Inzerce
Inzerce

Vývoj dětské kresby

  1. Jak se vyvíjí dětská kresba a co chce vlastně dítě kresbou vyjádřit?
  2. Zvláštnosti dětské kresby
  3. Jak se vyvíjí zobrazování člověka v dětské kresbě
  4. Kresba u dětí s vrozenými vadami
  5. Děti z Bol kreslí postavu

Milí rodiče, přemýšleli jste někdy nad tím, proč a co vlastně nakreslil Váš malý potomek? A opravdu vždycky jste na to přišli? V tomto článku bych Vám ráda přiblížila základní etapy a prvky vývoje dětské kresby. Pokud pak výtvarným projevům svého dítěte porozumíte o něco více, bude můj úkol splněn.

Kresba je pro dítě důležitá jako prostředek vyjádření sebe sama. Často dítě prostřednictvím kresby vyjádří pocity a myšlenky, které by ještě nebylo schopné popsat slovy. Proto kresby využívá psychologie při určování úrovně psychického a intelektuálního vývoje, ale i při hledání příčin a terapii psychických poruch. K tomuto účelu existují standardizované psychologické testy.

Vy, rodiče, se pravděpodobně setkáte s kresebnými testy školní zralosti, které mají podle úrovně kresby odhalit stupeň vývoje dítěte a jeho psychickou připravenost pro zahájení školní docházky. K určení diagnózy ale rozhodně nestačí jen kresebný test, je třeba s pomocí psychologa absolvovat i další diagnostické metody jako např. rozhovor, pozorování atd.

Inzerce

1. Jak se vyvíjí dětská kresba a co chce vlastně dítě kresbou vyjádřit?
 

1. Období - okolo 2 let je obdobím tzv. "črtacích experimentů". Dítě provádí pouze hrubé tahy vedené z ramene. I ty se ale postupně vyvíjí.

  • tahy z ramene až 20 cm dlouhé - ruka vykonává kyvadlové pohyby
  • kulaté tvary, píchání, klubíčka - jde o spontánní (přirozenou, nenaučenou) činnost
  • čáry se postupně ředí

2. Období - okolo 3 let je obdobím, kdy kresba "něco" zaznamenává

  • do středu zájmu se dostává lidská postava, zpočátku zejména hlava
  • jako první dítě většinou nakreslí sluníčko

3. Období - okolo 4 let je obdobím tzv. "lineárního náčrtku". Toto období odborníci nazývají také "zlatým věkem dětské kresby".

Inzerce
  • dítě zapomíná původní obrys a vytváří nový. Projevuje se také zájmem o pohlaví (tatínek a maminka).

4. Období - 5-7 let je obdobím tzv. "realistické kresby"

  • kresba dítěte se začíná přibližovat skutečnosti, snaží se reálně zachytit více detailů (boky, ramena, prsty)

5. Období - starší děti, pro které je typická tzv. "naturalistická kresba"

Inzerce
  • v této fázi děti nevyužívají tolik fantazie. Kresba líčí to, co dítě skutečně vnímá (kreslí podle modelu apod.)
  • toto období je vrcholem dětského kresebného vyjádření (neukazuje už ale přesně psychickou vyspělost dítěte)

2. Zvláštnosti dětské kresby

Jde o určité typické znaky, které se v kresbě projevují v průběhu jejího vývoje.

  • "Moment animismu" - oživování neživého, dítě hodně zapojuje fantazii.
  • "Moment antropomorfismu" - zlidšťování, dítě připisuje lidské vlastnosti věcem.
  • "Princip průhlednosti (transparence)" - tzv. rentgenový fenomén (např. jsou vidět nohy pod sukní apod.).
  • "Intelektuální realismus" - dítě kreslí to, co nemůže být vidět (tygr - velké drápy).
  • "Grafoidismus" - postava, předměty ohnuté ve směru písma.
  • "Princip plošnosti" - zpočátku kresba schematická, plošná.
  • "Princip automatismu" - stálé opakování jednoho námětu, které vede ke zdokonalování.
  • "Zvětšování - disproporce" - dítě v kresbě zvětšuje, co je pro něj důležité.

3. Jak se vyvíjí zobrazování člověka v dětské kresbě

První znázornění člověka v dětské kresbě se nazývá „hlavonožec“. Jednotlivé části těla se pak objevují zhruba následovně:

  • linka a třásňovité výběžky (nohy, ruce) v různém počtu
  • ovál, který vyjadřuje hlavu i trup zároveň
  • postupně se odděluje trup od hlavy a přibývají další znaky (oči, ústa)
  • trup časem získává i rozlišení pohlaví, oblečení...
  • figura se vztahuje k ploše a k jiné figuře
  • naznačení pohybu
  • pokusy o zachycení gesta
  • profily - nejdříve u zvířat pak u lidí (smíšený profil - profil nosu, ale oči vedle sebe)
  • snaha zachytit duševní stav - zaměření na obličej

Pro lepší představu přikládám následující obrázky dětí ve věku 3 – 7 let. Z nich je vývoj kresby lidské postavy jasně patrný.

Inzerce

Kresba postavy 3letého dítěte

 

Kresba postavy 4letého dítěte

 

Kresba postavy 5letého dítěte

 

Kresba postavy 6letého dítěte

 

Kresba postavy 7letého dítěte

 

Šimon Hendrych - 3roky a 2,5 měs: chlapeček na obrázku

Šimon Hendrych - 3 roky a 2,5 měs: chlapeček na obrázku

 

Viktorka Šmejkalová - 2 roky 7 měsíců

Tomáš Habáň, 5 let: Jak Lála a Truhlík zdobili vánoční stromeček

Je vhodné dát dítěti velký formát papíru, aby si mohlo bez omezení rozvrhnout prostor ke kresbě. Každé dítě preferuje jiné barvy a často je má spojené i s určitým zvukem. Tato představivost, ale s věkem mizí. Ovšem pozor, u talentovaných jedinců zůstává!

Každé dítě je svým způsobem umělec a rodiče by měli jeho tvorbu jednoznačně podporovat a neomezovat (neříkat dítěti, co má kam nakreslit, jakými barvami apod.)

Jednotlivá stadia vývoje kresby mohou mít u různých dětí různou délku. Ovlivnit je může i doba, kterou dítě u kreslení denně stráví apod.

Pokud tedy obrázky Vašeho potomka zrovna „nesedí“ s jeho vývojovým obdobím, nemusí to signalizovat nějakou poruchu. Stejně důležité jsou jeho projevy v jiných činnostech a aktivitách.

4. Kresba u dětí s vrozenými vadami

Konkrétní znaky má i kresba dětí s vrozenými vadami. (Tyto znaky uvádím pouze pro Vaši představu. Diagnózu stanovuje pouze psycholog, a to po důkladném vyšetření dítěte s pomocí dalších metod.), např.

  • Sluchově postižené děti mají kresbu velice propracovanou, odpovídající vyšším vývojovým obdobím.
  • Zrakově postižené děti mají kresbu naopak chudou, postavy bez šatů apod.
  • Mentálně retardované děti většinou nepostihnou detaily, zůstávají u kresby hlavonožce.
  • Epileptici kreslí malé postavičky (kresba má max. 8 cm), nápadně široké, chybí detaily atd.
  • Děti s LMD nenakreslí souvislou čáru, postavu kreslí nakloněnou.

Podrobně se tímto tématem zabývá vývojová psychologie. I na internetu je k sehnání poměrně velké množství informací.

5. Děti z Bol kreslí postavu

Kubíček "Já a bráška" (2 roky a 10 měsíců)

 

Filípek, Plzeň: 3,5 roku / 4 roky a 5 měsíců

 

Kájík, 3 roky a 8 měsíců

 

Klárinka Zítková, 4 roky a 1 měsíc

Komentář maminky ke vzniku obrázku:
Zpočátku malovala sebe, ale nakonec je z toho bráška :-) Neměla totiž ještě namalované ručičky, nechtěla jsem jí to přímo říct, pokoušela jsem se naznačit - podívej na brášku, co má ještě dlouhého? Šla k němu blíž, zkoumavě ho prohlédla a po chvilce vítězoslavně prohlásila - PINDÍKA!! A běžela ho na obrázek domalovat :-))) A pak časem ji, už při lumpačení, napadly ručičky :-))) Tak na každé straně namalovala rovnou tři :-) Jinak ale maluje jen jednu čárku jako ručičku.

Ondřej Zelina, 4 roky a 4 měsíce

 

Pavlínka Kornieková - 3 roky

 

Pavlínka Kornieková - 3,5 roku

Pavlínka Kornieková - 4 roky

Komentář maminky: Obrázky, které jsem vybrala, jsou opravdu ty nejpovedenější. Naše Pavlínka je s obrázky rychle hotová, nikdo jí neříká, co má kreslit, vždy si něco maluje a pak přinese ukázat krásný obrázek...Když  se jí zeptáme, co namalovala a proč, vše zdůvodní, vše má na obrázku svůj význam.

Pavlínka Kornieková - 5 let

 

Kresba postavy od 4leté Elenky trpící epilepsií.

 

Autor Lilee, 2 roky a 9 měsíců. Kresba nahoře: "neučesaná", kresba dole: pokus o napodobení maminčiny kresby

Mikuláš, anděl a čert na kresbě Elišky Korandové (3 roky a 4 měsíce)

Eliška 4 roky

 

Sofie Dalibolová (2 roky a 7 měsíců): „namaluji dědu i s fousama“

 

Emilka (2 roky a 8 měsíců), obrázek dědy (má červené oči, hnědou pusu, černý nos a zelený klobouk) 

 

 

 

Milé maminky, máte-li doma kresbu postavy z období 3-7 let dítěte, můžete nám ji zaslat v elektronické podobě na info@babyonline.cz, a to s podrobným popisem věku, např. 3 roky a 4 měsíce. Prvních 10 kreseb, které obdržíme, umístíme přímo do této kapitoly, nejen s věkem, ale i jménem dítěte - autora obrázku, příp. názvem obrázku.

Autor: Mgr. Věra Tautová, DiS.
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: Mgr. Věra Tautová, DiS.
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Vývoj dětské kresby - diskuze

  • zajimavy clanek
    Diky za článek, moc me potěšil, protoze jsem všude hledala cokoliv o dětské kresbě a zde je to pěkně zpracované. Moje Ema zdědila nadání asi po nas na kresbu, hlavne po tatínkovi který se kresbou živí. Od dvou let maluje krásné postavy, ted ji je 2,5 a namaluje i zvířátka, domečky, dokonce mimozemšťana a nejradši kreslí babičku a dědu u nas v domečku na návštěvě. Postavě nakreslí adekvátní velikost bříška   u šest veliké atd a výšku postavy, nakreslí vlasy, klobouk, oči oboci, úsměv zamračení, prsty a i to jak se drží s mámou a tátou za ruce. Nakreslí deti v autobusu, pana řidiče jak drží volant a protoze kreslime storyboardy do prace, uz umí i ty   pan doktor nam řekl ze to je odpovídající minimálně 4 letům její kresby a to neviděl poslední. Tak mi dělá radost, ze se potatila a bude mu moci pomáhat v práci  
    terulinek   | 16.01.2012 13:47:24
    Reagovat | URL příspěvku
  • ty jo...sikovnedeti...u nas goblin akorat sni pastelky a goblinka jde pomalovat vsekrome stolu..zvlada uz misto car krizky...tak mame vse zakrizkovano  no bud budpoiu picasove..tam se cary ztrati a nebo je budu omlouvat z vytvarky at se jim nekazi prumer 
    Liberte   | 27.01.2011 10:15:04
    Reagovat | URL příspěvku
  • dva roky
    dceři jsou dva roky a už tak od rpku a půl namaluje hlavu i s očima pusou a nosem..a jeste uši nezapomne...a jeste i říká koho namalovala...děda má vousy tak mu u pusy udělala čáry směrem dolů  jediný v čem byl problém je to že to namalovala na čerstvě nylíčenou zed 
    Ivette   | 14.08.2009 11:02:12 | Reakcí: 1, poslední: 14.08.2009 22:08:48
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

Vývoj dítěte

| Misulka456 | 22.09.2022, 20:16

Dobrý den, mám dva syny, jeden 7 let je ve 2 třídě a druhý 1 rok. U staršího syna dlouhodobě pozoruji jeho změnu chování, neposlouchá, každé věci se směje, i když se to týká, že by si mladší bráška mohl něco udělat, chová se jako mimino. A celkově mi přijde že se celkově zastavil a je tak rozumem o 3 roky méně. Nic mu nepřijde důležité, nad určitými věcmi vůbec nepřemýšlí i co se týče školy vše bere hrou, nic nebere vážně, přitom když začal chodit do školy, bylo vše v naprostém pořádku. Tuto změnu jsem začala registrovat letos v létě, od té doby to je jen horší a horší. Už nevím, co mám dělat. Mazlím se s ním, kolikrát si spolu povídáme, malý když spinka, jdu k němu a trávíme spolu čas, věnuji se mu, to samé manžel se mu také věnuje, jezdí i spolu pryč na houby jsou jen spolu. Nevím proč tahle razantní změna nastala, jestli i žárlí na svého mladšího sourozence?

Dobrý den, doporučila bych vám se synem návštěvu pedagogicko psychologické poradny nebo dětského klinického psychologa. Příčinou jeho chování opravdu může být žárlivost na mladšího sourozence. Starší sourozenci obvykle dobře přijímají miminko, které se do rodiny narodí. Miminko je bezbranné, je možné se o něj starat, nebo také ne, do her staršího sourozence nezasahuje, nepohybuje se. S vývojem mladšího dítěte se však situace mění, děťátko je stále šikovnější, začíná se pohybovat, žvatlat, později mluvit a časem se svému sourozenci začíná nebezpečně vyrovnávat či ho dokonce v něčem i předčí. Proto může také žárlivost nastupovat až postupem času, kdy už mladší dítě začíná být tomu staršímu konkurencí a dělí se o zájem rodičů. Ba co víc, často vyžaduje a potřebuje mnohem více rodičovské pozornosti, než dítě starší a to objektivně. Vždyť roční dítě je potřeba mnohem více hlídat a mít neustále pod dozorem, než dítě sedmileté. Navíc váš starší syn byl dlouho jedináčkem a o to je přijetí jeho role pro něj náročnější. Jeho chování působí dojmem, že se vás snaží zaujmout regresem na chování, které u vás vyvolává pozornost u dítěte mladšího. Na pro něj zátěžové a emočně vypjaté situace reaguje smíchem, protože je neumí jinak řešit, chce si vás tak naklonit, usmířit, i když efekt je často opačný. Další možností je pro něj začít plakat. Jeho smích vůbec nemusí znamenat, že mu na věci nezáleží, jen může ukazovat, že si se situací neví rady. Můžete zkusit začít věnovat pozornost tomu chování, které u něj chcete podpořit. Nepřiléhavý smích neposilujte, nenapomínejte chlapce. Vyčkejte, až se zachová adekvátně věku a teprve potom mu věnujte pozornost, pochvalte ho za vyspělý přístup a podpořte ho. Píšete, že je syn ve druhé třídě, nedokážu posoudit, jestli do školy nastoupil jako emočně a kognitivně zralý, nebo jestli nemá také nějaké výukové obtíže. Smíchem a zhoršováním chování se u něj může projevovat celkové přetížení. Právě ve druhé třídě jsou u dětí často diagnostikovány vývojové poruchy učení. Rozvíjí se právě na bázi nezralostí percepčně kognitivních funkcí zrakového, sluchového vnímání a dalších funkcí, které jsou potřebné pro bezproblémové osvojování školních dovedností. Diagnostika výukových obtíží probíhá právě v pedagogicko psychologické poradně a dítěti se dá ve škole minimální úpravou způsobu jeho vzdělávání, případně cílenou stimulací oslabených funkcí celkem rychle  pomoci, což se projeví celkem rychle i na úpravě chování dítěte. Samozřejmě čas trávený rozděleně s rodiči je také pro starší dítě důležitý, vždyť si uvědomte, že šest let měl rodiče jen pro sebe a proto narození sourozence pro něj bylo náročné na adaptaci, byla to velká změna v jeho životě a zaběhnutých rituálech. Osvědčuje se například si stanovit jeden den v týdnu, ve kterém se alespoň po nějaký čas staršímu dítěti budete věnovat jen samostatně, někam si vyjdete, nebo si s ním budete hrát, což utuží vaše vztahy a bude fungovat i jako prevence sourozenecké žárlivosti. Dbejte také na to, abyste na staršího chlapce nekladli v souvislosti se sourozencem neadekvátní požadavky, které nejsou úměrné jeho rozumové či psychosociální vyspělosti. Sedmileté dítě si dokáže sotva samo uvědomovat, kdy mu hroží nebezpečí, natožpak, aby dokázalo odhadnout, kdy hrozí nebezpečí jeho mladšímu sourozenci. Neměli byste ho proto pověřovat dozorrem či hlídáním mladšího bratra a očekávat, že dokáže vyhodnotit rizika. S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 29.09.2022, 14:39
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce
×