právě ta odlišnost mě přiměla k častému přemýšlení o daném tématu.

Následuje ucelený manuál – 10 stran o aspektech přihlášení a přípravy na víceleté gymnázium od MUDr. Jany Martincové, která se 10 let věnuje vzdělávání dětí a 20 let zdravotnickému vzdělávání veřejnosti.

Inzerce

Celý manuál s obsahem níže si můžete zakoupit na http://www.prochytrehlavicky.cz/jit-ci-nejit-na-osmilete-gymnazium.html za cenu 59 Kč.

1. Klíčové momenty a otázky, které je vhodné zvážit před rozhodnutím podat přihlášku

2. Proč jsme my zvolili osmileté gymnázium? Resp. proč jsem byla ráda, že si jej děti vybraly?

3. Jak taková příprava na přijímačky na osmiletá gymnázia u dětí probíhá

  • Kdy začít přípravu na přijímací zkoušky? Jak dlouho a v jaké intenzitě by měla probíhat?
  • Zajímavá zjištění během přípravy, která i vám mohou pomoci
  • Podle čeho se připravovat? Kde získat či nakoupit vhodné materiály pro přípravu k přijímacím zkouškám na gymnázium?

4. Co je nutné doložit k přihlášce

  • Jak se dozvědět o soutěžích a olympiádách?

5. Odstavec i pro ZŠ

  • Koho můžeme nazývat kvalitním pedagogem, jakou školu kvalitní školou?
  • Podle čeho by měly být ZŠ hodnoceny?
Autorka textu: MUDr. Jana Martincová
 
Jana Martincová se po absolvování lékařské fakulty MU v Brně dlouhodobě profiluje v oblasti zdravotnického vzdělávání laické i odborné veřejnosti a popularizaci medicíny. Nedostatek kvalitních informací ji 1. 1. 2007 vede k založení nejnavštěvovanějšího odborně garantovaného portálu zaměřeného na těhotenství a péči o dítě Babyonline.cz. Následně se s týmem spoluautorů pouštějí do vydávání předškolní sady dětské naučné literatury v edici Pro chytré hlavičky. Pokračují literaturou pro dospělé Zdravé těhotenství a revoluční novinkou Žena po 40 – sebevědomá a v kondici. Posledním počinem bylo spuštění portálu ZdravéOmlazení.cz zaměřeného na zdraví, krásu a anti-aging medicínu.
 
Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Jít či nejít na osmileté gymnázium? - diskuze

  • Díky za super ucelený článek. Sice máme ještě čas, ale ráda jsem si přečetla, jak taková příprava probíhá a kdy je vlastně dobré s ní začít.
    Jinak mimochodem máš obě děti moc šikovné, i když je mi jasné, že s Ríšou je někdy dost práce :))
    nadule1   | 02.02.2016 07:09:52 | Reakcí: 1, poslední: 02.02.2016 07:25:00
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
  • jani..a predstav si,ze uplne rozdilne deti nejen co se tyce pohlavi   a s uplne rozdilnym pristupem znam a doslova na vlastni kuzi        jeden je dle ucitelky studijni typ,chytra a sikovna a druhy je hyperkinetickoadhd autik      ,ktery odmita cokoliv a pak necekane ukaze ze je davno ve predu a tudiz se vsude uzasne nudi        a nebo se vsude silene vseho desi..zalezi asi na pocasi..nevim 
    Liberte   | 01.02.2016 13:05:06 | Reakcí: 2, poslední: 02.02.2016 09:07:27
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE:
      Přidám dnešní perlu: Na dotaz k písemce z biologie na téma Ptáci odpověděl, že nemá jednu odpověď z 8, protože tam bylo, napište nejmohutnější létací svaly a on zná pouze prsní....
      Na to už vážně nemám žádnou metodu :-), to je k pláči. Aneb ADHD v praxi :-).
      Calamity J.   | 01.02.2016 13:34:11
      Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

Zmena škôlky 2krát

| Astra122 | 27.04.2023, 13:33

Dobrý deň, dúfam, že nebude problém so slovenčinou. Idem si po názor a radu lebo už mi asi hlava vybuchne z toľkého rozmýšľania. Ide o zmenu škôlky po druhýkrát a nevieme sa rozhodnúť. Malá nastúpila do štátnej škôlky od januára (je januárová). S prijatím bol problém kvôli veku a voľným miestam, preto nás prijali iba do spádovej škôlky, ktorá mala rôzne recenzie. Skúsili sme im dať šancu, ale narazili sme na vyhorenú pani učiteľku, ktorá na deti kričala, nevhodne sa vyjadrovala, detom sa vyhrážala a bolo tam viac problémov (o všetkom vedenie vedelo, ale nakoľko má rok do dôchodku neriešili to). Naša malá je veľmi citlivá, potrebuje úsmev a milé slovo. Takže sme sa po mesiaci rozhodli pre inú škôlku. Keďže to bolo v strede šk. roka jediná možnosť bola súkromná. Nastúpila hneď, bez nejakej dlhšej pauzy, asi dva dni som bola v škôlke s ňou na pol dňa v rámci adaptácie a na tretí deň tam už ostala sama aj spať. Zvykla si rýchlo, bez plaču, je tam spokojná, pani učiteľky má rada. Škôlka mala iba jednu spojenú triedu, čo bolo super nakoľko pani učiteľky sa môžu naplno venovať malým deťom. Teraz je tam cca 6 malých 3-4 ročných. Lenže sme sa dozvedeli, že od septembra sa rozrastajú a budú mať cca17 malých detí a urobia druhú triedu predškolákov. Tiež sme si všimli viacero vecí, tým že mali skôr staršie deti mali aktivity zamerané na ne a malé deti sa vačšinou iba hrali. Na edukačnú časť majú iba pol hodinu, nakoľko sa zbierajú deti až do 9.00 a nemajú ani žiadne ranné rozcvičky. Málo sa učia pesničky a riekanky, skoro vôbec. Viac sa venujú aktivitám pre staršie deti a mladší sa skôr "vezú". Nemajú žiadne krúžky. Sú ako keby v začiatku a s malými deťmi sa iba začínajú učiť robiť. Keď sme sa u nich boli pozrieť dosť vecí nám bolo inak povedané. A majú aj vlastnú alternatívnu školu, na ktorú nadväzujú a aj v škôlke učia štýlom, aby pripravili deti na ich školu. Teraz máme možnosť dať od septembra malú do štátnej škôlky, kde nám ju prvýkrát nevzali iba kvôli veku. Škôlka je menšia má iba 4 triedy, má krásny dvor, deti si pestujú zeleninku, majú každý mesiac poníky, krúžky, montessori prvky a skvelé recenzie. Počtom detí v triede sú tak isto ako bude v súkromnej. Takže zmeniť škôlku? Myslím, že by v tejto štátnej dostala malá všetko a možno aj viac a za celkom inú sumu. Ale strašne sa bojím toho nového začiatku. Ona sa zvykne dosť fixovat na ľudí, niekedy aj teraz je ráno mrzutejšia keď nie je v triede jej obľúbenejšia pani učiteľka. Tiež sa obávam aby jej budova štátnej škôlky nepripomenula prvú škôlku kde mala veľmi zlé skúsenosti, nakoľko táto aktuálna súkromná škôlka ma modernejšie priestory. Bojím sa nového začiatku v novej budove s novými učiteľkami. Máme dať prednosť citovému pohodliu dieťaťa pred kvalitou škôlky? Ďakujem krásne

Dobrý den, na vaši otázku není úplně jednoduchá odpověď. Bohužel neuvádíte věk vaší dcery, což je v tomto případě informace docela zasadni. Pohoda a spokojenost dítěte v předškolním zařízení je určitě velmi důležitá. Důležitá však je také úroveň výchovně vzdělávací činnosti v MŠ, která pak následně bude dítě připravovat na úspěšné zahájení školní docházky. Jako rodiče nejlépe vaši dceru znáte a víte, jak se na nové prostředí adaptuje. Píšete, že zpočátku mívá obtíže a fixuje se na učitelky, což se v předškolním věku dá považovat za naprosto normální. V úvahu vemte také to, že do případné nové státní školky by dcera nastupovala až po prázdninách, takže pravděpodobně po určité časové prodlevě, kdy by do školky nechodila. Tato skutečnost by vám mohla vytvořit přirozený časový předěl, před nástupem do nové školky. Pro malé dítě je doba prázdnin dlouhá a dá se předpokládat, že na školku lehce pozapomene, což by vám mohlo pomoci ve vaší situaci. Koncem prázdnin můžete dceru začít připravovat na to, že nastoupí do školky nové. Ohledně budovy MŠ bych se tolik neobávala, důležité je, jaká je školka uvnitř a především to, jak se tam k dítěti chovají a zacházejí s ním. Musíte se však rozhodnout jako její zákonní zástupci sami. Mohlo by vám pomoci vzít si k ruce papír a tužku, na jednu stranu papíru si napsat všechna pozitiva změny školky, na druhou stranu zase negativa a pak tyto seznamy porovnat. Přeji vám, ať se dobře rozhodnete a ať je dcerka ve vámi vybrané školce spokojená. S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 04.05.2023, 15:46
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Odmítnout Další informace
×