Celkem výsledků pro výraz "vyvojove vady": 90
Dobrý den, již přes rok neužívám antikoncepci a s přítelem praktikujeme přerušovanou soulož. 17.12.2016 jsme se však rozhodli, že to zkusíme bez přerušované soulože. Po té jsem již v prosinci menstruaci nedostala a při gynekologickém vyšetření v lednu a odebrání krve bylo zjištěno, že jsem těhotná. Bohužel si nepamatuji datum poslední listopadové menstruace, měla jsem ji celkem nepravidelnou, tudíž jsem paní doktorce na gynekologii řekla menstruaci pouze odhadem podle mého posledního zápisu v diáři. Tudíž jsem uvedla 22.11., podle toho mi paní doktorka vypočetla, že k dnešnímu dni 17.2.2017 jsem v 10. týdnu a termín porodu by měl být 29.8.2017, tyto údaje mi zapsala do těhotenské průkazky. To mi ale vůbec nevychází, že bychom miminko s přítelem počali toho 17.12., jiné dny jsme si opravdu dávali pozor a je téměř nemožné, že bych otěhotněla jindy. Vůbec nevím, co si mám teď myslet. Hlavně když si nepamatuji poslední menstruaci. :-( Jdou ty týdny těhotenství zjistit nějak přesněji? Děkuji moc za odpověď.
Dobrý den, pokud lékařka k dnešnímu dni změřila plod a ten odpovídá stáří podle ultrazvuku 10 týdnů, pak byste za cca 2 týdny měla absolvovat ultrazvukový screening na vrozené vývojové vady. Na tomto vyšetření se plod změří a ultrazvukový přístroj vypočítá dle jeho délky jeho přesné stáří a termín porodu. Tento termín porodu a stanovení stáří plodu je nejpřesnější a nemá smysl se řídit termínem porodu dle menstruace.
Pro akci je nutné přihlášení
Dobrý den, léčím se se štítnou žlázou a beru denně Letox 75. Neplánovaně jsem otěhotněla a na kontrolu jsem se objednala hned, jak to bylo možné, nicméně jsem došla až v 10. týdnu těhotenství. Endokrinolog mi v době těhotenství kromě Letroxu předepsal také Jodid. Chci se zeptat, zda může mít vliv na vývoj miminka to, že jsem až do 11. týdne těhotenství Jodid nebrala a začínám s ním a teď. Na internetu jsem se dočetla, že nejdůležitější období z tohoto pohledu je 1. trimestr. Hrozí nějaké vývojové vady pro plod? Předem děkuji za odpověď. ANNA
Dobrý den, důležité je, že užíváte stále Letrox vzhledem k hypofunkci štítné žlázy. Neléčená hypothyreoza může napáchat větší škody, Jodid je spíše doplněk, tak buďte v klidu.
Pro akci je nutné přihlášení
Dobré ráno. Dnes je tomu, co mi končí šestinedělí. Byla jsem v 9tt, když jsem prodělala neúplný samovolný potrat.Proběhla revize. Srdeční akce, nevím jestli byla, měla jsem teprve jít na ultrazvuk, nestihla jsem to bohužel. Jedno dítě už mám. Porod byl velmi náročný. Mám roztrhaný čípek. Druhé miminko jsme moc chtěli. Menstruace se dostavila po 3 týdnech od revize. Po 5 týdnech od potratu proběhl sex a ujelo nám to. Je možnost otěhotnění? Zítra mám jít ke své gynekoložce a mám hrozný strach, co mi na to řekne, jelikož mi řekla, že dítě další až tak za rok, nebo aspoň za půl. Jaký je váš názor na tohle, když se cítím výborně a jsem na další mimi připravená. A poslední dotaz. Kdyby se náhodou zadařilo, podstupují se prosím nějaké testy, když vlastně to.bylo ještě šestinedělí? Moc vám děkuji za odpověď. V.
Dobrý den, pokud je revize nekomplikovaná, pak po jedné menstruaci již můžete otěhotnět. Významné riziko nehrozí. Žádné jiné testy kromě prvotrimestrálního screeningu na vrozené vývojové vady ve 12. týdnu se nedělají.
Pro akci je nutné přihlášení
Dobrý den, jsem ve 39. týdnu těhotenství, za 10 dní mám termín porodu. Včera večer mi při čištění zubů vypadl kousíček staré amalgámové plomby (jakoby hrana plomby, na pohled i dotek prstem patrné, zub je jinak ale celý zaplombovaný). O amalgámu vím, co se píše souvislosti s těhotenstvím a uvolňováním rtuti, nicméně dokud jsem neřešila žádný problém se zuby, brala jsem tak, že s tím nic neudělám, mám amalgám téměř ve všech zubech. Teď mám ovšem obavy, zda vypadnutím kousíčku amalgámu a tím jakoby "rozbití" té celistvosti plomby se nemůže rtuti uvolňovat více a nemůže to miminku způsobit ještě nějaké problémy (předpokládám a doufám, že vývoj miminka je již dokončen a vývojové vady by tímto nehrozily)? Zub mě nebolí, ani mi ta ostrá hrana plomby, která vznikla, nevadí, jazykem ji necítím, ráda bych tedy vše řešila až po porodu. Myslíte, že to je v pořádku? Moc děkuji!
Dobrý den,
odlomení části staré amalgámové výplně miminku rozhodně neuškodí. Pokud Vás okraje výplně či zubu nedřou do jazyka či tváří, určitě počkejte s řešením až po porodu (ideálně po šestinedělí, pokud se jedná opravdu o malinký kousek a nehrozí rozlomení zubu). Po dobu kojení ovšem nedoporučuji nechat si zhotovit novou výplň z amalgámu. Broušení starého amalgámu a čerstvý amalgám jsou mnohem vyšší zátěží než pravděpodobně všechny letité výplně, které člověk v ústech již má.
Srdečně zdravím a přeji Vám i miminku všechno dobré.
MUDr. I. Červená

Pro akci je nutné přihlášení
Dobry den,Před 2ma dnami som bola na 12 tyzdnovom ultrazuku plus mi zobrali krv na genetiku a vyvojove vady. Včera volali s tym ze mi vyslo riziko downovho syndromu 1 z 253. Je mi 33 rokov ( o 2 mesiace 34). Jedno dieta uz mam, syna narodeneho před 3mi rokmi v 33+1 akutnym cisarskym. Narodeny skor kvoli mojej zdvojenej maternici, zacala mi odtekat plod. voda v 32+4, syn bol otoceny naopak. Syn je vporiadku. Doktorka mi ponuka bud odber plod.vody alebo DNA test z krvi. Na odber plod.vody velmi nechcem ist kvoli riziku potratu alebo skorsiemu porodu, i tak si myslim ze budem rodit zase predcastne, kdeže syn tam uz v 32 tyzdni nemal miesto. Manzel by zase chcel aby som tam isla, kvoli 100% vysledkom. Z DNA testu su výsledky na 99%. Co by ste mi poradili ? Viem ze rozhodnutie je na mne, okolie mi radi ist na odber plod.vody.Dakujem
Dobrý den, riziko 1:253 je v podstatě dle doporučených postupu negativní výsledek, pokud byl UZ plodu v pořádku. Až výsledek 1:100 a méně je považován za pozitivní. 100% jistotu, že plod nebude postižen ale nemáte. Vzhledem k tomuto výsledku bych spíše (pokud se rozhodujete mezi aminocentézou a vyšetření genetiky z vaší krve) volila neinvazivní vyšetření z vaší krve. Toto vyšetření by mělo odhalit nejběžnější genetická onemocnění.
Pro akci je nutné přihlášení
Dobrý den, v posledním roce jsem už podruhé potratila. Vždy se jedná o zamlklý potrat v 8 tt +. Poprvé bez krvácení a zjištěno na prohlídce, následná revize. Podruhé jsem trošku zakrvácela a zjištěno na ultrazvuku, že není srdeční akce, také 8 tt. U obou těhotenství byla již na předchozích kontrolách srdeční akce zjištěna. První potrat velikost plůdku 1cm, u druhého 2 cm. Mám PCOS a proto je těžší otěhotnět. Byli jsme na genetice a tam je vše u obou OK. Co je ještě možné vyšetřit, aby se tohle neopakovalo? Vždy beru Utrogestan hned od začátku těhotenství.Děkuji

Dobrý den, příčin opakovaných potratů může být celá řada. Mezi ně patří vývojové vady reprodukčních orgánů, trombofilní stavy, endokrinologické příčiny, genetika či např. imunologické faktory (autoimunitní onemocnění), ... Mezi nejčastější trombofilní stavy patří Leidenská mutace, která předurčuje k takzvanému hyperkoagulačnímu stavu, což může vést k opakovaným abortům. Obvykle se řeší antikoagulační terapií - např. Clexane, tato léčba při opakovaných abortech je však diskutabilní. Další může být antifosfolipidový syndrom, u kterého se též opakují epizody abortů kvůli trombotizacím z důvodu přítomnosti antikardiolipinových protilátek, léčba obvykle bývá opět heparinizace a užívání kyseliny acetylsalicylové. Při podezření na tento stav se dělá ELISA metoda k průkazu protilátek. Další možností jsou nízké hladiny progesteronu corpus luteum - z tohoto důvodu preventivně užíváte utrogestan. Poměrně časté jsou u žen i endokrinní poruchy, kam řadíme onemocnění štítné žlázy, respektive její snížená funkce. Možnou příčinou bývají genetické problémy, které však máte již vyloučeny. Obvykle se podstupuje v těchto případech genetické vyšetření, vyšetření trombofilních mutací, spermiogram partnera, podrobné SONO reprodukčních orgánů ženy a endokrinologické vyšetření. Budu držet palce, ať se vše vyřeší co nejdříve a vede to pro vás ke zdárnému konci. Přeji hezký den
Pro akci je nutné přihlášení
Dobry den, je mi 35 let a cekam 2. dite - nyni jsem ve 14.tt. Prvotrimestralni screening vysel negativni (R T21 1:520, po kontingenci /+TR, DV, NB/ T21 1:4941).Bohuzel 2 hodnoty dle pani doktorky nevysly nejlepe - srdecni frekvence plodu, ktera je 141 uderu/minutu a biparietalni rozmer (BPD), ktery je 26,1 mm.Chtela bych znat Vas nazor, zda mam i presto podstoupit dalsi vysetreni (placene), ktere by presneji vyloucilo ruzne vývojové vady.V pripade potreby Vam mohu zaslat celou lekarskou zpravu. Velice dekuji za odpoved a pripadne i uklidneni.
Dobrý den,
o vhodnosti podstoupit další vyšetření se validně vyjádřit nemohu, nejsem Váš ošetřující lékař. Pokud Vám Vaše lékařka doporučila další vyšetření podstoupit, řídila bych se tímto doporučením.
Hezký den.

Pro akci je nutné přihlášení
Dobrý den, mám velký problém s odplenkováním téměř čtyřletého syna. Zarytě odmítá nočník i WC. Sám ví moc dobře k čemu slouží, je velice chytrý a bystrý. Vývojově pozadu není. Vyzkoušeli jsme všemožné rady, sliby, ale nezabírá nic. Naše paní doktorka se vždy jen uculuje a radu nám nedá, tak nevím co si počít. Do školky měl nastoupit v září, ale kvůli plenkám půjde v únoru, to bude mít čtyři roky. Doteď ještě neměl ani jednu suchou plenku přes noc ani ve dne. Budu moc ráda jestli odpovíte. S pozdravem Tereza 39
Dobrý den, ve čtyřech letech by už nervová soustava vašeho synka měla být dostatečně vyzrálá na to, aby fyziologicky zvládnul udržování čistoty, je možné, že je ve hře problém související s psychikou a proto bych vám doporučila poradit se s odborníkem, nejlépe dětským klinickým psychologem, případně s psychologem v pedagogicko - psychologické poradně. Předtím bych ale možná paní doktorku požádala vystavení žádanky na nefrologii, aby se přeci jen vyloučila možná orgranická příčina. Takto přes email vaši situaci vyřešit nezvládneme, ale píšete, že synek není jinak vývojově opožděný, takže ve čtyřech letech pravděpodobně mluví, zkuste si s ním tedy o této situaci popovídat, zjistit příčinu jeho odmítání použití toalety, nočníku, můžete zkusit využít pozitivní motivaci, možnost získání odměny, výhody i za drobný pokrok (např. jít se na toaletu podívat apod.). Můžete využít nějaký příběh či pohádku o tom, jak chlapeček, nebo nějaká pohádková postavička zvládla udržování čistoty, předvést mu to na loutce, panáčkovi apod. Pleny byste mu také měla přestat dávat a vést ho k použití toalety, nočníku, dokud mu je budete stále dávat, pak se cítí v suchu a v bezpečí, vyměšuje se reflexivně a pocit potřeby vám neohlásí. S nehodami musíte počítat, neznamená to, že když odeberete pleny, tak začne udržovat čistotu, chce to trpělivost. Zaměřte se nejdříve na nácvik ve dne, postupujte po jednotlivých krocích, nechtějte vše najednou.

Pro akci je nutné přihlášení
Dobrý den, mám dotaz ohledně přibývají na vaze 3.měsíčního chlapečka. Plně kojím. Porodní váha byla 3180g v porodnici klesla na 2900g. V měsíci vážil 3400 g, ve dvou 4200 g a teď 4800 g. Chodili jsme kvůli nízkému příbytku na váze každých 14 dní k dětské lékařce, teď nás pozvala až za měsíc.Plně kojím, nepřikrmuji. Kojím aspoň 7x denně většinou víckrát. Malý pije hezky u prsu, často i usne, prsa ještě nemám prázdná, když dokojím (malý dopije a poté když ho znovu přiložím, už nechce pít), plen má pročůraných aspoň 6-7 denně, kaká taky dost, barvu a konzistenci má míchaných vajíček. V noci mi spí i 6 hodin v kuse. Přes den moc spát nechce. Usne mi u prsa, ale když ho chci položit do postýlky, vzbudí se. Přes den je aktivní, hraje si na hrací dece s hračkami na hrazdě. Vyvojově je spíše napřed, už dlouho se točí na boky a teď už se začal i přetáčet na bříško. Zdá se mi, že mu nic nechybí, přesto nevím, co s tou nižší váhou. Co byste mi poradila?Moc děkuji Petra H.
Váhový přírůstek do 3 měsíců věku dítěte má být 150 - 200 g týdně, po 3. měsíci jsopu váhové přírůstky menší, dítě je aktivnější. Pokud vývojově nestrádá, není problém. Nemusíte se obávat.

Pro akci je nutné přihlášení
Dobrý den. Dcera 6 let má téměř každý večer potřebu opakovaně (20x) navštěvovat toaletu, byť nic nevyčůrá. Opakovaně se nás ptá, zda je její močový měchýř prázdný, opakovaně chce odpověď na to, zda má už spát, když je unavená. Neustále chodí a znovu a znovu chce obejmutí a pusu na dobrou noc ... u toho pláče. Je to takhle den co den. Zkoušíme to po dobrém i přísně a stále se to opakuje. Někdy usne bez problémů, ale to je spíš výjimka. Jsme z toho už oba s manželem dost vyčerpání a ji to také trápí. Ráno je v pohodě a večer nanovo. Co s tím? Děkuji za odpověď.
Dobrý den, doporučila bych vám kontaktovat dětského klinického psychologa, který by vám citlivým způsobem pomohl najít příčinu potíží. Podle vašeho popisu chování dcery se mi jeví, že opakované chození na toaletu před spánkem bude spíše jen zástupným problémem. Tedy pokud je dcerka zdravá a nemá například zánět močového měchýře, což můžete nechat zkontrolovat u paní doktorky vyšetřením moči. Příčinou požití po vyloučení zdravotních důvodů může být strach a úzkost dcery ze spaní a z usínání. Tento strach může být vývojově podmíněný a může mít více příčin. Ve věku vaší dcerky cca od pátého roku života mohou děti prožívat strach ze smrti. Je to normální vývojově podmíněný strach, který souvisí s počátkem uvědomění si konečnosti života a vlastní smrtelnosti. Koncept smrti jako takové si dítě plně začne uvědomovat až kolem 12 roku věku. Dítě ve věku 6 let se může bát, že když usne, tak už se neprobudí. Dalším důvodem může být fantazie dítěte, která je v tomto věku magická, dítě nedokáže spolehlivě rozlišit mezi skutečným a fantazijním světem. Různá strašidla a bubáky tedy může považovat za skutečné a bojí se jich. K plnému rozlišení reality a fantazie dochází u dítěte až kolem 10 let věku a u senzitivních děti často až později. Dítě se může také obávat časově dezorientace po probuzení. Asi každý zná pocit, kdy se probudíme a nevíme, jestli je ráno, odpoledne nebo večer. Je proto dobré, když má dítě nějaké signály, které mu pomohou se časově zorientovat. Třeba budíček, který ráno zazvoní, zatemnění, podle kterého je jasné, že je večer apod. Zkuste si s vaší dcerkou citlivě promluvit, zeptejte se, co by potřebovala, aby dobře usnula a nemusela tak často chodit večer na záchod. Poskytněte jí podporu, pomazlení, setrvejte s ní v pokoji dokud neusne, pokud to bude chtít. Nejedná se o žádnou ostudu, dcera prostě potřebuje překonat toto období. Čím citlivěji k ní budete přistupovat, tím snáze a dříve ho překoná a bude zase usínat v klidu jako dříve. Rozhodně se na ni za její strach nezlobte, buďte trpěliví. S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Dobrý den, jedná se o mojí první zkušenost s psychologickou poradnou obecně. S manželkou bychom potřebovali poradit, co by mohlo platit na našeho syna (3). Znamení vodnář, jestli vám to pomůže. Pro info máme ještě dceru(2). Něco k seznámení se synem. Je společenský a veselý, docela i poslouchá, když se mu vysvětlí, proč má danou věc udělat. Případně jiná možnosti nabídnout, co zajímavého se bude dělat po činnosti, která mu v daný okamžik zas tak zajímavá nepřijde. Klasika, někam jít, když zrovna nechce, s něčím zajímavým naopak skončit, vyčistit zuby a podobně. V průměru tak jednou týdně třeba opakovaně neposlechne jasný příkaz či důrazný zákaz a dostane vařečkou. Zabrečí si a za chvíli je zas úplně v poho a veselí a vše je v pořádku. Poslední dobou už to bude spíše tak jednou za dva týdny. Některé situace chce řešit po svém a když se tak neděje, je z toho trochu rozhozený, ale často to přejde, anebo to s manželkou změníme a uděláme to tak, jak chtěl, pokud se nejedná o úplnou pitomost. Příklad : Nastupujeme do auta a první musíme dát do sedačky dceru, pak až syna. Jiná varianta znamená v lepším případě jen řev a pláč. Občas ale, řekněme tak jednou dvakrát do týdne, dostane amok. Třeba dnes, jdeme z procházky, 200 m od domu zmíníme s manželkou slovo boby , on se toho chytne, že chce zbytek cesty jet na bobech. Ukázání, že zrovna s sebou žádné nemáme nemá smysl. On trvá na tom, že buď pro ně někdo z nás dojde. To neschválíme s tím, že si zajezdí třeba na zahradě. Zbylou cestu pak už je dost nesvůj, u branky pak už dostává absolutní amok, že chtěl jet na bobech z toho místa 200 od domu. Varianta provezu tě po zahradě , nebo jít někam jinam neexistuje. Pouze varianta jít zpět těch 200m v bobech a pak zase zpět domů a boby uklidit. Obecně podobné situace známe, párkrát jsme na tu jeho hru přistoupili, abychom poznali, o co mu v situacích jde. Dopadlo to tak,že stál u zamčených vrat na zahradě s amokem třeba 10 minut. Po přenesení do domu amok samozřejmě pokračoval. Občas přijedeme autem domů, ale on nevyleze, že tam chce zůstat v autosedačce a zásadně připooutaný. Tak už ho tam občas necháváme prostě v autě, cokoli jiného je stejně často amok. Amok asi nemusím dlouze popisovat, smyslů zbavený, zkoušeli jsme na něj být extra hodní a chápavý, vysvětlující , nabízející alternativy, či něco příjemného, nic nezabralo. Zkoušeli jsme i velké seřvání, či zvařečkání. Často ten amok předvádí až do konce, třeba 10 minut jen řev, brek , odtaživé pohyby. Párkrát se nám povedlo ho uchlácholit hezkým hlasem , ale mnohem častěji se úspěch nedostaví. Co jsem dvakrát vyzkoušel já, vyšlo to, ale už to nedělám, je seřvání do obličeje a drobné třesení.. to už bylo krajní řešení, když měl amok 15 a víc minut. To tedy zabralo, najednou byl zase s námi, jako bych ho "nahodil". Vztah se sestrou mají hezký, jen jí donekonečna bere vše, s čím si ona začne hrát, její brek mu nevadí, ale to je asi dost běžné v každé rodině. Snažíme se, aby to nedělal. Poslední věc, pravý amok předvádí asi jen před námi rodiči a občas babí ,se kterou je více, třeba na návštěvách , s jinými dětmi, ve školce a podobně amok nemívá. Pouze vyjímečně pokud návštěva končí a on nechce domů, ale to je pochopitelné. Dokážete nám z těchto řádků nějak poradit? Velice děkuji.


Dobrý den, váš syn se vývojově nachází v období vzdoru, pro které jsou právě vámi popisované reakce charakteristické a naprosto normální. Jedná se o důležité vývojové období, kterým dítě musí projít. Jeho nervová soustava je nezralá a nezvládá řešit pro něj zátěžové situace, proto nastávají afektivní záchvaty. I když je toto období pro vychovatele náročné, jedná se o důležitý vývojový krok kupředu, s vyzráním nervového systému tyto záchvaty samy odezní.
Nedávno jsem na podobný dotaz odpovídala:
https://www.babyonline.cz/poradna/zachvaty-vzteku-kvuli-nepodstatnym-vecem/4337
Pokud se dítě do afektu dostane, pak je potřeba jej nechat odeznít, dítě vás v té chvíli nevnímá, případné domlouvání či rozebrání situace nechte až se uklidní. Rozhodně na něj nekřičte, spíše mu vyjádřete podporu, můžete jeho chování okomentovat, třeba takto: "Vím, že se zlobíš, že nemáme s sebou boby, ale nedá se nic dělat, dnes jsme je s sebou nevzali, tak bobovat nemůžeme, ale můžeme je vzít příště." A nechte chlapce si afekt odžít. Učí se tak svoje výbuchy vzteku postupně ovládat, jejich frekvence se bude snižovat až ustanou úplně. Někdy se dá výbuchu vzteku předejít formou připravení dítěte na situaci, pokud o ni předem víme, nebo nevystavovat dítě situacím, ve kterých víme, že se spolehlivě začne vztekat. V nepodstatných věcech je možné dítěti vyhovět, není třeba s ním stále bojovat. Ať si posedí v sedačce, když chce, můžete se domluvit, že například vynesete nákup a vrátíte se pro něj, klidně můžete do autosedačky dát nejdříve dcerku a pak až synka. Ustupovat nelze pouze v záležitostech, kdy se jedná o bezpečnost a zdraví dítěte. Snažte se s chlapcem předem komunikovat, domluvit se, dát mu vybrat z několika možností a na jeho výběru pak trvat. Období vzdoru může být pro syna náročnější a výraznější i díky mladšímu sourozenci, u kterého vnímá konkurenci. Sestru má zcela jistě rád, ale potřebuje se proti ní vymezovat, vyjasňovat si role a zabírat si území. Je to normální chování, je potřeba je citlivě usměrňovat, pomáhat jim se vzájemně domlouvat a najít kompromis. Synovi poskytněte podporu a ocenění, pokud se chová vámi požadovaným způsobem, ale také v horších chvilkách. Buďte s ním trpěliví, dávejte mu najevo, že ho máte bezpodmínečně rádi a přijímáte ho takového jaký je, i když se vzteká a zlobí. Pomůžete mu tak toto i pro něj složité období překonat a upevnit vzájemné vztahy s vámi jako rodiči i se sestrou. Přeji brzké zvládnutí tohoto náročnějšího vývojového období a hodně radosti ze zdravých dětí. Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Dobrý den paní Mgr. Matoušková.Ráda bych se poradila ohledně svého syna. Synovi jsou 2 roky a 2 měsíce. Porod proběhl klasicky přirozenou cestou bez komplikací. Porodní výška a váha v pořádku. 1. rok byl velice náročný, protože byl hodně plačtivé nespící miminko, které trpělo dlouhodobě na bolesti bříška, prdíky a pak se k tomu přidaly bolesti z rostoucích zoubků. Takže celým . rokem se doslova probrečel a to byl ohodně psychicky a fyzicky náročné. Po 1. roce se to začalo zlepšovat, s příchodem 1. kručků. Bolesti bříška postupně vymizely. Syn od malička navazuje oční kontakt, v řeči se stále vyvíjí. Umí napodobovat skoro všechna zvířátka, používá více jak 20 slov, rozezná pár barev. Učíme se krmit lžičkou, na nočník a tento týden si sám řekl, že už chce spát sám ve velké posteli v pokojíčku. syn od porodu nikdy neprospal celou noc. Každou noc se budí (ať jde o bolest při růstu zubů - chybí nám ještě 4 poslední stoličky), nebo ho budí žízeň nebo zřejmě i sny. Spí ještě po obědě 1-2 hodiny. Nemá ani problém s jídlem. Můj dotaz spíše směřuje k jeho vývoji a chování k okolnímu světu. Je na mě hrozně fixovaný, zřejmě separační úzkost a do toho období vzdoru (vztekání). Pokud ho hlídá manžel nebo moji rodiče, nemá s tímto problém vydržet beze mne pár hodin. K dospělým lidem má větší důvěru než k dětem, kterým se vyhýbá. Dopolední program se odehrává doma, kdy uklízíme, vaříme, čteme si knížky a hrajeme si. Po obědě se vyspí a odpoledne, pokud je počasí, tak chodíme na vycházky a hřiště. Syn se jeví na hřišti pasivně, neustále vyžaduje mou pozornost u všeho - hraní doma, na pískovišti. Nemá zájem o ostatní děti. Když k němu nějaké přijde, ihned couvá a utíká před nimi. Říká, že se jich bojí. Nenavazuje stále vztah s vrstevníky. Když se ho snažím vzít do cukrárny s dětským koutkem - vede mě za ruku a chce, abych si s ním hrála jen já (když nejdu, tak začne brečet a nechce tam být) a jakmile se k němu přiblíží cizí dítě, tak říká mami domů. Je mu nepříjemná společnost jiných dětí. Mateřskou mám na 3 roky a syn by měl jít za rok do školky a já se bojím, aby neměl problém se socializací. Zkoušela jsem i dětská centra, ale nic nepomáhá. Nechci syna do něčeho tlačit nebo nutit, ale nevím, jak mám postupovat, co dělat, jestli čekat až ten jeho velký strach odezní časem? Taky se bojí zvuku vrtačky, mixéru a některých zvuků hraček. Sám od sebe nás neobjímá a nedává pusinky, ale když si o ni řekneme, tak nám ji dá. Oční kontakt je, reaguje na jméno a pokyny. Má rád čtení stejných knížek stále dokola, rád jezdí na odrážedle a hraje si s autíčky. Režim máme věsmes každý den stejný, někdy obohacený o výlet. Snažím se ho dávat ke svým rodičům, ale trápí mě jeho vztah k vrstevníkům. Děkuji za názor! Budu moc ráda za vyjádření.

Dobrý den, doporučila bych vám svoje pochybnosti o vývoji vašeho dítěte zkonzultovat se synovým ošetřujícím pediatrem. Lékař zná vašeho chlapce odmalička, a pokud by zjistil nějaké nesrovnalosti v jeho vývoji, tak by je určitě řešil. Bez možnosti pozorovat chování vašeho chlapce není možné posoudit, zda se jedná o nějaký problém v jeho vývoji. Nicméně podle projevů, které popisujete, se jeví, že chování vašeho chlapce v podstatě odpovídá věku. Za potížemi se spánkem a neklidem od narození se může skrývat více aspektů, může jít o dítě s dráždivější a citlivější nervovou soustavou, dítě, u kterého se do budoucna může, ale také vůbec nemusí rozvinout syndrom ADHD a obdobné potíže mohou vykazovat i děti s mimořádným nadáním. Zatím je však váš chlapec na jakoukoliv diagnózu velmi malý a může se jednat opravdu jen o normální vývoj a vyspívání nervového systému, kdy se cca do šesti let věku samo upraví. Ohledně kontaktů s ostatními dětmi jsou reakce syna v normě, děti v tomto věku nejsou ještě schopné kooperativní hry, hrají si spíše vedle sebe. Některé společnost vrstevníků a jiných dětí vysloveně vyhledávají a jiné se ostatních dětí bojí a vyhýbají se jim. Můžete však synovi pomoci se do hry nebo mezi ostatní děti zapojit, běžte si hrát společně s ním, když se toho dožaduje, můžete zkusit koordinovat jeho hru s jiným dítětem. Nejlépe pokud máte nějaké kamarádky s podobně starými dětmi, tak si můžete hrát s nimi a ukázat jim tak, jak mohou spolu komunikovat a jak si hrát. Na separační úzkost má syn v tomto věku nárok stejně jako se již může ozývat období vzdoru. Oboje jsou vývojové etapy, které jsou sice náročné na trpělivost a výdrž rodiče, ale oboje s vývojem dítěte odezní. Do kontaktů s ostatními dětmi syna nenuťte, nesnažte se jej za každou cenu socializovat, spíše nabízejte různé aktivity, a pokud si sám netroufá, tak se do nich zapojte s ním. Rok do nástupu do školky je ještě dlouhá doba, vždyť se jedná o polovinu života vašeho dítěte. Děti v tomto období dělají obrovské vývojové pokroky a to, že na školku není syn zralý ve dvou letech neznamená, že nebude zralý ve třech letech. Můžete zdravý vývoj syna podpořit nabízením různých aktivit, evidentně mu dělá dobře pravidelný režim, který zachovávejte a vytvořte mu co nejklidnější rodinné prostředí. Obavy ze zvuků mají sice některé děti s poruchou autistického spektra, jedná se však v jejich případě o celý komplex potíží. Také mnohé citlivější děti se různých hlasitých nebo neobvyklých zvuků bojí a s autistickými projevy to nemá nic společného. U dětského lékaře byste kolem dvou let měli vyplňovat dotazník na zachycení možných symptomů poruchy autistického spektra, můžete se lékaře zeptat na výsledek a opět platí, že pokud by měl lékař nějaké pochybnosti, tak by vám doporučil další odborné vyšetření. Nezapomínejte také na svou psychohygienu a využívejte hlídání od prarodičů, kdy syn nemá problém, nebo ho nechejte si hrát s tatínkem a někam si zajděte, setkejte se s přáteli, odpočiňte si. S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Dobrý den,prosím o radu, zda se jedná u mého 3 letého syna o nějaký vývojový problém. Kdyz je rozcileny, případně mu nejake dítě vezme hracku nebo neni po jeho,tak s sebou vzteky hodi o zem nebo tukne hlavou o ni a rve,pred par dny mu byli 3 roky. A jak na toto reagovat,kdyz se tak stane. Předem deluji za odpověď
Dobrý den, popisované chování a věk synka nasvědčuje, že prochází vývojovým obdobím vzdoru. Afektivní záchvaty a obtíže s regulací emocí jsou pro toto období charakteristické a plynou z nezralosti nervové soustavy. Dítě ještě nedovede zpracovat negativní pocity a ty jej přemohou natolik, že propukne ve vzteklý záchvat. Ve vzteku se dítě neovládá a může se objevit i agresivita vůči sobě nebo ostatním. Při citlivém a chápajícím přístupu rodičů toto období brzy odezní. O období vzdoru najdete mnoho informací na internetu, v literatuře, na Babyonline portálu a já jsem na toto téma také již mnohokrát odpovídala. Je asi zbytečné, abych se zde opakovala. Krátce tedy k přístupu k dítěti, pokud propadne záchvatu vzteku. Pamatujte, že nervová soustava dítěte je labilní, nezralá a proto se tak snadno a často i bez zjevné příčiny rozčílí. Jedná se o vývojové období. Dítě nám to nedělá schválně, nejedná se o žádnou výchovnou chybu ani rozmazlenost. Dítě se jen učí zvládat a ovládat svoje negativní pocity. V případě záchvatu zajistěte bezpečí dítěte, pokud váš syn bouchá hlavou o podložku, pak jej přesuňte na měkčí místo (koberec, trávník) a vyčkejte až záchvat vzteku odezní. V době záchvatu nemá příliš smysl na dítě mluvit, vysvětlovat mu, zakazovat. Dítě vás nevnímá a vaše dobře míněná snaha se bude míjet účinkem, projevy vzteku se dokonce mohou ještě zhoršit. Teprve až se dítě uklidní, můžete s ním probrat danou situaci, zeptat se, co se přihodilo, pomoci mu najít lepší řešení a konkrétně mu vysvětlit jak by se mělo chovat či co by mělo dělat, aby situaci zvládlo lépe a případně bez křiku. Pomozte mu v kontaktech s dětmi, vysvětlete mu, jak se chovat a domluvit ohledně půjčování hraček, střídání se atd. Nečekejte ale, že jedním vysvětlením se vše vyřeší a dítě bude ihned umět použít vaše rady. Je to trpělivá práce a člověk se sociálním interakcím učí celý život. Je dobré se o vaše dítě zajímat, zapojovat se do jeho her. Čím lépe vaše dítě poznáte a budete vědět jak reaguje, tím lépe budete odhadovat potenciálně rizikové situace ke vzniku afektu a tím jim často budete moci i předejít. Na závěr trocha optimismu, vývojové období vzdoru je i přes svou náročnost vývojovým krokem dítěte dopředu a signalizuje jeho zdravý sociálně emoční vývoj . S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Dobry den, rada bych se zeptala ohledne chovani meho syna. Syn ma skoro 3 roky (v listopadu 3), zcela jiste prochazi obdobim vzdoru a mozna je to umocneno i prichodem sourozence (4mesice), ikdyz k nemu se chova moc pekne, nikdy jsem ho nenutila aby se zapojoval do pece, projevuje zajem sam. Ale posledni dobou je hodne agresivni, vztekly, vse je problem (i veci s kterymi jsme predtim problem nemeli). To co na nej vzdy platilo ted vubec nezabira, nejde mu domluvit, kvuli vsemu breci a vzteka se, je porad hodne nastvany, mraci se. Vetsinou je tohle uz od rana, vstava s brekem a nastvany. Uz si ani nepamatuji, kdy jsme meli den bez place. Nejvetsi problem mame s jeho sestrenici, ktere fyzicky ublizuje. Kopne ji, kousne, strka, placa, stipe a podobne. Obcas chapu, ze on uz by si cilene hral a ona to jeste nedokaze, je o 9 mesicu mladsi, takze cerstve 2 roky, a irituje ho, ze s nim nespolupracuje, nastve ho to a ventiluje se tim, ze do ji kopne. Chapu, ze neumi zvladat svoje emoce, snazim se mu to vysvetlovat, ale uz se bojime, aby ji neco neudelal. Obcas jsou situace, kdy absolutne nechapu, proc to udelal. Jednou ji osklive kousnul a taky zmacknul ruku az se klepal a nechtel pustit. Musela jsem ho placnout, vubec na me nereagoval. Kdyz se ho ptam, proc to dela, tak mi rika, ze ji rad ublizuje. Ale na druhou stranu ji ma opravdu rad. Kazdy den se na ni pta a rika mi, ze se tesi az za ni pojedeme a budou si spolu hrat. Nikomu jinemu to nedela, k detem na hristi se chova pekne, male deti dokonce pohladi po tvari. Uz nevim, jak to mam resit, nechci ho mlatit, nemyslim si, ze by to pomohlo. Ale vysvetlovani nepomaha. Zkousela jsem nejprve mluvit a uklidnit ji, omluvit se, aby videl, jak to resim, ale ani tuk. Vyhrozovani, zakazovani a kriceni nepomaha. Uz opravdu nevim. Vubec nechapu, proc to dela. Taky tomu nemam sanci 100% zabranit, kdyz spolu travime napriklad vikend, tak jsou chvile, kdy jsou sami. Ikdyz se snazime aby spolu sami nebyli, nekdy to je neuhlidatelne. Moc dekuji za nazor, pomoc, napad, jak bych tomuto mohla pomoci.
Dobrý den, píšete, že se váš syn prochází obdobím vzdoru. Vámi popisované projevy chování syna jako je vzteklost, rozmrzelost, naštvanost, vše je pro něj problém.... jsou právě projevem tohoto vývojového období. Příchod mladšího sourozence opravdu mohl příchod tohoto období uspíšit či umocnit. Prožívání vývojového období vzdoru však automaticky neznamená, že je tím vše vysvětleno a že se dítě nemůže cítit špatně nebo že něco nepotřebuje. Naopak je důležité v tomto období přistupovat k dítěti citlivě s respektem k jeho potřebám. Neustálá rozrmrzelost, a agresivita není pro tak malé dítě úplně typická. Chlapec možná potřebuje více rodičovské pozornosti, zkuste se mu více přiblížit, zapojte se do jeho hry, vezměte ho někam jen samotného bez mladšího sourozence. Děti, se kterými si rodiče více hrají a reagují citlivě na jejich potřeby a emoce jsou spokojenější a projevy období vzdoru jsou mnohem mírnější. Nesnažte se hru syna řídit, ale zapojte se do ní na jeho vývojové úrovni. Místo stálého domlouvání a usměrňování mu můžete zkusit dát více prostoru, naslouchat tomu co chce a potřebuje, vystihnout chvíle, kdy je klidný a ty podpořit. Zapojení do péče o mladšího sourozence rozvíjí dobrý vztah mezi dětmi do budoucna. Podpořte synka, když chce pomáhat sám, oceňte jeho schopnosti, kolik toho jako starší bratr už dokáže. Ohledně vztahu se sestřenicí jsou děti ještě příliš malé na to, aby byly schopné rozvíjet kooperativní hru. Váš syn je vzhledem k věku vývojově mírně dopředu, schopnost spolupráce se však i u něj teprve rozvíjí a je ještě omezená. Nezbude vám proto, než společnou hru dětí kontrolovat, usměrňovat, dohlížet na ně, pokud se chcete vyhnout fyzickým konfliktům. Jejich vzájemné pošťuchování je známkou blízkého až sourozeneckého vztahu mezi nimi. Opět se můžete zkusit do jejich společné hry zapojit, citlivě ji řídit a usměrňovat. Ukázat dětem jak pomocí domluvy lze předejít konfliktům, ale také, že vůli druhého dítěte je potřeba respektovat a ne vždy třeba půjčí nějakou věc či hračku. Do půjčování hraček by se děti neměly nutit, nemají ještě upevněnou představu vlastnictví, domnívají se, že pokud věc půjčí, tak již není jejich a už se jim nevrátí. Podpořte svou pozorností, když se k sobě děti pěkně chovají, dovedou se domluvit. Vlastním příkladem ukažte. jak komunikovat, jak si hrát, rozdělte jim úkoly, role, činnosti. Případným konfliktům se snažte předcházet například výběrem vhodných hraček, vyhněte se situacím, o kterých víte, že při nich ke konfliktům dochází. Ubližování sestřenici vyvolává rozruch a vaši pozornost, kterou věnujete synovi, proto pro něj může být přitažlivé. Dítě si také zkouší kam až může ve vztazích s druhými zajít, zkouší si svoji sílu a experimentuje. Blízký kontakt mezi dětmi se k tomu přímo nabízí. Pozornost tedy zkuste věnovat tomu chování, které od synka požadujete a také mu konkrétně a úměrně věku vysvětlete, jak by se chovat měl. Omezte zákazy a příkazy. Mějte se svým synkem trpělivost, žádný učený ani v mezilidských vztazích z nebe nespadl. S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Dobrý den paní doktorko, Obracím se ne vás s dotazem. Máme skoro 4leta (červen) jednovaječná dvojčata. Která od začátku vedeme k nějakým pravidlům. Od té doby co chodí do školky nás začali úplně bojkotovat. Nesposlouchaji, pořád se perou, zlobí, vztekají se. Když jim člověk dá na zadek tak se mu ještě vysmějí. Naší kluci mě přijde a říkají to i ve školce že jsou na jejich věk chytrý a jak krásně mluví. Když jsem se dnes ptala ve školce tak mi bylo řečeno že tam poslouchají. Nevím kde jsem udělala chybu. Můžete mi prosím poradit s tím? Je to na vyhledání odbornika? Děkuji
Dobrý den, v první řadě bych vás chtěla uklidnit, na vyhledávání odborníka to zatím nevypadá, i když pokud budete stát o nějaké výchovné rady, tak jej vyhledat můžete vždycky. Vypadá to, že máte doma dva zdravé, krásné a normálně se vyvíjející chlapce. Různých chyb ve výchově uděláme určitě všichni spoustu, jsme přece omylní lidé s chybami a ne roboti či automaty na bezchybnou výchovu. Ale ve vašem případě se ani o výchovnou chybu nejedná. Tak pročpak se vaši chlapečci chovají jako čertíci a nechtějí poslouchat a vašim trestům se smějí a perou se?
S největší pravděpodobností se jedná o vývoj a to zdravý vývoj. Vaši chlapci se vývojově dostali do období vzdoru. O tomto období bylo již mnoho napsáno, najdete o něm mnoho literatury, informací na internetu v časopisech i jinde. Také na webu Baby online je o tomto období hodně informací, proto je podrobně již vypisovat a opakovat zde nebudu. Jen se pokusím shrnout nejzásadnější. Jedná se o vývojové období, které přichází v silnější či slabší formě v životě každého zdravě se vyvíjejícího dítěte. Jedná se vlastně o vývojový krok kupředu, i když z pohledu vychovatele i dítěte je toto období často náročné a ne vždy příjemné. Toto období přichází často náhle a z dítěte, se kterým se dalo normálně domluvit, se najednou stává malý vztekloun, který se třeba i válí po zemi, kvůli téměř nicotným či úplně vymyšleným příčinám. A všechen ten vzdor a vztek je velmi často namířen vůči rodičům či jiným nejbližším vychovatelům. Proto vaši chlapci cizí autoritu ve školce respektují a výchovné obtíže zde nemají. Nervová soustava dítěte v tomto období ještě není zralá a dítě nedovede rozumově zpracovat a ovládnout svoje pocity. A to zejména pocity negativní, které v nich vyvolává například zákaz či nepovolení něčeho, snaží se porušovat a posouvat daná pravidla. Děti se tak ale zároveň učí svoje negativní emoce zvládat a zpracovávat. Pokud se tedy stane, že se dítě dostane do vzteklého záchvatu, je potřeba počkat, až afekt odezní, dítě netrestat, nekřičet na něj, a ani se ho nesnažit nějak po dobrém usměrňovat. Dítě nás v této chvíli stejně nevnímá a každý náš pokus o uklidnění ještě afekt zhoršuje. Můžete třeba jen okomentovat jeho vztek, vyjádřit mu pochopení, ale nezasahovat (př. vím, že se zlobíš, že jsem ti nekoupila lízátko, chápu že tě to zlobí, ale měl bys zkažené zoubky...). Až se dítě uklidní, tak je teprve možné s ním danou situaci probrat, vysvětlit dětským způsobem, jak by se dítě mělo chovat, nebo proč je potřeba daná pravidla respektovat a dodržovat, proč na nich trváme. V některých případech je možné odhadnout, kdy vztek přichází (třeba vždy, když jdeme kolem obchodu s hračkami) a vzniku záchvatu předejít (jdeme jinou cestou). V tomto období je potřeba být s dětmi trpěliví, nebrat si jejich chování osobně. Ony pouze bojují samy se sebou a zvládnutím svého vzteku. Můžete se zkusit co nejvíce zapojit do her vašich dětí, bylo zjištěno, že děti, se kterými si rodiče hodně hrají, mívají pak toto období mírnější. U vás je prožívání tohoto období o to náročnější, že jej máte 2x současně. Navíc se přítomností stejně starého sourozence mohou projevy ještě zhoršovat, a proto se chlapci perou. Možná by bylo dobré občas chlapce rozdělit a věnovat se každému individuálně. Ono existovat ve dvou provedeních pro dítě také může být zátěž, dvojčata zejména stejného pohlaví si bezprostředně konkurují. Každé dítě navíc potřebuje individuální přístup a pozornost. Ono se na to u dvojčátek často zapomíná a rodiče je mají tendenci brát jako jednu osobu. To také může být důvodem jejich vzájemného praní a soupeření, jde jim o vaši výlučnou pozornost. Děti v touze po pozornosti akceptují i tu negativní, třeba že dostanou na zadek, jak píšete. Proto kluky rozdělte, podělte se třeba s tatínkem nebo babičkou a podnikněte s nimi něco také odděleně. Mimochodem fyzické tresty stejně nic nevyřeší, děti se pouze učí své negativní pocity řešit agresí a přenášet na někoho jiného a to nechceme. S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení