banner

Proč se připravovat?

Situace číslo 1. Známe to všichni. Dítě má horečku, je zcela „bez šťávy", malátné, bledé, k tomu zvrací i po dvou hltech čaje, a aby toho nebylo málo, místo stolice vyměšuje odporně zapáchající vodnatý roztok. Navíc jste doma sami/y s prvňáčkem, který má být za čtvrt hodiny ve škole. No prostě krizová situace. Kde hledat pomoc? Že by u svého ošetřujícího lékaře? Mám mu zavolat? A co říct?

Situace číslo 2. Jste s 6měsíčním dítětem na očkování, právě bylo očkováním pokořeno, jeho ego trpí, a tak neztišitelně „řve jak tur", jako kdyby říkalo: „Jen si to vychutnej, to máš za to!" A do toho crrr, u lékaře zvoní telefon. „Proboha, to už je za mou návštěvu potřetí." A situace se chronicky opakuje. Lékař současně z vynervovaného rodiče páčí důležitá fakta, týkající se zdravotního stavu jeho dítěte, a přitom se snaží působit uklidňujícím dojmem. „Ten má ale boží trpělivost", pomyslíte si. Ale předtím si uvědomíte, že vám to něco vtíravě připomíná. O, ou, mě samotnou při včerejším telefonátu s dotyčným lékařem.

Najednou si uvědomíte, že ty telefonáty se zmateně podávajícími údaji lékaři občas absolvujete taky? Pak vězte, že tyto telefonáty zbytečně lékaře zdržují od vyšetřování dítěte, v tomto případě vašeho, a stejně zbytečně „zhušťují" atmosféru v ordinaci - dítě je stále nepříjemnější, a rodič stále nervóznější. A o zbytečném čekání dalších malých pacientů v čekárně ani nemluvě. Proč zbytečně? Protože se takovýmto stavům dá snadno předcházet. Jak?

Příprava na telefonát lékaři

Když si nejste zcela jisti léčebnými úkony, které se chystáte provádět na svém dítěti, určitě se obraťte telefonicky na svého lékaře. Ale! Před tím si, prosím, rozmyslete/sepište nejdůležitější fakta týkající se stavu vašeho dítěte. Tj.:

  • příznaky, které se u něj projevují (bolesti v krku, dítě šeptá, ztratilo hlas, nemůže polykat, zvýšená teplota, štěkavý kašel, objevila se vyrážka, zarudnutí, sekrece z nosu apod.)

  • začátek těchto obtíží (od včerejšího večera apod.)

  • jejich změny v časovém průběhu (včera večer začalo bolestí břicha v podbřišku, dnes zvrací a bolest se přesunula doprava dolů)

  • chování dítěte

  • chuť dítěte k jídlu

  • zda dítě dostatečně pije

  • u zažívacích potíží si všímat vzhledu stolice (barva a konzistence - řídká, vodnatá), její četnosti, příměsí ve stolici (hlen, krev - červená, černá způsobující černou stolici)

  • informace stran močení (četnost močení, barva moči)

  • jaké léky, kdy a v jakém množství jste dítěti podali

Poté zvedejte telefonní sluchátko a volejte lékaři. Při ruce si ponechte papír na poznámky lékaře a tužku. Pamatujte si: Čím přesnější, jasnější a faktičtější informaci lékaři podáte, tím účinnější radu obdržíte a vaše situace se rychleji v dobré obrátí. Platí i o zápisu rad a doporučení lékaře během rozhovoru. Nespoléhejte na to, že si vše zapamatujete. Vše si pečlivě zaznamenejte. V současné době se lékaři často přeposílá i fotodokumentace, např. nálezu na kůži. 

Mnoho lékařů využívá pro méně akutní problematiku webových či mobilních aplikací.

Akutní stavy

Je logické, že pokud bude stav vašeho dítěte akutní a budete volat RZP (Rychlou záchrannou pomoc) - 155, nebudete ztrácet čas hledáním papíru apod., stejně byste ho v té nervozitě nenašli. Na cestě k telefonu a během vyzvánění si výše zmíněné „sestavte" v hlavě.

garant: prof. MUDr. Hana Hrstková, CSc.

Ve zkratce pro tatínky

V případě jakýchkoliv zdravotních potíží svého dítěte, u kterých si nevíte rady, se neváhejte obrátit na jeho ošetřujícího lékaře. Nehledejte na internetu, hlavně se tam neptejte laiků, jednou má vaše dítě odborníka na své zdraví – vašeho dětského lékaře, tak zdravotní komplikace řešte s ním. Pokud se na rozhovor dobře připravíte, budete se méně ostýchat lékaři zavolat. Před telefonátem si na papír poznačte příznaky, které dítě vykazuje, začátek obtíží, změny v čase, změny chování dítěte, chuti k jídlu, zda pije, u trávicích pak, jestli zvrací, má průjem, jak vypadá stolice – barva, konzistence, příměsi v ní, jak často ji dítě má a jaké léky jste již dítěti stihli podat. K telefonátu si vezměte připravené poznámky, papír a tužku k zapisování rad a doporučení lékaře. Čím více důležitých podrobností lékaři sdělíte, tím rychleji a lépe vám poradí. Nakonec zjistíte, že zavolat lékaři není žádná věda. Jenom toho, prosím, nezneužívejte a vždy se na hovor takto pečlivě připravte. V ordinaci lékař vždy ošetřuje jiné dítě, které by vašim hovorem mělo trpět co nejméně. V případě vážného stavu dítěte tento krok vynecháte a budete rovnou volat RZP (rychlou záchrannou pomoc), číslo 155. Informace, které byste si pro lékaře zapsali, si pro dispečerku na lince RZP zesumírujte v hlavě. JM

Poradna

Dobry den, skoro 4m holcicka s 6.2 kg v poslednich tydnech velmi spatne a malo pije. pohybuje se kolem 700-750 ml denne. prirustky v za posledni 3 tydny byly jen cca 240g souhrnne. prodelala rotavir infekcis mirnym prubehem, ale apetit se nevratil. byli jsme 3x u lekare, podle nej je vse v poradku. moje otazka je, zda muze s 700ml denne pri jeji vaze jeste prospivat. o jidlo se moc nehlasi, jinak je ale sikovna,.uz se pretaci na.bricho. velmi dekuji

Dobrý den,

pokud se jedná o stav po rotavirové infekci, může být příjem stravy přechodně menší, je třeba sledovat váhu doporučuji přidat probiotika, příjem stravy by se měl zvýšit.

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Set 5 dětských knížek 0–8 let

Předškolní vzdělávání
Včetně jediné komplexní předškolní přípravy s mnoha praktickými aspekty pro život. Předejte svému dítěti jedinečné kvalitní know-how lékařky-vzdělavatelky s vysokými nároky na všeobecné vzdělání. „Na prvních 6 letech extrémně záleží,“ říká Jana Martincová, matka ADHD dítěte, díky kterému se stala autorkou a vydavatelkou, a své dítě tak posunula ve vývoji.
cena pouze u nás: 1 425 Kč
Set 5 dětských knížek pro chytré hlavičky