Inzerce
Inzerce
Inzerce

Vývoj dětské kresby

  1. Jak se vyvíjí dětská kresba a co chce vlastně dítě kresbou vyjádřit?
  2. Zvláštnosti dětské kresby
  3. Jak se vyvíjí zobrazování člověka v dětské kresbě
  4. Kresba u dětí s vrozenými vadami
  5. Děti z Bol kreslí postavu

Milí rodiče, přemýšleli jste někdy nad tím, proč a co vlastně nakreslil Váš malý potomek? A opravdu vždycky jste na to přišli? V tomto článku bych Vám ráda přiblížila základní etapy a prvky vývoje dětské kresby. Pokud pak výtvarným projevům svého dítěte porozumíte o něco více, bude můj úkol splněn.

Kresba je pro dítě důležitá jako prostředek vyjádření sebe sama. Často dítě prostřednictvím kresby vyjádří pocity a myšlenky, které by ještě nebylo schopné popsat slovy. Proto kresby využívá psychologie při určování úrovně psychického a intelektuálního vývoje, ale i při hledání příčin a terapii psychických poruch. K tomuto účelu existují standardizované psychologické testy.

Vy, rodiče, se pravděpodobně setkáte s kresebnými testy školní zralosti, které mají podle úrovně kresby odhalit stupeň vývoje dítěte a jeho psychickou připravenost pro zahájení školní docházky. K určení diagnózy ale rozhodně nestačí jen kresebný test, je třeba s pomocí psychologa absolvovat i další diagnostické metody jako např. rozhovor, pozorování atd.

Inzerce

1. Jak se vyvíjí dětská kresba a co chce vlastně dítě kresbou vyjádřit?
 

1. Období - okolo 2 let je obdobím tzv. "črtacích experimentů". Dítě provádí pouze hrubé tahy vedené z ramene. I ty se ale postupně vyvíjí.

  • tahy z ramene až 20 cm dlouhé - ruka vykonává kyvadlové pohyby
  • kulaté tvary, píchání, klubíčka - jde o spontánní (přirozenou, nenaučenou) činnost
  • čáry se postupně ředí

2. Období - okolo 3 let je obdobím, kdy kresba "něco" zaznamenává

  • do středu zájmu se dostává lidská postava, zpočátku zejména hlava
  • jako první dítě většinou nakreslí sluníčko

3. Období - okolo 4 let je obdobím tzv. "lineárního náčrtku". Toto období odborníci nazývají také "zlatým věkem dětské kresby".

Inzerce
  • dítě zapomíná původní obrys a vytváří nový. Projevuje se také zájmem o pohlaví (tatínek a maminka).

4. Období - 5-7 let je obdobím tzv. "realistické kresby"

  • kresba dítěte se začíná přibližovat skutečnosti, snaží se reálně zachytit více detailů (boky, ramena, prsty)

5. Období - starší děti, pro které je typická tzv. "naturalistická kresba"

Inzerce
  • v této fázi děti nevyužívají tolik fantazie. Kresba líčí to, co dítě skutečně vnímá (kreslí podle modelu apod.)
  • toto období je vrcholem dětského kresebného vyjádření (neukazuje už ale přesně psychickou vyspělost dítěte)

2. Zvláštnosti dětské kresby

Jde o určité typické znaky, které se v kresbě projevují v průběhu jejího vývoje.

  • "Moment animismu" - oživování neživého, dítě hodně zapojuje fantazii.
  • "Moment antropomorfismu" - zlidšťování, dítě připisuje lidské vlastnosti věcem.
  • "Princip průhlednosti (transparence)" - tzv. rentgenový fenomén (např. jsou vidět nohy pod sukní apod.).
  • "Intelektuální realismus" - dítě kreslí to, co nemůže být vidět (tygr - velké drápy).
  • "Grafoidismus" - postava, předměty ohnuté ve směru písma.
  • "Princip plošnosti" - zpočátku kresba schematická, plošná.
  • "Princip automatismu" - stálé opakování jednoho námětu, které vede ke zdokonalování.
  • "Zvětšování - disproporce" - dítě v kresbě zvětšuje, co je pro něj důležité.

3. Jak se vyvíjí zobrazování člověka v dětské kresbě

První znázornění člověka v dětské kresbě se nazývá „hlavonožec“. Jednotlivé části těla se pak objevují zhruba následovně:

  • linka a třásňovité výběžky (nohy, ruce) v různém počtu
  • ovál, který vyjadřuje hlavu i trup zároveň
  • postupně se odděluje trup od hlavy a přibývají další znaky (oči, ústa)
  • trup časem získává i rozlišení pohlaví, oblečení...
  • figura se vztahuje k ploše a k jiné figuře
  • naznačení pohybu
  • pokusy o zachycení gesta
  • profily - nejdříve u zvířat pak u lidí (smíšený profil - profil nosu, ale oči vedle sebe)
  • snaha zachytit duševní stav - zaměření na obličej

Pro lepší představu přikládám následující obrázky dětí ve věku 3 – 7 let. Z nich je vývoj kresby lidské postavy jasně patrný.

Inzerce

Kresba postavy 3letého dítěte

 

Kresba postavy 4letého dítěte

 

Kresba postavy 5letého dítěte

 

Kresba postavy 6letého dítěte

 

Kresba postavy 7letého dítěte

 

Šimon Hendrych - 3roky a 2,5 měs: chlapeček na obrázku

Šimon Hendrych - 3 roky a 2,5 měs: chlapeček na obrázku

 

Viktorka Šmejkalová - 2 roky 7 měsíců

Tomáš Habáň, 5 let: Jak Lála a Truhlík zdobili vánoční stromeček

Je vhodné dát dítěti velký formát papíru, aby si mohlo bez omezení rozvrhnout prostor ke kresbě. Každé dítě preferuje jiné barvy a často je má spojené i s určitým zvukem. Tato představivost, ale s věkem mizí. Ovšem pozor, u talentovaných jedinců zůstává!

Každé dítě je svým způsobem umělec a rodiče by měli jeho tvorbu jednoznačně podporovat a neomezovat (neříkat dítěti, co má kam nakreslit, jakými barvami apod.)

Jednotlivá stadia vývoje kresby mohou mít u různých dětí různou délku. Ovlivnit je může i doba, kterou dítě u kreslení denně stráví apod.

Pokud tedy obrázky Vašeho potomka zrovna „nesedí“ s jeho vývojovým obdobím, nemusí to signalizovat nějakou poruchu. Stejně důležité jsou jeho projevy v jiných činnostech a aktivitách.

4. Kresba u dětí s vrozenými vadami

Konkrétní znaky má i kresba dětí s vrozenými vadami. (Tyto znaky uvádím pouze pro Vaši představu. Diagnózu stanovuje pouze psycholog, a to po důkladném vyšetření dítěte s pomocí dalších metod.), např.

  • Sluchově postižené děti mají kresbu velice propracovanou, odpovídající vyšším vývojovým obdobím.
  • Zrakově postižené děti mají kresbu naopak chudou, postavy bez šatů apod.
  • Mentálně retardované děti většinou nepostihnou detaily, zůstávají u kresby hlavonožce.
  • Epileptici kreslí malé postavičky (kresba má max. 8 cm), nápadně široké, chybí detaily atd.
  • Děti s LMD nenakreslí souvislou čáru, postavu kreslí nakloněnou.

Podrobně se tímto tématem zabývá vývojová psychologie. I na internetu je k sehnání poměrně velké množství informací.

5. Děti z Bol kreslí postavu

Kubíček "Já a bráška" (2 roky a 10 měsíců)

 

Filípek, Plzeň: 3,5 roku / 4 roky a 5 měsíců

 

Kájík, 3 roky a 8 měsíců

 

Klárinka Zítková, 4 roky a 1 měsíc

Komentář maminky ke vzniku obrázku:
Zpočátku malovala sebe, ale nakonec je z toho bráška :-) Neměla totiž ještě namalované ručičky, nechtěla jsem jí to přímo říct, pokoušela jsem se naznačit - podívej na brášku, co má ještě dlouhého? Šla k němu blíž, zkoumavě ho prohlédla a po chvilce vítězoslavně prohlásila - PINDÍKA!! A běžela ho na obrázek domalovat :-))) A pak časem ji, už při lumpačení, napadly ručičky :-))) Tak na každé straně namalovala rovnou tři :-) Jinak ale maluje jen jednu čárku jako ručičku.

Ondřej Zelina, 4 roky a 4 měsíce

 

Pavlínka Kornieková - 3 roky

 

Pavlínka Kornieková - 3,5 roku

Pavlínka Kornieková - 4 roky

Komentář maminky: Obrázky, které jsem vybrala, jsou opravdu ty nejpovedenější. Naše Pavlínka je s obrázky rychle hotová, nikdo jí neříká, co má kreslit, vždy si něco maluje a pak přinese ukázat krásný obrázek...Když  se jí zeptáme, co namalovala a proč, vše zdůvodní, vše má na obrázku svůj význam.

Pavlínka Kornieková - 5 let

 

Kresba postavy od 4leté Elenky trpící epilepsií.

 

Autor Lilee, 2 roky a 9 měsíců. Kresba nahoře: "neučesaná", kresba dole: pokus o napodobení maminčiny kresby

Mikuláš, anděl a čert na kresbě Elišky Korandové (3 roky a 4 měsíce)

Eliška 4 roky

Milé maminky, máte-li doma kresbu postavy z období 3-7 let dítěte, můžete nám ji zaslat v elektronické podobě na info@babyonline.cz, a to s podrobným popisem věku, např. 3 roky a 4 měsíce. Prvních 10 kreseb, které obdržíme, umístíme přímo do této kapitoly, nejen s věkem, ale i jménem dítěte - autora obrázku, příp. názvem obrázku.

Autor: Mgr. Věra Tautová, DiS.
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: Mgr. Věra Tautová, DiS.
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Vývoj dětské kresby - diskuze

  • zajimavy clanek
    Diky za článek, moc me potěšil, protoze jsem všude hledala cokoliv o dětské kresbě a zde je to pěkně zpracované. Moje Ema zdědila nadání asi po nas na kresbu, hlavne po tatínkovi který se kresbou živí. Od dvou let maluje krásné postavy, ted ji je 2,5 a namaluje i zvířátka, domečky, dokonce mimozemšťana a nejradši kreslí babičku a dědu u nas v domečku na návštěvě. Postavě nakreslí adekvátní velikost bříška   u šest veliké atd a výšku postavy, nakreslí vlasy, klobouk, oči oboci, úsměv zamračení, prsty a i to jak se drží s mámou a tátou za ruce. Nakreslí deti v autobusu, pana řidiče jak drží volant a protoze kreslime storyboardy do prace, uz umí i ty   pan doktor nam řekl ze to je odpovídající minimálně 4 letům její kresby a to neviděl poslední. Tak mi dělá radost, ze se potatila a bude mu moci pomáhat v práci  
    terulinek   | 16.01.2012 13:47:24
    Reagovat | URL příspěvku
  • ty jo...sikovnedeti...u nas goblin akorat sni pastelky a goblinka jde pomalovat vsekrome stolu..zvlada uz misto car krizky...tak mame vse zakrizkovano  no bud budpoiu picasove..tam se cary ztrati a nebo je budu omlouvat z vytvarky at se jim nekazi prumer 
    Liberte   | 27.01.2011 10:15:04
    Reagovat | URL příspěvku
  • dva roky
    dceři jsou dva roky a už tak od rpku a půl namaluje hlavu i s očima pusou a nosem..a jeste uši nezapomne...a jeste i říká koho namalovala...děda má vousy tak mu u pusy udělala čáry směrem dolů  jediný v čem byl problém je to že to namalovala na čerstvě nylíčenou zed 
    Ivette   | 14.08.2009 11:02:12 | Reakcí: 1, poslední: 14.08.2009 22:08:48
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

Dobrý den, chtěla bych poradit. Řeším problém se skoro 2letou dcerou (31. 7. má 2 roky), zatím jedináček. Myslím si, že vyrůstá v pohodové rodině. Má moc ráda děti, ale zároveň, když je v kolektivu s dětmi, tak jim "ubližuje", ohání se po nich a útočí teda zejména na hlavu, štípe ... Myslela jsem si, že je to žárlivost, upoutání pozornosti (sestra má 8měsíční dvojčátka a jsme spolu každý den, takže je má jako sourozence by se dalo říct), ale ona to dělá, i když je věnována zrovna momentálně jenom jí, bezdůvodně prostě plácne, štípne, ožene se po obličeji druhého dítěte, i když stojím zrovna vedle ní, ať menším dětem než je ona, ale i starším (4,5leté kamarádky) ... Já bych tomu ráda přišla na kloub a chtěla bych jí pomoci. Proč to dělá, jak s tím pracovat s ní ... neustále jí to vysvětluji ... ona to má teoreticky zmáknuté, pak mi při uspávání říká, že udělala to a to, nemůže se to, bude plakat, atd., ale praxe pokulhává. Moc děkuji za názor a radu.

Dobrý den, každé dítě je jinak temperamentní a jinak kontaktní ve směru k druhým dětem. Vaše dcera, jak jste psala, má druhé děti ráda a bude zřejmě společenská. Snaží se proto navazovat kontakty tak, jak to umí. Jen dosud není na takové vývojové úrovni, aby s ostatními dětmi dokázala navázat kontakt podle jejích představ. Schopnost kooperace a spolupráce při hře se u dětí vyvíjí kolem třetího roku věku, což je také období vhodné pro nástup do předškolního zařízení. V tomto věku děti potřebují společnost druhých dětí a je pro ně přínosná, přispívá jejich zdravému sociálnímu vývoji. Vaše dcerka se v necelých dvou letech hře s dětmi teprve učí a jako každý, kdo se něčemu učí, má nárok na chyby a přešlapy. Projevuje o děti zájem prostě vlastním způsobem. Vždyť útok na obličej je jistě velmi efektní a vyvolá mnoho pozornosti a akce. Napadené dítě předpokládám pláče, maminka dítěte i vy se dcerce začnete hned věnovat, proč tedy přestávat s takovou zábavou? Schopnost empatie a vcítění se do druhého se u vaší dcerky také teprve vyvíjí a bude trvat ještě nějaký čas, než bude schopná porozumět a uvědomit si, co cítí dítě, kterému ublížila. U dítěte nejdříve musí proběhnout rozvoj sebeuvědomění, vlastního já, kdy o sobě v první osobě také začne mluvit. Dokáže pak odlišit svoje vlastní prožitky od prožitků a pocitů jiných. Poté je potřeba rozvinout schopnost poznat a uvědomit si vlastní emoce a teprve poté se může rozvíjet schopnost rozpoznat, porozumět a vcítit se do emocí jiných. Dítě zpočátku také nedovede rozlišit mezí svými potřebami (hlad, žízeň apod.) a pocity (radost, zlost). Proto je dobré s dítětem o pocitech i o signálech vlastního těla mluvit, popisovat je a učit se je rozpoznávat. Ve vašem případě vám, pokud nechcete stále dokola řešit potíže, asi nezbude, než se do hry vaší dcery s ostatními dětmi zapojit a ukazovat jí, jak si má hrát. Jít prostě vlastním příkladem a hru dětí trochu vést a moderovat. Věnovat zájem chování žádoucímu, tedy pokud si dcerka zatím asi spíše vedle dětí (dle stupně svého vývoje) pěkně hraje a ne teprve zasahovat až vznikne nějaká konfliktní situace. Společná hra ji bude těšit postupně více, než zábava na někoho zaútočit. Je potřeba praktická ukázka žádoucího chování a ne teoretické rozebírání nežádoucího chování, kterému vaše dcerka ve svém věku není schopna plně porozumět a jediné, co si z vašeho večerního rozebírání odnáší, je pocit, že je nějaká špatná a špatné spaní. Pokud nastane nějaká konfliktní situace, tak ji řešte hned nejlépe tím, že dceru ze hry stáhnete (prostě třeba odnesete) a pozornost nevěnujte jí a jejímu chování, ale dítěti, kterému bylo ublíženo. Po zklidnění situace pak s dcerou krátce, stručně a konkrétně proberte, co by dělat neměla a co po ní konkrétně chcete (např. nechci, abys chlapečka škrábala do obličeje, pokud se to bude opakovat, tak ze hřiště budeme muset odejít). Můžete dceru také vést k tomu, aby se omluvila. Pokud řeknete, že ze hřiště odejdete, pak je potřeba svoje slovo dodržet, jinak ztrácí účinek. Na omluvě však nekompromisně netrvejte, takto malé dítě toho zřejmě nebude ještě schopno a pokud ano, tak stejně obsahu omluvy ještě přesně nerozumí. K situaci, kterou jste již společně vyřešili, se už nevracejte, nerozebírejte. Přeji vám hodně trpělivosti a nebojte se, vaše dcerka z tohoto chování, pokud k ní budete přistupovat vstřícně a citlivě, sama vyroste.
Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 06.05.2021, 12:39
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce