Prvňáček Matěj od foREVer 2011-2012
Ahoj,
jsem Silvie, mám manžela Petra a spolu máme dva kluky Matěje a Jakuba a bydlíme v Karviné. Od září nás čekají velké změny, Matějův nástup do první třídy a Jakubův nástup do školky.
Jsme úplně normální rodina, čas trávíme co nejvíce společně. S manželem máme velký koníček sport, oba fotbal a já ještě hokej. To vše se odráží i na našich dětech. Já se hodně věnuji hudbě a i to kluky trochu poznamenalo - samozřejmě v tom dobrém slova smyslu.
Matěj se do školy moc netěší
Matějův nástup do první třídy je pro nás všechny úplně něco nového a bude to krok do neznáma. Snažíme se ho s manželem co nejvíce pozitivně naladit, protože on se do školy moc netěší. V kolektivu problémy nemá, ve školce byl hodně oblíbený a měl plno kamarádů, jeden kamarád ze školky jde do stejné školy a kluci si už slíbili, že spolu budou sedět v lavici. Aspoň jedna z těch pozitivních věcí, kdy v Matějovi svítá jiskřička naděje, že by to v té škole mohlo být přece jen fajn.
Jaký byl zápis do školy?
Zápis do školy proběhl úplně výborně. Ani tam se mu moc nechtělo, ale nakonec ho zvládl na jedničku. V té době ještě neuměl Ř, ale během jara se ho krásně naučil. Takže do školy jde bez jakéhokoliv mluvícího handicapu.
Nákup věcí do školy
Na zápise nám řekli, že zatím nemáme kupovat nějakou tu běžnou školáckou výbavu, že pokud budou dotace, opět by děti dostaly něco od školy. Ale i přesto jsem Matějovi nakoupila vše, co měl na seznamu, který obdržel během zápisu (takové věci se doma vždycky hodí). Měla jsem totiž štěstí, že kdykoliv jsem vlezla do obchodu, do kterého běžně nechodím, vždy bylo něco v akci….Takže třeba pouzdro a složky má z Opavy. Aktovku kupovala babička, Matějovi se moc líbila, byl s námi a pořádně si ji odzkoušel, než jsme ji koupili.
Věnovali jste čas nějaké speciální přípravě?
Žádnou speciální přípravu jsme s ním před školou nedělali, on sám od sebe je dost šikovný, umí skoro všechna písmena, čísla taky pozná, umí se podepsat, napsat nějaká slova. Pořád si něco kreslí. Myslím, že není potřeba ho nějak více připravovat, od toho je škola.
Už víte, kdo bude Matěje do školy vodit a kdo ho bude vyzvedávat?
Do školy ho ze začátku bude asi vodit děda, protože já ráno musím zavést Jakuba do školky a škola je na jinou stranu od domu než školka. Děda se nabídl sám, já mám ještě variantu, že by na mě Matěj počkal půlhodinky doma, než bych zavedla Jakuba a pak bych ho zavedla do školy. Tohle všechno je u nás zatím v řešení. Chodit pro Matěje budu já, nebo manžel, v nutných případech děda nebo babička. Já bych od podzimu ráda nastoupila do práce, tak tohle všechno budeme řešit aktuálně podle situace.
Úkoly budeme s Matějem psát společně s manželem anebo jeden z nás.
A Tvoje pocity?
Zbývá několik posledních hodin do dne D a nervozita značně stoupá. Já přemýšlím, jestli mají oba všechno, co potřebují a zároveň se snažím šířit pozitivní vlny, aby to všechno dopadlo co nejlépe a Matěj šel do školy s co nejlepší náladou.
Tak nám držte palce, začátky jsou totiž vždycky nejhorší.
Na základě vyprávění foREVer zpracovala Naďa Barochová.
Inzerce
PÍSMENKOVÉ KARTIČKY PRO CHYTRÉ HLAVIČKY
představení abecedních karet a her s nimi
112 ručně malovaných karet naučí předškolní děti slyšet hlásky, slabikovat a poznávat písmena! Děti od 1 roku poznávat obrázky, se kterými si rozšíří svou slovní zásobu. Usnadněte to svému dítěti! Pro rozvoj slovní zásoby i k přípravě do školy.
Ucelená řada vzdělávacích knížek Babyonline pro děti 0-7 let s videi.
Po dětské literatuře jsme se zaměřili na 2 důležitá období v životě ženy: těhotenství – kniha Zdravé těhotenství a po 40 – kniha Žena po 40 – sebevědomá a v kondici.
Následující článek:

1. týden: průběh prvního dne, potřeby do školy
Poradna
Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Obsah článku
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
18 %
6 hlasů
76 %
26 hlasů
6 %
2 hlasy
Celkem hlasovalo 34 unikátních návštěvníků