banner
Napadlo vás něco zajímavého nebo hledáte inspiraci? Řešíte právě problém s těhotenstvím, porodem, kojením nebo výživou? Pojďme společně sdílet své radosti, starosti, zkušenosti, tipy a triky a podporovat se.

Pro tuto akci musíte být přihlášení

Dobrý matematik = dobrý lékař - s tím naprosto souhlasím :-) - diskuze

32 reakcí

Zobrazit příspěvky podle:
Na medině budou nově přihlížet ke známce z matematiky na střední škole. Co o tom soudíte? Osobně jsem se děsila potkat v praxi spolužáky, kteří byli schopni nadrtit teorii, ale ne už poskládat jednotlivé věci dohromady. Podobně to vnímám u kriminalistů.http://www.lf1.cuni.cz/dobry-matematik--dobry-lekar-fakulta-zmenila-prijimacky
Jakmile se začala k číslům motat písmenka, tak jsem to vzdala. Fyzika i chemie my šly, protože tam jsem si to počítání dokázala představit.
@Fíková chemie se dá přestavit? Já to mám přesně naopak, čísla chápu, ale slučovat dohromady písmenka? To jsem nikdy v chemii nepobrala :-DS fyzikou jsem na tom byla podobně, teda něco jsem pobrala, ale v elektomagnetice a dál jsem se už dost ztrácela :-)
@moninif Jasně. V chemii a fyzice vím, co počítám. Ale nějaké x, y, z,lomeno,odmocnina, co to jako má být? Třeba kvadratická rovnice- učitelka vyhodila vzorečky, podle kterých jsme furt dokola tupě počítali, ale nikdo nevěděl proč. Měla by se ta matematika učit víc prakticky, podle mě.
@Fíková Dobře ve fyzice možná vím co počítám, ale v chemii? Jeden prvek, druhý prvek a mám s toho nějakou sloučeninu? Nechápu, na mě už tam bylo moc teorie, aby člověk pochopil co počítá. V matematice mi přijde té teorie mnohem míň
my to mame treba doma rozdeleny-ja-zdrav.sestra- jsem naprosty blb na matiku,opravdu.to je strasny.at se snazim sebevic,proste matika pro me hruza des...pritom fyzika me celkem bavila..zato miluju cestinu,psat slohovky,uvahy atd..manzel-vyucen elektrikar (i kdyz to nedela),spocita si kdeco,ma predstavivost,zadny problem.i vzorecky atd..fyzika taky ok.ale na cestinu hruza des-ve smyslu napsat smysluplny mail a nezapomenout napsat spravne carky atd..slohovku by psal tyden..nevim no..
ja uprimne nevim, jaky na to mam nazor, asi nijak vyhraneny.. vzhledem k tomu, ze valna vetsina lekaru sla na medinu z gymplu, tak urcite pocitat umi, dobre je urcite logicke mysleni, ale to znamkou nezjistis, navic to jestli mel nekdo na stredni z matiky 4 neznamena ze bude spatny lekar a opacne...
já jsem ten člověk, co je na matiku úplně tupej. Přestala jsem to chápat někdy u lineárních rovnic. K tomu se pak přidal brutál stres, takže ač jsem se strašně moc učila, spočítala jsem všechny sbírky úloh, máti uvalila spoustu peněz za doučování..můj vydřený výsledek byla na vysvědčení 4. Ale chápu, že matika a logický uvažování je důležitý...ikdyž jsem několikrát měla pocit, že jsou situace, kdy jsou moje vývody logičtější, než vývody matematicky zdatných kluků (dnes ajťáků) - ale samozřejmě v jiných oblastechVšechny moje kamarádky, dneska mladý lékařky tvrdí, že medina bylo učení se seznamů do hlavy, že to bylo jen o silné vůli se tupě učit. A jako velký deficit lékařů považují spíš necitelnost, nelidskost, neschopnost komunikovat s pacienty, než neschopnost přemýšlet v odborných souvislostech.
@zuzka83 JJ, třeba ta kombinace schopnost a diferenciální diagnostika je asi i o zapálenosti doktora si myslím. Moje dr vše svádí na stres a špatný životní styl, coř se nedá naroubovat na všechno. Ted jsem se setkala s praktickým lékařem co je jako dr. hous Dá si všechny příznaky dohromady a vyjede mu diagnoza....Ted jsme se setkali s šíleným ortopedem dětským. Jistě profesionál. Ale chování a nějáké pochopení že tam vyšeřuje dítě, a ještě k tomu podivné veškeré žádné. Nakonec řekl, že dítě se nedá vyšetřit a jedině v celkovce. Šli jsme jinam a tam to šlo, a bylo to jen o přístupu.A kdybych mohla vylíčit něco z práce, kde doktoři jsou mega dobří operatéři atd. ale to ostatní jde naprosto mimo ně.....Ale bohužel to napsat nemůžu.
@samickasmladyma Tak u těch operatérů to chce asi rychle uspat pacienta, než na něj promluví :-). Přiznám se, že s dr. Štrosmajerem nebo jak se psal, bych si celkem rozuměla :-)
@Calamity J. A před každou vizitou Dormicum i.v. a už by se to něják podaloA sestřičky preventivně panáka Chirurgové jsou ale asi prostě chirurgové všechny co jsem za svůj život potkala ve škole, jako pacient nebo v práci mají něco společného.
@samickasmladyma Hlavně, že to dobře odřežou :-)
no pokud někdo začne učit matematiku stylem, aby hlavně tomu člověk rozuměl, umět si najít svůj postup dobrat se konečného výsledku, tak s tím problém nemám, ale co tak slyším a i jsem cca už i před deseti lety viděla, tak to je tristní a smutné. V učebnici je metoda taková, takže to bude takhle. Pak se nedivím, že to ty děti nebaví a půlka tomu nerozumí a ani radši rozumět nechce.
@moninif Jo, souhlasím, že se to většinou potentí už na začátku.Já nevím, jestli se s matematikou nezačíná třeba brzo? Nejede moc ryhle? Teda na většinovou populaci, Kubu teď nemyslím, a Marušku taky ne.Jestli jim to nějak víc nerozložit. Nebo nepřidat hodiny navíc. A co nejvíc metod, pomůcek, ať si každý najde tu svoji.Já chodím k Marušce do třídy občas pomáhat s výukou, a tak vidím, že je to tak, že cca 40% je na tom tak jak Maruška, velmi dobře, má představu, logické uvažování, je jim jasné, co počítají, osu mají v hlavě, počítadlo nepotřebujou. Dalších 40% je rádo, že počítá do 5ti, počítají pomalu, vezmou si na to počítadlo nebo počítají na prstech, ale chápou, a nakonec úspěšně k výsledku dojdou.A tak 20% jsou totální matematická jelita, doslova sčítají hrušky a jabka, nechápou, o co jde v příkladu, prostě buď ještě nedozráli, nebo to ani nikdy nepříjde a nebudou ani ti doktoři, protože by pacienta přiotrávili léčivem.
@zajic Já musím říct, že já jsem ta poslední skupina jelit na počítání. A neříkám to ,že by to bylo modní Už odčítání a dělení bylo pro mě strašně složité pochopit. Já si, ale myslím že trošku za to mohl způsob výuky. Já třeba rovná se brala jako značku pro výsledek né pro to že obě strany jsou si rovné....Na vejčce jsme měli chemii a tam se profesor rozhodl že začneme s matikou a teprve ten to vysvětloval tak, že mě najednou v hlavě všechno seplo.Ředění a dávkování léků je Martinova noční můra, jak mě zná, tak ví že jsem na tom v tomhle ohledu strašně špatně, tak co jsem nastoupila do nemocnice, hrozně mě doma na počtech drtil a myslím že mi to do hlavy nacpal, že jakoby znám ten vzoreček a dokážu ho aplikovat. Ale sama bych na to nikdy v životě nepřišla.Když jsem třeba unavená mám problémy třeba zaplatit v restauraci nebo obchodě, to mi často musí někdo pomoctTakže někdo na matiku skutečně blbí je.
@samickasmladyma Já si to tak nějak neumím představit, že bych se zasekla už u odčítání. Že bych nepřišla na ředění roztoků.Můj ideál by byla škola, kde by to bylo nějak víc individuální, třeba jedna hodina z těch 4 by každý dělal něco, co mu nejde. A pak taky jedna, kdy by si každý rozvíjel to, co mu jde nejvíc.
@zajic To bych pro Ríšu potřebovala jako sůl. Tady chybí škola, která by jej zaujala :-).
@stankag ó děkuji.A k tomu docela dobře počítám
@zajic Zajici, Ty jsi fakt osvicenec . Proc jen nejsou takovi lidi jako Ty na mistech, kde mohou rozhodovat a posouvat veci k lepsimu.
@zajic JJ já k tomu fakt dozrála. Úplně pamatuju jak některé spolužačky na střední prostě jen zapřemýšlely a řekly výsledek a já si to počítala trojčlenkou co přeci jen chvilku trváMě přijde že se mi prostě něják dva spoje v hlavě spojily nebo tak :-)Zato zase mám poslední dobou zhoršený problém při placení, že mi to moc nejde....něják podezřele často e do toho vkládá třetí osoba....v krámě platím z toho důvodu jen kartou a v retauraci bývám s lidmi co mě znají, tak ti už pomůžou na podkladě nějáké negativní zkušenosti s tímhle semnou. A záležitosti kolem financí jako pojištění, spoření apod. má pod palcem moje matka neb já bych se nechala lehce napálit.Já myslím že jsem jakoby celkově dost inteligentní. Ale co se týká třeba zrovna těch peněz tak jsem na úrovni tak 12 ti letého děcka.....a to mám matku ekonomku a celý život do mě tyhle vědomosti hrne. Matiku se semnou opravdu pečlivě učila.Můj martin mě zase na základce doučoval fyziku a chemii a někdy i matiku
@samickasmladyma Jo, mi je jasné, že počty, co se teď učí Maruška, zvládášAle je to stejně zajimavé, jak má každý něco, kde je extra mimo.A že teď si třeba to ředění spočítáš hravě, žes k tomu třeba dozrála až jako hodně dospělá...
@zajic Já to nemyslela, tak že jsem se zasekla u odčítání a dál se mé početní dovednosti nezdokonalovaly Myslela jsem to tak že odčítání a dělení byly pro mě těžko těžké, matiku jsme s matkou počítaly každý den jinak bych to asi nedala...potřebovala jsem se jí věnovat několikanásobě víc abych byla aspoň průměrná.Jinak ředění roztoků jsem kupodivu zvládala v pohodě, to je jen trojčlenka a dneska jsem kupodivu asi něják dozrála nebo nevím se mi to v hlavě posepínalo, že už to neřeším ani trojčlenkou. Prostě to tak něják automatiicky po chvíli zamyšlení umím spočítat....to vědět na zdrávce (tam se ředění roztoků hodně řeší) tak bych nevěřila že toho jednou budu schopná.
@zajic Já to nemyslela, tak že jsem se zasekla u odčítání a dál se mé početní dovednosti nezdokonalovaly Myslela jsem to tak že odčítání a dělení byly pro mě těžko těžké, matiku jsme s matkou počítaly každý den jinak bych to asi nedala...potřebovala jsem se jí věnovat několikanásobě víc abych byla aspoň průměrná.Jinak ředění roztoků jsem kupodivu zvládala v pohodě, to je jen trojčlenka a dneska jsem kupodivu asi něják dozrála nebo nevím se mi to v hlavě posepínalo, že už to neřeším ani trojčlenkou. Prostě to tak něják automatiicky po chvíli zamyšlení umím spočítat....to vědět na zdrávce (tam se ředění roztoků hodně řeší) tak bych nevěřila že toho jednou budu schopná.
@zajic Rozsah a tempo výuky nemůžu posoudit, cca před těmi 10lety co jsem doučovala děcka ze základek jsem neměla pocit, že by nestíhali tempo, spíš tam chyběla ta alternativa, ukázka více možností postupu, možná více pomůcek aby pochopili tu souvislost proč to dělají… Ale nevím zda to jde až tak zrealizovat ve třídě kde máš třeba 30dětí… Já dneska vidím i problém kalkulaček, tabletů apod. neb to lidi nenutí si něco zapamatovat. Když ti dítě v šesté třídě 5minut přemýšlí kolik je 7x7 je to smutné….
No ,když oni ti doktoři už jsou vlastně i inženýři,když se operuje přístroji atd.Je to na jednu stranu smutné,že se medicíny vytrácí ta lidskost.
@Honafa To, že operují přístroje, je perfektní, jsou mnohem přesnější a dokáží toho více v určitých oborech, zákrocích. Ale vždy potřebují kvalitní vedení lidskou hlavou a rukou.Ty máš na mysli emoční inteligenci, která možná není u doktorů ani tak bídná, spíše díky mnohdy naprosté dezorganizaci na některých pracovištích ji již ze sebe člověk nevymáčkne. Zažila jsem se synem na dětské chirurgii, od té doby měl hrůzu z jakéhokoliv výkonu (on, který přežil šití na čele na srazu BOL bez jediného hlesnutí za obrovské pochvaly plastika), teď se z toho pomalu dostává.
Mě celkem děsí ta móda, kdy se většina lidí doslova chlubí, že na matematiku a fyziku nemá buňky, jakože oni nejsou tak přízemní, aby se tímto zabývali. No, a pak filozofové končí při ledovce ve škarpě, protože o tření ví prd, a zadlužení jsou až k exekuci, protože neumí spočítat úroky.TUhle u nás byla kámoška, dovlekla s sebou nějakou finanční poradkyni, a ta nám nabídla nějaký finanční produkt. Tak jsem vytáhla kalkulačku, a spočítala si, že to není tak výhodné jako to, co už mám. A ona, že to určitě počítám špatně. Tak já na ni, ať mi to spočítá ona. A ona, že to musí \"matematici na centrále\". Tak jsem jí vypakovala, jestli mi chce někdo radit s penězma, tak musí umět počítat řady a posloupnosti.Jako není nutné, aby třeba lékaři počítali parciální derivace, ale aby nebyli zdechlí myslet, kombinovat, dávat do souvislostí a tam ten dobrý vliv matematiky vidím.Na dávkování léků matematiky až zas tak netřeba, na to stačí tzv. kupecké počty a trojčlenka. Tu snad většina lékařů pobrala.Taky je otázka, jak je matematika učená. Celkem se mi líbí systém, který mají u Marušky. Sice zatím počítají jen do 5ti, ale velmi intenzivně, mají k tomu počítadla, osu, panáčky z člověče, malujou kolečka, a pořád a pořád to jedou dokola, dokud i ten poslední nebude mít v hlavě představu, co vlastně počítá.
@zajic S posledním odstavcem souhlasím. Důležité je, jak je ta matematika učená. Nezapomenu na jednoho kluka, které jsem doučovala. On byl fakt trochu pomalejší, takže jsem používala různé metody, včetně různých kartiček a pastelek. Kluka to i začalo bavit, ale učitelka ho ze začátku vždy srazila, že takhle ne. Že ve čtvrté třídě si nemůže malovat a pomáhat různými pomůckami, ale rovnou počítat. Po zásahu rodičů se to nakonec utřepalo, ale co pak bylo s ním nevím, neb jsem končila školu a stěhovala se.
@zajic Mluvíš mi z duše. Jak mě celá ta léta na medině iritovala odpověď mnoha doktorů, proč šli na medicínu: \"Na matiku jsem nebyl, tak zbývala medicína.\"Vaše matematika je zářný příklad. To, co vidím u Ríši v pracovních sešitech je občas dost tristní. Nedám dopustit na množiny, ta ukončená představivost se nedá ničím nahradit. A také na to si vždy umět definovat to své X.
@Calamity J. ja na matiku byla blba..diky ucitelum...ale zahadne mi sla chemie a fyzika a dejepis a biologie...kolem vykopavek jsem se mohla hybat cele dny,v zoo take a na podiv jsem se matiku naucila nejvic tam..teda chapat ji...u strejdy v zoo,u strejdy na soudnim lekarstvi ,u tety kolem ryznych vykopavek...ale spis to souviselo s logikou a technikou nez s matikou jako takovou jak si ji clovek predstavuje..a prave mnoziny mi hned na zacatku uzvarely cestu..az pak casem mi ji pristup jednoho pritele,ktery me ucil od zakladu ale hrou naucil matiku mit rad...a s tim co jsem chapala predtim to najednou byla hracka..
@zajic Jo,to vidím i v praxi u děti ve škole.Málokdo umí matematiku.Z písemky v 6 třídě u Honzy byl průměr 3,9 a to měl Honza 1,tak,že jim ten průměr vylepšil.I u Zuzku už má většina 3 z písemek.Já jestli se můžu pochlubit jsem výborný matematik a z matiky jsem mívala 2.Nemohli mi dát 1 ,když jsem z čj sotva prolezla.Matika ,fyzika jsou moje předměty.Gabka se v tomhle nepotatila ani nepomamila a sotva z matiky prolíza.Naštěstí z ní nebude maturovat.Je to sranda ,že studuje ekonomiku.Ekonomika jí jde ,matika né.Jsou to úplně jiné počty.Che jít i na výšku,kde nebude matematika.Naštěstí jsou v republice dvě takové ekonomiky bez matiky.
matematika je podle me dost dulezita v takovych oborech..preci jen se musi davkovat leky presne ze...a navic je spojena s logikou a jestli musi zvladat chemii a biologii a dalsi,tak matiku by mel take..jasne ze geometrie a dalsi jsou mu naprd,ale to ve spouste jinych predmetu veci take
@Liberte Na dávkování léků bych si mnohdy raději vzala kalkulačku :-). Ale logika, schopnost analýzy a kombinační myšlení je důležité pro diferenciální diagnostiku, čili stanovení, co Ti vlastně je. Na tom se pozná dobrý lékař. To se nedá nabiflovat.

Vybraná anketa

Bylo vaše dítě očkováno proti pneumokokům? Jakou vakcínou?

17 %
11 hlasů

0 %
0 hlasů

8 %
5 hlasů

58 %
38 hlasů

18 %
12 hlasů

Celkem hlasovalo 66 unikátních návštěvníků

Diskuze 0

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Žena po 40 – sebevědomá a v kondici

Desatero péče po 40
Know-how od odborníků. Tradiční i progresivní oblasti péče o tělo i duši po 40. Pouze pro odvážné, přemýšlivé, schopné vytvořit si vlastní recept.
cena pouze u nás: 349 Kč
Žena po 40