banner

Ottík už také začal chodit do školky. Paní ředitelka mu doporučila návštěvu psychologa. Na Štědrý den pak přijela pro Elli záchranka, protože měla čtyřicítky horečky.

Prosinec a peklo

Po vyléčení ze zvracecí virózy Elli pobyla ve školce přesně 4 dopoledne. V pátek zůstala doma, protože měla rýmu a pokašlávala. Večer se přidal Ottík a v pondělí jsem je odvedla k lékaři. Diagnóza Streptokok. Antibiotika a sirupy brali oba poctivě. Doma byli týden a pak oba nastoupili do školky.

Ottík už jde také do školky

Ottík zvládl 1. hodinu jen probrečet. Důvodem byla nejspíš zácpa, jak se ukázalo doma. Úterý proběhlo dobře, jen mi chudák před odchodem na vánoční besídku usnul. Ale tam už byl v pohodě. Elli se ukázala jako rozená herečka. Děti nacvičovaly vše už od září, což jí nedělalo problém a pobavila publikum. Nemá v sobě kapku studu a pro potlesk žije.

Ottíkovi doporučují návštěvu psychologa

Ve středu jde Ottík na sedimentaci a moje chyba je, že ho dávám do školky. Volají po hodině, že není šance ho zklidnit. Ve čtvrtek se situace opakuje. Mám schůzku s nejvyšší ředitelkou a navrhuje návštěvu psychologa a případně k Ottíkovi asistenta. V pátek jde vyzvedávat tatínek a Ottík chce ještě ve školce zůstat.  Já ležím mrtvá nějakou chorobou. Ještě jdeme dnes s Ottíkem na logopedii a paní si podle jeho reakcí a chování myslí, že jde o nadané dítě..nejspíš má nadání na nervování maminky.. a doporučuje návštěvu psychologa. On jí tam srovnal čísla a celou abecedu ve správném pořadí. Neučíme ho nic takového.

Ottík ve školce pláče, i když chodí jen na hodinu

Další týden začíná nadějně. Ottík se do školky vždy těší a tohle pondělí ještě víc. Bohužel jim to probrečel a usnul. V úterý a ve středu to samé. Je tam jen na hodinu. Ve středu odpoledne se úplně osypal a jdeme k lékaři. Jedná se o běžnou virózu, ale do školky nejde. V pátek je osypaná Elli a zůstává doma.

Štědrý den

Nazdobili si stromek a těší se na Ježíška. Na Štědrý den jsou zlatí. Hrají si, poslouchají, vánoční pozdní oběd či brzkou večeři snědí celou a hurá pro dárečky. Ty je potěšily. Nejvíce káča s houkající a jezdící mašinkou a pak to, že po odstrojeni stromku, což  26. udělali opět sami, jim tatínek postavil velký počítač jen pro ně a je jen jejich.

Voláme Elli záchranku

Bohužel se k večeru Elli objevují horečky nad 40 a nedají se srazit. V deset večer volám záchranku. Naštěstí jde jen o angínu a po injekci nehrozí Elli křeče. Doktor je moc milý a říká sám, že je dobře, že jsme zavolali, protože Elli padala do šoku a křečí a to je životu nebezpečné.

Zbytek prázdnin trávíme léčením, hrou a odpočinkem. Silvestrovskou půlnoc jsme jako vždy všichni zaspali a tak ani nevíme, jak tobouchalo.

Doufám, že v novém roce bude Ottíkovi ve školce lépe a zvykne si.

Na základě vyprávění Liberte připravila Naďa Barochová.

Prosinec: nástup Ottíka do školky, záchranka pro Elli - diskuze

Ellinka je ohromná šikulka, jak se krásně zapojuje a předvádí a věřím, že i s Ottíkem si nějak poradíte. A jestli bude génius? Pro tebe, jako maminku to nebude jednoduché, ale vem si, čím by jednou mohl být pro tento svět, pořád potřebujeme nadějné vědce,lékaře, matematiky, fyziky...
No nevím co napsat.Já si to nedovedu předsatvit s tím Otíkem.Dovedeš si představit rodiče co by to třeba neřešili? jinak se mi moc líbí přístup učitelek ve školce v dnešní době je to super.A u Eli doufám že už vás teploty minou aspoň na 100 let
Jsem docela zvědavá,co vám psycholožka řekne.Každopádně přeju lepší nadcházející dny
hezky se dolecte.
co ja nechapu je, proc maji mit trilete deti pocitac. Ja si myslim, ze by jsi mohla zkusit je na mesic odstrihnout od pocitace, od televize, cist si pohadky, povidat si...ja proste neverim, ze na nej ta technika nema negativni vliv

Poradna

Období vzdoru?
avatar Siry 16. 07. 2025

Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.

Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá,  aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel,  vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky.  Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí,  že školka není pouze hraní si v dětské herně,  ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá,  například zmiňované odvedeni pozornosti.  Velmi pěkně postupujete,  když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte.  Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování,  které by syn dělat měl,  které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví,  jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.  
 

Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám,  že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít. 
 

Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr,  v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte,  pokud tedy projevy nejsou extrémně silné.  Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému,  kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají,  strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie. 
 

V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce,  případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení. 
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

 

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Set 5 dětských knížek 0–8 let

Předškolní vzdělávání
Včetně jediné komplexní předškolní přípravy s mnoha praktickými aspekty pro život. Předejte svému dítěti jedinečné kvalitní know-how lékařky-vzdělavatelky s vysokými nároky na všeobecné vzdělání. „Na prvních 6 letech extrémně záleží,“ říká Jana Martincová, matka ADHD dítěte, díky kterému se stala autorkou a vydavatelkou, a své dítě tak posunula ve vývoji.
cena pouze u nás: 1 425 Kč
Set 5 dětských knížek pro chytré hlavičky