Inzerce
Inzerce
Inzerce

Vývoj dětské kresby

  1. Jak se vyvíjí dětská kresba a co chce vlastně dítě kresbou vyjádřit?
  2. Zvláštnosti dětské kresby
  3. Jak se vyvíjí zobrazování člověka v dětské kresbě
  4. Kresba u dětí s vrozenými vadami
  5. Děti z Bol kreslí postavu

Milí rodiče, přemýšleli jste někdy nad tím, proč a co vlastně nakreslil Váš malý potomek? A opravdu vždycky jste na to přišli? V tomto článku bych Vám ráda přiblížila základní etapy a prvky vývoje dětské kresby. Pokud pak výtvarným projevům svého dítěte porozumíte o něco více, bude můj úkol splněn.

Kresba je pro dítě důležitá jako prostředek vyjádření sebe sama. Často dítě prostřednictvím kresby vyjádří pocity a myšlenky, které by ještě nebylo schopné popsat slovy. Proto kresby využívá psychologie při určování úrovně psychického a intelektuálního vývoje, ale i při hledání příčin a terapii psychických poruch. K tomuto účelu existují standardizované psychologické testy.

Vy, rodiče, se pravděpodobně setkáte s kresebnými testy školní zralosti, které mají podle úrovně kresby odhalit stupeň vývoje dítěte a jeho psychickou připravenost pro zahájení školní docházky. K určení diagnózy ale rozhodně nestačí jen kresebný test, je třeba s pomocí psychologa absolvovat i další diagnostické metody jako např. rozhovor, pozorování atd.

Inzerce

1. Jak se vyvíjí dětská kresba a co chce vlastně dítě kresbou vyjádřit?
 

1. Období - okolo 2 let je obdobím tzv. "črtacích experimentů". Dítě provádí pouze hrubé tahy vedené z ramene. I ty se ale postupně vyvíjí.

  • tahy z ramene až 20 cm dlouhé - ruka vykonává kyvadlové pohyby
  • kulaté tvary, píchání, klubíčka - jde o spontánní (přirozenou, nenaučenou) činnost
  • čáry se postupně ředí

2. Období - okolo 3 let je obdobím, kdy kresba "něco" zaznamenává

  • do středu zájmu se dostává lidská postava, zpočátku zejména hlava
  • jako první dítě většinou nakreslí sluníčko

3. Období - okolo 4 let je obdobím tzv. "lineárního náčrtku". Toto období odborníci nazývají také "zlatým věkem dětské kresby".

Inzerce
  • dítě zapomíná původní obrys a vytváří nový. Projevuje se také zájmem o pohlaví (tatínek a maminka).

4. Období - 5-7 let je obdobím tzv. "realistické kresby"

  • kresba dítěte se začíná přibližovat skutečnosti, snaží se reálně zachytit více detailů (boky, ramena, prsty)

5. Období - starší děti, pro které je typická tzv. "naturalistická kresba"

Inzerce
  • v této fázi děti nevyužívají tolik fantazie. Kresba líčí to, co dítě skutečně vnímá (kreslí podle modelu apod.)
  • toto období je vrcholem dětského kresebného vyjádření (neukazuje už ale přesně psychickou vyspělost dítěte)

2. Zvláštnosti dětské kresby

Jde o určité typické znaky, které se v kresbě projevují v průběhu jejího vývoje.

  • "Moment animismu" - oživování neživého, dítě hodně zapojuje fantazii.
  • "Moment antropomorfismu" - zlidšťování, dítě připisuje lidské vlastnosti věcem.
  • "Princip průhlednosti (transparence)" - tzv. rentgenový fenomén (např. jsou vidět nohy pod sukní apod.).
  • "Intelektuální realismus" - dítě kreslí to, co nemůže být vidět (tygr - velké drápy).
  • "Grafoidismus" - postava, předměty ohnuté ve směru písma.
  • "Princip plošnosti" - zpočátku kresba schematická, plošná.
  • "Princip automatismu" - stálé opakování jednoho námětu, které vede ke zdokonalování.
  • "Zvětšování - disproporce" - dítě v kresbě zvětšuje, co je pro něj důležité.

3. Jak se vyvíjí zobrazování člověka v dětské kresbě

První znázornění člověka v dětské kresbě se nazývá „hlavonožec“. Jednotlivé části těla se pak objevují zhruba následovně:

  • linka a třásňovité výběžky (nohy, ruce) v různém počtu
  • ovál, který vyjadřuje hlavu i trup zároveň
  • postupně se odděluje trup od hlavy a přibývají další znaky (oči, ústa)
  • trup časem získává i rozlišení pohlaví, oblečení...
  • figura se vztahuje k ploše a k jiné figuře
  • naznačení pohybu
  • pokusy o zachycení gesta
  • profily - nejdříve u zvířat pak u lidí (smíšený profil - profil nosu, ale oči vedle sebe)
  • snaha zachytit duševní stav - zaměření na obličej

Pro lepší představu přikládám následující obrázky dětí ve věku 3 – 7 let. Z nich je vývoj kresby lidské postavy jasně patrný.

Inzerce

Kresba postavy 3letého dítěte

 

Kresba postavy 4letého dítěte

 

Kresba postavy 5letého dítěte

 

Kresba postavy 6letého dítěte

 

Kresba postavy 7letého dítěte

 

Šimon Hendrych - 3roky a 2,5 měs: chlapeček na obrázku

Šimon Hendrych - 3 roky a 2,5 měs: chlapeček na obrázku

 

Viktorka Šmejkalová - 2 roky 7 měsíců

Tomáš Habáň, 5 let: Jak Lála a Truhlík zdobili vánoční stromeček

Je vhodné dát dítěti velký formát papíru, aby si mohlo bez omezení rozvrhnout prostor ke kresbě. Každé dítě preferuje jiné barvy a často je má spojené i s určitým zvukem. Tato představivost, ale s věkem mizí. Ovšem pozor, u talentovaných jedinců zůstává!

Každé dítě je svým způsobem umělec a rodiče by měli jeho tvorbu jednoznačně podporovat a neomezovat (neříkat dítěti, co má kam nakreslit, jakými barvami apod.)

Jednotlivá stadia vývoje kresby mohou mít u různých dětí různou délku. Ovlivnit je může i doba, kterou dítě u kreslení denně stráví apod.

Pokud tedy obrázky Vašeho potomka zrovna „nesedí“ s jeho vývojovým obdobím, nemusí to signalizovat nějakou poruchu. Stejně důležité jsou jeho projevy v jiných činnostech a aktivitách.

4. Kresba u dětí s vrozenými vadami

Konkrétní znaky má i kresba dětí s vrozenými vadami. (Tyto znaky uvádím pouze pro Vaši představu. Diagnózu stanovuje pouze psycholog, a to po důkladném vyšetření dítěte s pomocí dalších metod.), např.

  • Sluchově postižené děti mají kresbu velice propracovanou, odpovídající vyšším vývojovým obdobím.
  • Zrakově postižené děti mají kresbu naopak chudou, postavy bez šatů apod.
  • Mentálně retardované děti většinou nepostihnou detaily, zůstávají u kresby hlavonožce.
  • Epileptici kreslí malé postavičky (kresba má max. 8 cm), nápadně široké, chybí detaily atd.
  • Děti s LMD nenakreslí souvislou čáru, postavu kreslí nakloněnou.

Podrobně se tímto tématem zabývá vývojová psychologie. I na internetu je k sehnání poměrně velké množství informací.

5. Děti z Bol kreslí postavu

Kubíček "Já a bráška" (2 roky a 10 měsíců)

 

Filípek, Plzeň: 3,5 roku / 4 roky a 5 měsíců

 

Kájík, 3 roky a 8 měsíců

 

Klárinka Zítková, 4 roky a 1 měsíc

Komentář maminky ke vzniku obrázku:
Zpočátku malovala sebe, ale nakonec je z toho bráška :-) Neměla totiž ještě namalované ručičky, nechtěla jsem jí to přímo říct, pokoušela jsem se naznačit - podívej na brášku, co má ještě dlouhého? Šla k němu blíž, zkoumavě ho prohlédla a po chvilce vítězoslavně prohlásila - PINDÍKA!! A běžela ho na obrázek domalovat :-))) A pak časem ji, už při lumpačení, napadly ručičky :-))) Tak na každé straně namalovala rovnou tři :-) Jinak ale maluje jen jednu čárku jako ručičku.

Ondřej Zelina, 4 roky a 4 měsíce

 

Pavlínka Kornieková - 3 roky

 

Pavlínka Kornieková - 3,5 roku

Pavlínka Kornieková - 4 roky

Komentář maminky: Obrázky, které jsem vybrala, jsou opravdu ty nejpovedenější. Naše Pavlínka je s obrázky rychle hotová, nikdo jí neříká, co má kreslit, vždy si něco maluje a pak přinese ukázat krásný obrázek...Když  se jí zeptáme, co namalovala a proč, vše zdůvodní, vše má na obrázku svůj význam.

Pavlínka Kornieková - 5 let

 

Kresba postavy od 4leté Elenky trpící epilepsií.

 

Autor Lilee, 2 roky a 9 měsíců. Kresba nahoře: "neučesaná", kresba dole: pokus o napodobení maminčiny kresby

Mikuláš, anděl a čert na kresbě Elišky Korandové (3 roky a 4 měsíce)

Eliška 4 roky

 

Sofie Dalibolová (2 roky a 7 měsíců): „namaluji dědu i s fousama“

 

Emilka (2 roky a 8 měsíců), obrázek dědy (má červené oči, hnědou pusu, černý nos a zelený klobouk) 

 

Kresba postavy temperou - David 5 let a 8 měsíců

David (5 let a 8 měsíců), kresba postavy temperou

 

 

Milé maminky, máte-li doma kresbu postavy z období 3-7 let dítěte, můžete nám ji zaslat v elektronické podobě na info@babyonline.cz, a to s podrobným popisem věku, např. 3 roky a 4 měsíce. Prvních 10 kreseb, které obdržíme, umístíme přímo do této kapitoly, nejen s věkem, ale i jménem dítěte - autora obrázku, příp. názvem obrázku.

Autor: Mgr. Věra Tautová, DiS.
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: Mgr. Věra Tautová, DiS.
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Vývoj dětské kresby - diskuze

  • zajimavy clanek
    Diky za článek, moc me potěšil, protoze jsem všude hledala cokoliv o dětské kresbě a zde je to pěkně zpracované. Moje Ema zdědila nadání asi po nas na kresbu, hlavne po tatínkovi který se kresbou živí. Od dvou let maluje krásné postavy, ted ji je 2,5 a namaluje i zvířátka, domečky, dokonce mimozemšťana a nejradši kreslí babičku a dědu u nas v domečku na návštěvě. Postavě nakreslí adekvátní velikost bříška   u šest veliké atd a výšku postavy, nakreslí vlasy, klobouk, oči oboci, úsměv zamračení, prsty a i to jak se drží s mámou a tátou za ruce. Nakreslí deti v autobusu, pana řidiče jak drží volant a protoze kreslime storyboardy do prace, uz umí i ty   pan doktor nam řekl ze to je odpovídající minimálně 4 letům její kresby a to neviděl poslední. Tak mi dělá radost, ze se potatila a bude mu moci pomáhat v práci  
    terulinek   | 16.01.2012 13:47:24
    Reagovat | URL příspěvku
  • ty jo...sikovnedeti...u nas goblin akorat sni pastelky a goblinka jde pomalovat vsekrome stolu..zvlada uz misto car krizky...tak mame vse zakrizkovano  no bud budpoiu picasove..tam se cary ztrati a nebo je budu omlouvat z vytvarky at se jim nekazi prumer 
    Liberte   | 27.01.2011 10:15:04
    Reagovat | URL příspěvku
  • dva roky
    dceři jsou dva roky a už tak od rpku a půl namaluje hlavu i s očima pusou a nosem..a jeste uši nezapomne...a jeste i říká koho namalovala...děda má vousy tak mu u pusy udělala čáry směrem dolů  jediný v čem byl problém je to že to namalovala na čerstvě nylíčenou zed 
    Ivette   | 14.08.2009 11:02:12 | Reakcí: 1, poslední: 14.08.2009 22:08:48
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

Kroužek pro malé děti

| AjaH | 12.02.2024, 13:43

Dobrý den, prosím mám dotaz. Dnes jsme byli se synem 1,5 roku na druhé hodině cvičení pro děti, kde se spojuje více aktivit od zpívání, přes výtvarku a další. Syn hezky spolupracoval, výtvarka se mu moc nechtěla, to jsem udělala za něj a nechala si ho hrát. Děti měli i pauzu na svačinu a poté paní učitelka dala pokyn k úklidu hraček a přesunutí se do druhé místnosti na zpívánky s hudebními nástroji. Syn nechtěl pustit kočárek, s kterym jej bavilo jezdit přes práh. Když jsem se s ním snažila domluvit, tak odmítl, řekl ne a tak jsem navrhla, že zůstaneme ve staré místnosti, ať si dohraje a poté se přidáme k dětem. Jenže když se zavřely dveře, tak začal brečet a chtěl jezdit přes ten práh. V tu chvíli jsem se jej snažila jen uklidnit, ale nedařilo se. Zkoušela ho nalákat i paní učitelka, ale take nic. Já jsem nechtěla narušovat hodinu jinak spolupracujícím dětem, tak jsem mu nedovolila tam s kočárkem jezdit. Na chvíli se uklidnil a když jsme se přidali ke skupině, opět začal plakat (spíše řvát jako tygr). Šla jsem s ním tedy na chodbu, ať přijde na jiné myšlenky. Tam se uklidnil po chvíli a poté jsme se už přidali ke skupině. Byl pořád trosku mrzutý, ale nakonec byl v pohodě. Paní učitelka říkala, že jsem dobře udělala, že málokterá maminka by takto postupovala, ale v té chvíli jsem si začala sama o sobě říkat, že jsem byla asi zřejmě moc přísná a chtěla toho po něm moc. Cítím se od té doby opravdu špatně, že kladu na syna nároky, které zatím nedokáže splnit tak, že by to pochopil. Říkám si, že můžu být ráda, že ho konečně bavilo na chvíli něco, s čím si hrál sám a já jsem jej odtrhla. Na druhou stranu ale vím, že pro skupinu jsem udělala asi lepší službu, že jim nikdo nenarušoval zpívání. Bylo mi jasné, že pokud tam bude tahat hračky mě dítě, začnou i ostatní. Můžete mi prosím poradit, jestli mám syna raději víc nechat se rozvíjet a nekorigovat jej tak přísně az do řevu? Přece jen to nebyla žádná závažná situace. Nebo si to nemám dávat za zlé? Moc děkuji za radu

Dobrý den,

pokud chcete s takto malým dítětem chodit na nějakou skupinovou aktivitu, tak musíte počítat s tím, že bude potřeba, aby se dítě režimu skupiny přizpůsobovalo. Je však potřeba zvážit, jestli je toho dítě ve věku 1,5 roku schopné. Pro dítě jeho věku je přirozené, že si chce hrát s hračkami podle svého výběru a svým způsobem. Zároveň však je možné začít jej postupně do skupinových aktivit zapojovat, rozvíjet u něj schopnost spolupráce, přizpůsobení a ohleduplnost k ostatním. Třeba jej některá z aktivit předkládaných v kroužku zaujme a rád se zapojí. Vaše reakce byla správná a přirozená, zachovala jste se ohleduplně k ostatním dětem ve skupině, které spolupracovaly. Váš syn měl zase právo projevit svoji nespokojenost, protože se mu líbila jeho hra s kočárkem. Předala jste mu tak poselství, že někdy jsou prostě zájmy skupiny nadřazeny zájmům jednotlivce, vždyť určitým společenským pravidlům se podřizujeme všichni a kdyby tomu tak nebylo, tak by nejen v malé dětské skupince, ale také ve společnosti vznikl chaos. Zároveň jste jej nechala projevit křikem jeho nespokojenost, vzala jste ho uklidnit a v aktivitě jste pokračovali, oba jste tedy tuto situaci zvládli, a to proaktivním a prosociálním způsobem. Pokud však další podobné situace neunesete, pak zvažte, zda v pokračování docházky do kroužku setrvat, nebo zda nějakou obdobnou aktivitu nezkusit, až bude syn starší a lépe jí porozumí. Každé dítě je jiné, vyvíjí se odlišným způsobem, má odlišnou povahu, je jinak společenské, některé je pasivní, jiné zase živé a aktivní apod., a proto některým dětem zapojení do kroužků a aktivit ani v nízkém věku nemusí vadit, jiným dětem zase nemusí vyhovovat. Pozorujte reakce vašeho dítěte, jestli chodí do kroužku s radostí, chce tam být, chce pracovat, dokáže se uklidnit, když jej něco rozhodí. Pokud bude např. plakat jenom když se do kroužku chystáte či blížíte, pak zřejmě ještě není dostatečně zralý. Také dejte na radu paní učitelky, pedagogové, kteří vedou kroužky pro takto maličké děti, jsou většinou zkušení a aktivity jsou těmto malým dětem přizpůsobené. Také vy si můžete užít nějaký čas se synem, kdy se mu aktivně věnujete a něco společně tvoříte a něčím se zabýváte. Přeji hodně úspěchů ať už se rozhodnete v docházce do kroužku pokračovat, nebo ne.

S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 13.02.2024, 21:23
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Odmítnout Další informace
×