Inzerce
Inzerce
Inzerce

Vývoj dětské kresby

  1. Jak se vyvíjí dětská kresba a co chce vlastně dítě kresbou vyjádřit?
  2. Zvláštnosti dětské kresby
  3. Jak se vyvíjí zobrazování člověka v dětské kresbě
  4. Kresba u dětí s vrozenými vadami
  5. Děti z Bol kreslí postavu

Milí rodiče, přemýšleli jste někdy nad tím, proč a co vlastně nakreslil Váš malý potomek? A opravdu vždycky jste na to přišli? V tomto článku bych Vám ráda přiblížila základní etapy a prvky vývoje dětské kresby. Pokud pak výtvarným projevům svého dítěte porozumíte o něco více, bude můj úkol splněn.

Kresba je pro dítě důležitá jako prostředek vyjádření sebe sama. Často dítě prostřednictvím kresby vyjádří pocity a myšlenky, které by ještě nebylo schopné popsat slovy. Proto kresby využívá psychologie při určování úrovně psychického a intelektuálního vývoje, ale i při hledání příčin a terapii psychických poruch. K tomuto účelu existují standardizované psychologické testy.

Vy, rodiče, se pravděpodobně setkáte s kresebnými testy školní zralosti, které mají podle úrovně kresby odhalit stupeň vývoje dítěte a jeho psychickou připravenost pro zahájení školní docházky. K určení diagnózy ale rozhodně nestačí jen kresebný test, je třeba s pomocí psychologa absolvovat i další diagnostické metody jako např. rozhovor, pozorování atd.

Inzerce

1. Jak se vyvíjí dětská kresba a co chce vlastně dítě kresbou vyjádřit?
 

1. Období - okolo 2 let je obdobím tzv. "črtacích experimentů". Dítě provádí pouze hrubé tahy vedené z ramene. I ty se ale postupně vyvíjí.

  • tahy z ramene až 20 cm dlouhé - ruka vykonává kyvadlové pohyby
  • kulaté tvary, píchání, klubíčka - jde o spontánní (přirozenou, nenaučenou) činnost
  • čáry se postupně ředí

2. Období - okolo 3 let je obdobím, kdy kresba "něco" zaznamenává

  • do středu zájmu se dostává lidská postava, zpočátku zejména hlava
  • jako první dítě většinou nakreslí sluníčko

3. Období - okolo 4 let je obdobím tzv. "lineárního náčrtku". Toto období odborníci nazývají také "zlatým věkem dětské kresby".

Inzerce
  • dítě zapomíná původní obrys a vytváří nový. Projevuje se také zájmem o pohlaví (tatínek a maminka).

4. Období - 5-7 let je obdobím tzv. "realistické kresby"

  • kresba dítěte se začíná přibližovat skutečnosti, snaží se reálně zachytit více detailů (boky, ramena, prsty)

5. Období - starší děti, pro které je typická tzv. "naturalistická kresba"

Inzerce
  • v této fázi děti nevyužívají tolik fantazie. Kresba líčí to, co dítě skutečně vnímá (kreslí podle modelu apod.)
  • toto období je vrcholem dětského kresebného vyjádření (neukazuje už ale přesně psychickou vyspělost dítěte)

2. Zvláštnosti dětské kresby

Jde o určité typické znaky, které se v kresbě projevují v průběhu jejího vývoje.

  • "Moment animismu" - oživování neživého, dítě hodně zapojuje fantazii.
  • "Moment antropomorfismu" - zlidšťování, dítě připisuje lidské vlastnosti věcem.
  • "Princip průhlednosti (transparence)" - tzv. rentgenový fenomén (např. jsou vidět nohy pod sukní apod.).
  • "Intelektuální realismus" - dítě kreslí to, co nemůže být vidět (tygr - velké drápy).
  • "Grafoidismus" - postava, předměty ohnuté ve směru písma.
  • "Princip plošnosti" - zpočátku kresba schematická, plošná.
  • "Princip automatismu" - stálé opakování jednoho námětu, které vede ke zdokonalování.
  • "Zvětšování - disproporce" - dítě v kresbě zvětšuje, co je pro něj důležité.

3. Jak se vyvíjí zobrazování člověka v dětské kresbě

První znázornění člověka v dětské kresbě se nazývá „hlavonožec“. Jednotlivé části těla se pak objevují zhruba následovně:

  • linka a třásňovité výběžky (nohy, ruce) v různém počtu
  • ovál, který vyjadřuje hlavu i trup zároveň
  • postupně se odděluje trup od hlavy a přibývají další znaky (oči, ústa)
  • trup časem získává i rozlišení pohlaví, oblečení...
  • figura se vztahuje k ploše a k jiné figuře
  • naznačení pohybu
  • pokusy o zachycení gesta
  • profily - nejdříve u zvířat pak u lidí (smíšený profil - profil nosu, ale oči vedle sebe)
  • snaha zachytit duševní stav - zaměření na obličej

Pro lepší představu přikládám následující obrázky dětí ve věku 3 – 7 let. Z nich je vývoj kresby lidské postavy jasně patrný.

Inzerce

Kresba postavy 3letého dítěte

 

Kresba postavy 4letého dítěte

 

Kresba postavy 5letého dítěte

 

Kresba postavy 6letého dítěte

 

Kresba postavy 7letého dítěte

 

Šimon Hendrych - 3roky a 2,5 měs: chlapeček na obrázku

Šimon Hendrych - 3 roky a 2,5 měs: chlapeček na obrázku

 

Viktorka Šmejkalová - 2 roky 7 měsíců

Tomáš Habáň, 5 let: Jak Lála a Truhlík zdobili vánoční stromeček

Je vhodné dát dítěti velký formát papíru, aby si mohlo bez omezení rozvrhnout prostor ke kresbě. Každé dítě preferuje jiné barvy a často je má spojené i s určitým zvukem. Tato představivost, ale s věkem mizí. Ovšem pozor, u talentovaných jedinců zůstává!

Každé dítě je svým způsobem umělec a rodiče by měli jeho tvorbu jednoznačně podporovat a neomezovat (neříkat dítěti, co má kam nakreslit, jakými barvami apod.)

Jednotlivá stadia vývoje kresby mohou mít u různých dětí různou délku. Ovlivnit je může i doba, kterou dítě u kreslení denně stráví apod.

Pokud tedy obrázky Vašeho potomka zrovna „nesedí“ s jeho vývojovým obdobím, nemusí to signalizovat nějakou poruchu. Stejně důležité jsou jeho projevy v jiných činnostech a aktivitách.

4. Kresba u dětí s vrozenými vadami

Konkrétní znaky má i kresba dětí s vrozenými vadami. (Tyto znaky uvádím pouze pro Vaši představu. Diagnózu stanovuje pouze psycholog, a to po důkladném vyšetření dítěte s pomocí dalších metod.), např.

  • Sluchově postižené děti mají kresbu velice propracovanou, odpovídající vyšším vývojovým obdobím.
  • Zrakově postižené děti mají kresbu naopak chudou, postavy bez šatů apod.
  • Mentálně retardované děti většinou nepostihnou detaily, zůstávají u kresby hlavonožce.
  • Epileptici kreslí malé postavičky (kresba má max. 8 cm), nápadně široké, chybí detaily atd.
  • Děti s LMD nenakreslí souvislou čáru, postavu kreslí nakloněnou.

Podrobně se tímto tématem zabývá vývojová psychologie. I na internetu je k sehnání poměrně velké množství informací.

5. Děti z Bol kreslí postavu

Kubíček "Já a bráška" (2 roky a 10 měsíců)

 

Filípek, Plzeň: 3,5 roku / 4 roky a 5 měsíců

 

Kájík, 3 roky a 8 měsíců

 

Klárinka Zítková, 4 roky a 1 měsíc

Komentář maminky ke vzniku obrázku:
Zpočátku malovala sebe, ale nakonec je z toho bráška :-) Neměla totiž ještě namalované ručičky, nechtěla jsem jí to přímo říct, pokoušela jsem se naznačit - podívej na brášku, co má ještě dlouhého? Šla k němu blíž, zkoumavě ho prohlédla a po chvilce vítězoslavně prohlásila - PINDÍKA!! A běžela ho na obrázek domalovat :-))) A pak časem ji, už při lumpačení, napadly ručičky :-))) Tak na každé straně namalovala rovnou tři :-) Jinak ale maluje jen jednu čárku jako ručičku.

Ondřej Zelina, 4 roky a 4 měsíce

 

Pavlínka Kornieková - 3 roky

 

Pavlínka Kornieková - 3,5 roku

Pavlínka Kornieková - 4 roky

Komentář maminky: Obrázky, které jsem vybrala, jsou opravdu ty nejpovedenější. Naše Pavlínka je s obrázky rychle hotová, nikdo jí neříká, co má kreslit, vždy si něco maluje a pak přinese ukázat krásný obrázek...Když  se jí zeptáme, co namalovala a proč, vše zdůvodní, vše má na obrázku svůj význam.

Pavlínka Kornieková - 5 let

 

Kresba postavy od 4leté Elenky trpící epilepsií.

 

Autor Lilee, 2 roky a 9 měsíců. Kresba nahoře: "neučesaná", kresba dole: pokus o napodobení maminčiny kresby

Mikuláš, anděl a čert na kresbě Elišky Korandové (3 roky a 4 měsíce)

Eliška 4 roky

 

Sofie Dalibolová (2 roky a 7 měsíců): „namaluji dědu i s fousama“

 

Emilka (2 roky a 8 měsíců), obrázek dědy (má červené oči, hnědou pusu, černý nos a zelený klobouk) 

 

Kresba postavy temperou - David 5 let a 8 měsíců

David (5 let a 8 měsíců), kresba postavy temperou

 

 

Milé maminky, máte-li doma kresbu postavy z období 3-7 let dítěte, můžete nám ji zaslat v elektronické podobě na info@babyonline.cz, a to s podrobným popisem věku, např. 3 roky a 4 měsíce. Prvních 10 kreseb, které obdržíme, umístíme přímo do této kapitoly, nejen s věkem, ale i jménem dítěte - autora obrázku, příp. názvem obrázku.

Autor: Mgr. Věra Tautová, DiS.
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: Mgr. Věra Tautová, DiS.
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Vývoj dětské kresby - diskuze

  • zajimavy clanek
    Diky za článek, moc me potěšil, protoze jsem všude hledala cokoliv o dětské kresbě a zde je to pěkně zpracované. Moje Ema zdědila nadání asi po nas na kresbu, hlavne po tatínkovi který se kresbou živí. Od dvou let maluje krásné postavy, ted ji je 2,5 a namaluje i zvířátka, domečky, dokonce mimozemšťana a nejradši kreslí babičku a dědu u nas v domečku na návštěvě. Postavě nakreslí adekvátní velikost bříška   u šest veliké atd a výšku postavy, nakreslí vlasy, klobouk, oči oboci, úsměv zamračení, prsty a i to jak se drží s mámou a tátou za ruce. Nakreslí deti v autobusu, pana řidiče jak drží volant a protoze kreslime storyboardy do prace, uz umí i ty   pan doktor nam řekl ze to je odpovídající minimálně 4 letům její kresby a to neviděl poslední. Tak mi dělá radost, ze se potatila a bude mu moci pomáhat v práci  
    terulinek   | 16.01.2012 13:47:24
    Reagovat | URL příspěvku
  • ty jo...sikovnedeti...u nas goblin akorat sni pastelky a goblinka jde pomalovat vsekrome stolu..zvlada uz misto car krizky...tak mame vse zakrizkovano  no bud budpoiu picasove..tam se cary ztrati a nebo je budu omlouvat z vytvarky at se jim nekazi prumer 
    Liberte   | 27.01.2011 10:15:04
    Reagovat | URL příspěvku
  • dva roky
    dceři jsou dva roky a už tak od rpku a půl namaluje hlavu i s očima pusou a nosem..a jeste uši nezapomne...a jeste i říká koho namalovala...děda má vousy tak mu u pusy udělala čáry směrem dolů  jediný v čem byl problém je to že to namalovala na čerstvě nylíčenou zed 
    Ivette   | 14.08.2009 11:02:12 | Reakcí: 1, poslední: 14.08.2009 22:08:48
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

Pokakavani

| Nikolabi | 24.07.2024, 17:12

Dobry den,

obracim se na Vas s dotazem ohledne syna. V cervnu mu byli tri roky. Mame problem s chozenim na velkou. Loni v listopadu jsme zacali odplenkovavat. S curanim problem ani tak nebyl, sem tam se pocura a to i ted, ale to beru asi jako "normu". Ale bohuzel neni schopen udelat velkou potrebu na nocnik, ci zachod. Vykonava to pouze do kalhot a treba i petkrat za den. Jsou situace, kdy sedi vedle nocniku, nebo je od nej vzdalen opravdu jen kousek a presto se pokaka. Uz od zacatku jsem ho motivovala napr. gumovym bonbonkem, ci nejakou hrackou, ktera se mu libila v kramu, ale bez uspechu. Priznam se, ze posledni dva mesice jsem z toho uz tak zoufala, ze jsem mu dala za to i na zadek. On mi slibi, ze bude chodit kakat na zachod, ale pak se to treba za pul hodiny opakuje znova. Parkrat se stalo, ze tu potrebu vykonal na zachod ci nocnik, ale jen tehdy, kdyz zrovna kakal a ja jsem ho popadla a on to tam dodelal. Vetsinou se to ale pak zastavilo a nelibi se mu to, knoura. Kolikrat i odejde do jine mistnosti a tam se pokaka. Ja na nem samozrejme poznam, ze kaka a kdyz se ho zeptam, tak mi tvrdi, ze ten bobek nedela. Toto se deje i kdyz je napr. u babicky na noc. Myslim, ze jen jednou se stalo, ze sam od sebe sel na nocnik a vykakal se. To jsem zrovna nebyla doma a hlidal ho manzel. Rekla bych, ze je na me celkem dost fixovany. Bohuzel manzel je casto v praci, tak drtivou vetsinu casu je se mnou. Mam jeste starsi dceru (5 let) a ta s tim taky mela trochu problem, v tom smyslu, ze do ctyr let nekakala vubec a vecer, kdyz jsme ji dali plenku na noc, tam se behem chvilky vykakala. To jsme odbourali kolem toho ctvrteho roku. Jinak bych rekla, ze je sikovny. Uz dlouho je schopen se skoro sam uplne oblect, obuje si boty, v pohode se naji. O tom, ze se kaka do nocniku, ci na zachod si povidame nekolikrat denne, myslim, ze toto chape. Ale uz jsme z toho vsichni dost nestastni. V zari by mel nastoupit do statni skolky (a ja do zamestnani), ale obavam se, ze pokud se bude tatkto neustale pokakavat, tak ho odtamtud vylouci. Uz opravdu nevim, co s nim. Prijde mi, ze at se snazim ho presvedcit, aby chodil na zachod, tak stejne dokud nebude on sam chtit, tak se to nezlepsi. Ale pokud by vas napadlo nejaka rada, jak to zlepsit, byla bych za to velmi vdecna. Mockrat dekuji

Dobrý den,

poradila bych vám se s problémem vašeho synka obrátit na dětského klinického psychologa. Pouze na základě dotazu po e-mailu nelze dát jednoznačnou odpověď a ani zázračné rychlé řešení. Je možné, že bude potřeba podrobnější zmapování situace a dlouhodobější vedení, nebo se naopak situace může vyřešit velmi rychle. Obtíže s vyměšováním nejsou ale u batolat nic neobvyklého a objevují se. Mnoho dětí preferuje zejména defekaci (vykonání velké potřeby) do plen a má problém s přechodem na nočník či toaletu. Píšete, že syn je čerstvě tříletý. Kontrola vyměšování souvisí se zralostí nervového systému dítěte a se schopností volního ovládání svěračů. Nervový systém syna nemusí být ještě dostatečně zralý a syn tak není ještě třeba připravený na přechod na nočník či záchod. Určitě bych vám doporučila snížit na něj tlak v tomto ohledu. Váš stres se na něj přenáší, tlakem je i vaše neustálé vysvětlování, kam se potřeba vykonává. To vše syn zcela jistě již ví. Pod psychickým tlakem se obtíže ještě zhoršují a může dojít k rozvoji psychosomatických potíží, které se pak těžce odbourávání. Pokud syn ještě není dostatečně vyzrálý, pak je jedno, jestli se nachází právě vedle nočníku či WC, prostě do něj potřebu není ještě schopen vykonat, nemá nad ní úplnou kontrolu. Častost stolice cca 5x denně i obtíže s použitím nočníku bych vám také doporučila konzultovat s dětským lékařem. Mohlo by se jednat i o projev nějaké potravinové intolerance či alergie a je potřeba to vyloučit, dále je dobré se poradit o vhodném stravovacím režimu a složení stravy, je možné vyhledat i dětského dietního poradce.

Při jednání se synem se určitě zcela vyhněte výčitkám, přílišnému nátlaku i vysvětlování. Ukažte mu, kde je nočník, záchod a podporujte i každý pokus o vykonání potřeby na něj. Nezaměřujte se na neúspěchy, ale pouze na úspěchy, i třeba částečné, kdy se syn k nočníku či záchodu snažil třeba přiblížit, i když to nestihl. Tyto úspěchy "oslavujte", zaznamenejte třeba do kalendáře a na ně se při následné chvále zaměřujte, může být i odměna ve formě sladkosti, hračky apod. Pokud již potřebu vykonává, tak se snažte nepřerušovat mu ji, i když poznáte, že defekuje. On vědomě ví, že má jít na nočník, ale fyzicky to ještě nezvládá. Právě přerušení vykonání potřeby může způsobovat častost stolice, kterou syn nedokončí, protože nemá klid a způsobit např. rozvoj záměrného zadržování stolice a psychosomatické zácpy. Pokud vidíte, že syn kaká, nechte jej stolici dokončit, i když do kalhot, pak jen krátce připomeňte, že je lepší použít nočník a syn se může následně podílet na úklidu (např. odnést znečištěné oblečení do prádla, zkusit vám pomoci utřít případně znečištěnou podlahu atd.). Je potřeba synovi dopřát čas a snížit tlak na něj, také vy se situací přestaňte trápit, zaměřte se na jiné věci, které synovi jdou a že jich v jeho věku není málo. Přeji vám hodně trpělivosti, do září je ještě spousta času a mohli byste situaci zvládnout.

S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 25.07.2024, 09:23
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Odmítnout Další informace
×