Příprava na telefonickou konzultaci s lékařem
Proč se připravovat?
Situace číslo 1. Známe to všichni. Dítě má horečku, je zcela „bez šťávy", malátné, bledé, k tomu zvrací i po dvou hltech čaje, a aby toho nebylo málo, místo stolice vyměšuje odporně zapáchající vodnatý roztok. Navíc jste doma sami/y s prvňáčkem, který má být za čtvrt hodiny ve škole. No prostě krizová situace. Kde hledat pomoc? Že by u svého ošetřujícího lékaře? Mám mu zavolat? A co říct?
Situace číslo 2. Jste s 6ti-měsíčním dítětem na očkování, právě bylo očkováním pokořeno, jeho ego trpí, a tak neztišitelně „řve jak tur", jako kdyby říkalo: „Jen si to vychutnej, to máš za to!" A do toho crrr, u lékaře zvoní telefon. „Proboha, to už je za mou návštěvu potřetí." A situace se chronicky opakuje. Lékař současně z vynervovaného rodiče páčí důležitá fakta, týkající se zdravotního stavu jeho dítěte, a přitom se snaží působit uklidňujícím dojmem. „Ten má ale boží trpělivost", pomyslíte si. Ale předtím si uvědomíte, že vám to něco vtíravě připomíná. O, ou, mě samotnou při včerejším telefonátu s dotyčným lékařem.
Najednou si uvědomíte, že ty telefonáty se zmateně podávajícími údaji lékaři občas absolvujete taky? Pak vězte, že tyto telefonáty zbytečně lékaře zdržují od vyšetřování dítěte, v tomto případě vašeho, a stejně zbytečně „zhušťují" atmosféru v ordinaci - dítě je stále nepříjemnější, a rodič stále nervóznější. A o zbytečném čekání dalších malých pacientů v čekárně ani nemluvě. Proč zbytečně? Protože se takovýmto stavům dá snadno předcházet. Jak?
Příprava na telefonát lékaři
Když si nejste zcela jisti léčebnými úkony, které se chystáte provádět na svém dítěti, určitě se obraťte telefonicky na svého lékaře. Ale! Před tím si, prosím, sepište nejdůležitější fakta týkající se stavu vašeho dítěte. Tj.:
příznaky, které se u něj projevují (bolesti v krku, dítě šeptá, ztratilo hlas, nemůže polykat, zvýšená teplota, štěkavý kašel apod.)
začátek těchto obtíží (od včerejšího večera apod.)
jejich změny v časovém průběhu (včera večer začalo bolestí břicha v podbřišku, dnes zvrací a bolest se přesunula doprava dolů)
chování dítěte
chuť dítěte k jídlu
zda dítě dostatečně pije
u zažívacích potíží si všímat vzhledu stolice (barva a konzistence - řídká, vodnatá), její častosti, příměsí ve stolici (hlen, krev - červená, černá způsobující černou stolici)
jaké léky, kdy a v jakém množství jste dítěti podali
Poté zvedejte telefonní sluchátko a volejte lékaři. Při ruce si ponechte papír na poznámky lékaře a tužku. Pamatujte si: Čím přesnější, jasnější a faktičtější informaci lékaři podáte, tím účinnější radu obdržíte a vaše situace se rychleji v dobré obrátí. Platí i o zápisu rad a doporučení lékaře během rozhovoru. Nespoléhejte na to, že si vše zapamatujete. Vše si pečlivě zaznamenejte.
Akutní stavy
Je logické, že pokud bude stav vašeho dítěte akutní a budete volat RZP (Rychlou záchrannou pomoc) - 155, nebudete ztrácet čas hledáním papíru apod., stejně byste ho v té nervozitě nenašli. Na cestě k telefonu a během vyzvánění si výše zmíněné „sestavte" v hlavě.
garant: prof. MUDr. Hana Hrstková, CSc.
Ve zkratce pro tatínky
V případě jakýchkoliv zdravotních potíží svého dítěte, u kterých si nevíte rady, se neváhejte obrátit na jeho ošetřujícího lékaře. Nehledejte na internetu, hlavně se tam neptejte laiků, jednou má vaše dítě odborníka na své zdraví – vašeho dětského lékaře, tak zdravotní komplikace řešte s ním. Pokud se na rozhovor dobře připravíte, budete se méně ostýchat lékaři zavolat. Před telefonátem si na papír poznačte příznaky, které dítě vykazuje, začátek obtíží, změny v čase, změny chování dítěte, chuti k jídlu, zda pije, u trávicích pak, jestli zvrací, má průjem, jak vypadá stolice – barva, konzistence, příměsi v ní, jak často ji dítě má a jaké léky jste již dítěti stihli podat. K telefonátu si vezměte připravené poznámky, papír a tužku k zapisování rad a doporučení lékaře. Čím více důležitých podrobností lékaři sdělíte, tím rychleji a lépe vám poradí. Nakonec zjistíte, že zavolat lékaři není žádná věda. Jenom toho, prosím, nezneužívejte a vždy se na hovor takto pečlivě připravte. V ordinaci lékař vždy ošetřuje jiné dítě, které by vašim hovorem mělo trpět co nejméně. V případě vážného stavu dítěte tento krok vynecháte a budete rovnou volat RZP (rychlou záchrannou pomoc), číslo 155. Informace, které byste si pro lékaře zapsali, si pro dispečerku na lince RZP zesumírujte v hlavě. JM
Předchozí článek:

PIMS – závažná zánětlivá odpověď u dětí po onemocnění Covid-19
Následující článek:

Horečka u dětí
Poradna
Dobrý deň syn sa narodil s mierami 3400g a 47 cm, obvod hlavy 35cm.Teraz ma 6tyzdnov a 4730g a 60cm,obvod hlavy 39cm Nie je tých 39cm v 6 týždňoch veľa?
Dobrý den,
obvod hlavy je na horním limitu, doporučuji sledovat, pokud bude hlavička větší, konzultujte u pediatra.

Pro akci je nutné přihlášení