Inzerce
Inzerce
Inzerce

Cvičení novorozenců a kojenců do 4. měsíce věku

  1. Období ihned po porodu
  2. Vhodná doba ke cvičení
  3. Doteky, masáže a první cviky
  4. Od šestého týdne

1. Období ihned po porodu

Maličké miminko je doslova vypuzeno ze svého bezpečného teplého domova do světla a chladu silnými děložními stahy. Aby nezažilo příliš velký otřes, je položeno na maminčino bříško a čeká se, dokud nepřestane pulzovat pupeční šňůra. Šňůra je většinou tak dlouhá, aby se novorozenec dostal k matčinu prsu a mohl začít sát. V těchto prvních chvílích je také důležitý pohled z očí do očí. V tomto okamžiku se vytváří pouto mezi matkou a dítětem a přítomnost tatínka je samozřejmostí.

Novorozenec na různé podněty reaguje chaotickými pohyby, které nemají žádný určitý směr, ani cíl. Má pokrčené nožičky v kyčelních kloubech i v kolenou. To je poloha ještě z nitroděložního života a nikdy nesmíme nožičky násilím natahovat. Ručičky má pevně sevřené v pěst a položené u oušek. Stejnou polohu zaujímá i při položení na bříško. Hlavičku má otočenou na stranu.

Jak tedy s takovým drobečkem cvičit?

Inzerce

2. Vhodná doba ke cvičení

Nejdřív se musíme rozhodnout, kdy je vhodná doba. Většinou se všichni dohodnou na tom, že je to období před večerním koupáním.

Miminko vysvlečeme a položíme na něco měkkého a příjemného. To, že je mu dobře, a že se cítí bezpečně, vám oznámí tím, že se většinou počůrá. Buďte na to připraveni. V místnosti musí být teplo a nemělo by svítit příliš silné světlo.

3. Doteky, masáže a první cviky

Protože se musíme naučit miminka dotýkat a dotek je pro dítě velmi stimulující a povzbuzující, můžeme ho velmi jemně masírovat.

1) Dlouhými jemnými tahy od hlavičky přes ramínka, hrudník až po prstíčky na nohou několikrát přejedeme kůži. Používáme olejíček, na který jsme zvyklí.

Inzerce

2) Bříško masírujeme až po zhojení pupíku krouživými pohyby ve směru hodinových ručiček.

3) V poloze na bříšku jemně pohladíme zádíčka a pak opět od hlavičky přes ramínka, zádíčka, až po zadeček pokračujeme v dlouhých jemných tazích.

Inzerce

4) Pokud vložíme dítěti do dlaní náš prst, stiskne ho. Je to reflexní pohyb, ale můžeme ho několikrát vyzkoušet. Tato schopnost později mizí.

5) V poloze na bříšku můžeme lehce zatlačit ze spodu na kolínko a to na té straně, kam má dítě otočenou hlavu. Děťátko se začne plazit dopředu. Když si přetočí hlavu, musíme zatlačit na druhé kolínko. Toto se cvičí vždy v poloze na břiše. Je to opět reflexní záležitost, ale aktivujeme svaly, které budou zapotřebí ke vzpřimování. Některé děti nemají toto cvičení rády a reagují pláčem. Nebudeme je tedy k plazení tímto způsobem nutit.

Inzerce

Je třeba mít na paměti, že novorozenec je velmi únavný a cvičení musí být krátké. Je však možné při přebalování několikrát denně miminko celé pohladit a položit na bříško.Toto cvičení můžete zkoušet každý den.

4. Od šestého týdne

Okolo šestého týdne začne miminko v poloze na bříšku zvedat a přetáčet hlavičku. Je to projev zapojování šíjových svalů a pro další zdravý vývoj je to pohyb nesmírně důležitý.

1) Pokládejte dítě na bříško. Samo se ještě neumí přetočit. Ta doba teprve přijde. Zvedáním hlavy nad podložku startuje dítě schopnost jednou se postavit.

2) Podporujte aktivně otáčení hlavičky. Střídejte strany, z kterých na dítě mluvíte a z kterých za ním přicházíte. Vaše děťátko bude mít krásně kulatou hlavičku, když nebude upřednostňovat jednu stranu. Toto pravidlo platí v případě, že vaše miminko leží na zádech i na bříšku.

3) O chvíli později, v poloze na zádech, se začne objevovat další důležitý pohyb. Je to tzv. souhra „oko - ruka - ústa". Je to první pohyb, který má směr a cíl. Dítě objeví vlastní prsty, chvíli si je prohlíží a pak si je strčí do pusinky. Někdy cucá celou pěstičku. Opět můžeme tyto pohyby podporovat postupným podáváním vhodných hraček. Takto malé miminko ještě neumí hračky uchopit, ale bude protahovat ručičky.

4) Když chytneme dítě v poloze na zádech za zápěstí a mírně jej přitáhneme, jako by do sedu, už mu nebude padat hlavička dozadu, ale pěkně si ji přitáhne. Nožičky se spontánně přiblíží k bříšku. Nepřitahujeme miminko více nad podložku, než je úhel 45 stupňů.

5) Stále musíme myslet na to, že nesmíme dítě unavit a cvičíme velmi krátce. Po koupání pokračujeme v jemných masážích celého tělíčka.

6) V poloze na zádech můžeme chytit dětská kolínka a jemně kroužit nožkami v kyčlích. Nenatahujeme je!

7) Ručičky můžeme chytit za zápěstí a protáhnout k ouškům.

Na konci třetího měsíce bude vaše děťátko v poloze na bříšku držet hlavičku ve vzduchu, bude se opírat o předloktí a ručičky, dříve sevřené v pěst, se začnou rozevírat. Bude se usmívat a pozorovat vás.

V tomto krátkém období vykonalo miminko neuvěřitelný kus práce a zafixovalo si pohyby, která jsou nezbytně nutné pro vzpřímení celého těla.

Inzerce

ŘÍKAČKY PRO CHYTRÉ HLAVIČKY

představení knihy pro děti

Interaktivní set Říkačky pro chytré hlavičky formátu A5 obsahuje 3 části: Hlavní kniha Říkačky – říkanky pro děti (pohybové říkanky, malovací, naučné, o světě kolem nás,..), Kreslení dle předlohy - doplňovačky pro děti, Pexesové karty – 3 sady karet - 12 listů (obrázkové, písmenkové, prázdné pexeso). Říkanky s praktickou kroužkovou vazbou posunou Vaše dítě dále! O zdraví, bezpečnosti a světě kolem nás s cvičením a kreslením.

Ucelená řada vzdělávacích knížek Babyonline pro děti 0-7 let s videi.

Po dětské literatuře jsme se zaměřili na 2 důležitá období v životě ženy: těhotenství – kniha Zdravé těhotenství a po 40 – kniha Žena po 40 – sebevědomá a v kondici.

www.prochytrehlavicky.cz

 

Autor: Bc. Andrea Havlíková
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: Bc. Andrea Havlíková
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Cvičení do 4. měsíce - diskuze

Poradna

Dobrý den, chtěla bych poradit. Řeším problém se skoro 2letou dcerou (31. 7. má 2 roky), zatím jedináček. Myslím si, že vyrůstá v pohodové rodině. Má moc ráda děti, ale zároveň, když je v kolektivu s dětmi, tak jim "ubližuje", ohání se po nich a útočí teda zejména na hlavu, štípe ... Myslela jsem si, že je to žárlivost, upoutání pozornosti (sestra má 8měsíční dvojčátka a jsme spolu každý den, takže je má jako sourozence by se dalo říct), ale ona to dělá, i když je věnována zrovna momentálně jenom jí, bezdůvodně prostě plácne, štípne, ožene se po obličeji druhého dítěte, i když stojím zrovna vedle ní, ať menším dětem než je ona, ale i starším (4,5leté kamarádky) ... Já bych tomu ráda přišla na kloub a chtěla bych jí pomoci. Proč to dělá, jak s tím pracovat s ní ... neustále jí to vysvětluji ... ona to má teoreticky zmáknuté, pak mi při uspávání říká, že udělala to a to, nemůže se to, bude plakat, atd., ale praxe pokulhává. Moc děkuji za názor a radu.

Dobrý den, každé dítě je jinak temperamentní a jinak kontaktní ve směru k druhým dětem. Vaše dcera, jak jste psala, má druhé děti ráda a bude zřejmě společenská. Snaží se proto navazovat kontakty tak, jak to umí. Jen dosud není na takové vývojové úrovni, aby s ostatními dětmi dokázala navázat kontakt podle jejích představ. Schopnost kooperace a spolupráce při hře se u dětí vyvíjí kolem třetího roku věku, což je také období vhodné pro nástup do předškolního zařízení. V tomto věku děti potřebují společnost druhých dětí a je pro ně přínosná, přispívá jejich zdravému sociálnímu vývoji. Vaše dcerka se v necelých dvou letech hře s dětmi teprve učí a jako každý, kdo se něčemu učí, má nárok na chyby a přešlapy. Projevuje o děti zájem prostě vlastním způsobem. Vždyť útok na obličej je jistě velmi efektní a vyvolá mnoho pozornosti a akce. Napadené dítě předpokládám pláče, maminka dítěte i vy se dcerce začnete hned věnovat, proč tedy přestávat s takovou zábavou? Schopnost empatie a vcítění se do druhého se u vaší dcerky také teprve vyvíjí a bude trvat ještě nějaký čas, než bude schopná porozumět a uvědomit si, co cítí dítě, kterému ublížila. U dítěte nejdříve musí proběhnout rozvoj sebeuvědomění, vlastního já, kdy o sobě v první osobě také začne mluvit. Dokáže pak odlišit svoje vlastní prožitky od prožitků a pocitů jiných. Poté je potřeba rozvinout schopnost poznat a uvědomit si vlastní emoce a teprve poté se může rozvíjet schopnost rozpoznat, porozumět a vcítit se do emocí jiných. Dítě zpočátku také nedovede rozlišit mezí svými potřebami (hlad, žízeň apod.) a pocity (radost, zlost). Proto je dobré s dítětem o pocitech i o signálech vlastního těla mluvit, popisovat je a učit se je rozpoznávat. Ve vašem případě vám, pokud nechcete stále dokola řešit potíže, asi nezbude, než se do hry vaší dcery s ostatními dětmi zapojit a ukazovat jí, jak si má hrát. Jít prostě vlastním příkladem a hru dětí trochu vést a moderovat. Věnovat zájem chování žádoucímu, tedy pokud si dcerka zatím asi spíše vedle dětí (dle stupně svého vývoje) pěkně hraje a ne teprve zasahovat až vznikne nějaká konfliktní situace. Společná hra ji bude těšit postupně více, než zábava na někoho zaútočit. Je potřeba praktická ukázka žádoucího chování a ne teoretické rozebírání nežádoucího chování, kterému vaše dcerka ve svém věku není schopna plně porozumět a jediné, co si z vašeho večerního rozebírání odnáší, je pocit, že je nějaká špatná a špatné spaní. Pokud nastane nějaká konfliktní situace, tak ji řešte hned nejlépe tím, že dceru ze hry stáhnete (prostě třeba odnesete) a pozornost nevěnujte jí a jejímu chování, ale dítěti, kterému bylo ublíženo. Po zklidnění situace pak s dcerou krátce, stručně a konkrétně proberte, co by dělat neměla a co po ní konkrétně chcete (např. nechci, abys chlapečka škrábala do obličeje, pokud se to bude opakovat, tak ze hřiště budeme muset odejít). Můžete dceru také vést k tomu, aby se omluvila. Pokud řeknete, že ze hřiště odejdete, pak je potřeba svoje slovo dodržet, jinak ztrácí účinek. Na omluvě však nekompromisně netrvejte, takto malé dítě toho zřejmě nebude ještě schopno a pokud ano, tak stejně obsahu omluvy ještě přesně nerozumí. K situaci, kterou jste již společně vyřešili, se už nevracejte, nerozebírejte. Přeji vám hodně trpělivosti a nebojte se, vaše dcerka z tohoto chování, pokud k ní budete přistupovat vstřícně a citlivě, sama vyroste.
Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 06.05.2021, 12:39
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce