banner
Napadlo vás něco zajímavého nebo hledáte inspiraci? Řešíte právě problém s těhotenstvím, porodem, kojením nebo výživou? Pojďme společně sdílet své radosti, starosti, zkušenosti, tipy a triky a podporovat se.

Pro tuto akci musíte být přihlášení

věkově rozdělené či smíšené třídy? :-) - diskuze

5 reakcí

Zobrazit příspěvky podle:
hezký den všem, dovolte mi pár slov z pozice učitelky ze školky. Co se týče věkového rozdělení dětí do tříd, tak jsem měla možnost pracovat na obou typech. Smíšených i věkově rozdělených třídách. A každý má opravdu něco svého. Pro i proti. Je velká pravda v případě smíšených - že velcí pomáhají menším, sourozenci mohou být většinou spolu, ale pozitivně vidím hlavně, to že schopnější a vnímavější menší děti se mohou rozvíjet se staršími, když na to mají. Hodně, ale hodně záleží na schopnostech učitelky. Je to o mnoho více práce, než na věkově rozdělených. Musí umět dvakrát lépe organizovat, plánovat, vymyslet program stejného tématu v lehčí i těžší verzi,.... Ve třídě věkově rozdělené bych viděla velké jediné pozitivum a to opravdu velká možnost intenzivní přípravy na školu. Ve smíšené by se to také dalo, ale jen za předpokladu, že se paní učitelky budou dastečně překrývat a sloužit společně, aby se jedna věnovala malým a druhá větším. V jedné osobě toto prakticky nelze. Nebuďte prosím ani z jedné varianty nešťastní, hodně bude záležet na tom, jak schopné dostanete paní učitelky a také na možnosti dostatku jejich společné služby.Ale bohužel toto v našem dnešním školství je minimální. Já osobně bych ráda viděla ve skutečnosti smíšené třídy dětí ve věku od 3 do 5 let. A věkově rozdělené max. předškoláky a děti s odkladem školní docházky. tak pevné nervy, prima školku a díky za Váš čas. Lenka Lenka
Tak přesně takhle to vidím taky.
Jako matka zvídavého dítěte, které zvládalo předškolní přípravu už od čtyř let, chápu pozitivum smíšených tříd pro mladší děti... ale marně hledám nějaké klady pro předškoláky. K čemu ho mohou motivovat a v čem rozvíjet mladší děti? A to nezpochybňuji schopnosti a organizovanost našich učitelek, to je naprosto v pořádku (mám srovnání, maminka učila celý život ve školce, žila jsem v tom). Taky jsem tu už zmínila, že neočekávám od školky nějaký super pedagogický přínos, předškolní a školní znalosti rozvíjíme dobrovolně doma. Tak v čem je ta výhoda pro předškoláka, že bude trávit rok s dětma, se kterýma se naprosto míjí v zájmech, znalostech, potřebách....? Přiznávám, nejsem z tohoto systému nadšená a zatím mne ani žádný argument nepřesvědčil o opaku.
@Sphinx Hezké ráno,ze zkušeností a praxe bych viděla přínos pro předškoláka, byť se V8m to může zdát trochu podivné - naučí se mnohdy dříve ohleduplnosti a pomoci druhým - když vidím dnes třídy předškoláků, tak každý myslí akorát sám na sebe a když se potkají s menšími a potřebovali by s něčím pomoci, myslíte, že je to napadne? to není jen o přínosu menšim, že jim někdo pomůže. Také na smíšené třídě jsem si chválila více času a individuální práce pro předškoláky. Měla jsem kolegyni i pomocnou sílu, která si vždy vzala menší děti stranou a jedna z nás se v klidu věnovala předškolákům. Věřte, že když máte ze smíšené třídy 25 dětí třeba polovinu předškoláků - rozhodně se s nimy pracuje mnohem lépe, než s celou třídou 25 předškoláků. Máte více času je obejít, když na něčem pracují samostatně, více času možnosti vysvětlení, kontroly, hodnocení,... Dle mého názoru se v takovýchto podmínkách musí mnohem lépe pracovat i pedagogovi. I také to, že se najdou děti, kterým to pomaleji myslí a ten čas potřebují. Můžete jej s klidem zapojit do práce k menším, když nezvládá svému věku co by měl a v klidu si opakuje a procvičuje na úrovni na které potřebuje. A přiznejme si, že dnes je mnoho dětí s problémy a odkladů ŠD je mnoho. Já jsem si práci na smíšené třídě nemohla vynachválit. I v dnešní době velkého přistěhovalectví cizinců, smíšená třída dětem velmi prospívá. Kdy dítě ještě dostatečně neumí jazyk ve kterém se má vzdělávat, natož aby k tomu pojímal obsah učiva, který má zvládnout. Toť můj názor a zkušenosti z praxe. Ale říkám každý typ třídy má své pro a proti, a záleží jen na každém z nás, jaké priority, klady a zápory si na to najde. A to nejsou pro a proti jen pro děti, ale i pro pedagoga. Mějte se fajn L.
@Lenul3 Děkuji za odpověď. Jak už jsem řekla, \"problematika\" školství a předškolní výchovy byla do nedávna součástí mého života, takže všechny tyto argumenty znám. A přesto v nich, konkrétně pro své dítě, nic pozitivního nenacházím. Jediné pozitivum, které by připadalo v úvahu je ohleduplnost k mladším.... jenomže můj syn považuje za mladší i své vrstevníky, protože se s nimi rozchází v zájmech a často i vědomostech. Kromě toho jsem přesvědčená, že \"slabší články\", které mohou motivovat děti k ohleduplnosti a pomoci, se najdou i ve třídách vrstevníků, a to právě tím, že každé dítě se vyvíjí trochu jinak a zvládá ve stejném věku jiné věci. Takže například ti bystřejší mohou pomáhat, při plnění úkolů, těm pomalejším. Nebo ti hbitější, ne tak pohybově nadaným. Stejně tak si myslím, že pokud se celá třída může věnovat předškolní přípravě společně a celý čas určený na tuto přípravu, je to víc, než nějaké chvilky, i když v menší skupině. A pokud jsou učitelky dostatečně organizačně schopné, mohou se individuálněji věnovat například skupince dětí nadanějších, jazykově nepřipravených nebo \"pomalejších\", jak už jste argumentovala. K tomu není potřeba třídy smíšené. Alespoň ze strany dětí.Nicméně, nechci tady vyvolat nějakou ostrou diskuzi Svým způsobem chápu, že to může mít určité výhody pro pedagogy, i když i tam se názory značně rozcházejí. Já jen přidávám svou zkušenost s vlastním dítětem a své důvody, proč s tímto systémem nejsem a nebudu spokojená.
@Sphinx Zdravím, nechci a neberu Vám Váš názor a zkušenosti. Každý na to máme svůj vlastní pohled. Pouze jsem vyjádřila názor svůj a to, že se rozchází s Vaším, respektuji. Ze zkušeností vím, že takové markatní rozdíly mezi dětmi nejsou, aby jim to dalo to, co smíšená třída. Když jsem se zmiňovala o tom, když si kolegyně vezme menší děti a já ty starší a pracujeme, rozhodně to není chvilka. Žádná chvilka, pokud děláte svou práci, jak máte. Společně začneme všichni všechno, starší procvičí díky menším látku co už měly dávno zvládnout a poté starší pokračují na úrovni své. Je to stejně hodnotná edukační činnost, jako kdyby byli děti v samostatné třídě předškoláků. A velký markatní rozdíl je v tom, že dětem se lépe pracuje, klidněji, soustředěněji, mají větší možnost od pedagoga několikrát něco vysvětlit, pokud vidím, že nezvládá, či nechápe. A toto vše se dělá daleko hůře, když máte třídu s 25 dětmi věkově rozdělené, než s 12 ze smíšenky. Vy to vidíte přeci jen jinak. Jako člověk, co to prožíval se svou maminkou a také jako rodič zřejmě nadanějšího dítěte. Péče o nadanější děti, je vlastní kapitola a měla by se řešit individuálně. Měla jsem ve věkové i jazykové smíšence ještě ke všemu nadané dítě a to mělo ještě navíc svůj individuální vzdělávací plán a hodiny výuky navíc. A také se vše dalo a nikdo na tom netratil. Rozhodně Vám Váš názor neberu a respektuji. Mám svůj názor a zkušenosti, každý máme své. :-) Mějte se. L.

Vybraná anketa

Bylo vaše dítě očkováno proti pneumokokům? Jakou vakcínou?

20 %
14 hlasů

0 %
0 hlasů

8 %
6 hlasů

55 %
39 hlasů

17 %
12 hlasů

Celkem hlasovalo 71 unikátních návštěvníků

Diskuze 0

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Žena po 40 – sebevědomá a v kondici

Desatero péče po 40
Know-how od odborníků. Tradiční i progresivní oblasti péče o tělo i duši po 40. Pouze pro odvážné, přemýšlivé, schopné vytvořit si vlastní recept.
cena pouze u nás: 349 Kč
Žena po 40