O vývoji řeči
„Řeč není vrozená vlastnost, učí se od předchozích generací a okolí. Čas věnovaný dětem a správná výslovnost při mluvení na ně jim nic nenahradí. Řeč dítěte tak vypovídá o vztazích celé rodiny,“ říká doktorka Jana Martincová.
Moc ji mrzí, jak se čas věnovaný dětem a neustálé mluvení na děti už od kočárku rodiči podceňuje. „Opravdu to není trapné, když na bdělé dítě v kočárku mluvíte, i když vám ještě neumí odpovědět. Vše se v něm ukládá, všímá si vašeho hlasu, mimiky, artikulace, všechno to vnímá a ukládá si pro budoucí slovní projev,“ doplnila nám. Prý na smutné případy, které vidí při jejím každodenním běhání častěji, nechce vzpomínat. Jsou to ty, kdy rodiče celou cestu, potká je totiž při křížení její běžecké trasy několikrát, místo komunikace s dítětem komunikují mobilem nebo online. Dítě na ně z kočárku nebo v nosítku bezprizorně kouká. Co má v živé paměti z toho pozitivního? Nechme vyprávět přímo Janu: „Asi 3 týdny zpátky jsem potkala maminku s možná dvouletou holčičkou, které maminka neustále po cestě něco ukazovala a pořád to komentovala. Pořád se zastavovaly, bavily se o kytkách a dalším, holčičku to evidentně moc bavilo. Také jsem si všimla, že na svůj věk už krásně a ve větách s maminkou mluvila. Měla jsem nutkání mamince sdělit své nadšení, jak je úžasná, ale nakonec jsem se rozhodla, že by bylo škoda takovou jejich krásnou chvilku rušit,“ uzavírá inspiraci svého citátu Jana.
Myslíte, že má pravdu? Vidíte rozdíly v přístupu maminek i prarodičů po stránce řeči k dětem? Napište nám do diskuze.
Chcete-li podpořit řečové schopnosti dětí, zkuste se podívat na Říkačky a Písmenkové kartičky. To je pro věk do zhruba 6 let, u předškoláků Říkačky nahraďte přímo předškolní přípravou, která nese název Předškolákovy týdeníčky pro chytré hlavičky. Vše najdete na www.prochytrehlavicky.cz.