banner

Všechny dotazy

Celkem 1 868 zodpovězených dotazů
Položit dotaz
Sex
avatar Terinahruskova 30. 12. 2016

Dobrý den, mám 23 let a jsem rok a půl po porodu. Od té doby mám při sexu několika násobné orgasmy, někdy vyvrcholení výstřikem. Sex je mi díky tomu nepříjemný, jelikož musíme neustále řešit, kde můžeme a kde ne. Poslední dobou nechci kvůli tomu soulož vůbec, přítel to nemůže pochopit, jelikož jeho to vzrušuje. Da se s tim něco dělat, myslím například cviky, nebo nějaký zákrok, abych měla zase normální orgasmus bez toho, abych pak musela uklízet loužičky. Děkuji Tereza

Dobrý den, na tuto otázku bohužel nejsem schopna validně odpovedět. Je to otázka spíše pro sexuologa, ten by Vám mohl pomoci. Jistě má s tímto problémem větší zkušenosti. 

Dobrý večer, mám dotaz, už si nevím rady s malou. Mám skoro dvouměsíční dceru, a ta při kojení pořád pláče, propíná nožičkya někdy se nechce vůbec přisát. Kapičky dávám probiotický na prdíky. Poslední dobou nechce moc spát. Ještě ke všemu je nastydlá, má rymu a kašle, jak když je zahleněná (občas se nemůže nadechnout). Na rýmu jsme dostali Pamykon a na kašel Prospan. Přijde mi, že to vůbec nezabírá. Doktorka má ke všemu dovolenou. Prosím poraďte. Bartosova

Kojenec s rýmou má často ucpaný nos a při kojení se nemůže nadechovat, proto se pouští a špatně přisává. Napolykané hleny způsobují nadýmání a bolesti bříška. Je třeba nos často čistit a odsávat odsávačkou hlenů - nejlepší je odsávačka na vysavač - před odsáváním je vhodné do nosu kápnout mořskou vodu, nebo fysiologický rozrok, poté odsát a poté kápnout Pamycon. Čištění nosu je u kojenců velmi důležité.

Dobrý den, momentálně jsem v očekávání a nevím si rady se jménem pro dětátko... :( :) Moji přátelé i rodina mi neustále říkají, že mám špatný vkus na jména. Prosím o upřímnou radu, jestli jsou jména Zachriáš či Adolf pěkná... Ostatní mi říkají, že se okolí bude dětátku smát... Děkuji moc Zdislava Kráčilová

Vážená paní Kráčilová, pokud je dotaz míněn vážně, pak nezbývá než odpovědět, že každý rodič má právo zvolit jméno pro své dítě a každé dítě má v budoucnu právo si jej případně změnit. Stran četnosti Vámi vybraných jmen v České republice se můžete podívat na následující prokliky, v případě jména Adolf: http://www.kdejsme.cz/jmeno/Adolf/pocet/, těch bylo v roce 2015 přes 2000 a v případě jména Zachariáš: http://www.kdejsme.cz/jmeno/Zachari%C3%A1%C5%A1/pocet/, těch bylo 57. V Brně si na toto téma můžete zajít na velmi zdařilou hru Jméno v Městském divadle s Alenou Antalovou v jedné z hlavních rolí. Přeji šťastný výběr.

avatar
MUDr. Jana Martincová zakladatelka Babyonline
Těhotenství
avatar HaniD 21. 12. 2016

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda se může jednat o těhotenství nebo jiný problém. Je mi 20 let, užívám pravidelně 2 roky antikoncepci Nyssiela a většinou pravidelně, v plodné dny špiním. Tentokrat tomu bylo také tak, ale v nejsilnější den ovulace 14.12. jsem si tabletku vzala misto ráno až večer. V tomto týdnu 11. 12. - 16. 12. jsme se s přítelem velmi často milovali bez jiné ochrany. Po 5. dnech od zpoždění tabletky mě začalo pobolívat v podbřišku a začala jsem krvácet večer. Teď je to už jen špinění. Může se jednat o těhotenství nebo jiný problém? Poslední menstruace byla 1. 12. - 6. 12. Na test je brzy zatím, proto se obracím na Vás na Váš odborný názor. Děkuji Vám za odpověď. Hana

Dobrý den, nevím, zda jste správně pochopila princip fungování hormonální antikoncepce. Při jejím užívání nelze vubec hovořit o plodných a neplodných dnech - ovulace je při antikoncepci zcela zablokovaná. Pokud nebyla pauza mezi dvěma pilulkami delší než 12 hod, učinnost by neměla být ovlivněna. Pokud budu vaše potíže přetrvávat, pak navštivte gynekologa osobně.

Dobrý den, mám na Vás velkou prosbu. Dcera 5 let měla opakovaně řídkou stolici až průjem. Nasazena dieta, upravilo se to, ale po zavedení normální stravy se tento problém vrátil. Navštívíli jsme lékářku, doporučena dieta bez tuku, během dvou dnů dostala střevní chřipku (bolesti břicha, průjem, zvracení). Další tři dny trpěla na bolesti břicha (uděláno sono, CRP, výtěr - vše bez nálezu). Doporučeno pokračovat v dietě. Dietu už má asi 14dní a já se ptám:"jakým způsobem zavádět normální stravu" (doteď suchá rýže, těstoviny, vařené maso). S čím začít, abych ji nezpůsobila střevní potíže. Moc děkuji za odpověď.

Postupně v menších dávkách zařazujeme k sacharidové stravě (rýže, těstoviny...), tvaroh, vařené kuřecí maso bez kůže, jogurty a přírodní zakysané mléčné výrobky s obsahem probiotických kultur bez příchutě a masa krůtí, hovězí zadní, vepřová, kuřecí, telecí. V akutnějším stavu také doporučujeme podávat pokrmy v kašovité formě (míšeniny, hašé, pudinky) - ne tekuté. Z ovoce je vhodné - banán, strouhané jablko, citrusové přírodní šťávy, tepelně zpracované meruňky, švestky - kompoty, pyré. Ze zeleniny je vhodná listová (saláty, špenát), kořenová (mrkev, celer, petržel, pastiňák, černý kořen) - raději tepelně upravenou, příp. nastrouhat. Mléko přidáváme postupně až po několika dnech, na zlepšení či ředění pokrmů. Lépe bývá snášeno mléko zakysané nebo sušené. Velmi důležitá je příprava jídla, doporučujeme šetřící technologickou úpravu, kdy pokrmy připravujeme na sucho např. v teflonovém nebo speciálním nádobí nebo na páře a postupně přidáváme malé množství tuku (5 g - kávová lžička) až do hotových pokrmů. Nepodáváme sladké pokrmy, moučníky, nadýmavou zeleninu (např. kapustu, zelí, papriku, cibuli, česnek), luštěniny,  sycené nápoje. Delší dobu nezařazujeme cukr, pokud je to nutné sladíme glukopurem. Sledujeme také obsah cukru v potravinách a nápojích.

avatar
Mgr. Jana Eliášová nutriční terapeutka

Dobrý den, prosím o radu s dcerkou 21. měsíců. Je velmi šikovná, bystrá. Máme už téměř 3/4 roku období vzdoru, pořád se jí něco nelíbí, na vše říká hned ne, ale to mě tak netrápí, tím si projít musí. Co mě trápí je to, že dcerka se hodně bojí lidí, nejen cizích,ale i příbuzných - babiček,tetiček i strejdů, které třeba 14 dní neviděla. Tchýně už mi dala najevo, že takovéto chování není přeci normální, aby brečela, když na ní jen promluví. Když si jí nikdo nevšímá třeba venku, v obchodě, na ulici, tak je v pohodě. Když se na ni ale někdo jen podívá nebo nedej bože promluví, začne hned brečet a sápat se po mě. Snažím se s ní chodit co nejvíce i mezi děti, s kterými si také moc nerozumí, jakmile se k ní třeba na klouzačce přiblíží nějaké dítě, začne vyděšeně brečet, aniž by jí někdo něco udělal. Je to v tomto věku normální? Nevím jak v takovéto situaci postupovat. Děkuji za Vaši radu.

Dobrý den, doporučila bych vám projít si nějakou literaturu či internetové portály o psychomotorickém vývoji dítěte, vhodné jsou určitě knihy nestora dětské psychologie pana profesora Zdeňka Matějčka např. "Prvních šest let ve vývoji a výchově dítěte". Alespoň základní orientace ve vývoji dítěte je pro rodiče důležitá, aby na dítě nekladli požadavky neúměrné jeho věku a vývoji a také, aby věděli, jak dítě správně ve vývoji stimulovat a jak reagovat na jeho projevy a potřeby a jak sladit vzájemná očekávání. Období separační úzkosti spadá ve vývoji dítěte cca mezi 7 až 18 měsíc, může se však protáhnout na delší dobu, například v závislosti na pevnosti vztahu k rodičovské osobě. Informací o tomto období, projevech dítěte a o jejich zvládání, bylo již mnoho popsáno, lze je najít také například na stránkách Babyonline, na kterých jste zadávala tento dotaz. Doporučila bych vám proto tyto informace prostudovat, dozvíte se, jak se k dítěti v tomto období chovat a také vás jistě uklidní, že projevy dcery jsou naprosto normální, jen je u ní pravděpodobně toto období posunuté na pozdější dobu. Na toto období separační úzkosti u dítěte v podstatě navazuje období prvního vzdoru, které probíhá zpravidla mezi druhým a třetím rokem dítěte. Jedná se o další posun, kdy si dítě uvědomuje svoji osobu a snaží se separovat od matky, podrobné informace lze nalézt také na zmíněném webu Babyonline. Obecně to, že se dítě naučí používat slůvko "ne" automaticky neznamená nástup období vzdoru. Poskytněte tedy proto dcerce zázemí, které potřebuje, kontakty s ostatními dětmi nepřehánějte, dcerku do nich násilně nenuťte a vyčkejte až toto období samovolně odezní. Čím láskyplněji se k ní budete chovat a věnovat se jí, tím lépe se se svou úzkostí vypořádá. Projevy každého vývojového období jsou samozřejmě ovlivněny i povahou a osobností každého dítěte. Pokud byste měla nějaké pochybnosti o vývoji dcery, pak by bylo vhodné kontaktovat odborníka, dětského psychologa k osobní konzultaci. 

Dobrý den, dceři je teď 6,5 měsíce a chci ji odnaučit uspávání u prsa. Od narození jsme zkoušeli všechny možné metody uspávání, ale vždy to trvalo spoustu hodin a bylo to se strašným pláčem. U prsa mi vždy usnula bez řevu a nejrychleji. Když jeden čas spala hodně málo, tak to pro mě bylo vysvobození. Postupně si na to ale navykla a dnes už uspávám jednom tímto způsobem. V noci se mi ale stále budí každé 2-3 hodiny a dudlík odmítá. Pomůže jedině, když si jí přendám k sobě do postele. Někdy usne po přendání sama, jindy vyžaduje prso na napití a ududlání. Někde jsem četla, že to právě souvisí s tím, že ji uspávám večer u prsa a ona se pak v noci neumí sama uspat. Rozhodně nejsem zastánce Estivillovi metody nechat vyplakat. Docela se mi líbí model nakojit vsedě, položit bdící do postýlky a vracet se jakmile začne plakat. Jenže dcera po chvíli začne tak hystericky plakat, že nepomáhá ani jí utěšit v náručí. A když se to nakonec podaří, tak jakmile ji vracím do postýlky, tak už zas spouští. Není možné ani, abych odešla z místnosti. Dneska jsem to zkoušela u dopoledního spaní a vydržela plakat 2 hodiny (skoro se i dusila). To jsem to pak nevydržela já a nakonec ji uspala v manduce, kde se vzlykem nakonec usnula. Jenže z manducy ji nemůžu přendat, to se vždy vzbudí. Nechci jí ubližovat a cejtim se hrozně, když jí takovýmto řevem působím stres. Je úplně jedno, že vedle ní ležim a zpívám jí písničku. Nechce ani držet za ruku. Chci zeptat na radu, zda s tím mám ještě počkat a odnaučovat ji později? Nebo se to upraví samo? Někde jsem četla, že čím později to člověk odnaučuje, tím je to horší. Nechci, aby to pro ni bylo v budoucnu ještě horší. Děkuji za odpověď.

Navyklé uspávání u prsu se odnaučí velmi těžko. Je třeba postupovat pomalu, nenechat dítě plakat až do vzlyků - jak píšete, že plakala 2 hodiny. Nabízejte dudlík - může se to časem naučit. Zkuste si o problému popovídat s V Vašim pediatrem, nebo psychologem.

Dobrý den, můj syn má 8,5 měsíce a téměř od narození mu pevně zavinuji ruce. Diky tomu spí dobře. Aktuálně většinou od 20 do 6 hodin. Už jsem několikrát zkusila ho uložit bez zavinování, ale vždy spal velmi neklidně, budil se každou půl až hodinu, dokud jsem to uprostřed noci nevzdala a nezavinula ho. Pak spal až do rána. Problém není ani tak usnutí, spíše klidný spánek v noci. Budí ho, i když uvolním pouze jednu ručku. Při zavinováná neprotestuje, usmívá se. Do kdy může dítě zavinování? Je nutné ho to teď odnaučit? Jak? Mockrát děkuji, F.

Nemám zkušenosti se zavinováním dítěte, ale pokud to dítěti vyhovuje a spí klidněji, ponechala bych zavinování do doby, kdy si bude vytahovat ručičky sám. Myslím si, že potřeba volných rukou přijde časem.

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zdali je možné, že se těhotenský test prokáže pozitivně před menstruací? Je možné, že právě menstruace může způsobit lehkou, ale viditelnou druhou čárku na mamatestu? První den poslední menstruace byl 23.11. O miminko se pokoušíme první měsíc, tak to moc neznám. Ale mám bolesti břicha jako před menstruací. Děkuji za odpověď. Zasílám foto testu.

Dobrý den, ano, test může být pozitivní už třeba 9. den po oplozující souloži - čili před menstruací. Pokud budete mít zpoždění menstruace, pak jste pravděpodobně těhotná.

Alergie na sperma
avatar Eva2 18. 12. 2016

Dobrý den, několik hodin po nechráněném styku (ráno) mám v okolí poševního vchodu vyrážku, která zhruba za den zmizí. Vulva je zarudlá a svědí ještě několik dnů poté. V pochvě žádný problém nepociťuji, ale jednou se u mě po nechráněném styku rozvinula kvasinková infekce, kterou jsem už dlouho neměla. Kromě zmíněných kvasinkových infekcí jsem nikdy jiné gynekologické problémy neměla. Při styku s kondomem žádné problémy nemám. S předchozím partnerem jsem také žádné problémy neměla. Může to být alergie na sperma? Co jiného by to mohlo být? Můj gynekolog mi neporadil. Děkuji za odpověď.

Dobrý den, pokud toto máte opakovaně, nedá se to vyloučit. Ale alergie na sperma se vyskytuje opravdu vzácně. Spíše se může jednat o dysmikrobii zevního genitálu. Těžko říci. Pokud by byly potíže chronického rázu, bude lepší řešit potíže s gynekologem osobně.

Dobrý den, dnes jsem byla po souloži měsíc a půl na ultrazvuku, myslela jsem si, že jsem těhotná. A na ultrazvuku mi řekla paní doktorka, že je to čistý a nemusím mít stres. Jelikož mě pořad bolí břicho a mám bílé výtoky, z čeho to je ? Prý je zbytečně brát krev. Na ultrazvuku se dost ukáže, když už měsíc a půl jsem po souloži. Děkuji, hezký den.

Dobrý den, ano, měsíc a půl po oplození by jistě bylo těhotenství na UZ jednoznačně vidět. Pokud celou tu dobu nemenstruujete, pak bolesti v podbřišku mohou být z toho. Jak se menstruace dostaví, měly by potíže vymizet. Vaše lékařka ultrazvukem jistě vyloučila jinou příčinu bolestí - cystu na vaječníku atd. Výtok nemusí nic znamenat, ten bývá normální v průbehu cyklu (pokud není samozřejmě doprovázen pálením, svěděním či zápachem - pak by se mohlo jednat o infekci).

Dobrý den, mám dotaz. Prodělala jsem spontánní potrat v 6.tt a skoro 4 měsíce jsem ještě poté špinila. Nyní jsem objednána na čištění dělohy, ale krvácení najednou přestalo. Navíc jsem včera měla nechráněný pohlavní styk a nejsem si jistá, zda nedošlo k oplození. Za necelý týden mám jít na zákrok a předpokládám, že ani těhotenským testem či ultrazvukem se případné těhotenství nedá rozpoznat. Můžete mi prosím poradit? Nerada bych něco zanedbala, či případným zákrokem prodělala další potrat. Děkuji A.

Dobrý den, pokud krvácení ustalo a na UZ nebudou známky residuí (zbytky po předchozím potratu), pak si myslím, že není nutné zákrok provádět a lépe bude počkat, jak se situace s možným dalším těhotenstvím vyvine. Pokud by  jste těhotná nebyla a dále krvácela, pak je možné dělohu vyčistit klidně později. Pokud to vydrželo 4 měsíce, pak už několik dní navíc nehraje roli.

Dobrý den, mám dotaz ohledně změny nočního spánku u mého pětiměsíčního syna. Syn je od narození plně kojen, před třemi týdny se mi začal budit již jen na jedno kojení a jeho spaní bylo do té doby velmi klidné. V posledních dvou týdnech se však budí několikrát za noc - stačí mu ale dát dudlík nebo jej přikrýt a ihned usne. Všechno dodržuji pořád stejně (chodí spát v 19 h., usíná s dudlíkem, v pokoji má cca 20 st., tmu, dveře do pokoje nechávám otevřené), tak nevím, kde by mohla být příčina - zda už třeba nepotřebuje úplné ticho ke spánku nebo to může být reakce na druhou dávku očkování (Synflorix, 2.dávka píchnuta 29.11.) nebo příp.úplně něco jiného. Přes den mi spí pořád stejně dobře (celkem přes den naspí cca 2,5 - 4h.), ale noci začínají být hrozné, když se mi co chvíli budí, a hladem, usuzuji, to není, když po chvíli usne. Tak bych Vás chtěla poprosit o radu, jak synovi i sobě udělat zase klidné noci. Děkuji za odpověď.

Změna spánku v noci - časté buzení může souviset s prořezáváním zubů, v té době jsou děti v noci velmi neklidné, stačí jen podat dudlík, nebo pochovat a dítě usne. Nemusí to souviset s očkováním. Zkontrolujte stav dítěte u obvodního lékaře. Pokud bude vše v pořádku, doporučila bych nasadit Pyridoxin 1xdenně 1/2 tbl, velmi dobře děti zklidňuje a podporuje vyzrávání mozkových funkcí. Je to vitamín skupiny B6. Časté noční buzení neznamená nic vážného a časem se zklidní.

Dobrý den, jsem dnes 35+3tt. Před týdnem v 34+5tt jsem byla na kontrole biometrického měření miminka. Paní doktorka mně udělala i rychlou kontrolu. Napsala mi: vag.hrdlo M3, Z3 po špičku, dále uzavřené. Co to pro mě znamená? Čekám první dítě. CS + číslo mi nikdo neřekl ani monitory mi nedělají. Budu rodit na Vánoce, Silvestr? Miminko vážilo 2300 g a má prý menší bříško o 2 týdny. Jinak mi nikdo nic neříká, nevysvětluje. Předpokládám, že je vše ok. Děkuji za odpověď.

Dobrý den, upřimně nevím, co znamena zkratka M3 a Z3. Toto u nás vůbec nepoužíváme. Hodnotíme připravenost porodních cest dle cervix score, které se může nabývat hodnot 0-9 před začátkem kontrakční činnosti. Dle váhy plodu a toho, co píšete je plod trochu menší. Záleží také, zda má dostatek plodové vody a dobré průtoky v pupečníku. Pokud ano, pak stačí UZ kontrola za 10-14 dní po předchozím měření.

Slabé krvácení
avatar babuj 13. 12. 2016

Dobrý den paní doktorko, chtěla jsem se zeptat, jsem v 8tt a od rána lehce krvácím. Od neděle mám lehčí chřipku, může to být způsobeno tím? Děkuji za odpověď.

Dobrý den, souvislost s chripkou je málo pravděpodobná. Nicméně slabé krvácení do 12. týdne těhotenství není neobvyklého a nemusí nic znamenat. Pokud byste začala krvácet intenzitou menses, navštivte lékaře.

Dobrý den, 1.12 jsem měla menstruaci, krvácela jsem jeden den. Od té doby mám bolesti v podbřišku, silné pnutí v prsou, stále je mi špatně, ráno zvracím, ale TT mi vyšel negativní. Dnes jsem byla na ultrazvuku, ale těhotenství mi paní doktorka nepotvrdila. Příznaky stále přetrvávají. Je možné, že jsem i přesto těhotná? Děkuji za odpověď

Dobrý den, pokud byl test negativní a gynekoložka také těhotenství nepotvrdila, pak zřejmě těhotná nejste. Můžete, pokud chcete, ještě za pár dní test zopakovat. Ale pokud je test negativní 14 dní po oplozující souloži, pak je těhotenství opravdu nepravděpodobné.

Dobrý den, chci se zeptat, jsem v 7. týdnu těhotenství, ale cítím, že asi není něco dobře, až skoro doteď mě od začátku bolela prsa a měla jsem i velké chutě na jídlo, a to vše vymizelo. Už 3 dny nemám žádné příznaky a tak nevím, jestli se to normálně stává a nebo je to zamlklej potrat. Už jednou jsem si tím prošla, v pátek mám jít k doktorovi, jsem objednána, nejraději bych šla dřív, ale nechci být za histerku.

Dobrý den, to, že vše vymizelo nemusí značit, že je něco v nepořádku, i když samozřejmě vyloučit se to nedá..ale opravdu to tak byt nemusí. Vydržte tedy do pátku s vyšetřením, pokud můžete..Pokud by se něco dělo, stejně to sama nemůžete nikterak ovlivnit. 

Dobrý den, náš problém začal, když bylo synovi cca 2,5 roku. Nočník odmítal a nijak jsme to ani neřešili - čekali jsme, až bude ten správný čas. V létě jsme mu vzali plenku a vysvětlili, že už bude chodit na nočník. Močení zvládl celkem rychle, ale vyprázdnění stolice byl problém. Tenkrát jsme udělali asi milion chyb, ale vidím to až teď. Stolici pouštěl do slipů. Po několika měsících, co jsme ho kárali za pokakávání, ji začal zatlačovat. Dopracovali jsme to až k obtékání stolice a umazávání slipů. Toto období trvalo cca půl roku. V lednu začal huhňat, kašlat, měl neustále rýmu....prošli jsme ORL, alergologii, gastroenterologii, UZ břicha, test na cystickou fibrózu, odběry krve atd. Ustavičné zahlenění jsme se zatlačováním stolice nespojovali. Nyní 2,5 roku po vysazení plen a začátku našich problémů se prokázalo, že dochází k refluxu Reflux je důsledek zatlačování stolice, tím je neustále zahleněn. Snažím se synovi vysvětlit, že si tím ubližuje, slibuji, chválím. Vždy mi slíbí, že už nebude zatlačovat a vždy to stejně udělá. Bude mu pět let, do školky, na výlety, ven, k babičkám atd. pro zahlenění moc nechodí. Sedíme doma. Mám ještě rok staré dítě. Je nebojácný, hůř se soustředí, opakuji mu, že sladkosti bude moci jíst, až přestane se zatlačováním, stejně tak i do školky (má ji rád). Je mi ho moc líto, chodíme jen po doktorech nebo jsme doma. Už nevím, jak mu to vysvětlit, jak se mám chovat až zjistím, že zase zatlačoval. Když se ho zeptám, proč to dělá, tak jen odpoví, že si chtěl hrát. Nebaví ho se vyprazdňovat a přerušovat kvůli tomu hru. Bolesti při vyprazdňování nemá. Moc nás to všechny trápí a víme, že jsme to způsobili my. Prosím o radu, jak máme k synovi přistupovat. Děkuji

Dobrý den, váš synek by pravděpodobně potřeboval delší psychoterapeutické vedení ke zvládnutí vzniklého problému s vyměšováním, zkušený psychoterapeut by možná dokázal být cenným pomocníkem i celé rodině, které se potíže týkají a trápí ji. Doporučovala bych vám proto kontaktovat nejlépe dětského klinického psychologa, případně bych zvážila i konzultaci u dětského psychiatra, spolupracujte také s vaším pediatrem, postupujte podle doporučení odborných lékařů, ke kterým se synem chodíte. Doma se snažte na „problém“ tolik nesoustředit, nemluvte o něm před synem, jeho potíže stále nerozebírejte, nezveličujte. Naopak se snažte soustředit na dny, či hodiny, minuty, kdy chlapec zvládne mít čisté slipy, případně se podaří mít stolici na WC. Velice tyto chvíle oceňte, chvalte, odměňte. Odměny volte podle toho, co má váš chlapec rád, může si je i sám vymyslet. Nemusí to být vždycky sladkosti, ale třeba oblíbená společná činnost, nálepka, výlet, návštěva, školka apod. Sledujte chování synka při hře, jako maminka jej znáte nejlépe a jistě již máte vypozorované, jak se chová či projevuje, když se mu chce na stolici, nebo kdy se snaží stolici zadržet (většinou se jedná o nějaké tělesné projevy – vrtění se, ošívání, zmlknutí v hovoru...). V těchto chvílích buďte nekompromisní, přerušte synovu hru, jasně a stručně mu sdělte, že je potřeba jít na záchod a odveďte jej. Více již nerozebírejte, po vykonání potřeby velmi chvalte. Syn sám ještě nemá vypěstované takové volní mechanismy, aby dokázal pro něj atraktivní hru přerušit a odejít na záchod sám, takže je potřeba mu v tom pomoci. Vypozorujte, v jaké denní době obvykle syn na velkou potřebu chodí – často to bývá pravidelné a v tuto dobu jej opět na záchod odveďte, povzbuďte. Nemám informace, jak zvládá syn tyto své potíže ve školce, jestli i zde trvají, nebo jestli se při pravidelném školkovém režimu (děti jdou většinou společně na záchod před procházkou, po ní, po spinkání apod.) daří vykonávání stolice lépe, pokud ano, pak komunikujte s učitelkami, co jim pomáhá, snažte se využít také doma. Syn potřebuje klidný a citlivý přístup, nezlobte se na něj, spíše se zaměřte a oceňte i dílčí pozitivní změny, pokroky, nepřítomnost potíží, nekárejte, neslibujte, citově se synem nemanipulujte, stanovujte si postupné a malé cíle, oceňujte jejich splnění.

Dobrý den, před měsícem měla má dcera (jsou jí 2 roky a 7 měsíců) komplikované fibrilní křeče a ležela dvě noci na JIP v nemocnici v Krči, kde sem s ní nemohla zůstat přes noc ale vždy říkali že byla velmi hodná pak jsme strávili jeden den na normálním oddělení a pustili nás domu. Ale od té doby, co nás pustili domů, začala být taková agresivní. Ze začátku mě i několikrát z ničeho nic začala mlátit a řvát na mě, ať jdu pryč. Postupem času, kdy sem se jí snažila vysvětlit, že to nesmí dělat, když přeháněla dostala lehce přes ruku, začala mlátit sebe přes ruce. Jednou se začala drápat na obličeji a dnes po mě začala házet vztekle večeři, když sem jí řekla, aby si vzala bačkůrky. V nemocnici jí dělaly odběr mozkomíšního moku z páteře. Tak se chci zeptat, jestli je to reakce na to, že byla sama v nemocnici nebo po tom zákroku a popřípadě jak postupovat. Mockrát děkuji předem za odpověď.

Dobrý den, chování vaší dcerky skutečně souvisí s největší pravděpodobností s prožitou traumatizující zkušeností - pobytem v nemocnici a s nepříjemnými zákroky, které zde absolvovala. Svou agresivitou vůči vám, jako nejbližší osobě a také vůči sobě (poškrábání se v obličeji) vám holčička dává najevo, že je v psychické nepohodě a s prožitou situací se zatím nedovede vyrovnat. Dítě v tomto věku není ještě schopné porozumět důležitosti pobytu v nemocnici a prováděných vyšetření a ani tomu, proč je v noci najednou bez maminky. Protože nemá rozvinutý ani pojem o času, mohlo jí připadat, že maminka ji opouští navždy a nikdy se již nevrátí, základní důvěra v matku a tím i rozvoj chápání světa jako bezpečného místa může být narušen a podkopán. Na překonání následků pobytu v nemocnici budete potřebovat dostatek času, hodně trpělivosti, nebrat útoky vaší dcerky namířené proti vám osobně, výchovný přístup volit vlídný, ale důsledný (v žádném případě se nesnažit dítěti vše vynahradit tím, že mu vše dovolíme rozmazlujeme ho, tím bychom mu spíše uškodili, než prospěli) a vyčkat až se u dcerky obnoví důvěra a pocit bezpečí. Reakce každého dítěte je individuální a také čas, který bude potřebný, se nedá předem odhadnout, na dcerku nespěchejte, dodržujte dříve zavedené rituály, nic neměňte, nelitujte ji, nerozmazlujte, změnou vašeho chování k ní, by byla ještě více znejištěná až stresovaná. Dítě v tomto věku navíc většinou prochází také vývojovým obdobím vzdoru, kdy tento normální vývoj mohl být pobytem v nemocnici narušen, případně zesílen. Její reakci by proto bylo vhodné zkonzultovat také s dětskou ošetřující lékařkou, která ji má v péči odmalička, s lékaři v nemocnici, kam jistě chodíte na kontroly, nebo vyhledejte dětského klinického psychologa, případně dětského psychiatra. 

Dobrý den, prosím o radu, jak na mého syna (8 let). Chodí do druhé třídy a už od první si stále stěžuje, že ve třídě nemá kamarády a že jsou tam na něj všichni zlí. Do školy se nikdy netěší a úkoly píše s nechutí. Když pro něj chodím do družiny, tak mi ale nepřijde, že by neměl kamarády, ani učitelky a vychovatelky nic neříkaly, když jsem se ptala. Doma se pak se mnou kvůli úkolům často hádá, prostě mu nepřijde důležité je dělat, nevím jak mu to vysvětlit. Dokonce z něj kolikrát vypadne něco v tom smyslu, že všechny ve škole zabije a pak začne brečet. Nevím, co s ním. Snažím se mu stále vysvětlit, že takhle nesmí mluvit ani uvažovat. Prosím o radu. Děkuji.

Dobrý den, vzhledem k popisovaným potížím vašeho syna a jeho nechuti k docházce do školy a plnění školních povinností, bych vám zcela určitě doporučila návštěvu školského poradenského zařízení, přesněji nejbližší pedagogicko – psychologické poradny. Ve druhé třídě, ve věku kolem osmi let, se u dětí právě mohou začít rozvíjet specifické vývojové poruchy učení. Tyto obtíže se projevují často právě problémy s podáním školního výkonu, který by odpovídal schopnostem dítěte. Dítě s normálním intelektem i přes to, že se velmi snaží, není schopno odvést svému snažení odpovídající výkon. Školní činnosti pro něj znamenají velkou zátěž a jsou pro něj namáhavé. Zažívané neúspěchy pak mohou vést ke vzniku školní demotivace, nechuti ke škole a ke vzdělávání, dítě si tyto potíže neumí vysvětlit, může vinit sebe, vyučující, rodiče, ztrácí sebevědomí, je nešťastné. Poradenské zařízení proto vyhledejte co nejdříve, aby synovi byla nastavena případná podpora ve vzdělávání a eliminovaly se jeho případné školní potíže. 

Vývoj dětské hry
avatar admin 12. 12. 2016

Chci Vás poprosit o radu, mám 3,5 letého syna, fyzicky i psychicky je vyspělý cca na 5 let. Chci se s vámi poradit, zda je normální, že se upnul na hračky na roboty a stále si hraje s roboty a hraje si, že spolu bojují a povídají si. I když jdeme ven, stále všude vidí a mluví i robotech, i když třeba řekne, že je to jen jako, tak stále myslí a je fascinován roboty. Snažím se třeba přejít na jinou hru nebo odlákat jeho pozornost a stejně vždy skončí u robotů. Byl teď tedy 14 dní nemocný a máme s manželem střídavou péči týden/týden, tak byl doma a hrál si s nimi víc. Zejména asi u manžela, který si s ním moc jiné hry nehraje, asi se to zas změní, až bude chodit do školky a bude chodit víc ven, ale celkově se ho roboti drží už od 2 let. Je to normální, že je roboty a válkou a bojem tak fascinován? Vlastně loni to byly ještě také tanky, ty ho tedy po roce asi opustily… prosím jen o radu, zda se snažit ten jeho svět trochu korigovat a snažit se ho přeorientovat i na jiné věci a hračky, nebo ho nechat být a samo ho to časem pustí? Občas mu pustíme v TV nebo na tabletu nějakou pohádku, ale není to přehnané.

Dobrý den, chování vašeho syna vykazuje prvky normálního vývoje dětské hry. Hra dítěte předškolního věku, jedná se o vývojové období od tří do šesti let je fantazijní a magická (někdy se opravdu rozvíjí i dříve cca od 2 – 2,5 let). Dítě hračky a jiné předměty, se kterými si hraje, považuje za živé, skutečné, vytváří si k hračkám citový vztah, povídá si s nimi, stará se o ně apod. Hrou dítě cvičí své schopnosti, dovednosti, získává nové zkušenosti, je to pro něj důležité zaměstnání, které je nutné k jeho zdravému rozvoji. Hra plní také poznávací funkci, pomáhá dítěti vyrovnat se a překonat případné nezdary, získat citovou rovnováhu, překonávat překážky, vyrovnávat s citově vypjatými situacemi a s city jako je například strach, zlost, lítost apod. Hračka také slouží jako prevence výskytu neuropsychických poruch u dítěte, v žádném případě by dítě nemělo být trestáno odejmutím či zničením hračky. Pozorování dětské hry nám může pomoci porozumět citovým potřebám dětí, pokud dítě například hračky často bije, ničí, či trestá, pak to může být projevem toho, že cítí vztek nebo hněv vůči někomu, nebo něčemu a netroufá si, nebo jej nemůže vyjádřit přímo. Může to být hněv vůči rodičům, sourozencům apod., je možné uvažovat o případné změně výchovného přístupu, případně nepodporovat sledování bojových či násilných scén ani v pohádkách či dětských příbězích. Pokud je dítě nemocné, nebo nějak jinak oslabené, může se jeho hra stát monotónnější, chudší, klesnout na nižší vývojový stupeň, po odeznění oslabení se hra opět upraví. Pokud se váš syn jinak vyvíjí normálně, zajímá se o nové věci a podněty, pak není důvod se jeho hrou s roboty znepokojovat. Pouze se zaměřte na sledování jejího obsahu, násilné hry mohou signalizovat možné potíže. Je také možné, že si váš syn prostřednictvím této hry odžívá a vyrovnává se se střídavým pobytem u vás a u otce, což pro takto malé dítě je náročná situace. Ponechte jej proto si volně hrát a do her mu nezasahujte, nesnažte se je násilně měnit, až bude syn připraven, projeví sám zájem o jinou, novou problematiku tak, jak se to stalo s tanky.

Dobrý den, chodím s dcerou (20 měsíců) do pracovny Montessori, kde je vyžadováno, aby si dítě vybralo jen jednu pomůcku, to si odneslo s táckem na kobereček a po hraní ji uklidilo zpět a vzalo si další. Chci se zeptat, zda je tento způsob práce přirozený pro takto staré dítě. Tento přístup mi přijde poněkud ortodoxní. Dcera vidí spoustu lákavých předmětů, které jsou vedle sebe vyskládané na polici a spíše mi přijde přirozené, že je v tomto věku chce všechny najednou, či když si při hraní všimne další hračky a sáhne po ní, aniž by uklidila první (proti pravidlům). Za případnou odpověď děkuji.

Dobrý den, volba vzdělávací cesty pro vaše dítě je na vás, jako na jeho rodiči a zákonném zástupci. Pedagogika Montessori vychází z určitých výchovných vzdělávacích principů a byla také vyvinuta za určitým účelem a pro určité spektrum dětí. Touto pedagogikou se pak následně nechalo inspirovat mnoho zařízení a institucí, které měly potřebu nabídnout rodičům na základě jejich poptávky různé alternativní formy vzdělávání pro jejich děti. Proto je dobré, než dítě do nějaké takové instituce dáme, seznámit se s teoretickými principy tohoto způsobu vzdělávání (dostatek informací je možné najít jistě i na internetu, po zadání příslušného odkazu např. Pedagogika Montessori, či principy Montessori pedagogiky). Obecné principy jsou tedy dané, konkrétní provedení a dodržování zásad této pedagogiky pak záleží na konkrétní instituci. Proto si více informací zjistěte přímo u vedení Montessori pracovny, kam vaše dítě dochází, řešte zde také vaše případné připomínky či náměty. Pokud se však rozhodnete vaše dítě vzdělávat určitým způsobem, který má nějaká pravidla, pak počítejte s trváním na jejich dodržování a na vás je případná změna způsobu vzdělávání, pokud by vám a vašemu dítěti nevyhovoval.

Dobrý den, mám přítele, který se má skoro po roce setkat se svým tříletým synem. Matka dítěte mu bohužel neumožňovala jakýkoliv styk. Syn je ovlivňován matkou, že je tatínek opustil a už je nemá rád. O příteli jako otci se před synem vůbec nemluví, i fotky byly sundány a otec už vlastně neexistuje. Po soudním rozhodnutí syna konečně uvidí. Chtěla bych proto poradit, jak má přítel při setkání (kde bude i matka dítěte) se synem komunikovat? A jak reagovat pokud syn nebude mít zájem? Vůbec nevíme, jestli si tříleté dítě otce bude pamatovat. Moc děkuji za odpověď.

Dobrý den, situace vašeho přítele je poměrně složitá. Vzhledem k věku dítěte při posledním setkání s otcem lze předpokládat, že si chlapec otce již opravdu pravděpodobně pamatovat nebude a případné vzpomínky bude mít zkreslené interpretací matky. Od takto malého dítěte se dá proto očekávat spíše negativní, v nejlepším případě pasívní počáteční reakce. Přítel by měl postupovat velmi citlivě s ohledem na dítě, do ničeho synka nenutit, nenavazovat násilně fyzický kontakt, nebrat jej od matky. Snažit se co nejvíce spolupracovat a domlouvat se s matkou chlapce. Případné odmítnutí ze strany syna, ať si přítel nebere osobně, není smutný a postupně si se svým dítětem snaží vybudovat kvalitní vztah. On i dítě na to však budou potřebovat čas a hodně tolerance a trpělivosti. Dítěti je vhodné přinést nějakou hračku, případně menší sladkost, přes kterou je možné navázat a zahájit komunikaci, ale ani to se však nemusí podařit. V době mimo soudem nařízený styk, kdy přítel syna nebude smět vidět, by bylo dobré snažit se s ním nějakou formou udržovat kontakt, důležitá bude domluva mezi jeho rodiči. Vždyť i maminka chlapce určitě nechce svému dítěti ublížit a připravit jej o kontakt s otcem. Případné spory nebo potíže však určitě není vhodné řešit před dítětem, dospělí by si měli sjednat schůzku nejlépe v neutrálním prostředí, vyhledat lze i pomoc Poradny pro mezilidské vztahy (dříve Manželská poradna).

Dobrý den, synovi budou letos 4 roky. Od září začal chodit do školky. Ze začátku bylo vše v pořádku a bez problémů. Začátkem listopadu byl 3 týdny nemocný. Po uzdravení a vrácení do školky, se začal přes den počůrávat. Na upozornění, aby se šel vyčurat, odpoví, že se mu nechce a během chvilky je mokrý. Neděje se to jen ve školce, ale i doma. Pořád ho musíme upozorňovat, ale dělá jako, že neslyší a je mu to jedno. Že se občas počurá ve spánku, to chápu, ale s tímto už si nevíme rady. Už jsme byly i na vyšetření moči a ultrazvuku ledvin a vše má v pořádku. Dneska to vyvrcholilo tím, že si šly ve školce po obědě odpočinout a on aniž by spal, tak než aby si došel, tak se počural i pokakal. Po zeptání paní učitelky, proč si neřekl, odpověděl, že to nevadí. Předem děkuji za radu a přeji hezký den.

Dobrý den, pokud váš syn již dříve čistotu bez potíží udržoval a tyto potíže se objevily až po jeho navrácení se do školy po nemoci, pak je možné, že vám tímto chováním signalizuje nějakou svoji psychickou nepohodu. Zkuste se pobavit s učitelkami ve školce, jestli nedošlo v době jeho nepřítomnosti k nějaké změně. Jestli si se synem nepřestal například hrát nějaký jeho kamarád. U takto malých dětí nejsou vztahy ještě dlouhodobé a trvalé a případná nepřítomnost kamaráda pro děti často znamená, že na něj jakoby „zapomenou“ a navážou vztahy jinde, s někým jiným. Po nemoci přicházející spolužák pak může být v nemilé situaci, protože došlo ke změně vztahů v kolektivu a obtížně do nich opět zapadá. Pokud došlo k něčemu takovému, pak je na dospělých, zejména na vyučujících, aby dohlédli na jeho přijetí mezi děti a pomohli situaci řešit. Nebo se mu prostě po pauze způsobené nemocí do školky nechtělo. Můžete alespoň na čas zkusit snížit zátěž aktuálně spojenou se školkou tím, že ho budete vyzvedávat po obědě (samozřejmě je-li to ve vašich možnostech), případně ho vyzvedávat odpoledne co nejdříve. Doma se zaměřte na ocenění těch situací, kdy si chlapec řekne, případně, kdy jde na toaletu samostatně, velmi jej chvalte a odměňujte (malá sladkost, společná hra, nálepka, smajlík, něco co má syn rád), na nehody se snažte příliš neupozorňovat, řešit krátkou domluvou s návodem, co má příště udělat jinak a více se již k nehodě nevracet, opakovaně před synem nerozebírat. S paní učitelkou ve školce je možné dohodnout si schůzku bez syna a domluvit se na společném postupu, také ve školce by ho měli chválit, pokud si na záchod sám dojde a ocenit jej za toto vyspělé chování. Snažte se také vypozorovat projevy syna, když se mu chce na záchod (většinou se jedná o tělesný neklid, vrtění se, ošívání, poposedávání apod.) a pokud je u syna zaznamenáte, pak krátce jeho chování slovně okomentujte (např. vidím, že se ti asi chce na záchod) a na záchod jej doprovoďte, neomezte se pouze na slovní upozornění, snažte se předejít synovu selhání. Pokud by se potíže synka prohlubovaly a zavedená opatření mu nepomáhala, pak bych vám doporučila konzultaci nejlépe u dětského klinického psychologa, kteří působí buď bezplatně při státních zdravotnických organizacích (nemocnicích), nebo mají placené soukromé praxe, výběr je na vás, jako na rodičích.

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Set 5 dětských knížek 0–8 let

Předškolní vzdělávání
Včetně jediné komplexní předškolní přípravy s mnoha praktickými aspekty pro život. Předejte svému dítěti jedinečné kvalitní know-how lékařky-vzdělavatelky s vysokými nároky na všeobecné vzdělání. „Na prvních 6 letech extrémně záleží,“ říká Jana Martincová, matka ADHD dítěte, díky kterému se stala autorkou a vydavatelkou, a své dítě tak posunula ve vývoji.
cena pouze u nás: 1 759 Kč
Set 5 dětských knížek 0–8 let