banner

Únor a březen: Školku navštívilo soukromé ZOO, které dětem přivezlo ukázat papoušky. Ve školce proběhl karneval a Danielka otestovala ergonomické psací potřeby.

Po rušném lednu jsme v únoru začaly pololetními prázdninami. Danielka zůstala doma s Evičkou, protože i ve školce bylo minimum dětí.

9. února přijeli za dětmi do školky pracovníci soukromé ZOO Dvorec-Borovany (http://www.zoodvorec.cz/titul.html). Dětem přivezli ukázat ary ararauny. Na papoušky se sice nesmělo sahat, ale děti se dozvěděly mnoho zajímavého ze života těchto exotických zvířat. Danielka měla tu výhodu, že jsme ZOO navštívily a tak věděla, v jakém prostředí papoušci žijí a jak se o ně ošetřovatelé starají. Ze ZOO jezdí do školky každý rok a tak děti už viděli opičku, skunka, malá tygřata (ta jsem nehorázně záviděla), geparda a letos papoušky.

Ve školce nezapomněli ani na Valentýna a tak jsem dostala srdíčkový obrázek. Musím přiznat, že mě obrázek potěšil, protože byl z lásky. Té nejkrásnější.

Karneval

Nejzásadnější školková akce tohoto měsíce proběhla 21. února – karneval. Letos jsem nic neponechala náhodě a včas jsme vyrazily do second handu, kde jsme pořídily kostým Angeliny Baleríny. To je myška tanečnice z Animáčku na TV Barrandov. Daniela se hrozně těšila. Ráno jsem ji v šatně převlékla, načesala culíčky a vypustila mezi Batmany, Spidermany, Piráty z Karibiku, Pipi Dlouhou punčochu, Želvy Ninja a další. Děti se v maskách došly ukázat i mladším školkáčkům a společně si zatančily. Myslím, že se opravdu vyřádily do sytosti.

Divadlo

27. února přijelo do školky opět divadélko. Únorová pohádka se jmenovala O bábě chřipce. Děti si samozřejmě povídaly o zdravé výživě, vitamínech, bacilech a všem, co nás může v nevlídném počasí potkat. Danielka nám udělala přednášku i doma a s nevolí konstatovala, kolik „závadných“ potravin doma v lednici máme.:)

Další neobvyklá návštěva

Hned 1. března čekalo na školkáčky krmení jehňátek. Do školky přivezla jedna z maminek 2 malá jehňátka. Samozřejmě po dohodě s paní ředitelkou. Děti si mohly jehňátka pohladit, pořádně prohlédnout. Doma jsem se dozvěděla, že to byl kluk a holka a ve třídě se počůrali. Chudák paní uklízečka.

Danielka je nemocná

Od 5. března nám začaly jarní prázdniny, které skoro celé Danielka promarodila a vlastně se zápalem plic pokračujeme i v dalších dnech.

Příprava podle Předškolákových týdeníčků a s ergnonomickými psacími potřebami

Nezanedbáváme ani Předškolákovy týdeníčky, jak můžete vidět na fotkách. Danielka používá ergonomické psací a kreslící potřeby Stabilo, se kterými se jí pracuje velmi dobře. Do dětské ručičky totiž padnou jako ulité. Určitě se stanou i jejím každodenním pomocníkem v září při nástupu do 1. třídy.

Na základě vyprávění Tygřímámy připravila Naďa Barochová.

Sdílejte stránku

Únor a březen: karneval ve školce, návštěva ze ZOO, dárek vyrobený z lásky - diskuze

Jsem moc ráda, že Danielka zažívá takové bezva věci. Mít ve třídě jehňátka, koukat zblízka na tygřata...o tom se může jiným dětem akorát snít:-)Moc ji držím palce!
Dáda,bude vzorná školačka,přeju aby se brzo uzdravila
Jé,Dáda je upír bez zoubku.Proč se nepodívají na všechny zvířata v té Zoo najednou?
Pro mě zoofobika by to moc nebylo.
Máte to parádní,snad bude taková i škola.
Papoušci? Jehňátka??? To je školka snů!!! Danielka je šikulka a v karnevalovém oblečku byla určitě za hvězdu, moc jí to slušelo.

Poradna

Období vzdoru?
avatar Siry 16. 07. 2025

Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.

Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá,  aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel,  vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky.  Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí,  že školka není pouze hraní si v dětské herně,  ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá,  například zmiňované odvedeni pozornosti.  Velmi pěkně postupujete,  když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte.  Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování,  které by syn dělat měl,  které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví,  jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.  
 

Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám,  že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít. 
 

Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr,  v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte,  pokud tedy projevy nejsou extrémně silné.  Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému,  kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají,  strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie. 
 

V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce,  případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení. 
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

 

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Set 5 dětských knížek 0–8 let

Předškolní vzdělávání
Včetně jediné komplexní předškolní přípravy s mnoha praktickými aspekty pro život. Předejte svému dítěti jedinečné kvalitní know-how lékařky-vzdělavatelky s vysokými nároky na všeobecné vzdělání. „Na prvních 6 letech extrémně záleží,“ říká Jana Martincová, matka ADHD dítěte, díky kterému se stala autorkou a vydavatelkou, a své dítě tak posunula ve vývoji.
cena pouze u nás: 1 425 Kč
Set 5 dětských knížek pro chytré hlavičky