Inzerce
Inzerce
Inzerce

Opravdu jsou jednotné přijímačky takovým zlem?

Společností, zvláště tou odbornou, aktuálně rezonují jednotné státní přijímačky. Není divu, právě jedny na školách proběhly. A ještě navíc s hojně medializovanou chybou.

Vypadá to, že s nimi snad odborníci vůbec nesouhlasí, ale když se do toho více zanoříte, zjistíte, že se jedná pouze o PR té strany, která je proti. Proto pokládám za svou povinnost tyto názory objektivně vyvážit. Zvláště pokud situaci ve školství sleduji nejen jako jedna její poněkud atypická součást – jako autorka vzdělávacích knížek se silnými pedagogickými geny, ale také jsem si jednotné přijímačky prožila u vlastních dětí.

Inzerce

A právě zkušenost s hyperaktivním synem značně přispěla k vytvoření mého názoru. Tento se formoval před 3 lety, čili reaguji na tehdejší situaci.

Ti, kdo se synem pracují, vědí, že je to typické bezprostřední hyperaktivní dítě. Pro ty platí, že si do úmoru rodičů i pedagogů jedou po své vlastní vlně, resp. když nechápou vyšší smysl nějakého konání, je těžké je motivovat k tomu, aby se něco naučili, dělali úkol žádaným způsobem apod. Mají zkrátka za všech okolností svou vlastní cestu.

Inzerce

Což má do života značné výhody, jenom nevím, jestli je v naší rigidní společnosti o tuto – i pro společnost – značnou výhodu nepřipravíme. Má to jednu výhodu i pro ony přijímačky. Mohou uspět právě díky nalezení svého netradičního řešení. Ale k tomu musí nejprve načerpat potřebné znalosti.

Od počátku mně připadalo, že celostátní zkoušky odrážejí skutečné znalosti

Syn byl první ročník, kdy se testoval přijímačkový systém Cermat. Čili neexistovaly kromě jednoho ukázkového testu žádné jiné vzory. Pro mě to vysílalo jediný, celkem příjemný signál, že čím více toho bude umět, tím lépe uspěje. Žádné naučené otrocké způsoby myšlení, žádné naučené příklady a postupy. Hlavně získat co nejširší přehled.

I proto jsem se v přípravě kromě mustrových testů zaměřila na zvládnutí celé problematiky nižšího stupně.

Inzerce

Testovací přijímačky

Tuto mou prvotní domněnku potvrzoval i vývoj znalostí se synem. Asi měsíc před přijímačkami se účastnil modelových přijímacích zkoušek. Mohli jsme si vybrat, zda Scio nebo Cermat, jak firma nabízela. Samozřejmě jsem zvolila Cermat, protože na obou gymnáziích možnost přijetí souvisela z velké části na jednotných přijímačkách. Další částí byl u jednoho gymnázia vlastní test z češtiny a matiky, u druhého obecné studijní předpoklady od Scia.

Již přesně nevím, jak syn dopadl u těchto zkoušek stran percentilu, ale přesně jsem viděla, že to odpovídá jeho znalostem, že to nebylo už tak tristní, udělal skutečně za ty dva měsíce přípravy spoustu práce, a to zejména sám s organizací nás dospělých, ale asi by to ještě na přijetí nestačilo.

Neustoupit z cíle, nedělat otrocké mustrové úkoly, ale zopakovat celou problematiku nižšího stupně se ukázalo prozíravým

Poslední měsíc přípravy jsem nestíhala zírat. Postupně se mu vazby mezi znalostmi propojovaly a jeho schopnost najít rychle správné řešení vzrůstala i u dříve neznámých úloh. Právě na jejich vyhledávání jsem se zaměřila. Snažila jsem se o to, aby syn nebyl u neznámých úloh překvapen, ale naopak si zafixoval postup, jak na ně. Jak se do nich „s chutí“ zakousnout a pokořit je. Nicméně jsem byla u něj připravená s klidem na vše, protože u hyperaktivního dítěte je to jeden velký vabank. Buď a nebo. I s kvalitními znalostmi a porozuměním problematiky může takovéto dítě díky své poruše, zbrklému jednání, nesoustředěnosti, impulzivnosti, přehlédnutí čehokoliv selhat.

Zřejmě měl syn opravdu velkou motivaci se na gymnázium dostat, nevím, zda proto, že je tam jeho starší sestra, nebo spíše proto, že v době přijímaček mají děti volno :-) – to se mu fakt u sestry líbilo, ale na přijímačkách se evidentně zapnul.

Inzerce

Výsledek byl, jak mnozí víte, překvapivý. Dostal se na obě gymnázia, na vybraném dokonce skončil 5. z celkového počtu více než 300 přihlášených dětí. Abych doložila fakt, že na hyperaktivní děti by nikdo nevsadil ani pětník, uvedu ještě SMS komunikaci s manželem po zjištění výsledku:

Já manželovi: „Ríša skončil pátý.“

Manželova odpověď: „Dostal se?“ :-)

Velice mě pak zajímala dílčí hodnocení, u kterých jsem si udělala takovou minianalýzu a došla k překvapivým výsledkům.

U námi vybraného gymnázia bylo zajímavé, že v jejich vlastních testech z matematiky a českého jazyka dopadly úspěšné děti hodně podobně a na pořadí by měly vliv snad setiny bodů, nebo by děti dopadly bodově stejně. Naopak u testu Cermat byla škála výsledků široká, rozdíly byly mnohem statisticky významnější. Nemám na to studii, ale myslím si, že se děti perfektně připravily na gymnaziální testy, a to z příkladů ročenek gymnázia, ale u Cermatu opravdu žádné mustrové zkoušky, snad kromě jednoho vzoru, neexistovaly. Čili to byly pro děti překvapivé otázky, kdy musely zapátrat ve svých znalostech, příp. si odpověď na jejich základě logicky odvodit. Proto se mně líbilo, že do celkového hodnocení byly přidány i výsledky těchto testů, které mnohem více zvýraznily rozdíly ve znalostech uchazečů.

Nenechte se zmanipulovat něčím názorem, každý sleduje své vlastní zájmy

Možná to vypadá tak, že jsem pro jednotné přijímačky právě proto, že mé dítě se díky nim na školu dostalo. A máte pravdu, nebudu vám to vymlouvat. Každé hodnocení je vždy subjektivně zabarvené. U každého. Podle varianty, která je pro koho výhodnější, nebo ji má spojenu s příjemnými emocemi. U rodičů viz výše, odborníci v tom pak mají ještě další zájmy. Bohužel si nejsem jistá, jestli v dnešní době nebudou z velké části finanční. Toto je pouhá spekulace, ale myslím si, že kdyby se někdo vydal tzv. pod pokličku, nebudu daleko od pravdy.

Mně osobně je jedno, kdo na tom vydělává. Ono totiž, když odpadne Cermat, přisaje se jiná společnost. A u této jsem si alespoň ověřila, že zadání a zhodnocení bylo férové. Alespoň před těmi 3 lety. Také mně jejich test přišel do života mnohem smysluplnější než takové ty obecné studijní předpoklady, které jsem se synem i dcerou procházela, kde šlo mnohdy o slovíčkaření, u kterého by možná i mnoho úspěšných, inteligentních lidí s praktickým myšlením pohořelo.

Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Jednotné státní přijímačky: Jsou opravdu takovým zlem? - diskuze

  • Jednotné přijímačky
    A mě se to třeba vůbec nelíbí, i když teda vůbec nemám tušení, jak vypadají a zda dle nich jde nějak posoudit jak na tom dotyčný je. Ale já mám celkově k nějakým testům, které člověk musí udělat v určitém čase, jinak pohoří, nedůvěru. Dle mého se na střední školy, i vysoké, má přijímat na základě předchozích výsledků, přece samotné školy by měly mít zájem o studenty, kteří jsou chytří, mají zájem, vzdělávají se a jsou aktivní. To z jednoho testu přece nelze poznat, nebo se mýlím? Když si zaměstnavatel, rozumný, přijímá nového zaměstnance, taky přece nedá na jeden nějaký test, ale zajímá se o člověka jako celek. Odbornost, lidskost, trávení volného času,...
    moninif   | 03.05.2018 13:19:40 | Reakcí: 5, poslední: 06.05.2018 19:11:52
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE: Jednotné přijímačky
      Mončo, děkuji za názor. Na druhé straně je rozdíl mezi přijímáním zaměstnance do práce a žáka do státní instituce, v tomto případě 8letého gymnázia, kde jsou jediným kritériem schopnost zvládnout další vzdělávání, tedy intelekt. Není rovněž v možnosti školy, která vybírá ne 1 zaměstnance, ale 60 dětí z více než 300, je individuálně prověřovat.

      Hodnocení podle předchozích výsledků je jedním z kritérií, naštěstí, protože úroveň základních škol je různá a také tam funguje protekce. Z vlastního příkladu mohu říci, že pokud by bylo toto jediným kritériem, tak ono v textu zmiňované dítě, které skončilo 5., by předběhly děti, které se umístily kolem 200. místa. Mimo jiné se na VŠ z našeho gymnázia běžně dostávají děti, které měly v jeho průběhu 4, zatímco jsou odmítnuti dle vědomostí jedničkáři z jiných gymplů.

      Co se času u přijímaček týče, tak bych to neviděla tak dramaticky. I pomalé, leč připravené dítě s poruchou již nemělo v přidaném čase u všech testů co dělat, resp. všechny skončilo dříve, než byl limit a pak si je pouze kontrolovalo a čekalo na odevzdání. Samozřejmě nevím, jak je to u přijímaček na střední a vysoké školy.

      Navíc si na písemné testování budou muset děti čím dál více zvykat, protože k mému neradostnému překvapení jsem zjistila, že na vysokých školách již téměř neprobíhají ústní zkoušky, ale téměř vše písemně. Zřejmě to souvisí s kapacitou, kdy místo dřívějších 20 % populace VŠ dnes studuje 80 a více %.

      Přesto, že pro děti s ADHD je to velká nevýhoda, rozhodně nikdy nebudu pro syna v tomto žádat žádné výjimky. U písemných testů tyto děti i přes znalost problematiky neskutečně zmatkují. A pokud by to danému dítěti mělo zavřít dveře na VŠ? No, a co. Dnes si děti to vzdělání (informace), pokud o něj budou stát, vždycky najdou. A zřejmě na tom budou mnohem lépe než ty s oficiálním "štemplem" z VŠ, jak ostatně desetiletí dokazuje Bill Gates a jemu podobní.
      Calamity J.   | 05.05.2018 09:11:11
      Reagovat | URL příspěvku
      • \
        RE: Jednotné přijímačky
        Jo je mi jasné, že úroveň základních škol je různá, ale mělo by být zájmem střední školy, se o úroveň škol zajímat. Když vím, že dotyčný základní vzdělání získal tam a tam, navštěvoval k tomu třeba další nepovinné předměty, tak si myslím, že by měl mít přednost před někým, kdo sice napíše test na jedničku, ale jinak zájem o studium je nulový. Spočítal někdo kolik dětí chodí na gymnázium jen proto, že to chtějí rodiče? Sice přijímačky udělali, ale zájem o studium je nulový, občas i ten intelekt chybí (mám známou co učí na gymnáziu a občas se nestačím divit...) Za mě bohužel mluví má osobní zkušenost, kdy jsem přijímačky dělala v bouřlivých porevolučních letech, kdy najednou přijetí určovaly body z příjímacích testů v kombinaci s průměrem. Do té doby se přihlíželo i k tomu, odkud ten člověk přichází. A já jakožto student výběrové třídy na škole, která měla dobrou pověst, ne zrovna pilný a akční, který se spokojí i dvojkou nebo trojkou, jsem najednou byla z kola ven. A nejen já. Bylo to rozčarování pro všechny, nejen pro nás děti, ale i pro učitelé, kteří zpětně nemohli už s tím průměrem nic udělat (bylo nepsané pravidlo, že béčko umí na jedna, ale my za stejné znalosti měli za dva, protože se od nás automaticky čekalo víc). Proto jsem zásadně proti tomu, aby přijetí určoval jeden test a nějaký průměr ze školy. Ano máme státní školství, ale bohužel nikdy úroveň škol nebude stejná, a jednička na jedné škole může klidně znamenat trojku na škole jiné... Ted mě tak napadá, že se asi bavíme o dvou různých úrovních. Je asi podstatný rozdíl, zda jde dítě na osmileté gymnázium, nebo se rozhoduje v deváté třídě co se životem... A máš pravdu, že ono je nakonec jedno za člověk nějakou školu má nebo nemá, i když některé povolání bez VŠ pravda bohužel vykonávat nemůžeš...
        moninif   | 05.05.2018 16:09:48
        Reagovat | URL příspěvku
        • \
          RE: Jednotné přijímačky
          Asi tak, Moni. Život, bohužel, není spravedlivý, možná někdy naštěstí, protože tato nespravedlnost může některé zocelit :-) a ukázat jim jiné cesty, které by minuli. Když už píši o těch přijímačkách na gymnázia, tak mě naprosto překvapili rodiče s dětmi, kteří tvrdili, že to jdou jenom zkusit. Jednak jsem jim vůbec nevěřila, že jdou jenom tak - bez jakékoliv přípravy, a za druhé dostat se na 8letý gympl, který má skutečně úroveň a renomé, bez přípravy a pomoci rodičů skutečně nelze. O tom možná někdy příště :-).
          Calamity J.   | 05.05.2018 16:24:03
          Reagovat | URL příspěvku
          • \
            RE: Jednotné přijímačky
            Nestěžuji si, jen mi to zavřelo dveře na vysokou školu, zase na druhou jako učitel bych si nevydělala si tolik co teď   Ale pravda já nejsem ambiciózní a pokud to nejde přímo, tak to nehrotím a jdu jinou cestou   Já to zatím řešit nemusím, dítě projevilo jasný názor, že chce zůstat na základní škole, tak ať si tam je, jsem snad i ráda, a kdo ví co za pár let bude..
            moninif   | 05.05.2018 16:31:49
            Reagovat | URL příspěvku
            • \
              RE: Jednotné přijímačky
              Přesně tak, kdo ví, co bude za pár let. Vy, holky tady, víte více než kdokoliv jiný, jak jsem orientovaná na vzdělání. Právě proto naprosto upřímně konstatuji, že si myslím, že v budoucnu bude mnohem více záležet na neformálním vzdělání a nabytých schopnostech, než na štemplu z VŠ, které jdou svým zaměřením zcela mimo potřeby budoucnosti.  a čím dál více na nich děti budou pouze ztrácet čas. Jednou si na toto ještě vzpomeneme :-).
              Calamity J.   | 06.05.2018 19:11:52
              Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

Dobrý den,
ráda bych se zeptala, zda je pravděpodobné, že jsem otěhotněla 24.11., když na uz, který proběhl 30.1. byl vidět pouze gestační váček a 15.2. už byla potvrzena srdeční akce? Nemám pravidelnou menstruaci, ale nejsem si jistá termínem porodu.

Moc děkuji za Váš čas

Dobrý den,

datace těhotenství a od toho termín porodu se koriguje na prvotrimestrálním ultrazvukovém vyšetření, v rámci internetové poradny se více radit bohužel nedá.

MUDr. Pavla Zahrádková | Babyonline | dnes, 07:40
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Odmítnout Další informace
×