Inzerce
Inzerce
Inzerce

Cvičení novorozenců a kojenců do 4. měsíce věku

  1. Období ihned po porodu
  2. Vhodná doba ke cvičení
  3. Doteky, masáže a první cviky
  4. Od šestého týdne

1. Období ihned po porodu

Maličké miminko je doslova vypuzeno ze svého bezpečného teplého domova do světla a chladu silnými děložními stahy. Aby nezažilo příliš velký otřes, je položeno na maminčino bříško a čeká se, dokud nepřestane pulzovat pupeční šňůra. Šňůra je většinou tak dlouhá, aby se novorozenec dostal k matčinu prsu a mohl začít sát. V těchto prvních chvílích je také důležitý pohled z očí do očí. V tomto okamžiku se vytváří pouto mezi matkou a dítětem a přítomnost tatínka je samozřejmostí.

Novorozenec na různé podněty reaguje chaotickými pohyby, které nemají žádný určitý směr, ani cíl. Má pokrčené nožičky v kyčelních kloubech i v kolenou. To je poloha ještě z nitroděložního života a nikdy nesmíme nožičky násilím natahovat. Ručičky má pevně sevřené v pěst a položené u oušek. Stejnou polohu zaujímá i při položení na bříško. Hlavičku má otočenou na stranu.

Jak tedy s takovým drobečkem cvičit?

Inzerce

2. Vhodná doba ke cvičení

Nejdřív se musíme rozhodnout, kdy je vhodná doba. Většinou se všichni dohodnou na tom, že je to období před večerním koupáním.

Miminko vysvlečeme a položíme na něco měkkého a příjemného. To, že je mu dobře, a že se cítí bezpečně, vám oznámí tím, že se většinou počůrá. Buďte na to připraveni. V místnosti musí být teplo a nemělo by svítit příliš silné světlo.

3. Doteky, masáže a první cviky

Protože se musíme naučit miminka dotýkat a dotek je pro dítě velmi stimulující a povzbuzující, můžeme ho velmi jemně masírovat.

1) Dlouhými jemnými tahy od hlavičky přes ramínka, hrudník až po prstíčky na nohou několikrát přejedeme kůži. Používáme olejíček, na který jsme zvyklí.

Inzerce

2) Bříško masírujeme až po zhojení pupíku krouživými pohyby ve směru hodinových ručiček.

3) V poloze na bříšku jemně pohladíme zádíčka a pak opět od hlavičky přes ramínka, zádíčka, až po zadeček pokračujeme v dlouhých jemných tazích.

Inzerce

4) Pokud vložíme dítěti do dlaní náš prst, stiskne ho. Je to reflexní pohyb, ale můžeme ho několikrát vyzkoušet. Tato schopnost později mizí.

5) V poloze na bříšku můžeme lehce zatlačit ze spodu na kolínko a to na té straně, kam má dítě otočenou hlavu. Děťátko se začne plazit dopředu. Když si přetočí hlavu, musíme zatlačit na druhé kolínko. Toto se cvičí vždy v poloze na břiše. Je to opět reflexní záležitost, ale aktivujeme svaly, které budou zapotřebí ke vzpřimování. Některé děti nemají toto cvičení rády a reagují pláčem. Nebudeme je tedy k plazení tímto způsobem nutit.

Inzerce

Je třeba mít na paměti, že novorozenec je velmi únavný a cvičení musí být krátké. Je však možné při přebalování několikrát denně miminko celé pohladit a položit na bříško.Toto cvičení můžete zkoušet každý den.

4. Od šestého týdne

Okolo šestého týdne začne miminko v poloze na bříšku zvedat a přetáčet hlavičku. Je to projev zapojování šíjových svalů a pro další zdravý vývoj je to pohyb nesmírně důležitý.

1) Pokládejte dítě na bříško. Samo se ještě neumí přetočit. Ta doba teprve přijde. Zvedáním hlavy nad podložku startuje dítě schopnost jednou se postavit.

2) Podporujte aktivně otáčení hlavičky. Střídejte strany, z kterých na dítě mluvíte a z kterých za ním přicházíte. Vaše děťátko bude mít krásně kulatou hlavičku, když nebude upřednostňovat jednu stranu. Toto pravidlo platí v případě, že vaše miminko leží na zádech i na bříšku.

3) O chvíli později, v poloze na zádech, se začne objevovat další důležitý pohyb. Je to tzv. souhra „oko - ruka - ústa". Je to první pohyb, který má směr a cíl. Dítě objeví vlastní prsty, chvíli si je prohlíží a pak si je strčí do pusinky. Někdy cucá celou pěstičku. Opět můžeme tyto pohyby podporovat postupným podáváním vhodných hraček. Takto malé miminko ještě neumí hračky uchopit, ale bude protahovat ručičky.

4) Když chytneme dítě v poloze na zádech za zápěstí a mírně jej přitáhneme, jako by do sedu, už mu nebude padat hlavička dozadu, ale pěkně si ji přitáhne. Nožičky se spontánně přiblíží k bříšku. Nepřitahujeme miminko více nad podložku, než je úhel 45 stupňů.

5) Stále musíme myslet na to, že nesmíme dítě unavit a cvičíme velmi krátce. Po koupání pokračujeme v jemných masážích celého tělíčka.

6) V poloze na zádech můžeme chytit dětská kolínka a jemně kroužit nožkami v kyčlích. Nenatahujeme je!

7) Ručičky můžeme chytit za zápěstí a protáhnout k ouškům.

Na konci třetího měsíce bude vaše děťátko v poloze na bříšku držet hlavičku ve vzduchu, bude se opírat o předloktí a ručičky, dříve sevřené v pěst, se začnou rozevírat. Bude se usmívat a pozorovat vás.

V tomto krátkém období vykonalo miminko neuvěřitelný kus práce a zafixovalo si pohyby, která jsou nezbytně nutné pro vzpřímení celého těla.

Inzerce

ŘÍKAČKY PRO CHYTRÉ HLAVIČKY

představení knihy pro děti

Interaktivní set Říkačky pro chytré hlavičky formátu A5 obsahuje 3 části: Hlavní kniha Říkačky – říkanky pro děti (pohybové říkanky, malovací, naučné, o světě kolem nás,..), Kreslení dle předlohy - doplňovačky pro děti, Pexesové karty – 3 sady karet - 12 listů (obrázkové, písmenkové, prázdné pexeso). Říkanky s praktickou kroužkovou vazbou posunou Vaše dítě dále! O zdraví, bezpečnosti a světě kolem nás s cvičením a kreslením.

Ucelená řada vzdělávacích knížek Babyonline pro děti 0-7 let s videi.

Po dětské literatuře jsme se zaměřili na 2 důležitá období v životě ženy: těhotenství – kniha Zdravé těhotenství a po 40 – kniha Žena po 40 – sebevědomá a v kondici.

www.prochytrehlavicky.cz

 

Autor: Bc. Andrea Havlíková
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: Bc. Andrea Havlíková
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Cvičení do 4. měsíce - diskuze

Poradna

Vztek

| Lexinkap | 24.02.2021, 11:04

Dobry den, prosim o radu ohledne me dcery (15 mesicu). Je to me prvni dite, nemam s detmi moc zkusenosti. Dcera zacala pred nedavnem projevovat prvni velke projevy nesouhlasu, kdyz se ji deje neco, co nechce. Napriklad oblekani, prebalovani atp. Zda se mi od mala dost vyraznou osobnosti, trvalo ji nez se sama rozhodla, ze se zacne pohybovat. Pomerne pozde se zacala plazit, teprve po roce lezt po ctyrech. Rehabilitacni sestra pri cviceni s ni vystihla jeji pohled jako 'ty me na kolena nedostanes' a i pediatr a jini doktori ji komentovali jako jakehosi pohodlneho palicacka s vybornou naladou, kdyz sama chce a naopak ostentativnim nesouhlasem, pokud se ji proste nechce. Stavet na nozicky se zacala take az pred par dny, lrozatim u nasi postele na kterou leze. Na jine veci se mi zda naopak moc sikovna (nocnik, pamatuje si spoustu veci, ktere zna z naseho kazdodenniho cteni, poznava obrazky v knizkach a vi ze patri k te a te rikance, brzy umela paci paci, varila mysicka a mnoho dalsiho, rika mama, baba, mimi...). Co me ale trapi jsou jeji vztekle vyjevy. Spoustec muze byt treba to, ze ji oblekam ponozku a ji se to nelibi. Nastve se, zacne kricet a pokud jeji vztek vygraduje, kousne me. Pripadne kousne do predmetu pobliz nebo do sebe. Strasne ji vadi, kdyz se jeji tatinek ke me priblizi, hladi me nebo mi da pusu. V teto situaci, kdy ma patrne pocit, ze blizkeho kontaktu rodicu bylo uz moc, zacne opet knourat, vztekat se, plakat, pripadne me zase kousne nebo prasti. Zarli na mou osobu, ale zaroven umi byt se mnou urcite nejvic protivna a agresivni. Denne si cteme, zpivame, mazlim se s ni, myslim si, ze ji davam najevo lasku dostatecne, mozna az moc. Chodily jsme na plavani dokud to slo. Doma se s tatinkem nepereme, nekricime na sebe. Snazim se najit nejaky stresovy faktor, ktery by ji mohl ovlivnovat a jedine, co me napadlo bylo, ze zijeme se spoustou zvirat (kone, prasata, oslove, kozy, slepice, smecka psu) a ta vyzaduje jednak spoustu prace, zajmu a citu a muze tedy mit pocit, ze se o me deli, ackoliv to zrovna u zvirat tolik nepozoruji. Ale take je pri tomto mnozstvi zvirat mnohdy nutne vychovne zakrocit a nekoho treba potrestat. O tom vim, ze to dcera nenese dobre a fyzicke tresty napriklad u psu ji stresuji a place, pokud se stalo, ze u nich byla pritomna.Dalsi vec, ktera trva asi dva nebo tri mesice je jeji plac v noci. Budi me temer kazdou noc placem treba i patnactkrat. Nemam ale pocit, ze ona je take vzbuzena, spis place ze spani. Pohladim ji, dam ji dudlicek, zapnu bily sum a zase spinka. Prisuzovala jsem to prorezavani zoubku a zanetu stredniho ucha, ktery prodelala. Ale.i po vyleceni to pokracovalo. Prosim o Vas nazor na tyto nocni desy ci jak to nazvat a na vztekle vylevy. Jak to zvladat? Co delat, kdyz me kousne? Co zarlenim dava najevo? Je normalni, ze na maminku, se kterou travi nejvic casu si muze take nejvic dovolit a tak si zkousi i fyzicky dovolovat? Moc a.moc dekuji za Vas nazor a radu.

Dobrý den,
popisujete, že u dcerky pozorujete vzteklé výlevy, zdá se vám, že žárlí, dále pak máte starosti s jejím neklidným spaním.
Podle všeho je holčička velmi bystrá, rychle se učí a zřejmě už od útlého věku dokáže dát jasně najevo svůj názor.
Nejprve začnu u toho vztekání. Vím, že se teď budu opakovat, ale určitě nemůžu opomenout tvrzení, že "je to období" (a dobrá zpráva je, že každé období jednou skončí a v tomto případě i vztekání se bude omezovat). Další zpráva je, že aspoň do určité míry můžeme vztek u dítěte ovlivnit, a to tak, že budeme více sledovat, co se nám dítě snaží sdělit, než ho odsoudíme jako "zuřivce, který se vzteká a přitom nemá důvod". Nakonec pak musíme přihlédnout k tomu, že každé dítě má jiný temperament, různé situace zvládá různě, takže i frekvence bouřlivějších reakcí je u každého opět různá.
Zkuste prosím nejprve v poradně pohledat mou odpověď na podobné téma, docela podrobně se tam o vztekání u dětí rozepisuji - najdete ji pod názvem Malý zuřivec.
Co se týká kousání batolat, je to relativně častý jev a taky i přechodný. Kousání  (podobně jako jiné projevy vzteku) vzniká často z bezradnosti dítěte, které neví, jak řešit pro něj nepříjemnou nebo nějak frustrující situaci jiným, konstruktivnějším způsobem.
Pokud pomineme, že tuto situaci dítě někde okoukalo (podobně s ním nebo i mezi sebou laškují rodiče apod.), je to způsob, kterým řeší nastalou nepohodu, frustraci, někdy i strach.
Některé děti zkusí kousnout jen jednou a při jasné reakci rodičů už v činnosti nepokračují. Pokud už má dítě kousání zafixováno, je jednak dobré pokusit se situacím, které k němu vedou, předcházet, případně nabízet dítěti alternativu (kousnout do něčeho jiného) a popřemýšlet, jak dítěti pomoci - uvádíte např., že se dcerce nelíbilo nasazování ponožek - jak v takovém případě reagujete? Co zkusit okomentovat její nelibost: "Vidím, že se ti oblékání ponožek nelíbí, třeba bys to už chtěla umět sama - na, dám ti tady ponožku, zkusíš si ji obléct sama (v tomto věku oblečení ponožek dítě nezvládne, ale může ho potěšit, že to může zkusit, případně si s ponožkou jen pohrát)? Když si oblečeme tyhle ponožky, můžeme pak jít... (doplňte činnost, co má dcerka ráda). V případě, že se ji podaří vás kousnout, je nutné dát najevo, že kousání není dobrá volba, důraznějším tónem, s příslušnou mimikou, aby si nemyslela, že to je legrace, ale zas nijak nekřičet a netrestat, protože by to vedlo k větší frustraci.
Píšete, že se dceři hodně věnujete, nezmiňujete, nakolik si je i blízká s tatínkem, zda se s ní mazlívá, jak s dcerkou tráví čas.
Pokud to jde, zkoušejte více zapojit do péče o dcerku tatínka, není špatné mu občas přenechat třeba uspávání, pohrání si s ním...
Co se týká kousání dcerky v situaci, kdy se k vám přiblíží dcerčin tatínek, zkuste, dcerku napřed pohladit, obejmout ji, říct jí, že jí máte rádi a s tatínkem se máte taky rádi, takže se taky pohladíte, obejmete... můžete dcerku vzít i mezi sebe...
Kousáním si nejspíš říká o více pozornosti, zkuste ji dcerce tedy poskytnout a pozorujte, oč si říká, kdy je spokojená, jaké další situace v ní vyvolávají stres a jak jim může předcházet, případně jak jí ho pomoci zvládat. Někdy se opravdu jen stačí dívat a dítě vnímat.
Snažte se mít s ní oba dostatek fyzického kontaktu a pozornosti, neznamená to však, že se nesmíte věnovat nikomu jinému. Obecně si tedy  nemyslím, že by přítomnost zvířat měla být pro dítě zásadní zátěží,  je dobré vědět, že není na světě samo - naopak se domnívám, že hlavně do budoucna je to pro dítě obohacující zkušenost. Pokud jste pro dítě emocionálně dostupní, reagujete na jeho potřeby, zkuste více zpomalit (rozumím, že na statku je spousta práce, takže co nejvíc toho dělat kolem zvířat s dcerou, dát jí nějakou důležitou funkci - pomáhat s krmením, pohladit zvířátka apod.) a věnovat dceři času ještě trochu více. Vhodné by asi bylo omezit i fyzické tresty zvířat, obzvlášť před dcerou, tady bych měla i obavy, aby tyto metody nechtěla realizovat i u lidí. Postupně by mělo kousání vymizet.
K dotazu noční spánek - tady bych vás odkázala do psychologické poradny BOL, kde jsem se tématu "divokého spaní" věnovala především v druhé polovině dotazu Časté buzení, noční spánek dítěte 11 měsíců - zkuste si ho prosím také pročíst.
Musíme brát v potaz, že dítě se v tomto období velmi bouřlivě vyvíjí, učí se spoustě novým dovednostem, mozek dostává velké množství podnětů a zároveň neustále dozrává. Je tedy časté, že se u dětí v tomto období spánek na přechodnou dobu zhoršuje, dítě spí neklidně, někdy pláče, kope. Obvykle nepotřebuje nic víc, než co děláte vy - pohladit, zklidnit a pokračuje ve spánku dál. Kromě toho, že je dobré zajistit především před spaním klidnou atmosféru s příjemným rituálem, celkové ztišení, třeba i včetně ztlumení světla i hlasu, se dá už jen čekat, až se tato méně klidná spací etapa zase změní v tu pohodovější.

Přeji hodně radosti s dcerou

Mgr. Michaela Krupková | Babyonline | dnes, 14:10
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce