2. měsíc
1. Jak roste dítě?
Váhové přírůstky se pohybují stále kolem 150 – 200 gramů týdně.
Více o růstu dítěte.
2. Co už všechno dítě umí?
V poloze na bříšku lépe udrží hlavičku a krátce sleduje okolí, otáčí se za světlem, barevnou hračkou a za zvukem – stále více poznává hlas blízkých – matky a otce. Poznává své tělo, hraje si s ručičkama a cucá je.
Při přitahování za ručičky má hlavu zakloněnou, ale snaží se přitáhnout ručičkama a hlavu udrží na chvíli vzpřímenou. Není ale vhodné dítě přitahovat do sedu!
Přečtěte si více o vývoji dětské psychomotoriky ve 2. měsíci.
3. Péče o dítě, prohlídky, očkování
V 6 týdnech věku dítěte jste pozváni do poradny. Kontroluje se váha dítěte, míra a obvod hlavičky. Pupík je zhojen, reakce mléčné žlázy mizí, u děvčátek se zklidňuje výtok.
Jste pozváni na kontrolní vyšetření kyčlí, které provádí ultrazvukem ortoped. Výsledek předkládáte dětskému lékaři.
V ukončeném 6. týdnu dítěte lze podat první očkování. Je to očkování proti rotavirové infekci, které se podává v kapkové formě. Toto očkování chrání dítě proti virovému onemocnění, které má za následek průjmy a zvracení dítěte. Lze ho podat do 24. týdne věku dítěte. Není to povinné očkování, rodiče si jej mohou zvolit, ale je za plnou úhradu. Dle nového doporučení lze od 9. týdne začít i s povinným očkováním – Hexavakcínou, které obsahuje očkování proti záškrtu, tetanu, černému kašli, hemofilu typu B, žloutence typu B a dětské obrně. Ale po domluvě s lékařem lze zvolit i schéma od 3. měsíce věku dítěte.
4. Aktivity s dítětem, spánek
Doba bdělosti dítěte se prodlužuje, spokojené děti pobrukují a vydávají výskavé zvuky, grimasují obličejem a možná se objeví první úsměv. Jsou rády ve společnosti. Naslouchají hlasu matky, rozhlíží se po okolí. Je vhodné dítě stimulovat hlasem, zpěvem, ukazováním hraček. Pobyt venku je neomezený, tedy pokud v zimních měsících teplota neklesá pod – 5 °C. Nad postýlku můžete umístit hrazdičku s hračkami, dítě je sleduje. Nekoordinovaně do nich bouchá a chytá je.
Doba spánku je individuální, nejdelší interval je v noci.
5. Kojení, výživa
Strava je výhradně mléčná – kojení nebo adaptované mléko, intervaly mezi jídly jsou 3 – 4 hodiny. Noční interval může být delší, někdy až 8 hodin. Nekojeným dětem nabízíme tekutiny – čaj nebo převařenou kojeneckou vodu.
Jak správně uchovávat odstříkané mléko.
Pokračuje se v podávání D vitaminu.


Termín očkování
Diskuze ke článku
Poradna
Dobrý den, nevím, zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla, a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity, tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mýlím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset, je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích, i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí, když není po jeho, a kdybych neodvedla pozornost někam jinam, tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to“. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam, kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru, tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas, tak, jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Obsah článku
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
15 %
6 hlasů
80 %
32 hlasů
5 %
2 hlasy
Celkem hlasovalo 40 unikátních návštěvníků