banner

Evropská komise ve své pravidelné hodnotící zprávě o spotřebitelských trzích zemí EU přisoudila České republice až 23. příčku. Úroveň spotřebitelského trhu v naší zemi je tak dle EU hluboko pod unijním průměrem a Česká republika se tak zařadila po bok nejchudších států EU, jako je Bulharsko či Rumunsko.

Hodnotící zpráva vychází z odpovědí spotřebitelů i prodejců na otázky zaměřené například na vymahatelnost práva, řešení stížností, bezpečnost výrobků a důvěru v prodejce a státní orgány. Ideálu se nejvíce blíží Velká Británie, kde ukazatel spotřebitelských podmínek meziročně poskočil na 74 %, na opačném konci se krčí Bulharsko se 42 %, avšak rostoucí tendencí. Značně nelichotivý je výsledek České republiky, která s pouhými 52 % zabírá 23. místo, které neodpovídá jejímu postavení v žebříčku disponibilních příjmů na hlavu.

„Alarmující je taktéž poznatek zprávy o tom, že evropští prodejci značně přeceňují svoji orientaci ve spotřebitelském právu,“ říká Martina Vernerová, vedoucí poradenské linky časopisu dTest, a dodává: „Celých 82 procent prodejců považuje své znalosti za dobré, přitom ale jen 28 procent z nich dokázalo správně odpovědět na základní dotaz, týkající se lhůty pro odstoupení od smlouvy uzavřené přes internet.“ Jinak nepříznivě hodnocení čeští prodejci dosáhli alespoň v této oblasti nadprůměrných výsledků. Chvályhodné je i vysoké povědomí českých spotřebitelů o možnosti řešení spotřebitelských sporů prostředky mimosoudního řešení (ADR), které je spolu s ochotou se do něj zapojit také jedno z nejvyšších v Evropě.

Do podprůměrných čísel se naopak Česká republika dostává u odpovědí na dotazy ohledně důvěry spotřebitelů: jen 51 % českých spotřebitelů věří, že prodejci budou dodržovat své povinnosti a respektovat práva na ochranu spotřebitele. Velmi zajímavým se jeví také údaj o státní podpoře spotřebitelských organizací, která se v rámci EU pohybuje v  rozmezí od 2 do 2122 eur na 1000 obyvatel, kdy tyto rozdíly nelze odůvodnit ani odlišnou hospodářskou úrovní zemí sedmadvacítky. V případě České republiky se jedná o 56 eur.
„Výsledky pro Českou republiku celkově nedopadly nejlépe a ukazují, že je na poli ochrany spotřebitele stále na čem pracovat,“ shrnuje Vernerová.

Náš právní řád na rozdíl od poloviny zemí EU neposkytuje podvedeným či poškozeným spotřebitelům vhodný prostředek ke společné obraně. To se může změnit s vaší pomocí.
K 15. 3. - Světovému dni spotřebitelů, startuje celoevropská akce týkající se kolektivního odškodňování (tedy tématu nadmíru potřebného zejména pro české spotřebitele), do které se mohou čeští zákazníci zapojit právě díky spotřebitelskému časopisu dTest a anketě dostupné na www.dtest.cz/hlasuj do 15. dubna, ve které se ptáme na odhodlání soudit se v modelové situaci, kdy je mnoho spotřebitelů poškozeno jednáním stejného podnikatele.
Zdroj: Tisková zpráva OSS TEST ke Světovému dni  spotřebitelských práv

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od svého spuštění v roce 2010 této možnosti využily již tisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatelem časopisu dTest. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady. V letech 1994 až 2010 publikovalo sdružení na stránkách časopisu dTest informace o více než 10 000 výrobcích, varovalo před 507 nebezpečnými výrobky (většina byla určena dětem) a upozornilo na 522 nekvalitních a klamavých výrobků. Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC
 

Sdílejte stránku

Předchozí článek:

Není úvěr jako úvěr

Následující článek:

Reklamace spotřebního zboží

dTest: Spotřebitelský trh v ČR? Úrovní na chvostu Evropy. - diskuze

me to neprekvapuje...jako spotrebitel mam spatne zkusenosti a obchodum a kvalite vetsiny zbozi neverim..o predrazeni ruznych veci radeji ani nepisu

Vybraná anketa

Bylo vaše dítě očkováno proti pneumokokům? Jakou vakcínou?

17 %
11 hlasů

0 %
0 hlasů

8 %
5 hlasů

58 %
38 hlasů

18 %
12 hlasů

Celkem hlasovalo 66 unikátních návštěvníků

Diskuze 0

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Žena po 40 – sebevědomá a v kondici

Desatero péče po 40
Know-how od odborníků. Tradiční i progresivní oblasti péče o tělo i duši po 40. Pouze pro odvážné, přemýšlivé, schopné vytvořit si vlastní recept.
cena pouze u nás: 349 Kč
Žena po 40