Rodičovská dovolená - Rodičovský příspěvek 2012

  1. Úvodem: Jaký je rozdíl mezi mateřskou a rodičovskou dovolenou?
  2. Kdo a kdy si může o Rodičovský příspěvek zažádat?
  3. Na kterém úřadě se žádá?
  4. Jaká je výše Rodičovského příspěvku?
  5. Kdo má nárok pouze na čtyřletou variantu a proč?
  6. Jak často je možné měnit výši Rodičovského příspěvku?
  7. Na jaké příspěvky má nárok rodič pečující o zdravotně postižené dítě?
  8. Jaká jsou pravidla pro možnost návštěvy jeslí, školky apod.?
  9. Co k vyplnění žádosti na úřadě potřebujete?
  10. Jak se změna týká zákona rodičů, kteří již Rodičovský příspěvek pobírali?
  11. Kde se dozvíme přesná pravidla pro přivýdělek na MD/RD?
  12. Kdo je v době mojí MD/RD plátcem důchodového a zdravotního pojištění?
  13. Najdu na internetu nějaké souhrnné informace na dané téma?
  14. Vyřízení mateřské a rodičovské dovolené krok za krokem
  15. Rodičovský příspěvek v konkrétní rodinné situaci


1. Úvodem: Jaký je rozdíl mezi mateřskou a rodičovskou dovolenou?

Mateřská dovolená přísluší zaměstnankyni po dobu 28 týdnů; porodila-li zároveň 2 nebo více dětí, přísluší jí mateřská dovolená po dobu 37 týdnů. Dávka pobíraná při mateřské dovolené se nazývá "Peněžitá pomoc v mateřství" (dále jen PPM) - pro více informací klikněte zde.

Rodičovská dovolená se poskytuje matce či otci dítěte po skončení výplaty PPM nebo ode dne narození dítěte rodičům, kterým nevznikl nárok na PPM a to vždy pouze na nejmladší dítě v rodině.

Není možné současné pobírání PPM a Rodičovského příspěvku v jednom kalendářním měsíci. Zákon tuto situaci řeší tak, že na Rodičovský příspěvek vzniká rodiči v tomto měsíci nárok, pouze tehdy, je-li vyšší než PPM (počítá se jeho poměrná část). Toto platí i pro oba rodiče - tzn. vznikne-li matce nárok na PPM, otec ztratí nárok na Rodičovský příspěvek (není-li vyšší). Ani v rámci jedné rodiny nelze pobírat současně PPM a RP.

2. Kdo a kdy si může o Rodičovský příspěvek zažádat?

Rodičovský příspěvek je sociální dávka poskytovaná rodiči, který trvale pečuje o dítě maximálně do věku 4 let.
O příspěvek může žádat buď matka nebo otec dítěte (nezáleží na tom, zda je otec současně manželem matky, ale zda je zapsaný jako otec v rodném listu dítěte).

Žádost se podává před ukončením pobírání PPM nebo v případě, že rodič neměl na PPM nárok, žádá již ode dne narození dítěte.

3. Na kterém úřadě se žádá?

Na Odboru státní sociální podpory na Úřadech práce (v Praze na sociální odbor městského úřadu), kde se vyplní písemná žádost na předepsaném tiskopisu MPSV(Ministerstvo práce a sociálních věcí) - a to na úřadě příslušném trvalému bydlišti žádajícího rodiče.

4. Jaká je výše Rodičovského příspěvku?

Od 1. 1. 2012 je měsíční výše vypláceného Rodičovského příspěvku variabilní. Možnost měnit výši RP mají rodiče, u nichž se alespoň jeden účastnil nemocenského pojištění, a to jednou za 3 měsíce. Pravidla jsou následující:

Každý rodič (který se účastnil nemocenského pojištění) má nárok na Rodičovský příspěvek v celkové částce 220.000,- Kč. Tuto částku může vyčerpat minimálně během 19 měsíců, maximálně do 4 let věku dítěte.

  • Výše měsíčního příspěvku nesmí překročit 70 % hrubé mzdy rodiče (posuzuje se mzda rodiče, který má vyšší příjem).
  • Maximální měsíční výše RP je omezena na 11.500,- Kč, a to i v případě rodiče s vysokými příjmy.
  • Minimální měsíční výše RP je stanovena na 50,- Kč.
  • Rodiče s nízkými příjmy mohou pobírat RP v maximální výši 7.600,- Kč, přestože by při výpočtu na tuto částku nedosáhli.

Rodiče, z nichž nebyl ani jeden před narozením dítěte účasten na nemocenském pojištění, nemají možnost volit výši vypláceného Rodičovského příspěvku a bude jim ode dne narození dítěte vyplácen RP automaticky následujícím způsobem:

  • RP se rozloží do 4 let věku dítěte tak, že do jeho 9 měsíců bude rodič pobírat 7.600,- Kč a dále až do 4 let 3.800,- Kč měsíčně.

5. Kdo má nárok pouze na čtyřletou variantu a proč?

Jde o rodiče, z nichž si ani jeden např. jako OSVČ neplatil nemocenské pojištění, jsou vedeni v evidenci úřadu práce nebo jsou/byli studenty (více v článku Mateřská dovolená).
Všechny tyto osoby nemají nárok na PPM, ale mají ode dne narození dítěte nárok na Rodičovský příspěvek v čtyřleté variantě - postup vyplácení popsán výše.

6. Jak často je možné měnit výši Rodičovského příspěvku?

Výši rodičovského příspěvku je možné měnit každé 3 měsíce.

Při každé takovéto změně se od částky 220.000,- Kč odečte již vyplacená částka, zbytek se rozdělí na příslušný počet měsíců.

Po podání žádosti změna platí od následujícího měsíce.

7. Na jaké příspěvky má nárok rodič pečující o zdravotně postižené dítě?

Rodič, pečující o nejmladší dítě posouzené jako dítě DZP nebo DTZP si může zvolit, zda bude pobírat Rodičovský příspěvek, nebo zda přejde na tzv. Příspěvek na péči - tyto dvě dávky nelze pobírat současně.

Výše Příspěvku na péči je závislá na výsledku posouzení stupně závislosti. Měsíční dávky u dětí do 18 let jsou následující:

  • I. st. závislost lehká: 3.000,- Kč
  • II. st. závislost středně těžká: 6.000,- Kč
  • III. st. závislost těžká: 9.000,- Kč
  • IV. st. závislost úplná: 12.000,- Kč

8. Jaká jsou pravidla pro možnost návštěvy jeslí, školky apod.?

Od 1. 1. 2012 dochází v pravidlech pro návštěvu školských zařízení, aniž by rodič ztratil nárok na Rodičovský příspěvek, k zásadní změně:

  • U dětí starších 2 let není pobyt v MŠ či jeslích nijak omezen.
  • U dětí mladších 2 let je pobyt v MŠ či jeslích omezen na 46 hodin měsíčně.

9. Jak se změna týká zákona rodičů, kteří již Rodičovský příspěvek pobírali?

Pokud si již rodič zvolil/pobírá Rodičovský příspěvek, zvolená forma je nadále platná. Bude-li rodič chtít, může přejít na formu výplaty RP platnou od ledna 2012. POZOR! Pokud si rodič ponechá původní formu čerpání RP, vztahují se na něj i původní pravidla pro návštěvu dítěte v MŠ a jeslích.

Změna bude výhodná především pro rodiče, z nichž je jeden plátcem nemocenského pojištění a doposud z této skutečnosti nemohli těžit, dále pak pro matky nastupující v blízké době na další mateřskou, kterým tak bude umožněno dočerpat celou částku RP.

Změnu je možné provést kdykoli. Na ÚP musíte vyplnit žádost, doložit podklady pro stanovení denního vyměřovacího základu, rodný list dítěte.

Nová částka Rodičovského příspěvku se vypočte tak, že se od 220.000,- odečte již vyplacená částka a zbytek se vydělí zvoleným počtem měsíců.

10. Co k vyplnění žádosti na úřadě potřebujete?

  • občanský průkaz
  • rodný list všech dětí do čtyř let věku
  • doklad o tom, jak dlouho a v jaké výši jste pobírali příspěvek v mateřství (PPM)
  • podklady pro stanovení denního vyměřovacího základu (např. potvrzení příjmů pro účely nemocenských dávek od zaměstnavatele) rodiče s vyšším příjmem
  • předem si rozmyslete, v jaké výši a jak dlouho chcete Rodičovský příspěvek pobírat

Závěrem ještě několik informací pro pracující rodiče:

11. Kde se dozvíme přesná pravidla pro přivýdělek na MD/RD?

Zda si rodiče mohou během mateřské dovolené a při pobírání peněžité pomoci v mateřství nebo peněžité pomoci přivydělat a za jakých podmínek upravují předpisy o nemocenském pojištění. V podstatě lze při peněžité pomoci v mateřství vykonávat činnost a mít příjem ze zaměstnání za zákonem stanovených podmínek. K zodpovězení konkrétních dotazů a problematiky jsou připraveni plátci uvedených dávek nemocenského pojištění, zejm. okresní správy sociálního zabezpečení.

Na nárok na Rodičovský příspěvek nemá přivýdělek ani zaměstnání vliv - důležité ale je, aby rodič, který příspěvek pobírá zajistil řádnou a celodenní péči o dítě (babička, chůva). Pak může mít i hlavní pracovní poměr, OSVČ mohou vykonávat svoji živnost atd.

12. Kdo je v době mojí MD/RD plátcem důchodového a zdravotního pojištění?

Pokud osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ) v kalendářním roce měla nárok na rodičovský příspěvek, samostatná výdělečná činnost se považuje za vedlejší samostatnou výdělečnou činnost a plátcem pojistného je stát.

Samostatná výdělečná činnost může být vedena jako vedlejší pouze v případě, že roční výdělek z ní nepřekročí hranici vyhlášenou pro daný rok. Např. pro rok 2012 je tato hranice 60.329,- Kč. Pokud jsou příjmy z činnosti vyšší, není již dále činností vedlejší, ale hlavní a OSVČ si musí platit povinné zdravotní a sociální pojištění, i když současně stále pobírá RP.

Za matky, které se rozhodnou pečovat o dítě déle než pobírají Rodičovský příspěvek platí pojistné také stát.
Matce s jedním dítětem do 7 let, matce s více dětmi do 15 let věku dítěte/dětí. O této skutečnosti musíte informovat/vyplnit žádost příslušnou Správu sociálního zabezpečení a zažádat na své zdravotní pojišťovně o hrazení pojistného státem.

13. Najdu na internetu nějaké souhrnné informace na dané téma?

Můžete navštívit například tuto adresu: www.mpsv.cz

14. Vyřízení mateřské a rodičovské dovolené krok za krokem

Jak si vyřídit mateřskou a rodičovskou postupně krok za krokem se dozvíte na: http://www.babyonline.cz/tehotenstvi/materska-dovolena/vyrizeni-materske-dovolene-krok-za-krokem

15. Rodičovský příspěvek v konkrétní rodinné situaci

Změna formy čerpání RP na základě dokladů partnera, rodičovský příspěvek při nízké PPM

Dotaz: Dobrý den, jsem již několik let OSVČ a platím si nemocenské pojištění. V současné době pobírám 3letou starou variantu Rodičovského příspěvku, který bych měla pobírat ještě rok, ale v květnu nastupuji na další mateřskou. S prvním dítětem jsem neměla nárok na PPM (nemocenské jsem tehdy platila jen krátce), pobírala jsem nemocenskou 6 týdnů před a 6 po porodu, takže jsem mohla zvolit 3letou variantu RP.
Chtěla bych se zeptat, jestli by byla nějaká možnost, jak vyčerpat co největší část RP ještě než nastoupím na další mateřskou a zda bych nemohla dobrat nejdřív RP a pak až pobírat dávky na další dítě, protože PPM mi ze zaplaceného pojištění vychází na 4.000,-?

Odpověď: Dobrý den, protože jste neměla nárok na PPM, nemůžete přejít na novou variantu čerpání - jediná možnost by byla, pokud byste byla schopna doložit na ÚP potvrzení o výši příjmů (nároku na nemocenské a PPM) vašeho partnera, a to k datu vašeho nástupu na mateřskou. Bude-li mít dostatečné příjmy, mohla byste na těch pár příštích měsíců čerpat RP v maximální možné výši 11.500,-.
Odklad pobírání dávek možný není - vždy pobíráte dávky na nejmladší dítě v rodině. Jakmile máte nárok, byť na minimální PPM, pobíráte již pouze PPM, kterou vám v případě takto nízké částky na ÚP doplatí do výše 7.600,-.

  • Dotaz: Pokud bych si tedy požádala na ÚP o doplatek PPM do 7.600,- bude se mi vyplacená částka odečítat z celkových 220.000,- na RP?

    Odpověď: Ano, bude. Musíte si propočíst, jaká částka vám pak zbyde na čerpání samotného Rod. příspěvku. Další věc se kterou musíte počítat je to, že pokud máte nízkou PPM, nebudete moci čerpat vysoký RP - maximálně 7.600,-.

Výpočet MD při druhém dítěti ze zkráceného úvazku?

Dotaz: Dobrý den, jsem na RD, která mi končí ve 3 letech věku dítěte, v květnu. Protože pracuji ve školství, bude pro mě v květnu najít ve škole práci na celý úvazek těžké. Protože se ale snažíme o druhé miminko, mám trochu obavy, z čeho by se mi přesně vypočítávala další MD, pokud bych od května do června případně nastoupila jen na částečný či poloviční úvazek?
Pokud bych do práce nenastoupila, vím, že bych byla 4 měsíce bez příjmu (což bych opravdu nerada) a ještě si musela platit zdravotní a sociální, nebo by ho za mě platil stát (zaměstnavatel)? Děkuji za odpověď

Odpověď: Dobrý den, pro výpočet další mateřské (kterou nastoupíte do 4 let věku prvního dítěte) se posuzuje výše posledních příjmů. Pokud jsou nižší, než základ pro výpočet první mateřské, bude se i další mateřská vypočítávat z původního základu.
Šlo by to ještě řešit tak, že se se zaměstnavatelem dohodnete na pozdějším nástupu (počítám, že prac. smlouva vám trvá), nejlépe písemně a vy si na OSSZ a zdrav. pojišťovně nahlásíte pokračující péči o dítě na plný úvazek - pojištění pak za vás bude platit stát a vy si můžete najít brigádu s příjmy danými zákonem pro příjmy z vedlejší činnosti.

Rodiče pracující jako OSVČ a dávky související s mateřstvím

Dotaz: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak to budu mít s rodičovským příspěvkem, když pracuji jako OSVČ. Můj partner pracuje také jako OSVČ.
Oba si platíme povinné zdravotní a sociální pojištění, nemocenské ne. Je mi tedy jasné, že nebudu mít nárok na mateřskou. Budu si ale moci měnit každé tři měsíce výši rodičovské, že ano? Budu v době mateřské osvobozena od placení zdravotního a sociálního pojištění?

Odpověď: Dobrý den, pokud ani jeden z rodičů není v době porodu plátcem nemocenského, resp. nebyl 270 dne před, nemůžete měnit výši rodičovského příspěvku.
Budete pobírat RP ode dne narození dítěte v čtyřleté variantě, tj. 7600,- do 9 měsíců a pak 3800,- do jeho 4 let.
Od soc. a zdrav. pojištění budete po nástupu na RP osvobozena, jen je potřeba změnu nahlásit na OSSZ a zdrav. pojišťovně.

Zaměstnání za současného pobírání rodičovského příspěvku

Dotaz: Dobrý den, čerpám rodičovský příspěvek do 3 let věku dítěte od roku 2009, podle starých pravidel. Synovi budou 3 roky v říjnu 2012. Hledám zaměstnání a protože jsem učitelka, tak pokud najdu místo ve školství, budu muset začít pracovat již od 1. 9. 2012. Problémem je to, že podle pravidel starého čerpání RP nebudu moci od 1. 9. 2012 umístit syna do školky na celý den.
Chtěla bych se Vás zeptat:

  • Pokud přejdu na novou variantu RP platnou od 1. 1. 2012, můj syn bude moci navštěvovat celodenně školku od 1. 9. 2012 a já budu dál pobírat "nový" RP (o něco snížený) a zároveň si mohu vydělávat?
  • Mohu po přejití na novou variantu změnit čerpání z tříleté na čtyřletou variantu a při tom si vydělávat a mít syna ve školce?
  • Mohu učit na živnostenský list a pobírat RP?

Odpověď: Dobrý den, změnu udělat můžete, váš syn pak bude moci chodit do školky a vy do práce.

  • RP budete moci dobrat. Zaměstnavatel za vás platí zákonné pojištění povinně, takže i toto je bez problémů, délka pobírání RP je na vás.
  • Pokud byste ale chtěla učit jako OSVČ, nemusíte si v době RP platit povinné pojištění (platí jej za vás stát), ale musíte si hlídat výši příjmu - jde o to, že pokud pobíráte RP, je to vedeno jako vaše hlavní činnost a stát za vás platí povinné zdravotní a sociální pojištění. Jakmile by váš příjem z vedlejší činnosti přesáhl zákonem stanovenou hranici např. pro rok 2012 je to 60.329,- Kč musela byste doplácet právě toto povinné pojištění, zpětně za celý rok.

Možnost dočerpání rodičovského příspěvku do maximální částky

Dotaz: Dobrý den, pobírám dřívější dvouletou variantu rodičovského příspěvku a synovi budou 2 roky v říjnu 2012. Čekám druhé dítě, které se má narodit začátkem září. Mám nějakou možnost, jak dočerpat rodičovský příspěvek do maximální částky?

Odpověď: Dobrý den, tuto možnost bohužel nemáte. Rodičovský příspěvek či PPM se pobírá vždy pouze na nejmladší dítě v rodině - okamžikem nástupu na mateřskou dovolenou s druhým dítětem (v srpnu 2012) ztrácíte nárok na první RP a přejdete na pobírání PPM na nejmladší dítě.
Mohla byste si případně změnit formu čerpání RP podle aktuálních pravidel, nicméně i zde je stanovena maximální měsíční výše RP na 11.500,- Kč. Namísto nyní pobíraných 11.400,- Kč (dřívější dvouletá verze RP) byste tedy do nástupu na mateřskou pobírala měsíčně o 100,- Kč více.

Prodloužení 3leté rodičovské dovolené

Dotaz: Dobrý den, chtěla bych se zeptat na výši rodičovského příspěvku, který by mi náležel. Nyní jsem na tříleté variantě RP, kterou bych chtěla zaměnit za čtyřletou. Syn je narozen v červenci 2009.

RP pobírám od 1.12. 2009 v základní výměře 7.600,- Kč. Před tím jsem pobírala PPM, která mi končila v listopadu, kdy mi již bylo vyplaceno zároveň 2.840,- RP.  Zajímalo by mne tedy, zda se mi vyplatí změnit délku RP.

Odpověď: Dobrý den, protože už jste provedla volbu délky RP, můžete ji nyní změnit pouze tak, že přejdete na způsob výplaty RP platný od ledna 2012.
Výpočet bude následující: 2.840,- + 26 x 7.600,- = 197.884,- vám tedy již bylo vyplaceno, do 220.000,- zbývá 22.116,-. Tuto zbývající částku byste si musela rozdělit na požadovaný počet měsíců.

V tomto konkrétním případě se ovšem přechod na novou verzi RP nevyplatí - v případě změny máte k dispozici 22.116,- zatímco při zachování této varianty ještě do 3 let syna dostanete 45.600,-.

Navíc pak můžete být doma klidně déle. Nebudete sice pobírat žádné sociální dávky, ale můžete na OSSZ a zdrav. pojišťovně požádat o zproštění od úhrady povinného sociálního a zdravotního pojištění, a to až do 7 let věku dítěte.

Zkrácení tříleté rodičovské dovolené na dvouletou

Dotaz: Dobrý den, zvolila jsem tříletou variantu - původně jsem chtěla dvouletou, ale nevyšlo mi to platově.
Nyní plánujeme druhé dítě, a potřebovala bych délku změnit, abych stačila dočerpat celý Rodičovský příspěvek. Půjde to změnit přes otce dítěte (s tím, že by zvolil dvouletou a pak to zase převedl na mě, a také nevím co se mnou, než se to zase zpátky přepíše na mě. Pracák?). Předem děkuji za odpověď.

Odpověď: Dobrý den, v roce 2012 již nemusíte RP převádět. Stačí vám přejít na novou formu čerpání, doložit výši příjmů otce dítěte k datu vašeho nástupu na mateřskou dovolenou, a můžete čerpat RP ve vámi určené výši (rozpočtené podle počtu měsíců, které chcete strávit na rodičovské).

Změnou formy RP se pro vás také navíc mění možnost využívání školky a jeslí - budete moci dávat dítě od 2 let do školky neomezeně a nepřijdete o RP.

Podle informací dostupných na www.mpsv.cz a www.cssz.cz zpracovala Mgr. Věra Tautová, DiS.

Všem maminkám přeji rychlé vyřízení na úřadě, pokud se dozvědí jakoukoliv další zajímavou informaci, která by zde neměla chybět, uvítám, když napíší na info2@babyonline.cz

Pobírání RP předchází Peněžitá pomoc v mateřství - více naleznete v článku Mateřská dovolená

Mateřská dovolená - PPM Porodné - výše a výplata

 

Celkem stran: 38  (diskuzí: 380)
  • Dobrý den, synovi byli v dubnu 2 roky a od září mi ho vzali do školky. Já měla 4 letou variantu rodičáku a přešla jsem na novou variantu 3 letou. Teď jsem se dověděla, že když chci dát dvouleté dítě do školky, tak jenom na pět dní do měsíce, prý to je nějaký dodatek k zákonu. Co je na tom pravdy, protože nikde jsem se o tom dodatku nedočetla. Děkuji za odpověď. 
    Holubice78   24.05.2012 22:28:07, reakcí: 1, poslední: 25.05.2012 07:47:22
    [ reagovat ] [ zobrazit všechny reakce ] [ URL příspěvku ]
    • \ RE:
      Já taky o žádném dodatku k zákonu nevím, podle mě je to blbost. Prostě bych jim nic nedokládala, dala dítko na celý měsíc.
      J.a.n.i   25.05.2012 07:47:22
      [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
  • PROSÍM O RADU
    Dobrý den,

    jsem od 1.1.2010 na mat. dovolené a zvolila jsem si variantu 3 leté mateřské dovolené. Pobírám tedy 7600,-Kč.

    Vzhledem k tomu, že se pomalu blíží konec čerpání rodičovského příspěvku, chtěla bych prověřit své další možnosti a zvážit další krok.

    Pokud bych po vypršení příspěvku zůstala nadále s holčičkou doma (řekněme půl roku - rok)
    1) budu pobírat 0,-Kč a stát za mne bude platit soc. a zdrav. pojištění?

    2) je možné si při této alternativě přivydělávat? Do jaké výše?
    Mohu si přivydělávat u jiného zaměstnavatele?

    3) je možné při této alternativě umístit dítě na omezenou dobu do školky nebo do kroužků? Na jakou?

    4) Je nutné se na této alternativě dohodnout se zaměstanavatelem?Mít např. od něj písemný souhlas či dohodu?

    5) Jaké výhody a nevýhody všeobecně tato volba má?

    6) Kdy je nutné tuto změnu nahlásit a kde všude?

    Děkuji za Váš čas a přeji hezký den,
    I.Růžičková 
    ruzicka76   22.05.2012 13:00:34, reakcí: 1, poslední: 25.05.2012 07:42:54
    [ reagovat ] [ zobrazit všechny reakce ] [ URL příspěvku ]
    • \ RE: PROSÍM O RADU
      1) Ano, v principu to možné je.

      2) Ano, jde to, na dohodu o provedení práce. Na jiné smlouvy taky, ale tam nevím jistě jak je to pak se zdravotním.

      3) Pokud za tebe stát platí zdravotní z titulu péče o dítě, tak do školky max. 4 hodiny denně, kroužky nikdo neřeší.

      4) Samozřejmě, jinak by ti to mohl vykázat jako hrubé porušení, žes nenastoupila do práce. Váže se to tedy hlavně k bodu 1)

      5) Těžko říct.

      6) Tím že si zaměstnaná a pak bude na neplaceném volnu, tak vše řešíš přes zaměstnavatele.
      J.a.n.i   25.05.2012 07:42:54
      [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
  • Rodičovská dovolená a druhé dítě
    Dobrý den, prosím o radu. Jsem teď na rodičovské dovolené na dva roky, dcera se narodila 14.2.2012. Rodičovská mi končí v půlce února 2013. Máme v plánu druhé miminko, nevím za jak dlouho se mi podaří otěhotnět (plán cca srpen), tak že nestihnu porodit do dvou let prvního dítěte.Chtěla bych se zeptat jestli je možné při rizikovém těhotenství jak doberu v únoru 2013 rodičovský příspěvěk, tak že bych přešla na neschopenku(abych měla aspoň nějaké peníze) do doby než půjdu na mateřskou?A ovlivní neschopenka pak výši následující mateřské dovolené a pak i rodičovského příspěvku?Moc děkuji za odpověď Jitka
    kepca   20.05.2012 22:17:04, reakcí: 4, poslední: 21.05.2012 22:02:14
    [ reagovat ] [ zobrazit všechny reakce ] [ URL příspěvku ]
    • \ RE: Rodičovská dovolená a druhé dítě
      Nezáleží na tom, jaký máš rodičák, ale zda si v práci písemně požádala o rodičovskou dovolenou pouze do 2 let věku dítka.
      J.a.n.i   20.05.2012 22:34:10
      [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
      • \ RE: Rodičovská dovolená a druhé dítě
        Teď v lednu jsem si rodičovskou nechala převést podle toho nového systému, tak že ji můžu mít libovolně dlouhou do 3let věku dcery. U zaměstnavatele jsem si zažádala o dvouletý rodičák, ale když bych chtěla tak mi ho prodlouží i na tři roky. Tak právě nevím když bych si rodičák u zaměstnavatele neprodlužovala, jestli bych mohla jít na neschopenku když bych byla těhotná a současně bych měla nastupovat jako by do práce?Protože peníze pobírám podle dvouletého rodičáku, tak se mi asi staně že budu třeba pár měsíců bez peněz. Když mi první rodičák končí v půlce února a byla bych už třeba těhotná, ale porod by byl na jaře nebo v létě, tak cca 4měsíce než nastoupím na druhou mateřskou budu bez peněz, tak jsem myslela, že by to ta neschopenka vyřešila.
        kepca   21.05.2012 21:36:30
        [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
        • \ RE: Rodičovská dovolená a druhé dítě
          Ano, pokud máš v práci zažádáno pouze na 2 roky a neprodloužíš to, tak na neschopenku můžeš.
          J.a.n.i   21.05.2012 21:56:33
          [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
          • \ RE: Rodičovská dovolená a druhé dítě
            Díky za info, tak to jsem ráda. Pěkně jsem si to naplánovala ještě aby mi to tak vyšlo. Byla bych na neschopence do porodu a pak bych přešla na klasickou mateřskou a ta se mi bude vypočítávat z té neschopenky nebo z příjmu ze zaměstnání?Nebo mi neschopenka ovlivní výši mateřské a pak i rodičáku?
            kepca   21.05.2012 22:02:14
            [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
  • Práce souběžná s rodičovským příspěvkem
    Dobrý den,
    prosím o info. Vím, že si nemohu přivydělávat peníze v době PPM, jelikož je to nemocenská dávka. Ale ráda bych později pro svého současného zaměstnavatele po porodu pracovala i nadále (jakoukoliv formou, kterou to půjde)za podmínek, že pracovat budu z domova cca.4hod./denně a pečovat o dítě budu já. Na ÚP, kde rodičovský příspěvek vyplácí mi sdělili, že je jedno, zda budu pracovat z domu a že podmínku zajistit péči i když souběžně s prací zajistím, takže z jejich pohledu na výplatu dávek mám nárok. Nicméně někde jsem slyšela, že možnost výdělku na RD je neomezená, ale nesmím pracovat pro stejného zaměstnavatele??? Jak to tedy je??? Díky. Martina
    Mahol   15.05.2012 17:16:13, reakcí: 3, poslední: 16.05.2012 18:44:15
    [ reagovat ] [ zobrazit všechny reakce ] [ URL příspěvku ]
    • \ RE: Práce souběžná s rodičovským příspěvkem
      Pleteš si RD = rodičovská dovolená a RP = rodičovský příspěvek, můžeš pobírat RP a pracovat, ale tím že budeš pracovat na svoji původní smlouvu, tak nejsi přitom na RD.
      J.a.n.i   15.05.2012 21:04:07
      [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
      • \ RE: Práce souběžná s rodičovským příspěvkem
        ...ano, to já vím :-) asi jsem to špatně specifikovala. Jde mi o to, zda můžu při pobírání rodičovského příspěvku pracovat u STEJNÉHO zaměstnavatele, jako před nástupem na MD/RD. Díky za info. M
        Mahol   16.05.2012 07:19:29
        [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
  • Neschopenka + rodičovcký příspěvek
    Je má povinnost hned po narozené détěte jít žádat o Rodičoskký příspěvek? Jelikož pobírám neschopenku, a na VZP mi bylo sděleno že rodičovský příspěvek ve výši 7600 nedostanu,že mi doplatí pouze rozdíl do neschopenky.Čili neschopenka za měsíc květen proplacena v červnu ve výši 7000,- a rodičák za díte narozené 2 května proplacený v červnu 7600.- čili bych dostala pouze 600 korun za druhé dítě, plus vlastně tu proplacenou neschopenku. Nebo mohu počkat až mi skončí k 15 červnu uknočí neschopnost,a pak až v červenci jít zažádat o RP???
    blazniva.bruneta   14.05.2012 18:28:48, reakcí: 3, poslední: 15.05.2012 21:02:15
    [ reagovat ] [ zobrazit všechny reakce ] [ URL příspěvku ]
    • \ RE: Neschopenka + rodičovcký příspěvek
      Je to na tobě, obě varianty jsou možné, tím že je celková částka rodičáku stejná, tak je to vlastně fuk.
      J.a.n.i   14.05.2012 21:50:26
      [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
      • \ RE: Neschopenka + rodičovcký příspěvek
        Čili se nic nestane, pokud se mi druhé dítě narodilo 2 května a zažádat o rodičák si pujdu až 1 července.Moc děkuji za odpovědi.S pozdravem
        blazniva.bruneta   15.05.2012 15:33:25
        [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
  • RD - druhé dítě o 9 měsíců dřívě než mám konec stávající RD
    Dobrý den, poradíte mi někdo?

    V současné době jsem na RD, mám zvolenou 3 letou variantu která končí podle věku mé dcerky v srpnu 2013, pobírám tedy příspěvěk 7.600,-.

    Jsem po druhé těhotná a termín porodu mám vypočítán na listopad 2012. Před tím mám nárok na pobírání MD od zaměstnavatele.

    Vyplatí se mi přejít na nový systém čerpání dávek abych vyčerpala alespoň něco z těch peněz, které by mi nástupem na druhou mateřskou propadli????? Jak vlastně funguje nová rodičovská, mohu si zvolit libovolný počet měsíců čerpání, nebo je to omezeno 2, 3 nebo 4 lety dítěte?? A jak mám postupovat??? Budu potřebovat nějaké doklady k vyřízení???

    Děkuji za rady, informace hledám kde se dá ale nějak se v tom ztrácím. Michaela
    Misak81   13.05.2012 17:10:50, reakcí: 1, poslední: 14.05.2012 21:49:17
    [ reagovat ] [ zobrazit všechny reakce ] [ URL příspěvku ]
    • \ RE: RD - druhé dítě o 9 měsíců dřívě než mám konec stávající RD
      Ano, vyplatí se ti přejít a zvolit co nejvíc můžeš, maximum je 11500,- pokud si měla plat alespoň 16500,-
      J.a.n.i   14.05.2012 21:49:17
      [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
  • RD, volba výběru
    Dobrý den
    Jsem na RD s dcerou (3) délku RP mám na 4 roky.Dceru vychovávám sama, jsem samoživitelka. V srpnu jsem nastoupila do zaměstnání na HPP se smlouvou na dobu neurčitou.Po měsíci jsem zjistila že jsem opět těhotná,s rizikem 2 stupně,čili jsem musela zustat doma na neschopnosti. Ve zkušební době mi byl pracovní poměr ukončen,aniž bych byla informovaná,či podepsala nějakou výpověd.Nyní mám týden po porodu,a neschopnost mi bude ukončena v polovině června,čili po šestinedělí,a pak bych chtěla jít zažádat o RP. Dataz zní, budu moct si vybrat délku RP, ikdyž nesplnuji 270 dnu pojištění? budu mít i nadále nárok na přídavek na děti? otcové obou dětí nemám uvedeny v RL, čili obě děti budu vyživovat sama. Další dataz mám ohledně příspěvku na bydlení. Bydlím v pronájmu, smlouvu mam na rok,napsanou na mou osobu,žiji zde sama s dětmi,boužel zde nemohu mít trvaly pobyt,majitel po špatné zkušenosti odmítá povolit.Trvalé bydliště mám nyní i s dětmi na uřední adrese,boužel. Mám narok jako samoživitelka s dvěma dětmi na nějaký příspěvky? a pokud ano,na jaký? Předem děkuji za odpověd  
    blazniva.bruneta   11.05.2012 09:49:18, reakcí: 8, poslední: 13.05.2012 12:42:05
    [ reagovat ] [ zobrazit všechny reakce ] [ URL příspěvku ]
    • \ RE: RD, volba výběru
      Popravdě, proč nepožaduješ peníze na výživu po otcích dětí? Tereticky když jsi měla nárok na nemocenskou v souvislosti s porodem, tak by sis mohla vybrat i pobíranou částku na RP. Ohledně ostatních příspěvků nevím, příspěvek na bydlení je vázán na trvalý pobyt, můžeš zkusit jít na ÚP odbor sociální či hmotné nouze, tam by to mohli poradit na co máš nárok.
      Ady.S   11.05.2012 19:36:49
      [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
      • \ RE: RD, volba výběru
        Nárok na výběr rodičáku mít budeš, budeš moct volit až do 7600,- měsíčně.
        Nárok na přídavek na dítě budeš mít taky.
        Nárok na příspěvek na bydlení nemáš, ten je vázaný na trvalý pobyt a nemáš nárok ani na dávky hmotné nouze, protože nevyužíváš všech možností jak si zvýšit příjem.
        J.a.n.i   11.05.2012 21:17:10
        [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
        • \ RE: RD, volba výběru
          čili si nebudu moci zvolit 2letý RP? Otce dětí neřeším,pokud bych po něm chtěla výživné, on by si chtěl dělat nároky na děti,a jelikož již spolu nevycházíme,nechci se sním ani nijak kontaktovat či po něm chtít peníze.Kolik jsou přídavky na dvě děti?
          blazniva.bruneta   12.05.2012 11:19:04
          [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
          • \ RE: RD, volba výběru
            Už si nevybíráš délku ale částku kterou chceš pobírat. A díky nepobírání ppm máš daný strop. Na dítě do 6let jsou 500 na každé. Ale nevím jak je to tam právě s tím že nechceš využít všechny možnosti získání příjmu.
            Ady.S   12.05.2012 12:11:24
            [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
            • \ RE: RD, volba výběru
              Pak právě většinou neuznají dávky hmotné nouze...
              J.a.n.i   12.05.2012 21:20:09
              [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
            • \ RE: RD, volba výběru
              Jak všechny možnosti získání příjmu??? vubec tomu nerozumim(
              blazniva.bruneta   13.05.2012 09:13:25
              [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
              • \ RE: RD, volba výběru
                Máš právo požadovat od otce dítěte jak výživné na dítě(tudíž na obě děti) a díky mladšímu i na sebe.
                Ady.S   13.05.2012 09:18:59
                [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
                • \ RE: RD, volba výběru
                  Přesně tak dítě mají primárně živit rodiče a pak teprve stát, tudíž pokud neuvedeš otce a nepožaduješ výživné, tak tím dáváš najevo, že ty peníze nepotřebuješ a není tedy důvod aby ti je dával stát.
                  J.a.n.i   13.05.2012 12:42:05
                  [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
  • Dobrý den, četla jsem článek Výpočet MD při druhém dítěti ze zkráceného úvazku? Ve kterém radíte:
    "Šlo by to ještě řešit tak, že se se zaměstnavatelem dohodnete na pozdějším nástupu (počítám, že prac. smlouva vám trvá), nejlépe písemně a vy si na OSSZ a zdrav. pojišťovně nahlásíte pokračující péči o dítě na plný úvazek - pojištění pak za vás bude platit stát a vy si můžete najít brigádu s příjmy danými zákonem pro příjmy z vedlejší činnosti."
    Se zaměsnavatelem jsem se již dohodla na pozdějším nástupu (o 2 měsíce) do zaměstnání a byla jsem se ptát i na pojišťovně,jestli je tam nějaký problém. Paní na pojišťovně mi řekla, že můžu být s dítětem doma až do 7 let,ale že dítě nesmí chodit do MŠ a já že nesmím mít ŽÁDNÝ příjem.Což vylučuje vaši odpovědˇ, že paní může mít brigádu.Tak jak to tedy je s tou brigádou?Jedná se mi o dva měsíce,ale být bez úplného příjmu je pro mě vyloučené.
    aja.pes   10.05.2012 09:16:08, reakcí: 1, poslední: 11.05.2012 21:14:17
    [ reagovat ] [ zobrazit všechny reakce ] [ URL příspěvku ]
    • \ RE:
      Není mi zcela jasná situace a proč dělat to co je popisováno, nicméně při péči o dítě do 7 let je možné mít příjem z DPP do 10 000,- měsíčně, neb to nepodléhá platbě sociálního a zdravotního.
      J.a.n.i   11.05.2012 21:14:17
      [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
  • Rodičovská dovolená s plánovaným 2 dítětem
    Oprava textu v závorce mám na dobu neurčitou tedy do dvou let dítěte.
    DenaKurtin   08.05.2012 16:35:36
    [ reagovat ] [ URL příspěvku ]
  • Rodičovská dovolená s plánovaným 2 dítětem
    Dobrý den, potřebovala bych poradit v současnosti jsem na mateřské dovolené a pobírám rodičovský příspěvek, mateřskou jsem zvolila na 2roky malá se narodila 10.3.2011 a mněla bych tedy 10.3. 2013 nastoupit do zaměstnání( mám na dobu určitou ) chtěly bychom ale druhé miminko a už i na něm pracujem,bohužel jsme s prvním těhotenstvím mněly problémy a dlouho se nám nedařilo tak se chci zeptat když bych otěhotněla např. až v lednu 2013 tedy 2měsíce před nástupem do práce a povedlo se nám to pak bych určitě musela na nemocenskou ze zdravotních důvodů tak se chci zeptat jakou výši nemocenské budu mít a zda stihnu vyčerpat rodičák na první dítě a zda si pak mohu zvolit zase delku mateřské např na 3roky děkuji moc Denisa.
    DenaKurtin   08.05.2012 16:33:41
    [ reagovat ] [ URL příspěvku ]

 

Doporučte tuto stránku svým známým
Vaše jméno:
Váš e-mail:

Příjemci (e-mail nebo login)

Vaše poznámka:


Ohodnoťte tuto stránku
Máte nějaké návrhy pro tuto stránku nebo jste zde nalezli chybu?



Těhotenství
ZPĚT na: Titulku | Baby dnes
Reklama s proklikem

V případě zájmu o inzerci na Baby on line pište na info@babyonline.cz.
Přidejte informaci o názvu inzerovaného přípravku/výrobku a o požadovaném
umístění na www stránkách.

Kontakt na redakci a autory

Chcete-li kontaktovat redakci nebo autory našeho portálu, máte-li pro nás námět, názor, připomínku, pište, prosím, na info@babyonline.cz.

Staňte se fanouškem BOL!
Reklama s proklikem
Staňte se fanouškem Baby on line!
Reklama s proklikem
Reklama s proklikem
Reklama s proklikem
Reklama s proklikem
Garanti

Děkujeme též odborným garantům projektu Baby on line.

Reklama s proklikem

V případě zájmu o inzerci na Baby on line pište na info@babyonline.cz.
Přidejte informaci o názvu inzerovaného přípravku/výrobku a o požadovaném
umístění na www stránkách.

Kontakt na redakci a autory

Chcete-li kontaktovat redakci nebo autory našeho portálu, máte-li pro nás námět, názor, připomínku, pište, prosím, na info@babyonline.cz.

Kdo je přihlášen online?
(v seznamu se objevíte, jste-li přihlášen/a a v nastavení máte tuto funkci zakliknutou)
POZOR!
Služba pouze pro zaregistrované a přihlášené.

Přihlašte se v pravém sloupci v boxíku "Přihlášení".

• Pokud nemáte přihlašovací jméno a heslo, zaregistrujte se.
Reklama s proklikem
Autorský tým

Velké poděkování za vznik těchto stránek patří našim autorům, kteří se aktivně podílí na aktualizaci obsahu stránek.


 
Aktuálně u odborníka
25/5
Diskuzní klub
nové: 678
25/5
25/5
Fotogalerie
nové: 1
25/5
Vizitky
nové: 4
25/5
Inzerce
nové: 8