banner

Ellinka nenastoupí do první třídy o rok dříve. Proč se tak rodiče po dlouhém rozhodování rozhodli? Kdo a co jim v rozhodování pomohlo?

V lednu pro nás bylo velké téma rozhodování, jestli teda Ellinka nastoupí o rok dříve do školy, protože je narozena 20. září. Od toho se odrážela i naše příprava/nepříprava. Nemuseli jsme se rozhodovat hned, ono je ještě hodně času, ale nějak to vyplynulo ze situace a z toho, jak jsme Ellinku pozorovali doma.

Doporučení ze školky

Možná toto zvažování vyvolala paní učitelka ve školce, která se mě ptala, jak to vidíme. Z její strany zaznělo, že by ji ve školce nechala, že je velmi šikovná a úkoly zvládá s předškoláky, ale že si ráda hraje a vůbec nic jí ten rok ve škole neuteče. To bylo i to, co jsme vnímali my doma.

Ellinka se velmi ráda učí novým věcem, často si sama píše písmena, anebo počítá tak nějak přirozeně věci kolem sebe. Ale na druhou stranu se teď velmi ponořila do hraní a tvoření. Jede teď na takové té vlně, kdy vymýšlí hry, výrobky a dokáže nad tím strávit hodiny. Chápeme, že se toho do září může změnit hodně, ale cítíme to takto.

https://www.babyonline.cz/files/media/nhfmoclz1hdqkylteltwb532ds8cxaip.JPEG

Proč jsme předčasný nástup zvažovali?

Hlavním důvodem, proč jsem nad předčasným nástupem do školy začala vůbec u Ellinky přemýšlet, bylo to, že v ročníku, kdy má Ellinka dle zákona jít do školy, je málo dětí. Máme malotřídní školu a měla jsem obavy, že jich bude opravdu málo a stanou se třídou, které bude muset být spojená s další třídou.

Nahrávalo tomu také to, že Ellinka je opravdu šikovná, kdy i teď si vážně myslím, že by první třídu nějak zvládla. Ale měla by to vydřené. Ve třídě, kde by byla, budou zase o rok starší děti, a když je tak pozoruji a vidím občas ve školce, jsou oproti Ellince víc vyspělé.

Ellinka je pořád takové hravé školkové dítě a nechceme ji tlačit, aby se zbytečně rovnala starším. I její povaze odpovídá spíše to, že ona ráda pečuje o druhé, ráda inspiruje a táhne ty druhé, než aby se „vezla“, anebo nechala tlačit.

S našim rozhodnutím souvisí i to, že její výslovnost není dokonalá, tím získáme čas to doladit. Bohužel nás teď na logopedii nevzali, berou momentálně jen akutně letošní předškoláky.

https://www.babyonline.cz/files/media/cw90dgjwfgokz8bhi5pnj3c6c5pmdkml.JPEG
https://www.babyonline.cz/files/media/1ongfcfsmr7s7hkprbxy14ixl6d6aq1f.JPEG

Názory ostatních odborníků

Vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně nebudeme absolvovat. Nepokládám to teď za důležité, myslím, že ze sociálního hlediska by s námi souhlasili, že Ellince rok ve školce prospěje. Je pravda, že pokud bychom ji chtěli dát předčasně, musela by opravdu projít velkým „testováním”, aby se skutečně zjistilo, zda bude školu zvládat. Vracení ze školy do školky by ji mohlo velmi poznamenat. Tak si jako rodiče klademe otázku: „Proč? Proč ji tomuto vystavovat?”

Konzultovala jsem tuto situaci i s dětskou psycholožkou, se kterou se znám. Ta sama připustila, že pokud je to dítě hravé a opravdu na něm necítíme, že je tzv. „napřed” a ve školce se nudí, tak se školou nemáme nespěchat a nechat ji v tvořícím a kreativním čase déle.

Závěrem

Jako asistentka pedagoga jsem s dětmi jednou zažila přestup ze školky do školy, kdy jsem šla s nimi a viděla jsem, jak obrovský skok je to pro děti. Proto vím, že děti na to musí být opravdu vyzrálé a připravené.

Předškolákovy týdeníčky opravdu připraví na školu perfektně. My se k nim vrátíme příští rok, kdy budeme pilovat přípravu do školy. A už teď se na to těšíme. 

https://www.babyonline.cz/files/media/nxypdsnaosofasawmkbbwxuow9oeqrqb.JPEG


 

Ellinka nenastoupí předčasně do první třídy - diskuze

Pohled dospělého

Děkuji za tento článek a pohled. Já to naštěstí řešit nemusím, ale sestra ne narozená 10.9. a taky byla dopředu. Rodiče ji nedali, ale nevím, jestli jí to pak v dospělosti nemrzelo. Teď třeba dětem nic neuteče, ale pak jsou všude o rok starší. O rok déle studuji, pak výška, pak je méně času na kariéru před dětmi... 🤷‍♀️ řešila to později dost

všechno chce svůj čas

Také souhlasím, kolikrát se dávají odklady dětem, které to třeba nepotřebují, a pak jsou ve třídě o hodně starší děti a to by pro malou holčičku nemuselo být příjemné. Takhle si bude ještě rok krásně hrát a nic jí neuteče.

:)

Šikovná holka ☺️

Poradna

Dobrý den, nevím, zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla, a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity, tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mýlím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset, je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích, i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí, když není po jeho, a kdybych neodvedla pozornost někam jinam, tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to“. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam, kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru, tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas, tak, jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.

Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá,  aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel,  vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky.  Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí,  že školka není pouze hraní si v dětské herně,  ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá,  například zmiňované odvedeni pozornosti.  Velmi pěkně postupujete,  když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte.  Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování,  které by syn dělat měl,  které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví,  jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.

Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám,  že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.

Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr,  v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte,  pokud tedy projevy nejsou extrémně silné.  Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému,  kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají,  strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.

V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce,  případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.

S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Set 5 dětských knížek 0–8 let

Předškolní vzdělávání
Včetně jediné komplexní předškolní přípravy s mnoha praktickými aspekty pro život. Předejte svému dítěti jedinečné kvalitní know-how lékařky-vzdělavatelky s vysokými nároky na všeobecné vzdělání. „Na prvních 6 letech extrémně záleží,“ říká Jana Martincová, matka ADHD dítěte, díky kterému se stala autorkou a vydavatelkou, a své dítě tak posunula ve vývoji.
cena pouze u nás: 1 759 Kč
Set 5 dětských knížek 0–8 let