banner

Celkem výsledků pro tag/y "": 100

Dobrý den, mám syna 3,5 roku. Od září nastoupil do školky, ze začátku chodil s nadšením, protože mu to bylo vzácné a nové. Po dvou týdnech už začal protestovat. Nyní je to čím dál horší, včera se dokonce vzbudil s brekem, že školku nechce a děti jsou zlobivé. On je taková citlivá duše, nikdy děti nebil a nese dost těžce, když ho třeba nějaké dítě praští. Určitě ho tam nikdo vyloženě nemlátí, ale v tomhle věku jsou už prostě děcka takové. Prostě tam nechce chodit, protože jsou děti zlobivé. Je to čím dál horší, tento týden už dokonce začal při příchodu i plakat, což předtím nedělal. Mám ještě půl roku rodičovské dovolené, mám ho ještě nechat doma nebo být trpělivá? Děkuji za odpověď.

Dobrý den, každé dítě je jinak citlivé, je to svébytná malá osobnost a jeho vyzrávání je individuální záležitostí. Uvádíte, že synek je citlivý, zřejmě bude také hodný a submisívnější typ, proto pro něj opravdu může být v jeho věku těžké zvládnout pobyt v kolektivu dětí. Stává se, že děti jsou po nástupu do MŠ zpočátku nadšené, ale posléze, když zjistí, že se jedná o jakousi obdobu "povinnosti", se docházce začnou bránit. Pokud rodič chodí do zaměstnání, pak nezbývají jiné možnosti, než aby si dítě zvyklo. Vy však máte možnost zůstat s chlapečkem ještě doma. Vzhledem k tomu, že si stěžuje na "zlobivost" ostatních dětí a ne na pobyt v MŠ jako takový, může opravdu vnímat některé "dravější" děti s obavami a mít z kontaktu s nimi strach, nemusí být ještě vyzrálý jim čelit. Proto bych se v tomto případě přikláněla spíše k možnosti využití zbývající půlroční mateřské dovolené a synka zbytečně netrápit, když to není bezpodmínečně nutné. Pokud budou v MŠ vstřícní, dohodla bych si s nimi účast na společných akcích v MŠ (divadlech, karnevalech, oslavách apod.), kde by mohl váš chlapeček získávat svoje první zkušenosti v kontaktu s ostatními dětmi pod vaším dohledem a vedením. Vy se s ním také setkávejte se známými a kamarádkami s dětmi a v řešení případných dětských sporů můžete být synkovi nápomocná (ne však řešit situace za něj, spíš vysvětlit a ukázat, co by měl dělat), toto otužování je pro něj důležité. Své rozhodnutí můžete ještě probrat také s učitelkami v MŠ, ale pokud se rozhodnete, stůjte si za svým, vy znáte své dítě nejlépe a intuitivně cítíte, co je pro něj správné. Přeji vám hodně úspěchů ve výchově.

avatar
Mgr. Michaela Matoušková dětský psycholog
Štítky: #dítě #vzdělání

Maminka Kubíka Nadule1 píše:Kubík se začal víc zapojovat do hry s dětmi, jak si paní učitelka přála. A projevilo se to velmi brzy tím, že pochytil sprostá slova. Samozřejmě, že jsme s touto eventualitou počítali už při nástupu do školky, ale ta razance mě poněkud zaskočila. Kubík začal sprostá slova používat i při hře ("To čumíš, ty debile!") a to mi přijde hrozné. Jen nevím, jak správně reagovat? Trestat, vysvětlovat, ignorovat?Přiznám se, že když řekl „ty debile“ mně, tak dostal pohlavek (dneska cestou ze školky). Už dříve jsme doma měli i "přednášku" o tom, jak je to ošklivé, ale nezdá se mi, že by to mělo nějaký účinek...Celý text naleznete na: http://www.babyonline.cz/akcni-svet-deti/skolkacek-online/skolkacek-kubik-od-nadule1-2011-2012/4-mesic

Dobrý den, ojevila se u Vás situace, se kterou se dříve či později potýká každý rodič. Dětská hra přináší spoustu pozitiv, děti se učí sociální komunikaci a interakci, ale samozřejmě se objevují i stinné stránky. Dítě je velmi učenlivé a rychle přebírá spoustu dovedností i nových slov od jiných dětí. A jejich účinnost si musí vyzkoušet i na rodičích. Spolužáky si pro dítě samozřejmě vybírat nemůžeme, proto je třeba počítat s tím, že mohou naše dítě ovlivnit jiní, kteří pochází z rozdílných poměrů, užívá se u nich jiný slovník, nebo takoví jedinci, co mají staršího sourozence, který je rychle zaškolí. Zde je důležitá rodina a paní učitelky, jako vychovávající složky, které se s dítětem setkávají během dne. Jako vždy je třeba dítěti jasně a stručně vysvětlit, co od něj očekáváme. Dobré je ověřit si, zda dítě pochopilo. Nemělo by chybět stanovení důsledků, které po porušení domluvy následují. Ve výchově by samozřejmě měla převažovat pochvala chování, které splňuje Vaše požadavky. Důležité jsou však i mírné tresty, které si stanoví rodič sám. Trest nesmí být v afektu a unáhlený, dítě musí být schopno jej akceptovat jako spravedlivý. Jak už jsem zmiňovala, tresty vychází z rodinných zvyklostí a zkušeností. Jistě již víte, co na Vašeho syna zabírá, a to je dobré uplatňovat. Někdo volí odebrání výhod, zákaz příjemných aktivit, zabavení oblíbené hračky aj. Bezesporu jsou důležité všechny osoby, které v průběhu dne přijdou s dítětem do kontaktu. Vždy je dobré, když požadavky na dítě mají stejné. Proto je třeba domluvit se jako rodina mezi sebou, tak i předat informace paním učitelkám. Jednotný přístup, tak jak všichni víme, je nejefektivnější a pro dítě nejčitelnější. Zapomenout by se také nemělo na důslednost. Pokaždé, když se objeví nežádoucí chování, je třeba reagovat stejně. Když nad tím jednou mávneme rukou, podruhé se např. další vychovávající osoba zasměje, potřetí dítěti vlepíme facku, tak pak opravdu nikdy nezjistí, zda je jeho chování přijatelné či ne. Popsaná pravidla patří mezi základní pilíře výchovy, ať už se jedná o naučení nového či vymícení nežádoucího chování. Jako vždy je třeba trpělivost a vytrvalost. Výsledky se často neobjevují hned, ale do budoucna s nimi můžete počítat. Přeji hodně sil a úspěchů.

avatar
Mgr. Michaela Matoušková dětský psycholog
Štítky: #dítě #vývoj

Dotaz k situaci Andulky ve školce: http://www.babyonline.cz/akcni-svet-deti/skolkacek-online/andulka-od-veru-beru/6-castV online projektu sledujeme školkové děti. U Andulky se objevil problém. Do školky začala chodit z vesela a těšila se. Aklimatizační začleňování probíhalo taky v pořádku. První problém se objevil druhý týden školky, kdy Andulka nechtěla sníst oběd a poté s ní údajně byl problém i při odpočinku. Po této zkušenosti Andulka chodila nějaký čas domů po obědě. Při hře n a školku a spontánním vyprávění je znát, že se učitelky ve školce hodně rozčilují a vzniká podezření, že občas děti i plácnou. Pak Andulka onemocněla a týden ve školce nebyla. Po návratu do školky maminka Andulky situaci s paní učitelkou řešila – ta ovšem popřela, že by dětem ubližovala a ani dětem neříká, že něco dělají špatně. Po rozhovoru s paní učitelkou to chvíli vypadalo, že se situace zlepší. Paní učitelka se Andulce víc věnovala a Andulka chodila ze školky spokojená. Zvládla i spaní po obědě. Jednou jí paní učitelka dovolila místo spánku sedět u stolu a prohlížet si knížku. Během následujících 14 dnů bylo všechno v pořádku, až na jednu stížnost – při procházce Andulka neposlouchala a utíkala do silnice a ten den se prý ani ve školce nezapojila. Situace se zdramatizovala po třídních schůzkách. Maminka Andulky v dobré víře navrhovala některé změny v organizaci času, ale nesetkala se s pochopením a nakonec se vše obrátilo proti ní a hlavně proti Andulce, kterou učitelky označily za nepřizpůsobivou, nespolupracující a problémovou. Paní ředitelka pak následně navrhla vyloučení ze školky na jeden měsíc, které ale rodiče Andulky odmítli a vrátili se tedy k tomu, že Andulku berou domů po obědě. Maminka Andulky cítí, že paní učitelka má k Andulce odstup a že celá situace má neblahý vliv i na Andulku – začala dělat scénky kvůli maličkostem a celkově je ustrašenější.

Dobrý den, děkujeme za Váš dotaz.  Je dobře, že Vás jako rodiče nenechává lhostejným zvládání vzdělávacího procesu dítěte. Toto prvotní zvládání může být počátkem utváření vztahu k celkovému institutu školství a k autoritám učitele. Proto je důležité, aby dítě zažilo zejména příjemné okamžiky a přijetí učitelů. Adaptace na nové prostředí a nová pravidla je někdy zdlouhavá. Je však potřeba ji podpořit, jak ze strany rodiče, tak ze strany učitele. Každá MŠ má jasně daný a veřejně dostupný (často na internetových stránkách MŠ) školní řád a vzdělávací program, které by měli obě zaujaté strany respektovat. Ze zkušenosti vím, že většina MŠ již v dnešní době ve školním řádu, např. v části určené k odpočinku, počítá i s dětmi s menší potřebou spánku a jinými návyky. Ve školním řádu tento bod bývá zahrnut a je tedy právem rodiče dovolávat se tohoto požadavku.  Záleží však, jak je to uvedeno ve Vaší školce. Pokud jeden den je paní učitelka schopna reagovat na potřeby dítěte (číst si s ním knihu místo spánku) a druhý den nikoliv, je tu vždy problém. Každá nejednotnost v dítěti vyvolává zmatek a nejistotu. Proto je třeba sjednotit přístup k těmto základním bodům denního režimu. Jinak Anička nemá šanci zvnitřnit si pravidla, když jsou pokaždé jiná. Ve svém dotazu zmiňujete vzniklé podezření na plácání dětí. Podezření z fyzického trestání dětí je velice ošemetná záležitost. S takovým obviněním je třeba být opatrný. V případě opodstatněného podezření, bych však neváhala projednat situaci s vedením, když už pokus jednat s konkrétní paní učitelkou byl učiněn. Pokud by nebylo vedení vstřícné k řešení situace, tak je samozřejmě možné dát impuls vyšším orgánům k přešetření. Důležité je zvážit takové postupy vzhledem k možným důsledkům - vliv na další spolupráci se školkou a vliv na Aniččino další setrvání ve školce. Pokud máte pocit, že osobní domluvy s pedagogy o naplňování školního řádu a jednotném přístupu již nepřinesou nějaký posun, je zde na místě návštěva psychologa, kde může být situace probrána komplexněji, může být posouzeno Aniččino prožívání dané situace a mohou být společně hledány další cesty k řešení. Nabízela by se možnost změny školky, což v dnešní době často není nic snadného. Nevíme, zda vůbec taková možnost ve Vašem místě bydliště je. Školní řád však má většina školek podobný a záleží vždy na osobnosti pedagoga, jak zvládá reflektovat potřeby dítěte a přistupovat k nim. Je zde možnost i soukromého školství. Je však třeba znát přístup jednotlivých školek a moci zhodnotit prospěšnost určitých postupů pro další, navazující vzdělávání.  To je však velmi složité a zhodnocení není někdy ani zcela možné. Je těžké odpovědět na dotaz, když chybí znalost celé situace a není možno se doptat na další aspekty, proto bych osobní návštěvu odborníků zvážila.

Dotaz k situaci Kubíka ve školce: http://www.babyonline.cz/akcni-svet-deti/skolkacek-online/skolkacek-kubik-od-nadule1-2011-2012/2-tydenDotaz:Náš druhý školkáček se jmenuje Kubík a ve školce měl z počátku problém s loučením. Do školky ho vodí tatínek a nebylo to bez slziček, ze začátku dokonce zkoušel i scény („Tatínku, nenechávej mě tady, já tu nechci být....“). Při odpoledním vyzvedávání byl vždy usměvavý a spokojený, jen vyprávěl, že se mu stýskalo.

Děkujeme za Váš dotaz. Podobné projevy, jaké popisujete u Vašeho syna Kubíka, má opravdu spousta dětí při zahájení docházky do školky. Adaptace na školku je velmi individuální, záleží vždy na mnoha faktorech - od osobnosti dítěte, výchovných opatření po předchozí sociální zkušenosti. Jako pozitivní signál vidím, že chlapec při vyzvedávání vykazuje spokojenost a dobrou náladu. Pravděpodobně pro něj samotný pobyt ve školce je příjemnou záležitostí a jeho ranní pláč se nevztahuje k celkovému prožívání docházky do MŠ. Pokud je dětský pláč jen před rodičem a po vstupu mezi děti se rychle vytratí, pak jde jen o malé divadélko. Zjistíte-li od paní učitelky, že pláč přetrvává ještě delší čas po odchodu, je dobré se situací začít více zaobírat a případně navštívit psychologa. Zvláště přidávají-li se k pláči i další změny chování dítěte (pomočování, noční děsy, „útěky do nemoci“ aj.). Obecně se dá říci, že snadněji se adaptují děti, které jsou zvyklé trávit čas i s jinými osobami než jsou ti nejbližší (otec, matka). Také děti, které již jsou zvyklé na kolektivy vrstevníků z jeslí, mateřských center, dětských hřišť apod. Neplatí to tak vždy, ale často je snazší a rychlejší zvykání u těchto dětí, než u dětí, které téměř všechen svůj dosavadní čas trávily jen např. s matkou. Dále dítěti usnadňuje nástup zdravé sebevědomí, zvládnuté návyky a dovednosti odpovídající věku. Proto je třeba motivovat děti k samostatnosti při stolování, hygieně, oblékání a zvládnutí pobývání v přítomnosti jiných osob. Důležité je, aby dítě vědělo, jaké očekávání od nich rodiče mají a jak jim záleží na zvládnutí některých situací. Úspěchy je samozřejmě třeba dostatečně ocenit, aby mohlo dojít k jejich upevnění. Kromě výše zmíněné předchozí přípravy je možno podpořit přímo proces docházky např. zpříjemněným ránem, kdy dítě bude mít společnou snídani s rodiči, bez spěchu, s pozitivně laděným motivačním povídáním o činnostech, paní učitelce a kamarádech, které dítě čekají ve školce. Je také možné jej zpočátku dávat do školky jen na dopoledne, umožňuje-li to rodinná situace. Některé školky nabízejí dětem a rodičům první dny strávit společně, což může být užitečné pro senzitivnější a úzkostněji laděné děti. Někdy stačí k vymizení naučených „rituálů“ (v našem případě ranní pláč) i drobná změna v ranní rutinně, např. jiná cesta do školky, změna doprovázející osoby, odlišná reakce na dětský pláč apod. Samozřejmě se jedná o individuální záležitost a je třeba hledat a zkoušet přístupy vhodné zrovna pro Vaše dítě. Dobré je mít na paměti, že každé dítě je jiné a potřebuje jinak dlouhý čas na přijetí nové situace. Důležitá je trpělivost, pozitivní podpora a vyvarování se srovnávání s ostatními. 

Dobrý den, chci se zeptat, jsem v 7. týdnu těhotenství, ale cítím, že asi není něco dobře, až skoro doteď mě od začátku bolela prsa a měla jsem i velké chutě na jídlo, a to vše vymizelo. Už 3 dny nemám žádné příznaky a tak nevím, jestli se to normálně stává a nebo je to zamlklej potrat. Už jednou jsem si tím prošla, v pátek mám jít k doktorovi, jsem objednána, nejraději bych šla dřív, ale nechci být za histerku.

Dobrý den, to, že vše vymizelo nemusí značit, že je něco v nepořádku, i když samozřejmě vyloučit se to nedá..ale opravdu to tak byt nemusí. Vydržte tedy do pátku s vyšetřením, pokud můžete..Pokud by se něco dělo, stejně to sama nemůžete nikterak ovlivnit. 

Dobrý den, mám dceru 2 roky a 4 měsíce. Před 4 měsíci se nám narodil syn. V poslední době dcera prochází zvláštním obdobím. Nejenže jsme se zase vrátili k dudlíku, který jsme úspěšně odložili a měli jej jen na spinkání, nyní ho vyžaduje i přes den a bez něj se neuvěřitelně vzteká a dělá scény. Najednou začala být hrozně závislá na mně a mém manželovi, dělá ze všeho neuvěřitelné scény, lehá si na zem ve vzteku, ale pak má zase období, kdy je hrozně hodná, všechno dělá sama a bez řečí. Tyto nálady trvají tak 3 týdny. Nevím, zda se může jednat o žárlivost na sourozence, že by se to u ní projevilo až po 3 měsících. Je i hodně unavená, chce jen chovat, občas odmítá i jíst hlavně oběd, ale zdravotně je v pořádku. Prosím poraďte, jak se z toho nezbláznit. Dvě děti jsou opravdu zápřah a s takovými to náladami je to opravdu hodně náročné. Děkuji moc za jakoukoli radu či doporučení literatury. Své děti zbožňuji a nechci někde udělat chybu.

Dobrý den, v případě vaší dcerky se skutečně s největší pravděpodobností jedná o projevy žárlivosti na mladšího sourozence, který je zřejmě ještě znásobený o nastupující období vzdoru. Není nic nenormálního, že se žárlivost projevila po třech měsících, dcerka postupně zjišťuje, že miminko je v rodině nejen napořád, ale že také vyžaduje stále více vaší pozornosti. Postupně jí prostě dochází, že se s ním o vás musí dělit a že už se to nezmění. Částečná regrese, jako například návrat k dudlíku bývá u mnoha dětí po narození sourozence normální a časem spontánně odezní, některé děti dokonce chtějí pít z lahvičky stejně jako malý sourozenec, či se i kojit! Dudlík proto řešit přestaňte, ponechte jí jej, uvidíte, že jej po nějaké době sama odloží. Dcerce určitě můžete pomoci situaci zpracovat, snažte se jí věnovat i oddělený čas, kdy s ní budete buď vy, nebo manžel sami bez sourozence (můžete s ní jít například na nějakou akci, která ještě pro miminko není). Snažte se poukazovat spíše na výhody narození sourozence, bude si mít s kým hrát, je už velká a může mu jít příkladem a spoustu věcí ho naučit, pomoci mu. Zapojte dcerku přiměřeně do péče o sourozence, může podávat kojenecké potřeby, pomoci s přebalováním, poukazujte na to, že už je velká a jak dobře pomoc zvládá. Nezapomeňte si všímat doby, kdy je holčička hodná a samostatná a ocenit ji za to. Záchvaty vzteku, které se u ní objevují, mohou souviset i s obdobím vzdoru, ponechte záchvat odeznít a teprve po zklidnění si s dcerkou promluvte, vyslechněte její důvody, odpovězte na její otázky. Zkuste si s ní hodně povídat, u dětí kolem tří let začíná doba obliby příběhů, pohádek, prostřednictvím kterých je možné dítěti sdělit spoustu informací a které také dítěti dávají prostor klást dotazy. Dcera by samozřejmě měla od vás slyšet, že narození sourozence váš vztah k ní nemění, i když i miminko potřebuje váš čas a pozornost, neznamená to, že ji s manželem už nemáte rádi, jako předtím, uklidnit její obavy ze  ztráty zázemí a bezpečného prostředí, které ještě nedovede vyjádřit. Přeji vám hodně sil a trpělivosti zvládnout toto nelehké období ve výchově dítěte. Z literatury bych vám mohla doporučit knížky nepřekonatelného pana profesora Matějčka, který věnoval výchově a vývoji dětí celý svůj profesní život: Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte Z. Matějček, nakl. Grada

Co, kdy a jak ve výchově dětí Z. Matějček nakl. Portál a také jeho další knihy.

avatar
Mgr. Michaela Matoušková dětský psycholog
Štítky: #dítě #vývoj

S Kubíkem hrajeme společenské hry. Od Vánoc je hrajeme ve velkém a dneska jsem zažila "krizovou" situaci a potřebuju poradit. Dneska jsme hráli Člověče (už asi po milionté :)) a co se nestalo. Kubík stál před domečkem a já ho musela vyhodit - jinou figurku už jsem ve hře neměla. A Kubík se normálně opravdově rozplakal, že chtěl tou figurkou do domečku. A já nevěděla, co mám dělat? Trvat na vyhození nebo "švindlovat" a nevyhodit? Snažila jsem se mu to vysvětlit, že je to jen hra a že pořád ještě může tu mojí figurku vyhodit a klidně i vyhrát, ale nebyla s ním řeč. Tak jsem to pak zahrála do outu a vyhlásila coffee break... a pak už Kubík hrát nechtěl. Co byste dělaly vy?Celá diskuze na: http://www.babyonline.cz/diskuzni-klub/vychova-vztahy-mezi-sourozenci-aktivity-krouzky-mazlicci-deti?url=spolecenske-hry-ja-uz-to-tu-psala-ze-je--944465#r944465

Hraní společenských her je pro děti velmi důležitý nástroj pro trénink různých dovedností a rozvoj kognitivních procesů. Je samozřejmé, že dospělý u spousty her, zvláště zaměřených na výkon, nemůže být adekvátním soupeřem pro dítě. Proto rodiče často „zařizují“ situace, aby mohli dát dítěti pocítit výhru. Je naprosto individuální, jak dlouho a v jaké míře rodiče upravují hru. Signálem k zvýšené opatrnosti jim může být, když už dítě zvládá zachytit více aspektů hry a mohlo by prokouknout „švindl“. U dítěte by pak mohlo docházet k povolení hranic „fair-play“ hry. Ke hře patří i prohry. S tím by dítě mělo být seznamováno co nejdříve. Utváří se tak jeho schopnost vyrovnávat se s neúspěchy i do budoucna. Někteří lidé se s prohrou nenaučí adekvátně vyrovnávat nikdy, což často vychází z osobnostního ladění, ale může to být ovlivněno i seznamováním se i s těmito stránkami života. Vhodné je snažit se dávkovat prohry v menší frekvenci než výhry, aby u dítěte neupadal zájem o hru. Dobrým nástrojem pro učení zvládání neúspěchů jsou hry založené na náhodě, kde není možné svými schopnostmi ovlivnit průběh hry (hry, kde rozhoduje hod kostkou či vytažená karta apod.). Prohrou tak nejsou zraňovány kompetence dítěte, ale zároveň se s ní musí vyrovnat.

Mluvení o smrti
avatar admin 12. 12. 2016

Dobrý den, dcera bude mít v červenci 4 roky, poslední asi 3 měsíce neustále mluví o smrti. Při jakékoli příležitosti si dá danou situaci dohromady tak, že to končí smrtí. Např. můj bratr žije v Praze, měl cestu kolem Karviné a stavil se k mé mamce jen na chvilkovou návštěvu a pozdravení. Dcera mě slyšela, jak říkám do telefonu, jo, Danek byl tady? A v tu ránu začala hystericky plakat, až vyloženě naštvaně a smutně. Řekla mi, že ji Danek nemá rád, protože není mrtvá. Kattie (což byl pes mého bratra, který umřel) tu rád má, protože je mrtvá a je v nebíčku a že ona musí také umřít, aby ji rád měl. Snažila jsem se ji vysvětlit, že tu měl bratr práci, ale rád ji má, jen neměl moc času, ale to ona nechce slyšet. Je to jeden z těch příkladů, je jich mnohem víc. Poslední dobou má mnohem víc imaginárních kamarádů, ráno mě budí, jeden den o víkendu stylem, EVI vstávej.. ani nevíš, že jsem ti v noci utekla. Na otázku s kým utekla a kam, mi odpověděla, že s jejím kamarádem duchem, který ji učí triky a řekl ji, že je dnes den robotů. Dcera byla zavřená dvě hodiny v pokoji a vystříhala z papíru 4 roboty, ta, co nevystřihne ani kolečko, protože ji to ještě pořádně prstíkama nejde, nicméně, to byly opravdoví roboti, detailně zpracováni. Kolikrát sedí a kouká na pohádky, člověk na ni promluví, bez reakce, křikne jednou, podruhé a pořád nic, na zatlesknutí se jen flegmaticky podívá a řekne, no? Mám celkem strach o její psychiku, Myslím si, že čtyřleté dítě by mělo mít radost z hraček, z každé lepší ptákoviny. Má dcera je na hřišti plné dětí a venčí svého neviditelného pejska. Na otázky ohledně smrti mi došly argumenty, proto zvažuji návštěvu psychologa. Začala mi malovat černými pastelkami, ta, co chtěla jen růžovou. Kolikrát si dřepne do kouta místnosti, chytne spánky a začne řvát, jen tak, pro nic za nic. Vyřve se, vyvzteká, vstane a jako by se nic nestalo, odchází. Učí děti ve školce hrát si na umření, doprostřed herny si lehne a prostě nereaguje, dělá mrtvou. Už jsem z toho opravdu unavená a dost mě to trápí. Proto se chci zeptat, zda si myslíte, že návštěva psychologa by nám pomohla, třeba alespoň mě, vědět, jak s ní mluvit, jak ji odpovídat. Zase ji ale nechci zbytečně tahat po doktorech. Předem moc děkuji za odpověď. :) Hezký den.

Dobrý den, zájem o smrt a věci související s koncem života je u dítěte ve čtyřech letech normální. Je to období, kdy si dítě začíná uvědomovat konečnost života, i když skutečný pojem smrti pochopí až později, asi kolem deseti let. Dítě je konfrontováno s úmrtím blízkých, zvířátek, hmyzu, domácích mazlíčků a právě v tomto období kolem čtyř let se začíná zvýšeně o dění kolem smrti zajímat. Znám případ z rodiny, kdy čtyřletá holčička večer po oslavě sedmých narozenin její starší sestry plakala, že nechce být tak stará, jako je sestra, protože by brzy umřela. Podle reakcí vaší dcerky to vypadá, že smrt ji děsí, proto se snaží toto téma zpracovávat ve hře a také její „záchvaty“ křiku mohou souviset s jejími vnitřními myšlenkovými pochody. Zde je velký prostor pro vás jako rodiče k povídání s holčičkou o tomto tématu. I když to pro dospělé bývá nepříjemné mluvit o smrti a věcech s ní souvisejících je potřeba svoji nechuť překonat. S dítětem by se mělo mluvit otevřeně, ale přiměřeně věku, vysvětlit mu, že smrt je přirozenou součástí života, že kdyby všichni živočichové na světě stále zůstávali, tak by se na zeměkouli již ani nevešli a také že by byli staří a nemocní a nebylo by jim dobře. Můžete dcerku i uklidnit, že obvykle se umírá ve vysokém věku, což je ještě daleko. Využijte magického období tohoto věku, kdy v rozvoji dítěte vévodí schopnost fantazie a povídání příběhů, magické myšlení a můžete si na toto téma vymyslet příběh, pohádku, při jejím vymýšlení s vámi dcera může i spolupracovat. Můžete si pak zkusit tento příběh třeba i namalovat, zahrát si ho, možnost opory o konkrétní představu pomůže dceři toto téma vnitřně zpracovat, uzavřít a začne se zabývat zase něčím jiným. Co holčičce řeknete a jak jí smrt vysvětlíte, záleží na vás a vašem přesvědčení či víře, někdo věří na posmrtný život, někdo na převtělení, někdo smrt považuje za definitivní konec bytí. Také reakce holčičky, kdy je pohroužená do pohádky tak, že vás nevnímá, je v tomto věku normální. Holčička je zcela pohlcena příběhem, který považuje v tomto věku za skutečný, schopnost rozlišit realitu a skutečnost se u dítěte vyvíjí také později a je ukončena také až kolem deseti let věku. Takže pokud vám dítě nadšeně povídá o nějakých neexistujících věcech, zvířatech, případně si doplňuje nějaké skutečnosti pomocí vlastní fantazie, pak se nejedná u tohoto dítěte o vědomé lhaní, ale právě o projev neschopnosti zcela správně a přesně rozlišit skutečnost a fantazijní představy. Pokud nějaký děj zůstane neukončen, je to pro dítě stresující a proto si ho ve fantazii doplní tak, že pak domyšlenému i samo věří. Nemusí rozlišovat ani sen a skutečnost, takže vám pak o snu povídá, jako by se stal. Pokud si dcerka hraje na mrtvou i v MŠ s dětmi, pak by bylo na místě promluvit si s učitelkami, ať jí v této hře nebrání, dcerka tím nikomu neubližuje a pokud s ní nějaké dítě tuto hru je ochotné hrát, tak jí to pomůže vyrovnat se s tímto tématem. Je možné, že spouštěčem vyvolání zájmu dcery o toto téma, může být smrt pejska vašeho bratra. Holčička vnímala pozornost strýce, které se mrtvému zvířátku dostávalo, a také po ní zatoužila. Může za tím být skrytá potřeba získat pozornost a uznání od strýce, které se jí nedostává v takové míře, v jaké by si ji přála. Opět prostor pro vysvětlení a možná pro rozhovor se strýcem, zda by nebylo možné věnovat se malé poněkud více, popovídat si s ní, pohrát si s ní, vzít ji ven. Potom si holčička přestane přát zemřít, aby získala jeho pozornost, kterou získal smrtí pejsek. Někteří muži jsou v kontaktu s dětmi neobratní, nevědí, jakým způsobem se jim mají věnovat a ani je nenapadne, že dítě po jejich zájmu může toužit. Proto je dobré doporučit i konkrétní činnosti, které s dítětem může dělat, které má dítě rádo. Vymyšlený pejsek, mimozemšťané či jiné bytosti také nejsou v tomto vývojovém období ničím neobvyklým a dcera je opravdu ve svých hrách považuje za skutečné bytosti či postavy. Jejich existence je spíše dokladem citlivosti a vnímavosti dítěte, jejího bohatého vnitřního života a velké fantazie, nikoliv zřejmě ničím patologickým. Je možné, že také nadání vaší dcerky bude vyšší a celkově je vyspělejší. To že dobře vystřihuje za pomoci mimozemšťanů je přeci jasné, také kdyby vám pomáhali „skuteční“ mimozemšťané, tak by vám spoustu věcí výborně šlo :-). Ani kresba černou pastelkou v tomto věku nemusí být vůbec patologická a negativní, může být projevem třeba výtvarných aspirací dívky. Pokud by vaše pochybnosti přetrvávaly a projevy dcerky se nemírnily, pak by bylo na místě kontaktovat psychologa, nejlépe v pedagogicko psychologické poradně, kde bych doporučila zároveň posoudit i úroveň rozumových schopností dívky. Lépe je ale počkat se zjišťováním rozumových schopností kolem pěti let věku, kdy už je výsledek testu relevantnější. Návštěvy psychologa se obávat nemusíte, nejedná se o lékaře, ale o absolventa filosofické fakulty oboru psychologie a psychologové v poradnách se setkávají a pracují právě s normou populace a jejich úkolem je pomoc při řešení výchovných či výukových potíží dětí.

avatar
Mgr. Michaela Matoušková dětský psycholog
Štítky: #dítě #vývoj
ADHD syndrom
avatar admin 12. 12. 2016

Dobrý večer, mám syna, který bude mít 4 roky a poslední dobou je nezvladatelný. Když mu něco řeknu, neposlechne a někdy vypadá, že by se tomu nejradši smál. Odmlouvá a vždy musí mít poslední slovo. Když si hraje v pokoji, není schopný si to po sobě uklidit, neposedí u žádné činnosti, kterou chce sám dělat (kreslení atd.). Tresty už na něj neplatí, přijde mi, že má svůj svět. Srší strašnou energií, pořád skáče, lítá. Když mu řeknu, ať přestane, tak to za chvilku dělá znovu, četla jsem hodně článků o hyperaktivitě a ty příznaky na něj sedí a nejhorší je, že se po něm začíná opičit i dcera 2,5 let, Prosím poraďte už si fakt nevím rady. Děkuji.

Dobrý den, v případě vašeho synka se může jednat o příznaky poruchy pozornosti a aktivity, takzvaný ADHD syndrom. Děti s tímto syndromem jsou odmalička velice živé, těžce se koncentrují, mají potíže vydržet u nějaké činnosti, zejména pokud je nezajímá, mají potíže dokončit uložené úkoly, rozvrhnout si práci, plánovat, předvídat, jsou tělesně neklidné, pořád jakoby v pohybu, neposedí, nepostojí, jsou divoké, neposlušné, impulzivní, mají sníženou sebekontrolu. Doporučila bych vám vyšetření synka u dětského psychiatra, ničeho se neobávejte, ADHD syndrom se dá léčit stejně jako každá jiná nemoc s velmi dobrými výsledky. Neléčené potíže se zvyšují, stupňují, brání dítěti ve vývoji mozku a centrálního nervového systému, dítě má výchovné potíže v předškolním zařízení, následně ve škole je stále napomínáno, káráno, trestáno. Zkuste doma přistupovat k synkovi trpělivě, vlídně, ale důsledně. Na dodržování stanovených pravidel, splnění zadaných úkolů, trvejte. Synovi však můžete například s úklidem pokojíku pomoci, neumí si práci rozplánovat, ztratí se, zapomene, co chtěl dělat, začne si hrát.... To se stává i dětem, které ADHD syndrom nemají. Tresty, které na něj neplatí, omezte, případně úplně vynechte, jenom se tím zbytečně vysiluje vy i syn. Pravděpodobně se vám pak stává, že na dodržení trestu nezvládnete trvat a syn se vám pak jakoby "vysmívá", může to však být i projev prodlouženého, nebo opožděného období vzdoru. Jeho reakce neberte osobně, nenechte se vyprovokovat, ale na trestu nebo úkolu trvejte. Místo trestů zkuste raději využívat pozitivní motivaci, vymyslete třeba společně se synem systém odměn nebo výhod, které může získat, když něco dodrží, splní. Formulujete vždy konkrétně za co je možné odměnu získat a jak dlouho musí požadované chování, činnost vydržet, aby odměnu získal (odměnou nemusí být sladkosti, ale třeba obrázek, smajlík, návštěva zoo, čtení pohádky, společná oblíbená činnost s dítětem.....). Dcera zřejmě syna opravdu jen napodobuje, jeho chování je pro ni atraktivní, jakmile začnete situaci s chlapcem řešit a dojde ke zklidnění jeho chování, také ona se zklidní. S návštěvou lékaře neotálejte, čím dříve se začne situace řešit, tím to bude pro synka lepší. Podnětné informace můžete najít např. na internetových stránkách: www.adehade.cz

avatar
Mgr. Michaela Matoušková dětský psycholog
Štítky: #ADHD #dítě #vývoj

Dobrý den, 1.12 jsem měla menstruaci, krvácela jsem jeden den. Od té doby mám bolesti v podbřišku, silné pnutí v prsou, stále je mi špatně, ráno zvracím, ale TT mi vyšel negativní. Dnes jsem byla na ultrazvuku, ale těhotenství mi paní doktorka nepotvrdila. Příznaky stále přetrvávají. Je možné, že jsem i přesto těhotná? Děkuji za odpověď

Dobrý den, pokud byl test negativní a gynekoložka také těhotenství nepotvrdila, pak zřejmě těhotná nejste. Můžete, pokud chcete, ještě za pár dní test zopakovat. Ale pokud je test negativní 14 dní po oplozující souloži, pak je těhotenství opravdu nepravděpodobné.

Dobrý den, můžu se zeptat, 1. 12. jsem byla na inseminaci, 6. 12. jsem si udělala test, byl pozitivní. Dělala jsem dva a dneska už by to mělo být 12 dnů, tak sem dělala další test a byl negativní. Nechápu to, prsa mě bolí, mám je nateklá a v podbřišku mě také bolí.

Dobrý den, pokud jste byla na inseminaci 1.12 a pozitivní test byl již 6.12.2016, tak to je velmi brzy. Nemožné to není, ale velmi nepravděpodobné - většinou bývá test pozitivní až po delší době. Mohlo v mezičase dojít i k mikropotratu - to těžko soudit. Každopádně máte jistě termín kontroly (UZ nebo hCG z krve) cca 2 týdny po inseminaci, tak tedy vyčkejte. Test hCG z krve dá jasnou informaci.

Slabé krvácení
avatar babuj 13. 12. 2016

Dobrý den paní doktorko, chtěla jsem se zeptat, jsem v 8tt a od rána lehce krvácím. Od neděle mám lehčí chřipku, může to být způsobeno tím? Děkuji za odpověď.

Dobrý den, souvislost s chripkou je málo pravděpodobná. Nicméně slabé krvácení do 12. týdne těhotenství není neobvyklého a nemusí nic znamenat. Pokud byste začala krvácet intenzitou menses, navštivte lékaře.

Dobrý den, jsem dnes 35+3tt. Před týdnem v 34+5tt jsem byla na kontrole biometrického měření miminka. Paní doktorka mně udělala i rychlou kontrolu. Napsala mi: vag.hrdlo M3, Z3 po špičku, dále uzavřené. Co to pro mě znamená? Čekám první dítě. CS + číslo mi nikdo neřekl ani monitory mi nedělají. Budu rodit na Vánoce, Silvestr? Miminko vážilo 2300 g a má prý menší bříško o 2 týdny. Jinak mi nikdo nic neříká, nevysvětluje. Předpokládám, že je vše ok. Děkuji za odpověď.

Dobrý den, upřimně nevím, co znamena zkratka M3 a Z3. Toto u nás vůbec nepoužíváme. Hodnotíme připravenost porodních cest dle cervix score, které se může nabývat hodnot 0-9 před začátkem kontrakční činnosti. Dle váhy plodu a toho, co píšete je plod trochu menší. Záleží také, zda má dostatek plodové vody a dobré průtoky v pupečníku. Pokud ano, pak stačí UZ kontrola za 10-14 dní po předchozím měření.

Dobrý den, vážená paní doktorko, chtěla bych se zeptat na něco, co mi již dlouho vrtá hlavou. Nějakou dobu se s přítelem snažíme přirozenou cestou o miminko, bohužel se nám to nedaří. Byla jsem dnes u lékaře, který mi udělal ultrazvuk a zjistil, že mám prý kolem vajíček silnou stěnu, která může být hlavní příčinou neotěhotnění, jelikož je tam špatný průchod pro sperma. Domluvili jsme se s panem doktorem na pečlivém hlídání ovulace a plodných dnů a pan doktor trval na tom, abychom ještě dále zkoušeli přirozenou cestu. Prý pouze pokud se to cca po 3 měsících nezmění, budeme to řešit dále. Celý den o tom přemýšlím a dospěla jsem k názoru, že bych vlastně dále jednala tak, jak jednám doposud a také se stále nic neděje, pouze by mi to prodloužilo trápení. Zkrátka si myslím, že přirozená cesta není v tuto chvíli vhodné řešení, pouze oddálení situace. Bohužel jsem takto neuvažovala v ordinaci, ale až po několika hodinách uvažování a připadala bych si hloupě, kdybych s tímto názorem šla zítra za mým doktorem. Řekl by si, proč jsem mu to neřekla ihned, že si myslím,že přirozená cesta pouze oddálí trápení. Co si myslíte vy o mém problému, o té silné stěně kolem vajíček? Máte nějaké rady, jak otěhotnět v takovém případě? Budu vděčná za každou sebemenší radu. Předem vám velmi děkuji. S pozdravem Novotná

Dobrý den, nevím, jak dlouho se pokoušíte o těhotenství - to jste nezmínila. Pokud je to méně než rok (např. 6 měsíců) a jste mladá, pak nepropadejte panice - může to tak být a neznamená to žádný problém. Pokud se pokoušíte přes rok bez uspěchu, pak je dobré začít pátrat, proč se tak děje. Nicméně informace z vašeho UZ, že máte tlustou stěnu kolem vajíček (možná jste měla na mysli kolem vaječníků) - to vůbec nelze dle UZ hodnotit. Vajíčka nejsou vůbec na UZ vidět, maximálně folikuly, v kterých vajíčka plavou a co se týče vaječníků - opravdu nelze tlouštku obalu hodnotit a nemá to na nic vliv. Takže tím se vůbec nestresujte. Důvody, proč žena nemůže otěhotnět jsou většinou zcela jiné - špatný spermiogram partnera, anovulační cykly, atd atd.

Dobrý den, mám 11 denního syna a již z porodnice plně kojím, ale již druhý den se syn špatně přisává na levý prs dnes jsem si všimla, že mám na něm zarudlou, teplou a mírně svědící červenou skvrnu. Poradíte mi, prosím, co s tím? Děkuji.

Dobrý den, ve vašem případě je třeba kontakt s laktačním poradcem. Problém se nedá vyřešit nějakou odpovědí v emailu, ale je třeba vidět přisávání chlapečka a průběh celého jednoho kojení. Zkontroluje se uzdička jazýčka a upraví vzájemná poloha vás a vašeho chlapečka u prsu. Dle toho by se poté řešil problém s bradavkou. Jste 11 dnů po porodu a plně kojíte, a to je dobrá zpráva. Je třeba, aby vás co nejdříve někdo viděl. Seznamy laktačních poradců jsou na internetu, někteří chodí k maminkám domů, za některými musíte přijet sama. Většinou se jedná o placenou službu, dopředu si to určitě zjistěte.Pokud jste z Brna o okolí, můžete mi zavolat a konzultaci s praktickou pomocí domluvíme - 728 214 430 - Kameníková.

Dobrý den, reaguji na tuto vaši odpověď:Dobrý den, nevím, jak dlouho se pokoušíte o těhotenství - to jste nezmínila. Pokud je to méně než rok (např. 6 měsíců) a jste mladá, pak nepropadejte panice - může to tak být a neznamená to žádný problém. Pokud se pokoušíte přes rok bez uspěchu, pak je dobré začít pátrat, proč se tak děje. Nicméně informace z vašeho UZ, že máte tlustou stěnu kolem vajíček (možná jste měla na mysli kolem vaječníků) - to vůbec nelze dle UZ hodnotit. Vajíčka nejsou vůbec na UZ vidět, maximálně folikuly, v kterých vajíčka plavou a co se týče vaječníků - opravdu nelze tlouštku obalu hodnotit a nemá to na nic vliv. Takže tím se vůbec nestresujte. Důvody, proč žena nemůže otěhotnět jsou většinou zcela jiné - špatný spermiogram partnera, anovulační cykly, atd atd.........................................Co se týče doby pokoušení o otěhotnění, odpovídalo by to přibližně jednomu roku. Z toho co jste napsala, jsem si hledala pár informací na internetu a mám takový pocit, že by to mohl být syndrom polycystických ovarií. Odpovídají příznaky a všechno to, co se v článcích o tomto syndromu píše. Bohužel nevím si rady s tím, jak mám redukovat svou váhu, což mi radil i můj gynekolog. Mám nadváhu a nedaří se mi hubnout. Sladké nejím, snažím se jíst pravidelně, cvičím každý den, tak nevím... Moc ráda bych přišla na osvědčený způsob, jak redukovat svoji váhu.. Děkuji předem za odpověď.

Dobrý den, pokud se již snažíte více než rok, bylo by potřeba udělat podrobnější vyšetření. Syndrom polycystických ovarií, obzvlášť, pokud máte nadváhu, je samozřejmě možný, ale většinou jen na základě UZ jej nelze diagnostikovat. Co se týče vaší nadváhy - s redukcí vám bohužel neporadím. Toto je doména nutričního terapeuta, nikoliv gynekologa. Stran došetření sterility vám nejlépe poradí v některém centru IVF poblíž vašeho bydliště. 

Dobrý den, chtěla bych se Vás zeptat na moje výsledky, letos jsem byla po opakovaných pozitivních výsledcích HPV pozitivni na konizaci, po konizaci, od p. doktora mi přišlo: Cin II in situ, můžete mi říct, jestli je to spíše lepší? Před konizaci Cin II výsledek. Užívala jsem teď po návštěvě - kontrole u své gynekoložky čípky macmiror a teď bych měla přejít na cicatridinu, jak ji mám dlouho užívat a při menstruaci vynechat? Dále bych se chtěla zeptat, kdybychom mohli s partnerem plánovat dítě a zda zvážit vakcinaci proti hpv a zda by se měl nechat partner vyšetřit na hpv, aby mě nenakazil, když budu ja ''zdrava"? Předem moc děkuji za odpověď.

Dobrý den, CIN II in situ je v podstatě to stejné, co CIN II, V podstatě lze říci, že se potvrdilo podezření na změny na čípku určitého stupně. Co se týče užívání Cicatridiny, asi bych v době menses užívat přestala. Jak dlouho máte poté ještě užívat, se domluvte s gynekologem, který vám léky doporučil. Váš čípek jsem po operaci neviděla. Co se týče otázek stran plánování gravidity a dalšího očkování. Nevím ani, jakou metodou Vám konizaci prováděli a jak čípek po zákroku vypadá - to jsou důležité informace. To se stejné stran očkování HPV - nevím, zda Vás testovali před výkonem, co vyšlo, atd atd.. Jsou to všechno otázky, na které byste se měla ptát svého gynekologa či specialisty na děložní čípky, který Vám pravděpodobně výkon prováděl.

Dobrý den, už 4 menstruace po sobě vždy po 3-4dnech po skončení ms, začnu na 2dny špinit. A antikoncepci neberu, o mimi se nesnažíme. Nevíte, co by to mohlo být?

Dobrý den, špinění mimo menstruaci je většinou dáno nedostatkem hormonů v první či druhé polovině menstruačního cyklu (záleží na tom, kdy ke špinění dochází). Nejedná se většinou o nic vážného, ale bude rozumné navštívit gynekologa osobně.

Dobrý den, mám opožděnou menstruaci již 14 dní. Normálně mívám menstruaci pravidelnou, téměř na den, antikoncepci neberu. Jsem nyní 2 měsíce v zahraničí a nedávno jsem zde změnila práci, takže vím, že opoždění může být způsobeno těmito změnami. Ale moje první menstruace zde v zahraničí byla v pořádku a načas. K opožděné menstruaci mi je po každém jídle celkem nevolno a mám nafouklé břicho, přijde mi, že přes břicho jsem za tyto poslední dva týdny docela přibrala a přitom jím stejně možná míň. Mám pořád slabé bolesti jako před menstruací, ale to trvá již 3 týdny. Jelikož jsem v zahraničí, je pro mne problém jít k doktorovi na prohlídku. Jsou tyto stavy normální? Těhotenský test jsem si dělala - negativní. Děkuji

Dobrý den, opoždění menstruace může být opravdu vyvoláno změnou prostředí a podvědomám stresem, i když první menstruace byla načas. Navíc pokud jste těhotenství vyloučila testem. Tělo někdy reaguje s opožděním. Příznaky, které pozorujete - nafouklé břicho, atd. je zřejmě dáno hormonálními hladinami, které jsou opožděnou menstruací nevyrovnané. Poté, co menses přijde, by se mělo vše upravit.

Dobrý den, v březnu jsem vysadila antikoncepci a od té doby mám nepravidelnou menstruaci. Má gynekoložka mi řekla, ať to nechám srovnat přirozenou cestou. Poslední 3 měsíce mám menstruaci po 10-14 dnech. Chtěla bych se zeptat, zda jsou nějaké prášky na srovnání menstruace nebo mám stále čekat, zda se to srovná samo? Děkuji za odpověď.

Dobrý den, mělo by se to časem srovnat samo, důležité je, abyste nekrvácela příliš často (např. 3 týdny z měsíce) nebo příliš silně (více než 10 vložek denně). Pokud by ke srovnání nedošlo, pak je možné srovnat menstruaci hormonálními tabletami, které se většinou užívají v druhé polovině cyklu, nemají však antikoncepční účinek.

Dobrý den, mám dotaz. Prodělala jsem spontánní potrat v 6.tt a skoro 4 měsíce jsem ještě poté špinila. Nyní jsem objednána na čištění dělohy, ale krvácení najednou přestalo. Navíc jsem včera měla nechráněný pohlavní styk a nejsem si jistá, zda nedošlo k oplození. Za necelý týden mám jít na zákrok a předpokládám, že ani těhotenským testem či ultrazvukem se případné těhotenství nedá rozpoznat. Můžete mi prosím poradit? Nerada bych něco zanedbala, či případným zákrokem prodělala další potrat. Děkuji A.

Dobrý den, pokud krvácení ustalo a na UZ nebudou známky residuí (zbytky po předchozím potratu), pak si myslím, že není nutné zákrok provádět a lépe bude počkat, jak se situace s možným dalším těhotenstvím vyvine. Pokud by  jste těhotná nebyla a dále krvácela, pak je možné dělohu vyčistit klidně později. Pokud to vydrželo 4 měsíce, pak už několik dní navíc nehraje roli.

Šestinedělí
avatar Evita1234 16. 11. 2016

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat jsem 3 týdny po porodu, rodila jsem přirozenou cestou bez komplikací, a teď co se čistím, tak mi přijde, že ta krev (očistky) zapáchá, horečku ani jiné obtíže nemám. Je to normální, když očistky zapáchají?Děkuji za odpověď.

Dobrý den, zapáchající očistky mohou značit počínající zánět, ale nemusí. Pokud nemáte žádné další potíže (horečka, bolesti břicha), asi bych zatím nepanikařila.

Dobrý den, je mi 28. Měla jsem vždy nepravidelnou MS, od 20 jsem 7 let brala HA. Už rok se snažíme o miminko. Hor. profil mám v pořádku, všechna vyšetření včetně průchodnosti vejcovodů také OK, ale přesto m. cyklus přes 100 dní. Nyní mi byl předepsán Clostilbegyt a Duphaston. Po prvním cyklu a pravidelném měření baz. teploty, ale ovulace stejně neproběhla. Jaká je šance, že další dva cykly budou jiné? Děkuji za odpověď T.

Dobrý den, jaká je šance, to Vám opravdu nedokáži vyčíslit. Každopádně dobré je zkusit stimulaci ovulace Clostilbegytem ještě 2x, pokud bude bez úspěchu, pak je nutno další došetření a event. pohovor v IVF centru. Pokud máte problémy s anovulačnímu cykly, pak zřejmě opravdu nebude problém v průchodnosti vejcovodů, i když nevím, jakou metodou se toto vyšetřovalo. A tudíž možná časem nebude jiná cesta, než klasická stimulace.

Dobrý večer. Mám na Vás dotaz, týká se to mé menstruace za poslední tři měsíce mám nepravidelný cyklus, nějak jsem to nebrala vážně, jen teď za měsíc a půl už mám menstruaci počtvrté, je to prakticky pět až šest dnů menstruace. Po týdnu ji mám zase, je mně 43 let. Mám docela strach, asi to úplně normální není, čím to může být? Mohla by jste mně odpovědět, jaké jsou příčiny tak častého krvácení? Děkuji moc za odpověd.

Dobrý den, toto téma není příliš vhodné do online poradny. Nepravidelná menstruace může být způsobena mnoha vlivy a rozhodně byste toto měla řešit osobně se svým lékařem. Mezi časté důvody patří hormonální dysbalance, vysoká sliznice děložní vlivem nedostatku gestagenu v druhé polovině cyklu, chronický zánět, myomy atd atd. V neposlední řadě se může jednat i o předčasný přechod. Je ale v takovém případě nejlepší navštívit gynekologa, který Vás vyšetří a určí příčinu.