Inzerce
Inzerce
Inzerce

GI neboli glykemický index

Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Všichni víme, že by se mělo jíst celozrnné pečivo, nemlsat sladkosti apod. Víme ale proč?
Dost často na to narážím při řešení jídelníčků s vámi Bolkami,tohle téma se tam objeví vždycky, tak to zkusím lidsky vysvětlit - snad se mi to povede :)
Jsou tři základní složky potravy - bílkoviny, sacharidy a tuky, jen tyhle tři dodávají energii, z nich jsou veškeré potraviny složené (plus voda, vláknina - pozor, patří mezi sacharidy, vitamíny, minerály a stopové prvky, plus další látky, ty už však energii nedodávají). Glykemický index se týká sacharidů - všeobecné známých jako cukry.
Sacharidy se dělí podle počtu molekul na jednoduché a složití.
Jednoduché - monosacharidy - glukóza, fruktóza - hroznový a ovocný cukr,
dvojité - disacharidy - sacharóza (řepný cukr),
oligosacharidy - do sta molekul - velmi zdravé, například v luštěninách, polysacharidy - nad sto molekul, složité struktury - vláknina obecně, celulóza, pektiny, škrob apod.

Při rozkladu jakéhokoliv sacharidu je výsledným produktem glukóza, jednomolekulární sacharid, nejjednodušší část. Ta se dostává do krve, v závislosti na množství hladiny cukru v krvi, tzv. glykémii, se do krve uvolňuje hormon inzulin, glukózu z krve "vychytá" a donese ji k buňkám, kde je využita jako zdroj energie, nejvíce spotřebuje mozek, který je na nedostatek glukózy v krvi obzvlᚍ citlivý (proto jsem při dietách protivné :) ). Čím je sacharid v potravě složitější, tím déle tělu trvá rozložit ho na glukózu, a tím pomaleji se glukóza uvolňuje do krve, tím pomaleji její hladina v krvi stoupá - a to je dobře. Nízká hladina cukru v krvi totiž vyvolává pocit hladu, chuť na sladké - když hladina cukru v krvi prudce stoupne, po tom, co sníme nějakou sladkost, vylije se velké množství inzulinu a rychle cukr zase srazí na minimum, takže z vysoké hladiny se vmžiku stane nízká a my máme zase hlad. Jednoduché cukry jsou i v ovoci, proto nám po samotném ovoci rychle vytráví, kdežto v zelenině je vláknina, což je složitý sacharid, a proto vydržíme déle sytí. Pro člověka je výhodné udržovat si stálou hladinu cukru v krvi s malými výkyvy - a ne pořád nahoru dolů. Tohle je přesně to, co řeší cukrovkáři - mít stálou glykémii.
lykemický index je číslo od nuly do stovky, čím nižší, tím lepší - stovku má glukóza, krevní cukr. Následována je sladkostmi, klasickým bílým cukrem, alkoholem apod - spousta tabulek jde najít na internetu, ale není to dogma, které by vám zakázalo jíst potraviny "nad padesát" :) Jde tu o to, že člověk by měl sahat po potravinách s nižším glykemickým indexem, jako jsou právě celozrnné výrobky, z nichž se "energie uvolňuje postupně" - celozrnné pečivo a těstoviny, zelenina. Glykemický index snižuje kombinace s bílkovinami a tukem - ale u tuku zas pozor na kalorie. Jednoduše - když si dáte samotnou sušenku, vyletí vám glykémie vysoko, pak zas klesne a vy budete mít hned hlad a chutě. Když si dáte sušenky půlku, ale k ní bílý jogurt, vydržíté syté mnohem déle. Proto se i ovoce má jíst v kombinaci s jogurty, tvarohy, oříšky apod - ale pokud v devět snídáte a v jednu obědváte, jedno jablko na jedenáctou vám neublíží, když je rozestup jídel jen dvě hodiny, naopak pěkně nakopne metabolismus. Ovoce je asi jediná vyjímka, kde samotné až tak nevadí, přeci jen, obsahuje vedle jednoduchých cukrů i vlákninu, ale pokud byste ho chtěly jako odpolední svačinu, není už samotné vhodné, protože časový rozestup mezi obědem a večeří bývá delší než mezi snídaní a obědem. Týká se to hlavně právě pečiva a sladkostí, když už, tak celozrnné a ne samotné :) Naopak nevadí maso (pokud to není prorostlý bůček :) ), mléčné výrobky do 3%tuku, sýry max. do 40%tuku v sušině, ideální jsou výrobky kysané a neochucené, ryby, vejce, mléko, luštěniny, zelenina (pozor na kukuřici, to je obilovina). V praxi to vypadá asi takhle:
Ke snídani celozrnný rohlík, kvalitní rostlinný tuk, tvrdý sýr, rajče, čaj
Ke svačině jablko, káva s mlékem
K obědu kuřecí prsa, dušená zelenina, vařené brambory, kostička čokolády
Ke svačině kysané podmáslí a musli tyčinka
K večeři zeleninový salát s kukuřicí a olivami, kvalitním rostlinným olejem, tuňák a vejce natvrdo, plátek celozrnného chleba
Druhá večeře - např. sklenka vína a dva plátky sýra, nebo banánový koktejl, nebo instantní syrovátkový nápoj - ochucené jsou výborné..nakrájená zelenina s jogurtovým dipem, šunková rolka s křenovým tvarohem atd atd. :)
Jakékoliv otázky prosím do diskuze pod článkem :)
autor: fireangel    Poslední změna: 03.07.2009 08:30:00
Předchozí článek éčka Další článek Bílkoviny v mléčných výrobcích
- můj soukromý průzkum
Diskuze
  • Tery mam takovy dotaz.Jime s manzelem podle jidelnicku Petra Havlicka.
    http://www.mimibazar.cz/recept.php?id=6540
    Manzel nikdy pred tim nedrzel dietu a i bez poradneho pohybu (krome cesty z prace a do prace asi 4 kilometry a pak cely den sedi u pocitace),nema zadny jiny pohyb a presto zhubl za 55 dni 10.5 kilo. Ja jsem po porodu drzela dietu,zhubla jsem 10 kilo,pak jsem prestala a po nejake dobe zacala drzet tuhle a nijak nehubnu.uz jsem to vzdala a nedodrzuji to presne,ale zajimalo by me proc nehubnu a manzel jo.Je to tim ze jsem nekdy dietu uz drzela? mela bych jist mensi porce nez jsou napsany?ale to bych mela asi hlad.dekuji moc za odpoved.
    petula.z   | 03.07.2009 10:14:44 | Reakcí: 5, poslední: 03.07.2009 12:38:12
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE:
      zbezne jsem na to koukala..no, je to dieta delana spis na zenskou, je to celkem i malo kalorii, chlap i pri hubnuti potrebuje kalorii vic, tohle je celkem malo, takze se nedivim, ze hubne - je to nespravedlive   a ty - dodrzovalas presne velikosti tech porci? A jak moc prisna byla ta dieta, cos drzela po porodu? Kojis jeste? Je hodne faktoru, co by to mohly ovlivnit...
      fireangel   | 03.07.2009 10:34:34
      Reagovat | URL příspěvku
      • \
        RE:
        To se teda divim,ze manzel nema hlad.
        No po porodu jsem nejedla pecivo.jen kureci a ryby,syry nizkotucny,se salamu jen sunku.Rano jsem jedla pul ovesne kase Emco,svacina Knuspy se syrem nebo salamem,Obed kureci nebo ryba vetsinou jen se zeleninou,pak zase knuspy s necim,a k veceri jsem jedla uz jenom asi 2 platky syra,3 platky salamu a zeleninu a druha vecere ochuceny kefir nebo Milko nizkotucny tvaroh.Vubec jsem nekojila. a vecer jsem slapala kazdej den na stepru tak 15 minut.Vic jsem se 75 kili nezvladla.Ted jsem cvicila s Hankou Kynychovou,ale ne kazdy den a obcas na rotopedu.Jo a priznam se,ze ted pri tehle diete malo piju.
        petula.z   | 03.07.2009 10:47:10
        Reagovat | URL příspěvku
        • \
          RE:
          Jo a porce jsem dodrzovala presne jak je napsano.
          petula.z   | 03.07.2009 10:48:10
          Reagovat | URL příspěvku
          • \
            RE:
            a jak dlouho jsi ji drzela? Tahle dieta je slozenim dobra, jen dost jednotvarna..je opravdu mozne, ze mas po te prvni diete rozhozeny metabolismus, ja bych zkusila u tehle diety vydrzet a spis pridat pohyb, melo by se to rozjet...
            fireangel   | 03.07.2009 11:48:03
            Reagovat | URL příspěvku
  • Dík:-)
    Výborně vysvětleno. Dietama se sice netrápím, ale snažím se jíst pokud možno rozumně. Aspoň většinou. Horší je, když mi opravdu vyhládne, nestihnu se najíst včas a pak bych sežrala i "prdel mrtvýho nosorožce":-) Takhle posledně po obídku padla ne kostička, ale větší půlka čokolády    Co s tím? Vyběhat!:-)
    sarkaj   | 03.07.2009 09:19:22
    Reagovat | URL příspěvku
Reagovat na příspěvek
Komerční sdělení
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce