banner
Napadlo vás něco zajímavého nebo hledáte inspiraci? Řešíte právě problém s těhotenstvím, porodem, kojením nebo výživou? Pojďme společně sdílet své radosti, starosti, zkušenosti, tipy a triky a podporovat se.

Pro tuto akci musíte být přihlášení

Hlavní problém našeho školství - diskuze

16 reakcí

Zobrazit příspěvky podle:
Co vnímáte hlavním problémem našeho školství? Je jasné, že je to komplexní záležitost, počínaje tím, že chybí praktický cíl, s čím by měly děti školu končit, odraz poptávky na trhu práce v osnovách a typech škol a oborů, nekvalitní personál, protože poslední roky slýchám: "Nikam jinam mě nevzali, tak jdu na pajdák."Ale přesto všechno vnímám jako největší mínus, od kterého by se mělo začít, obrovský počet dětí ve třídě. Pro mě je optimálních maximálně 15. Mít tolik dětí ve třídě, tak nemusíme vymýšlet žádné asistenty, individuální plány, které stejně dle mého 80 % kantorů ani neprojde, učitelé nebudou přetažení a vystresovaní, budou s žáky jednat klidněji, děti se více naučí za kratší dobu, budeme moci snížit počet hodin ve škole, zkrátí se domácí příprava apod. Celý život u všeho jedu na principu individuálního přístupu a hodně těžko nesu, že tam, kde je ho nejvíce potřeba - při práci s dětmi - zcela chybí.Jak to vidíte, holky, vy?
no tak to by bylo na opravdu dlouhou odpověď :-)učila jsem jen dva roky ....a bylo to jak 10 nebo 15 let v jiném zaměstnání ..... za těch cca 9 let, co neučím, ne bohužel nic moc ve školství nezlepšilo .... jen se to horší ....viz míra papírování, inkluze atd.mrzí mě, že se problém školství smrskává v debatách jen na nízké platy učitelů ...je milion dalších důvodů, proč tu práci nedělat (stejně tak, proč ji dělat .... viz jedna známá, která má sice dvě vysoké školy, ale zůstala učit, protože nemá žádné babičky a prázdniny potřebuje pro děti) - ty negativa: nefunkční systém - jedna Angličanka na mě kdysi valila oči, když jsem jí sdělila, že u náš nemůže zš žáka vyloučit za žádných okolností, agresivní žáci i rodiče, žáci mohou propadnout na každém stupni jen jednou, takže pak už tam mohou vegetovat a páchat cokoli; boj s vedením ...., financování škol přes obce (ano ano stará paní Fopršálková, která má sice jen základní vzdělání ví přece nejlépe, co by se na místní zš mělo učit a jak učit ...), naprosto směšné peníze za třídnictví - učitelé přeci rádi a ochotně ve volném čase spisují stále něco pro sociálku, soudy a jednají s policií a rodiči, vyplňují milion papírů tuhle k dyslektikům, tuhle k plánům, tuhle k projektům, tady třídnici, žákovské, tady hodnocení, tady katalogové listy, tady psát rodičům .....(výše by se snad měla změnit ...) a těch 30 dětí ve třídě, popř. 20 na jazykové skupiny ...to už je jen třešinka na dortu ... o inkluzi ani nemluvě ....něco málo se mění ...třeba by už neměly být peníze podle počtu žáků (byly na tom bity venkovské a malé školy), ale podle počtu odučených hodin ....není divu ...že většina mých bývalých spolužáků (rozuměj mužů) neučí ...těm zbylým .....s těmi platy je to tak, že dochází i k paradoxním situacím ...kdy má učitel na gymplu po 12ti letech praxe HRUBOU mzdu 23tis, zatímco jeho žena na základce plat mnohem vyšší (ano ano mezi spolužáky vznikly tehdy i nějaké páry ...dnes jsou všichni manželé ...ale neptejte se mě, jak řešili hypotéku ....)
@pandanek A to tomu ministerstvu nikdo neřekne? Hlavně toho papírování je snad všude 5x více než v 90. letech a to jsme stále více elektronizovaní.Na druhé straně si to papírování pedagogové do určité míry dělají sami. Osobně bych žádnou návštěvu a doporučení z poradny na syna nepotřebovala, vše je na žádost školy. Přitom by stačilo najít si ke každému dítěti, včetně těch s poruchami chování a dalšími, vlastní přístup. Tak to ostatně bylo za nás na škole. Proč stávající pedagogové vyžadují různá doporučení, to si vážně s těmi dětmi neumí poradit sami? Tipuji, že za ty 2 roky, co je tam jako první dítě s ADHD, bychom na prstech jedné ruky napočítali ty, kteří si něco o hyperaktivitě přečetli. A ty děti to vycítí. Když vidí, že jejich pedagog není ochoten udělat nic navíc, proč by to dělaly ony?Nemohu si pomoci, ale když srovnám úroveň pedagogů ve škole za nás, bezchybný psaný projev byl standardem, a dnes... Jak je možné, že u mě "zažehli" celoživotní lásku ke vzdělání? Proč naopak dnes děti do školy vůbec rády nechodí?Ten problém není černobílý. Ano, dnešní náplň profese pedagoga nemotivuje jít ten obor studovat, proto se pak v praxi setkáváme s lidmi, kteří prestiž této profese v očích veřejnosti bohužel nezvýší. Samozřejmě jsou i výjimky.Problém začíná i u těch, kteří učí a jak učí na pedagogických fakultách. Všechny zkoušky nebo téměř všechny mají studenti písemně, jak se pak mají naučit ti budoucí učitelé komunikovat. Jednání s nimi ze strany jejich pedagogů, jak jsem tady prožívala s holkami - asistentkami, bylo někdy natolik ubohé, že to šokovalo i mě, která jsem si myslela, že mě v životě snad už nic nepřekvapí. Ale to se týká celého "přecpaného" vysokého školství, které místo, aby vybralo 20 % lidí, kteří na to intelektuálně mají, a ty vzdělávalo kvalitně, vzdělává vysokoškolsky 80 % národa stylem "jak se dá"...Školství, zdravotnictví a infrastruktura - kvalita hlavně provozu na naší dálnici budou za chvíli pod úrovní, kterou jsme měli před 89, resp. školství již je, do zdravotnictví člověk může bez protekce pouze s obrovským rizikem a po D1 se jezdí časově tak dlouho, jako by to člověk objížděl jako v 70. letech okrskami.A to tady v Česku někdo před minulými volbami volal, že "bude líp". Pokud jste si někdo všiml za ty 4 minulé roky v čem, prosím, napište :-).
Nas bylo 39a zadne asistenty ani individualni plany nebyly. Ucitele to zvladali. Meli vetsi autoritu,tim,ze ji doma podporovali rodice. Neexistovalo,ze rodic doma rekl,ucitelka je krava,mas pravdu a sel si to s ni vyridit. Ma praxe na zs,kde od 5.tridy zbyl fakt 'odpad' vsechny sikovne deti sly na gymply,jazykovky,sportovky apod.,poznamky se psaly az zak nasbiral 10prohresku,jinak by nestacila zakovska,ucitel napsal 2radky a rodic pod to svou5radkovou odpoved..to me z uceni vylecilo. Navic ucitel mel same papirovani,prave ty ind.plany,vozili se po nich shora,rodice.. Nevim,co by pomohlo. Je to vsechno v lidech,ale i na te strane rodiny, melo by se vic spolupracovat a z jedne strany druhou nepodryvat.
@Myšice Pod toto se podepisuji
já hlavní problém vidím v inkluzi, ať se na mě někdo zlobí nebo ne, chytří mají být s chytrými, hloupí s hloupými.. Údajně na ministerstvu tento plán ležel, se děti budou v rámci školy v rámci tříd takto, ale bohužel rovnoprávnost zvítězila... Chytrých pak klidně může být ve třídě 30, těch pomalejších třeba jen 20...Já tyhle rozdíly zažila, neboť na základce jsem se dostala do výběrové třídy, kde všechno šlo hladce v pohodě, protože jsme všichni měli nějakou tu přirozenou inteligenci, pak na střední, tak už to byl takový mišmaš a bylo to hodně vidět... I teď to vnímám, kluk nechtěl jít do "lepší" třídy, teď je ještě spojili s tím úplným zbytkem, a sám si už párkrát postěžoval.. Co chtěl to má...
@moninif Tak přesně to co tady popisuješ jsem taky zažila. Ale u nás to teda nefungovalo a byl to fakt mazec! S chytrými šli s látkou dvakrát tak rychle než s těma pomalýma a protože chtěli mít učivo ve všech třídách probírané stejně tak dvakrát tak rychleji šli i s náma pomalýma ,misto aby s náma šli dvakrát tak pomaleji v první řadě to u nás nezvládli učitelé a obsazení kolektivu ve třídě taky stalo za to! Takhle nás rozdělili v páté třídě a zkus si to představit ,když se v jedné třídě sejdou ty největší sígři, flákači atd. Byl to fakt hukot. Co vím ,tak polovina dětí se časem ufetovala, něco málo přežilo s trvalými následkemi a další zbytek tak jako přežívá. Na naší třídu jsme poslouchali jen že k nám učitelé nechtějí chodit učit ,že jsme lemplové a hajzlové a vůbec veškerou špínu. Tak jasně. Já jsem v sedmé třídě odešla na jinou školu a docela dost jsem čučela jak to může i ve skole fungovat
@markíla za nás to ale přesně takhle bylo... Céčko a déčko to byl děs a hrůza, ty třídy jsme obcházeli obloukem... Nevidím jediný důvod, proč když dítě o učivo nemá zájem, by mělo sedět ve třídě s dítětem, které zájem má... Nevím jak jsi se tam ocitla ty, ale u nás se to separovalo tak nějak postupně, vím že děcka tak různě přecházeli ze třídy do třídy, já vlastně taky se na 1.stupni posunula mezi sígry, ale pak jsem udělala talentovky a najednou šup, byla jsem mezi nejlepšími :-)
@moninif já jsem se tam ocitla díky tabulkám a myslím,že o tom ani nikdo nevěděl,že to tak od páté třídy bude,nikdo to neřešil ani s rodiči,byli jsme jeden jediný ročník,asi zkušební.Nikdo před náma ani nikdo po nás už takhle dělený nebyl.Ale jak říkám,tam to jednoznačně nezvládli učitelé.Děti sice byli rozdělené,ale už ne osnovy rozdělili nás podle průměru,žádné zkoušky nebo tak něco se nedělo.A hlavně jak o tom nikdo nevěděl,tak to bylo tenkrát toho 1.9. dost divoký,většina kamarádek najednou šla do A,já byla v C,D jsme už neměli,ale stejně nás bylo ve třídě přes 30,tuším 34 žáků.Prostě jsme přišli 1.9. do školy a na dveřích byl napsaný seznam jmen,kdo kam patří.Moc velký ohlas u rodičů to nemělo,pochopitelně.Bylo několik stížností,zvláštní schůzky,kde se řešilo,proč se jde s námi dvakrát tak rychleji,když by měli jít dvakrát tak pomaleji.Celý "projekt" skončil fiaskem,pár dětí odešlo na jinou školu a od sedmé třídy byli nějaké děti opět rozřazené,pár největších sígrů dali do A a samozřejmě že se nepřizpůsobili oni těm lepším,ale naopak strhli slabší jedince z těch chytrých a hodných takže šílenej guláš já na to nemám nejlepší vzpomínky na takovéhle řešení,ale jak tady čtu,jinde to fungovalo.
@moninif Mončo, nevím, jestli se takto dají děti unifikovat. Obě děti chodí na výběrové gymnázium, které se ve výsledcích často objevuje v čele celostátních žebříčků, a i tam je velmi znát, když profesor učí celou nebo pouze půlku třídy. Nejlépe je to vidět na jazycích. Jazyky se ve 30 dětech za školní docházku naučit neumí ani chytré děti. Dokonce ani v počtu 15. Jenom u jazyka je to 135 neefektivně strávených hodin ročně. Stejně tak, pokud je mezi těmi 30 chytrými nějaké s poruchou chování - ADHD, Asperger, autismus, tak je to v tom počtu znát. Počet 30 dětí v prvních třídách snad ani nestojí za komentář, to je úplná zrůdnost. U tohoto počtu se musíme ptát, ještě ty děti chodí do školy, protože jsme si to tak stanovili, tedy pro formu, nebo je skutečně něčemu chceme naučit.Nevím přesně, o jaké děti se jednalo u inkluze, přiznám se, že jsem neslyšela jediný konkrétní případ, jaké dítě bylo do běžné školy přeřazeno, takže k tomu se nemohu vyjádřit. Slyšela jsem na jednom setkání velice pěkný názor od šéfa Ceitecu: "Integrujme ty, kteří se integrovat chtějí." Lépe bych to nevyjádřila. Nelze násilím někoho někam přeřazovat a začleňovat, ale když dítě chce, má v tom obrovskou podporu a účast rodiny, příp. psychologické zajištění, tak proč to nezkusit. To dítě to obrovským způsobem pozvedne, začlení do normální společnosti, kdy té společnosti bude v dospělosti přispívat, ne ona mu platit za ústavní péči. Ostatním dětem to také neuškodí, protože se naučí, že nejsou na světě pouze ony, elitní bytosti, že mají kolem sebe i děti s hendikepem, a jejich pomoc, aby se přiblížili těm zdravým, je může stát minimum úsilí a přinést velkou radost, sebepoznání, poskládání si životních hodnot. V dnešní sobecké době neocenitelný vklad do života jednotlivce i pro celou společnost. Takže každý případ, každé dítě je pro mě osobnost, kterou je nutno posoudit zvlášť.
@Calamity J. Mě nepřemluvíš... Jo chytré děti s hendikepem, kteří udělají zkoušky, proč ne, taky jsme ve třídě měli takového jednoho, ale já mám na mysli lidi, kteří jsou buď od přírody chytří nebo ne, nebo třeba jen nechtějí být. Ti ať mají své tempo mezi svými, věř že je tak lepší...
@moninif Některé ty děcka jsou chytré, ale prostě potřebují k sobě tahouny, někoho kdo je nakopne a "donutí" k výkonu. A rodič který si je tohoto faktu vědom by byl blbý, kdyby ho nechal u těch pomalých. Ono v některých situacích není až tak dobré "nechat" na děcku co vyhovuje jemu, jasně, že ho nenutit mermomocí pro svoje potěšení, nenásilně.
@inediam jo, ale přesně tohle by snad měl poznat ten učitel. Ten je chytrý, ten je mimo, ten sice mimo není, ale nemá zájem... I těm těm učitelům se přece pak musí lépe pracovat... To máš jako v práci, taky si kolektiv vybíráš, a je lepší když všichni jedou na jedné vlně...

Vybraná anketa

Bylo vaše dítě očkováno proti pneumokokům? Jakou vakcínou?

19 %
13 hlasů

0 %
0 hlasů

7 %
5 hlasů

56 %
38 hlasů

18 %
12 hlasů

Celkem hlasovalo 68 unikátních návštěvníků

Diskuze 0

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Žena po 40 – sebevědomá a v kondici

Desatero péče po 40
Know-how od odborníků. Tradiční i progresivní oblasti péče o tělo i duši po 40. Pouze pro odvážné, přemýšlivé, schopné vytvořit si vlastní recept.
cena pouze u nás: 349 Kč
Žena po 40