banner

Všechny dotazy

Celkem 669 zodpovězených dotazů
Položit dotaz

Dobrý den, má půlroční dcerka Petruška se bojí zvuku mixéru. Když jdu mixovat, tak začne brečet. Mám si ji vzít do kuchyně anebo zavřít dveře do kuchyně? Děkuju.

Dobrý den, je normální, že se malé děti mohou bát neobvyklých a neznámých zvuků. Pokud vaše miminko reaguje pláčem na zvuk mixéru, tak jej stresu nevystavujte a mixujte buď když spinká v jiné místnosti, nebo zavřete dveře, aby holčičku zvuk mixéru nerozrušoval. Zdravím, Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Dobrý den,v červenci 2021 budou dceři 4 roky. Do jejích narozenin budu pobírat rodičovský příspěvek, v práci mám domluveno prodloužení rodičovské dovolené do 4 let věku dítěte (o neplaceném volnu řeč nebyla, ale v přesné terminologii se nevyznám), pracovní smlouva je na dobu neurčitou (začátek pracovního poměru v roce 2015). Nyní čekáme druhé děťátko, předpokládaný termín porodu je v druhé polovině listopadu. Měla bych se tedy do práce vrátit cca na 2 měsíce než nastoupím na mateřskou. Pro zaměstnavatele by byl nástup na tak krátkou dobu nevýhodný, vzhledem k době zaučení a zvlášť v této době, kdy prochází trochu krizí. Mně osobně by to také příliš nevyhovovalo, pokud to pro mě neznamená nějaké významné finanční znevýhodnění, protože mám časově flexibilní brigádu na DPP, ale bez odvodů. Zaměstnavatel mi navrhnul, jestli bych nemohla nastoupit na nemocenskou, což by nebyl problém, protože řeším drobné zdravotní komplikace a sama lékařka mi ji nabízela.Dotaz zní, jestli budu mít nárok na PPM a z jakého základu se mi bude vypočítávat, když dceři v nástupu na druhou mateřskou budou 4 roky a 2 měsíce.Děkuji, B.

Dobrý den,

rodičovská dovolená v zaměstnání je podle zákona možná maximálně do 3 let věku dítěte, dále se jedná o neplacené volno. Pokud Vám vznikne pracovní neschopnost po neplaceném volnu, bude se vyměřovací základ pro výpočet nemocenského zjišťovat z prvního předchozího kalendářního roku, ve kterém jste měla započitatelný příjem z tohoto zaměstnání a bylo v něm alespoň 30 kalendářních dní, které lze použít pro dělení vyměřovacího základu (nejsou vyloučené), tedy zjednodušeně z roku, kdy jste ještě pracovala nebo například čerpala dovolenou mezi mateřskou a rodičovskou dovolenou. Nárok na další peněžitou pomoc v mateřství (PPM) mít budete. Pokud na ni nastoupíte z pracovní neschopnosti a po čtvrtých narozeninách dcery, bude se PPM vypočítávat ze stejného období jako nemocenské. Možností je také dohodnout se se zaměstnavatelem na prodloužení neplaceného volna do nástupu na další MD/PPM.

Dobrý den, chtěla bych poradit. Řeším problém se skoro 2letou dcerou (31. 7. má 2 roky), zatím jedináček. Myslím si, že vyrůstá v pohodové rodině. Má moc ráda děti, ale zároveň, když je v kolektivu s dětmi, tak jim "ubližuje", ohání se po nich a útočí teda zejména na hlavu, štípe ... Myslela jsem si, že je to žárlivost, upoutání pozornosti (sestra má 8měsíční dvojčátka a jsme spolu každý den, takže je má jako sourozence by se dalo říct), ale ona to dělá, i když je věnována zrovna momentálně jenom jí, bezdůvodně prostě plácne, štípne, ožene se po obličeji druhého dítěte, i když stojím zrovna vedle ní, ať menším dětem než je ona, ale i starším (4,5leté kamarádky) ... Já bych tomu ráda přišla na kloub a chtěla bych jí pomoci. Proč to dělá, jak s tím pracovat s ní ... neustále jí to vysvětluji ... ona to má teoreticky zmáknuté, pak mi při uspávání říká, že udělala to a to, nemůže se to, bude plakat, atd., ale praxe pokulhává. Moc děkuji za názor a radu.

Dobrý den, každé dítě je jinak temperamentní a jinak kontaktní ve směru k druhým dětem. Vaše dcera, jak jste psala, má druhé děti ráda a bude zřejmě společenská. Snaží se proto navazovat kontakty tak, jak to umí. Jen dosud není na takové vývojové úrovni, aby s ostatními dětmi dokázala navázat kontakt podle jejích představ. Schopnost kooperace a spolupráce při hře se u dětí vyvíjí kolem třetího roku věku, což je také období vhodné pro nástup do předškolního zařízení. V tomto věku děti potřebují společnost druhých dětí a je pro ně přínosná, přispívá jejich zdravému sociálnímu vývoji. Vaše dcerka se v necelých dvou letech hře s dětmi teprve učí a jako každý, kdo se něčemu učí, má nárok na chyby a přešlapy. Projevuje o děti zájem prostě vlastním způsobem. Vždyť útok na obličej je jistě velmi efektní a vyvolá mnoho pozornosti a akce. Napadené dítě předpokládám pláče, maminka dítěte i vy se dcerce začnete hned věnovat, proč tedy přestávat s takovou zábavou? Schopnost empatie a vcítění se do druhého se u vaší dcerky také teprve vyvíjí a bude trvat ještě nějaký čas, než bude schopná porozumět a uvědomit si, co cítí dítě, kterému ublížila. U dítěte nejdříve musí proběhnout rozvoj sebeuvědomění, vlastního já, kdy o sobě v první osobě také začne mluvit. Dokáže pak odlišit svoje vlastní prožitky od prožitků a pocitů jiných. Poté je potřeba rozvinout schopnost poznat a uvědomit si vlastní emoce a teprve poté se může rozvíjet schopnost rozpoznat, porozumět a vcítit se do emocí jiných. Dítě zpočátku také nedovede rozlišit mezí svými potřebami (hlad, žízeň apod.) a pocity (radost, zlost). Proto je dobré s dítětem o pocitech i o signálech vlastního těla mluvit, popisovat je a učit se je rozpoznávat. Ve vašem případě vám, pokud nechcete stále dokola řešit potíže, asi nezbude, než se do hry vaší dcery s ostatními dětmi zapojit a ukazovat jí, jak si má hrát. Jít prostě vlastním příkladem a hru dětí trochu vést a moderovat. Věnovat zájem chování žádoucímu, tedy pokud si dcerka zatím asi spíše vedle dětí (dle stupně svého vývoje) pěkně hraje a ne teprve zasahovat až vznikne nějaká konfliktní situace. Společná hra ji bude těšit postupně více, než zábava na někoho zaútočit. Je potřeba praktická ukázka žádoucího chování a ne teoretické rozebírání nežádoucího chování, kterému vaše dcerka ve svém věku není schopna plně porozumět a jediné, co si z vašeho večerního rozebírání odnáší, je pocit, že je nějaká špatná a špatné spaní. Pokud nastane nějaká konfliktní situace, tak ji řešte hned nejlépe tím, že dceru ze hry stáhnete (prostě třeba odnesete) a pozornost nevěnujte jí a jejímu chování, ale dítěti, kterému bylo ublíženo. Po zklidnění situace pak s dcerou krátce, stručně a konkrétně proberte, co by dělat neměla a co po ní konkrétně chcete (např. nechci, abys chlapečka škrábala do obličeje, pokud se to bude opakovat, tak ze hřiště budeme muset odejít). Můžete dceru také vést k tomu, aby se omluvila. Pokud řeknete, že ze hřiště odejdete, pak je potřeba svoje slovo dodržet, jinak ztrácí účinek. Na omluvě však nekompromisně netrvejte, takto malé dítě toho zřejmě nebude ještě schopno a pokud ano, tak stejně obsahu omluvy ještě přesně nerozumí. K situaci, kterou jste již společně vyřešili, se už nevracejte, nerozebírejte. Přeji vám hodně trpělivosti a nebojte se, vaše dcerka z tohoto chování, pokud k ní budete přistupovat vstřícně a citlivě, sama vyroste.
Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Dobrý den, paní doktorko, mému synovi (2,5 roku) se v poslední době začaly třepit a lámat nehty (po pravidelném zastřihování). Je to normální nebo to znamená, že má něčeho nedostatek? Dostává stále Nutrilon + další mléčné výrobky a rybí olej. Problém je, že si je začal kousat protože mu to vadí. Děkuji Vám za odpověď. Manhalová

Dobrý den, lámavost nehtů může být způsobena nedostatkem zinku, přidejte synovi dětský multivitamin s obsahem zinku.

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Set 5 dětských knížek 0–8 let

Předškolní vzdělávání
Včetně jediné komplexní předškolní přípravy s mnoha praktickými aspekty pro život. Předejte svému dítěti jedinečné kvalitní know-how lékařky-vzdělavatelky s vysokými nároky na všeobecné vzdělání. „Na prvních 6 letech extrémně záleží,“ říká Jana Martincová, matka ADHD dítěte, díky kterému se stala autorkou a vydavatelkou, a své dítě tak posunula ve vývoji.
cena pouze u nás: 1 759 Kč
Set 5 dětských knížek 0–8 let