Lesní školka
Teda, abych to hned na začátku upřesnila, není to lesní školka, ale lesní KLUB. K tomu, aby se jakékoliv zařízení mohlo jmenovat ŠKOLKA, musí splňovat různá kritéria, o která se nezajímám. Počítám, že tam bude patřit splachovací záchod, zázemí na přípravu jídla, skříňky na oblečeni a tak.
Z mého pohledu je lesní klub to samé, co klasická školka, akorát to celé probíhá v lese. Lesní školky vidí les a celkově přírodu jako nejlepší místo pro navazování přátelství, trénování sociálních dovedností, a v neposlední řadě také jako místo, kde se děti naučí ctít hranice. Myslím, že to má něco do sebe. Hlavně ty hranice, které jsou v budově dané zdmi té budovy, si v lese musí každý určit sám (jinak se ztratí). Jestli jsou přátelství z lesní školky pevnější než z klasické, nemůžu posoudit, nemám zkušenost. Možná, že se kamarádství v přírodě navazuje snáz, a hlavně, dětí v lesní školce je míň, většinou do 10-ti, a to je podle mě ideální kolektiv. Mám totiž radši komornější sdružení.

V lesní školce nejsou hračky. To je úplně super. Myslím, že v dnešní době, která mně osobně přijde až překrámovaná, je krásné ukázat, že plnohodnotně si jde hrát bez hraček. Líbí se mi, že děti objevují, jak šumí les, jak chutnají ostružiny, jak voní spadané listí, učí se poznávat houby...
Jak už jsem zmínila, dětí není tolik, jako v klasické školce, přihlášených je cca 15, ale v jeden den je jich málokdy víc jak 10, a na to bývají 2 nebo 3 učitelé. A co je zajímavé, jeden z učitelů je chlap.
A aby z dětí nevyrostli malí zajíci, či jiná lesní havěť, tak v pátek mívají různé výlety, poznávají okolí Tišnova, jezdí za kulturou do Brna a podobně.

Lesní klub jsem zaregistrovala docela hned po narození Marušky, v MC, kam jsme chodily cvičit, visely plakáty s upoutávkami. A tak jsem pořád Marušce říkala, že až ji nevezmou do školky, tak bude chodit do lesního klubu. A najednou jí byly skoro 4 roky, nějaké to odpoutání od mámy a kolektiv vrstevníků viditelně potřebovala, a do školky ji nevzali. Vzpomněla jsem si na svou větu o lesním klubu, a řekla si, proč vlastně ne. Maruška je dítě velmi přírodní, moje maminka říká, že má indiánskou výchovu, tím něžně naznačuje, ze je Maruška furt jak prase a já to neřeším.

Do klubu jsem napsala, Marušku přijali, zpočátku na 2 dny v týdnu, abychom poznali, zač je toho loket a zvykli si tak pěkně pomalinku. Docela rychle jsme přišli na to, že pro Marušku je to to pravé, a od září chodí na “plný úvazek”.
Denní program
Mezi sedmou a devátou je možnost přivést děcko do tee-pee či chaty (teď v půlce října ještě žijou v tee-pee, až začne řádně mrznout, přesunou se do chaty, která se dá přece jen snáz vytopit). V tee-pee je teploučko, učitelé dělají ohýnek.


Po deváté se vydávají do lesa, a co tam dělají, nevím. Z Marušky padají jen útržkovité informace, jakože řezali pilkou, Davídek jí šlápl do svačiny a podobně. O půl jedné se vrací do chaty či tee-pee, kam jim dováží oběd kuchařka Lucka. Lucka vaří zdravě a netradičně, z bio surovin, cukrem a solí velmi šetří. Co jsem tak měla možnost pozorovat, tak některým dětem to moc nejede, ale předpokládám, že některým dětem nejede nic. Maruška to povětšinou asi jí. Když přijdu v době oběda, dostaneme s Aničkou taky najíst, a oběma nám to chutná.
V jednu si jdou lehnout, mají v tee-pee každý svou deku a polštářek. Odpočinek trvá jen půl hodiny, což mi přijde pro tříleté a starší děti úplně dostačující. Kdo usne, spí dál, ostatní si pak hrajou v okolí tee-pee, dokud pro ně nepřijdou rodiče.
Školka končí ve 14:30, kdo potřebuje hlídat déle, má možnost se dohodnout, my jsme zatím nevyužili.

Školkovné
Platíme 2800,- za měsíc za každodenní celodenní docházku, za oběd se platí 35 Kč/den.
Co je potřeba
Děcko pořádně obléct. Musím říct, že je pro mě těžké to vykoumávat tak, aby jí ráno nebyla zima, ale zároveň, aby v poledne, kdy je tepleji, neměla plnou náruč svlečených svršků. Goráčky či jiné podobné boty jsou nutnost. Maruška by měla takové boty tak jak tak, ale věřím, že pro někoho to není zanedbatelná částka.
Nachystat svačinku, tu si nese každý svoji. Je potřeba vymyslet něco, z čeho nebude tuna odpadků po lese a z čeho nebude dítě zpiplané až za ušima. Řeším to většinou nakrájeným jablkem, to je takové pěkně tvrdé a nemazlavé ovoce, a tyčinkou musli.
Baťůžek: My jsme zvolili menší, dobře padnoucí na záda, jenže tam má Maruška problém strčit krabičku se svačinkou a termosku s čajem. Naštěstí učitelé jsou ochotni pomoct tam věci nanásilnit. A to se tam ještě musí vejít náhradní spoďáry a fusekličky, a já tam ještě Marušce pasuju náhradní triko a gatě, protože se občas pocintá, tak ať se může převléct. Kromě toho mají děti ještě jeden pytel s kompletním oblečením nachystaný v tee-pee, aby se měli do čeho převléct, až dojdou urousaní z lesa na oběd.
Maruščin pohled na školku
Maruška se do školky těší, je tam ráda, doma si na školku hraje a hodně o ní mluví. Má pouze 2 problémy. První, že do školky fakt NEMŮŽE jít v sandálech a sukni, když jsou venku 2 nad nulou. Druhý, že se nerada loučí a ráda by jak do školky, tak byla se mnou doma. Takže někdy při loučení pláče. Byl to problém hlavně ze začátku, teď už to dlouho nenastalo.
Můj pohled
Jako velkou výhodu beru to, ze školka je 15 minut do kopce, pokud nechám auto dole v Předklášteří. S kočárem s Aničkou je to makačka. Nutno říct, že se dá vyjet autem skoro až k tee-pee, a ostatní rodiče to využívají, ale já jsem máma sportovec, a pokud si to vyšlápnu 2x denně, tak krásně vyvětrám sebe a Aničku. Navíc nehodlám riskovat, že si urvu na výmolu výfuk anebo zajedu nějakého zajíce, že jo.

Je pro mě taky úleva, že na vzdělávání Marušky nejsem sama, přece jen nejsem žádný pedagog. Těší mě, když si zpívá písničky, které já neznám, když mě ona poučuje, že téhle houbě se neříká podhřib, ale suchohřib. Navíc, učitel, jako člověk zvenčí snáz odhalí nějaké úchylky ve vývoji, mně Maruška připadá úplně normální, protože je prostě moje.

A úplně nejvíc se mi líbí kolektiv lesních rodičů. Konečně někdo rozumí tomu, že mám nahaté špinavé dítě.
Jako velkou slabinu školky vidím to, že funguje od 7:00 do 14:30, takže nepokryje ani 8mi hodinovou pracovní dobu. Pokud rodiče nemají pružnou pracovní dobu, částečný úvazek nebo mladšího sourozence, se kterým jsou stejně doma, tak mají smůlu. Dá se sice domluvit hlídaní i po 14:30, ale nevím, jak by to fungovalo každý den.
A další lesní nepříjemná věc jsou klíšťata. V teplých dnech jich z Marušky oberu třeba 5. Proto mám v plánu ji nechat v zimních měsících naočkovat aspoň proti encefalitidě.
Pepův pohled
Pepa je spokojený, že se Maruška řádně vylítá.
Aniččin pohled
Anička je nadšené lesní batole. Procházky s a pro Marušku miluje, batolí se kolem ohniště, radostně padá do houští a podobně.
Obavy, se kterými jsem se setkala
Hodně lidí se mě ptá, jestli se děcka nenachladí, když jsou furt venku. Ale řekla bych, že jsou lesní děti méně nemocné, než z normální školky. Tím, že nejsou zavřené v baráku, tak případné bacily odletí po větru a vymrznou. Navíc dětí není tolik a jsou z každodenního pobytu venku otužilejší. A zatímco dítě s rýmou do normální školky rodiče pošlou s tím, že bude přece taky v teple, tak do lesa by si to nikdo nerisknul, takže se případné nemoci nepřenáší s jednoho na druhého.
Pak se dost často ozývá dotaz, jestli se kolem lesní školky neshromažďují “divní lidi”. No jasně, že jo. Však já jsem taky “divná”, vím, že si to spousta lidí z mého okolí myslí. A musím říct, že mi ve společnosti divných lesních rodičů je dobře.
Čeho se bojím já, je nástup do normální, nelesní školy. Tam doufám, že už mi Marušku vezmou, když je školní docházka povinná. Ale jsem velmi zvědavá, jak se lesní dítě zvyklé na svobodu a neustálý pohyb venku srovná se seděním uvnitř školy.
Taky se hodně lidí ptá, kam se děti chodí venčit. Mají, prosím pěkně, kadiboudu. V lese jdou za smrček.
Srovnání klasické a lesní školky
Aby bylo jasno, nejsem žádný odpůrce normálních školek, kdyby Marušku vzali, tak by chodila do státní školky. Ale jsem moc ráda, že ji nevzali. Lesní školka je sice náročnější na čas, peníze a naše rodičovské nasazení, ale stojí to za to.
Srovnávat tedy nebudu, jsou to 2 různá řešení předškolního vzdělávání, a každý si musí najít svoji cestu. Pro ty, kteří chtějí, aby jejich dítě bylo co nejvíc na čerstvém vzduchu a žilo v souladu s přírodou a na vlastní kůži zažívalo střídání čtvero ročních období, pro ty je to skvělá volba.
Děkuji naši lesní šéfové Karolíně Krátké za cenné připomínky při psaní tohoto článku.
Děkujeme uživatelce Zajíc za zajímavý pohled do lesního klubu.
Předchozí článek:

Když sourozenci nastupují do školky společně
Následující článek:

Školkáček Hanička od Nadule1 2012-2013
Lesní školka - diskuze


Jinak super, nám Tygrům se školka moc líbí.
lesním školkám fandím
Zdravím, lesním školkám moc fandím, také jsem chtěla syna do té \"naší\" zapsat, ale po informační schůzce jsem velmi zklamaná přístupem paní, co sežrala moudrost světa, působila lehce nafoukaně.. také cena mi přijde dvojnásobná tomu co píšete Vy, a docházka je jen na tři dny v týdnu, po rodičích se chtějí svačinky, a také při pohovoru bylo důležité mít profesi, aby se jim do školky hodila, taktéž přilišná angažovanost. Ráda se podílím na věcech, ale pokud bych chtěla jít vydělávat, opravdu potřebuji aby o mé dítě bylo postaráno a já nemusela kosit zahradu, vařit pro ostatní děti a pod. nesmysly. Ta vaše se mi líbí moc moc víc! Pobytu v přírodě moc fandím!Poradna
Dobrý den, moc prosím o názor, jak byste postupovala v naší situaci. Syn má 4 roky (narozen na konci července) a opožděný vývoj řeči (jezdíme k paní logopedce), ale udělal velký pokrok a mluví již ve větách. Chtěli jsme ho dát do soukromé školky, která se nám líbí a kde je méně dětí na jednu paní učitelku a více možností různých aktivit. Státní školka v obci, kde bydlíme, je z doslechu taková ‘zaseknutá v čase’, některé paní učitelky nepříjemné, hodně dětí a co jsem se dívala, tak na jídelníčku nevhodná jídla např. šunková pěna… Kdyby nezrušili školkovné, tak bychom syna dali do soukromé školky bez váhání, ale máme ještě roční dceru a ta by taky chodila do té samé školky jako syn a bez školkovného je pro nás finančně nemožné dovolit si tuto soukromou školku pro obě děti naráz. Myslím si totiž, že syn půjde i kvůli opožděnému vývoji řeči do školy o rok později. I já jsem šla o rok později a akademicky (studuji v PhD. programu na UK) ani jinak mě to nijak nepoškodilo, naopak si myslím, ze mi to velmi prospělo. Nabízí se tedy 2 varianty:Varianta A: Dát tento rok syna do soukromé školky jenom na 2 a 3 dny (to bychom finančně zvládli) a příští rok ho dát do státní školky (nevím ale jestli bych mu nezamotala hlavu a nebylo by pro něj příliš náročné zvyknout si potom na prostředí státní mateřské školky - přechod z jiné MŠ, jiní kamarádi,atd…Varianta B: nechat si syna ještě 1 rok doma (jsem na rodičáku s dcerou) a příští rok jej dát do státní MŠ jako předškoláka. Syn už jako dvouletý chodil 1 rok do dětské skupinky, když jsem potřebovala jeden den chodit pracovat, takže si pamatuje, co je školka a tvrdí mi, že do ní nechce chodit. Když se ho ptám, jestli byly paní učitelky hodné a ve školce se mu líbilo, tak říká, že jo. Zároveň se ale někdy, když jdeme na hřiště, ptá, jestli tam budou děti a že by si s nimi chtěl hrát. Při té příležitosti, se jej taky ptám, jestli by chtěl chodit do školky, že tam bude mít děti, se kterými si může hrát, on se mě potom zeptá, jestli tam může být taky máma a když řeknu, že bych tam nebyla, tak odpoví, že do školky nechce. Tak nevím, já osobně bych si jej radši nechala ještě rok doma, ale nechci, aby nějak sociálně strádal. Moc prosím o radu, jak postupovat. -- S pozdravem a přáním hezkého dne, MgA. Klára Štěpánová
Dobrý den,
ptáte se, která varianta ohledně možné docházky do školky by byla pro Vašeho syna nejlepší a uvádíte několik možností, které berete aktuálně v úvahu.
Líbí se mi, že se zamýšlíte nad tím, co by synovi prospělo nejvíce, ale odpovědět na to, jak bych na vašem místě postupovala, neumím, protože vašeho syna neznám. Největšího odborníka má váš syn ovšem doma, a to vás, jeho rodiče.
Zkusím aspoň nabídnout nějaké podněty, které Vám můžou ulehčit rozhodování.
V první řadě mne zaujalo, že ze všech možností zmiňujete jako tu nejakceptovatelnější pro vás variantu, že byste syna nejraději nechala ještě rok doma. Co vám v tom brání konkrétně?
Uvažujete v této souvislosti o potřebě socializace, která je potřebná pro zdravý vývoj dítěte, ale zároveň je její začátek i míra u každého dítěte individuální. Některé dítě se cítí v kolektivu jako ryba ve vodě už např. ve 2 letech, jinému vyhovuje pozvolnější rozjezd a cítí se bez rodičů jistější až v pozdějším věku.
Jak to vnímáte u svého syna? Cítíte, že už mu doma jako společnost nestačíte nebo se syn spokojí zatím jen s občasným kontaktem s dětmi? Jak se mezi dětmi chová - je spíše pozorovatelem nebo aktivně děti vyhledává a kontaktuje?
Máte nějakou možnost, jak synovi zajistit kontakt s vrstevníky než ve školce? Např. v rámci pravidelného kroužku, případně setkávání se s dětmi na hřišti, s příbuznými? Není možné se v blízkém okolí spojit s dalšími rodiči, co řeší podobnou situaci? Co dětská skupina, se kterou už měl syn zkušenost?
Jaké máte priority co se týká školky? Co je pro vás nejdůležitější? Jaký benefit by kromě společnosti dětí synovi školka přinesla?
Jak se vyjadřuje paní logopedka ohledně synovy připravenosti na školku? Jak syn zvládá změny, přechody mezi aktivitami, pobyty u příbuzných apod.? Jak je přizpůsobivý? Může být u něj pravděpodobnější potíž při přechodu z jedné školky do druhé nebo si zvyká bez potíží na nové situace?
Co se týká soukromé školky - máte dobré reference? Ne vždy musí platit, že přístup učitelek ze školky s menším počtem dětí je lepší a naopak, že větší počet aktivit dítěti zaručí větší spokojenost.
Jaká pozitiva by mohla mít vaše státní školka? Máte informace od rodičů - jak probíhá denní režim, vedou děti např. ke kreslení apod. aktivitám, vyžadují poobědové spaní u všech dětí apod...
Co jsem vnímala ve vašem psaní, je zájem o synův názor, co se školky týká. Oceňuji snahu o respektující přístup k dítěti, zároveň je však ke zvážení, jakému (spolu)rozhodování je vhodné čtyřleté dítě vystavit. Přestože syn sice má určitou zkušenost s dětskou skupinou a nyní se vyjadřuje, že do školky sám bez maminky jít nechce, je hodně nepravděpodobné, že dokáže dopředu posoudit, jak se mu bude ve školce líbit, jak si zvykne a nedokáže si v rámci zkušeností přiměřených jeho věku představit přínos, který může docházka do školky mít, a naopak- co vše by se mu líbit nemuselo. Kdo má životní zkušenosti a kdo musí udělat toto rozhodnutí, je rodič. Dítě potřebuje při důležitých rozhodnutích, kterých není z hlediska věku schopné, aby dospělý udělal rozhodnutí za něj a dokázal mu přiměřeně a jednoduše sdělit, co a jak bude dále.
Nelze dítě - byť neúmyslně- zatěžovat vlastní nejistotou a vyžadovat jeho názor nebo dokonce rozhodnutí ohledně zásadnějších otázek.
Děti se pak mohou cítit zmatené, nejisté, někdy se mohou jevit až úzkostně, protože nasávají nejistotu rodiče a jsou nechtěně tlačeny do pozice, ve které se právem necítí komfortně.
Obecně lze říct, že pokud není rodič o správnosti určitého řešení přesvědčený, dítě dokáže toto velmi dobře vycítit, je vůči danému řešení v odporu a může je bojkotovat, protože od rodiče obavy přejalo a necítí se dostatečně pod ochranou toho, kdo by mu měl poskytovat jistotu. Rodič musí být pro dítě dobře čitelnou autoritou, která mu pomůže vztahovat se k světu bezpečně a poskytne mu oporu, když se vyskytnou potíže.
Pokud se tedy např. rozhodnete, že školka poskytne synovi to, co nyní nejvíce potřebuje, pomůžete mu nejvíce tak, že ho na docházku připravíte povídáním si o konkrétních pozitivech, která ho tam budou čekat a poté ho podpoříte, pokud se nebude vše dařit tak,jak by si představoval a vydržíte i přes počáteční nesnáze. Pokud však u dítěte adaptace ani po pár měsících neprobíhá optimálně, je stále možnost jej z docházky stáhnout a nechat si ho dále doma, rozhodně se však nejedná o selhání.
Jestliže se rozhodnete, že je pro vás všechny příjemnější ještě si syna užít doma a vyzkoušet školku až na ni budete všichni dostatečně připraveni, věřím že si chlapec klasickou docházku užije dostatečně ještě v dalším roce nebo dvou a nic zásadního do života mu uteče, obzvlášť pokud ho o kontakt s dětmi neochudíte a zkusíte mu ho zajistit aspoň v menší míře mimo školku.
Věřím, že uděláte to nejlepší rozhodnutí ohledně syna a přeji hodně radostných chvil s dětmi.

Pro akci je nutné přihlášení