banner
Napadlo vás něco zajímavého nebo hledáte inspiraci? Řešíte právě problém s těhotenstvím, porodem, kojením nebo výživou? Pojďme společně sdílet své radosti, starosti, zkušenosti, tipy a triky a podporovat se.

Pro tuto akci musíte být přihlášení

nově tiskací písmo do škol - diskuze

101 reakcí

Zobrazit příspěvky podle:
http://www.novinky.cz/domaci/288145-skoly-mohou-od-pristiho-roku-vyucovat-nove-pismo-comenia-script.htmlno konečně!!!!!
skvele...alespon se nebude znamkovat spatne rukopis...hura hura...ja uz psacim nepsala alespon 10 letjedine azbukou kamosovi
Já si nemůžu pomoct, ale mě se to prostě nelíbí.
@nadule1 taky si nemůžu pomoct...
ja to teda zatim jako matka nemuzu ocenit ale na jednu stranu to nechapu...
no ale stále je to dobrovolné a musí k tomu být souhlas rodičů, tak uvidíme co se z toho vyvrbí... Mě osobně se líbí, a synovi, který má očividně trvdou ruku, dle mě by to vyhovovalo.
mně to jako dobrý nápad nepřipadá - grafomotorika je dost důležitá pro celkový vývoj dětského mozku, krasopis se ve škole nehodnotí už dávno, ale přesto se všechny děti naučily normálně psát - psané písmo je důležité pro rozvoj dalších dovedností, zase nějaká rychlokvaška udělala \"objev\" a za čas se budeme všichni divit, tak jak se už ve školství divíme několik let
@Humpolec Promiň kdyby vývoj nešel dopředu všichni píšeme pomalu švabachem.... Syn třeba má s grafomotorikou problém, takže já to vítám...
@moninif hodně dětí má problém s grafomotorikou /a stále jich přibívá/, ale není to důvod, aby se netrénovala, jinak mně je to celkem jedno, protože moje děti se naučily psát normálně - nejsou to žádní krasopisci, jedno je dokonce dysgrafik,ale psát se prostě naučil a nemá z toho žádnou újmu, jen musel vynaložit víc úsilí - ale o tom je život /ne překážky odstaňovat ale naučit se je překonávat/
@moninif přesně tak, normálně se bude učit dál psací, ale proč to neusnadnit dětem, které v učení brzdí fakt jen to blbé psaní můj bratranec je dyslektik i dysgrafik, nepřečte po něm nikdo.. letos je z něho inženýr - jako jediný s červeným diplomem a jako jediný vybraný do výzkumu musela jsem se pochlubit, nikdo to od něho nečekal, měl svůj svět, nešlo mu psaní.. pro něho by to byla velká úleva, psát tiskacím
@Humpolec jakým stylem píšeš není pro život vůbec důležité ale samozřejmě je hezké, když někdo pěkně píše a určitě to rozvíjí dětský mozek.. ale i naučit se tiskacím dá dětem zabrat a musí to být úhledné a překážek mají k překonávání v učení tisíckrát víc než jsme měli my
@nadule1 mi se to právě líbí hrozně moc, konečně někdo pochopil, že jsou mezi dětma rozdíly, že jsou v učení různé cesty, nemusí být všichni stejní a srovnavatelní, že je důležitější obsah a ne forma já fandím alternativám a tahle má velký smysl - konečně nikdo nenutí děti ani rodiče, aby šli touto cestou, je to možnost pro ty, kterým to usnadní učení
@jezurka Rozdíly mezi dětma byly vždycky. Ale tohle mi přijde jako nápad, který tu propast jen zvětší. A co když pak to dítě bude muset z nějakého důvodu chodit někam, kde se píše normálně? Tak pak bude za úplného tupce? A jak to budou dělat v těch školách? To budou mít třídu, kde se bude psát comenia script a jinou, kde se bude učit klasicky?
@nadule1 ale to je Nadi normální písmo - jen málo dospělých píše psacím dětem to podle mě bude fuk
Tak já se přiznám že ode mě by souhlas neměli. A asi to ani nedokážu logicky zdůvodnit. Jen si myslím že psát by měl umět každý. A prostě když někomu psaní nejde tak se svět nezboří, ne? Souhlasím s Humpolcem - překážky se mají překonávat, ne snižovat aby jedničky měli všichni.
@jezurka A jsi si na milion procent jistá, že by ten titul a diplom měl kdyby ho nenutili psát psacím? Já si prostě myslím že to že se člověk motivuje, tím že mu něco nejde, že tím mozek udělá mnohem větší službu...jsem toho zářným příkladem. Mě naučila vysoká škola především myslet. A sedět nad problémem, klidně i hodiny. A těšit se ze zdánlivě nedosažitelného cíle.
@luciasek84 já právě vidím důležitější to, že člověk píše, než jakým stylem a nechápu, proč se z toho dělá takový problém, je to úplně stejné jako psací, jen se nepíšou písmenka jedním tahem..ale asi chápu, stejné to muselo být, když se ve školách přecházelo ze švabachu na latinku nebo z psaní husím brkem na pero.. prostě každý si obhajuje to, na co je zvyklý
@nadule1 já s Tebou naprosto souhlasím a nedokážu si to jaksi v praxi představit. Kačka bude chodit do 1-4 třídy ve vedlejší vesnici, kde budou učit určitě postaru,pak přijde do školy větší, kde už bude písmo nové...a bude za tupce. Nebo budu obíhat školy a zjišťovat kdo kde jak píše?
@Humpolec Já si myslím, že grafomotorika se dá trénovat i jinak než psaním. Syn na ní právě chodí už ve školce, protože víme, že tohle je problém. Jinak je celkem šikovný, ale prostě tohle mu nejde a nevidím jediný důvod se trápit něčím co pro život člověk nepotřebuje. Překážek mu život i tak určitě nastaví spoustu...
@jezurka šikovný. Jinak já se přiznám, že taky píšu stylem, že to po sobě přečtu akorát já a to ještě někdy s tím mám problém. No jo no, když rodičům učitelka ve druhé třídě řekne, ale maminko vaše dítě drží tu tužku úplně špatně, je si myslím už dost pozdě něco napravovat :-)
@jezurka Není to normální písmo - je to tiskací. A zkoušel někdo, jestli děti, které se učí psát tiskacím jsou pak schopné psát psace? Je mi jasný, že obráceně to umí každej, protože to vidí v učebnicích, knížkách apod. Já mám zkušenost, že spousta lidí píše psace (když je donutím psát úkoly) - protože je to jednoduše rychlejší.
@moninif myslím, že některým věcem přikládáme větší důležitost než mají.. kdoví, jak se bude psát za dvacet, padesát, sto.. let?
@luciasek84 to vůbec nesouvisí s jedničkama.. psát musí umět každý, jen někomu víc vyhovuje jiný druh písma, proč ne? taky to musí mít úhledně a naučit se písmenka problém je v tom, že psaní se využívá ve všech předmětech, tak to ulehčí učení a taky podpoří motivaci k učení
@káče kačko jaké nové písmo? písmo je pořád stejné.. nebo myslíš, že v 5.třídě jim někdo kontroluje, jestli píší psacím nebo tiskacím? naše Eliška už píše obojím i do sešitů a je to každému fuk.. jenom diktáty má opravdu úhledně psacím.. a proč by nemohl ve třídě každý psát \"jiným písmem\" - jeden ty písmenka spojuje do slova, jiný je skládá vedle sebe - žádný problém
@nadule1 málokdo píše opravdu psacím - bylo by zajímavé udělat tady anketu podle mě je rychlejší a čitelnější tiskací..holky, psací je na ústupu, ať chcete nebo ne jej to zas bude ráno komentářů
Já takhle píšu normálně.
@Zuzbr Taky píšu takhle. Psacím už pomalu ani neumím, už na střední pro mě bylo rychlejší psát zápisky v hodinách takhle.
@jezurka presne...zkus na urade vyplnit formular psacimneprijmou ho...tiskaci je celosvetove citelne..ja psai odbourala ,kdyz jsme zacala psat pohledy a dopisy znamym v zahranici a oni psali,ze je to fajn,ale ze to neprectoupisu uz hezky dlouho prevazne tiskacim a mene dlouho jen tiskacim
@jezurka jsem nucene preuceny levak..prave v 1. tride me buzerovali za rukopis,ve druhe take a ve 3 me nasi radeji dali na jazykovku,nez me trapit predmetem psani a blbejma znamkama..rustina byla mnohem prinosnejsi a mohla jsem tam psat i tiskacim,nikdo to neresil ..dodnes je muj rukopis pokazde jinak a jiny..tiskaci je stale stejne..
@jezurka nijak...jen neco nekde reknes a ono se to zobrazi..to uz je na svete v beznych vecech jako telefon apod....pripadne pres klavesnici coz je bezne,pripadne jen spojis nejaky senzor s jinym ve sve hlave a bude tovem si telefony pro hluche..ja do sveho mluvim a na jeho bezi text,on mi zase pise a ja slysim hlas...technika je uz hodne daleko
@Liberte no vidíš - a na inteligenci ani grafomotorice ani schopnosti učení ti to neubralo.. vystudovala jsi jako každý, ať už s písmenkem malovaným nebo napsaným
@jezurka jojo,ja jsem pro tiskaci...na grafomotoriku at si maluji kudrlinky a zkousi psaci,ale jen pro trening..ne z povinnosti
@jezurka Já se k tomu už asi ani vyjadřovat nebudu. Nesouhlasím s tím. Mám dojem, že dnešní doba hledá jen úlevy a výmluvy. Za chvíli zrušíme velkou násobilku, protože je to moc těžký pro ty, kteří trpí dyskalkulií?Každýmu dítěti dáme nějakou nálepku, diagnozu a úlevu. Pak to v tom školství bude vypadat ještě hůř než teď. A nejen ve školství. Tyhle všemožné úlevy se promítnou do celého života jedince, potažmo společnosti. Když jim budeme umetat cestičku, tak se nenaučí fungovat a řešit problémy a překonávat překážky. Nebudou mít žádnou motivaci, ambice. Proč taky...
@Evulik25 Evi, tu snadnou část z matematiky musel podle mě napsat každý kdo aspoň trochu měl tušení co se v hodinách děje. Ale uznávám že je to strašák, to zase jo. Jeden výpočet a jak ti změní život.
@luciasek84 Luci, já měla vždycky na vysvědčení hlavně jedničky, pár dvojek a trojku z matiky a ta byla vydřená jako blázen! V devítce se tehdy hrozně divili, že chci jít vůbec na střední školu. Ehm, dneska berou na střední i se čtyřkama, ale to odbočuju. Já si fakt myslím, že bych neodmaturovala, jakkoliv tobě ta snadná část může přijít jednoduchá, já bych určitě pohořela a zatraceně nerada to přiznávám. Jsem štastná, že jsem si mohla vybrat.
@nadule1 Nadi a jakou v tom vidíš úlevu, když se stejně musí naučit psát, jen jiným způsobem?
@Evulik25 No právě že to nemyslím tak že pro mě je snadné všechno, ale ze všech doučování která jsem kdy s někým dělala, věřím že by to zvládl. A že to byl i člověk se čtyřkou. Ale spíš si myslím že kdo na matiku nemá buňky, že by se spíš natolik vystresoval že z toho důvodu by to nedal:(
Tak, nejdřív jsem chtěla rovnou napsat, že taky nesouhlasím, ale po chvilce mi blesklo hlavou, jak vypadá dnešní státní maturita a třeba já bych ji nezvládla z matematiky, to vím určitě. Vždycky jsem měla s tímto předmětem obrovské problémy, nikdo si neuměl vysvětlit proč, snažila jsem se, měla spoustu doučování, ale jako by mi v mozku chyběla malá součástka nebo co. A tyhle maturity taky schválili ti, kteří si myslí, že je důležité, aby tam ta matika byla a překonávali jsme překážky. Jenže! Já vím, že bych ji opravdu neudělala a měla bych kvůli jednomu předmětu nejspíš zkažený celý život. Občas je tedy určitě chytré mít na výběr a i když si taky myslím, že naučit se psát psacím je důležité, tak chápu, že některé děti zase můžou ztrvdnout u psaní a proto je asi fajn mít na výběr i tam. Nejsem odborník, píšu to jen pocitově.
@jezurka Tak proč by se to mělo nějak měnit když to není úleva?
@jezurka Lucka se zeptala za mě. Navíc i ty sama jsi psala, že to dětem usnadní učení. Takže sama vnímáš, že to je jednodušší, čili úleva pro ty děti, které se nebudou muset snažit psát psace...
@luciasek84 Luci to není žádný argument, to bychom opravdu psali ještě švabachem, kdyby takto uvažoval každý.. třeba proto, že - dysgrafikovi kličky a obloučky splývají a bohužel je to vrozené, nedá se to naučit překonáváním překážek, jak se mu sanžíte vnutit - celý život bude mít s psaním a pochopením psacího problém.. s inteligencí to nemá nic společného! - tiskací je čitelnější, úhlednější, v běžném životě už se psací nepoužívá- to že jsme se něco učili my, neznamená, že se to bude učit navěky- je to dobrovolné, děti se učí psací dál, jen mají na výběr i další možnost- písmo je jen forma, jak něco sdělit, nevypovídá nic o schopnosti dítěte se učit nebo inteligenciJá proti krasopisu nic nemám, ráda jsem pěkně psala a moje děti taky budou psát psacím a učit se malovaná písmenka ale proč to nutit všechny děti, když je i jiná možnost? http://zpravy.idnes.cz/comenia-script-ve-skolach-0ym-/domaci.aspx?c=A121118_214121_domaci_brd
@nadule1 ano usnadní to učení dětem, kteří mají problém se splýváním písmenek - jak píšu, nemá to nic společného s inteligencí
@jezurka Jenže já pořád nechápu JAK to chtějí dělat. Je to dobrovolné, ale jak v jedné třídě budou učit půlku dětí psace a půlku tiskace? To bude zdržovat všechny. A pořád nechápu, proč by se měl systém výuky přizpůsobovat lidem s poruchou. To už je jedno jakou... Chápala bych individuální pomoc těm dys... ale zavádět to globálně? Když jsem chodila na základní školu, tak jsme tam měli třídu, kam chodily děti s dys... Měli upravenou výuku tak, aby to děti zvládaly... To mi teda přijde smysluplnější.
@nadule1 dysgrafik je jen příklad, bude určitě čímdál víc rodin, které tohle učení budou preferovat - podle mě jde jen o první třídu, než se naučí písmenka pak už je jedno, jakým písmem děti budou psát a jestli písmenka píšou odděleně nebo spojitě, hlavně že to mají úhledně celkem mě překvapila diskuze, kolik maminek je zásadně proti, čekala jsem jen pozitivní reakce..
@Evulik25 vidíš jaká jsi dobrá, ani ta chybějící součástka tě nezaskočila asi bych to ale s matikou nesrovnávala - tu dnes musí maturant prostě zvládnout.. to je obsahpsaní je forma, není podle mě podstatné jaký typ písma se dítě naučí
@jezurka Jenže to je přesně ono. U toho dysgrafika bych to ještě chápala - tam to má opodstatnění. Ale pokud teda dítě nemá poruchu, tak nevidím důvod, proč by se nemohlo naučit normálně psát. Mně se to nelíbilo hned od začátku: http://www.babyonline.cz/diskuzni-klub/co-na-to-rikate-precetliy-jste-vase-prihody-co-uz-bych-neprezila?url=co-na-to-rikate-chteji-zavest-nove-pismo-467029#r467029 A jak je vidět, tak své zkostnatělé názory hned tak nezměním :D
@nadule1 tak tahle diskuze mi unikla.. ale vidíš, že třeba leváci to ocení
@jezurka To si nejsem jistá. V diskuzi u toho tvého článku jeden levák psal, že levákovi nejvíc vadí, že si rukou překrývá již napsané a na tom typ písma nic nezmění.
@Evulik25 Byla jsem na tom jeste hur. Ja mela vzdy same jednicky a z matiky dokonce na stredni jednou ctyrku!!! Nikdo neveril, mysleli si, ze je to preklep, tridni to tenkrat sla zkontrolovat :-)))
Sama dodnes pisu psace, tiskace pisu hrozne pomalu. U deti se prizpusobim vetsine, aby mely co nejmin problemu, je mi uplne fuk, jak budou psat, dulezitejsi je co.
@jezurka Pavli, já nenapsala že kdo neumí psát psacím, že není inteligentní. Jen každý má teď nějakou nálepku , je potřeba všechny označkovat aby se zjistilo proč má trojku z češtiny. Ale především si myslím, že člověk se musí naučit myslet, musí se naučit překonávat překážky. Inteligence sama o sobě je asbolutně k ničemu. Pokud to někomu splývá ta písmenka, OK, ať má specializovanou třídu kde se tato písmenka může učit. Ale udělat to tak pro všechny protože je to jednodušší? TO ne...
@Terča80 Také jsme takovou holku ve třídě měli. Každoročně od prváku z matiky trojku/čtyřku podle toho jestli bylo pololetí nebo konec roku a ze zbytku samé jedničky. A rozhodně nešlo o to že by si na ní zasedl učitel, měli jsme stejnou učitelku na matiku a na chemii.
@jezurka Naďa píše téměř za mě:) Pavli já chápu, že bude spousta lidí kterým to změní život, že má hodně lidí problémy. Ale já si prostě myslím že bychom si měli udržet nějaké tradice, to už je stejné jako kdybychom zavedli že bude jen jedno buď měkké nebo tvrdé i/y, však je to taky forma, ne obsah. A víš kolika lidem v celém státě to změní celý život?:) Jinak máte vcelku benevolentní učitelky že na prvním stupni jim nevadí jak ve druhé třídě žáci píší. U nás se musela písmenka spojovat a psát psacím celé 4 roky. Ale to je stejné jako kdyby měli zavést že se děti nebudou učit psát vůbec, a budou mít jen počítač nebo čtečku a úplně vymizí veškeré učebnice. Radši ať někdo vymyslí ultralehký papír na který se to bude tisknout nebo kroužkovou vazbu ať netahají celou učebnici ale vždy jen část.
@luciasek84 Neee ja si to zaslouzila, nikdo si na me nezasedl. Proste tupo prazdno. Spoluzacky doucovaly, profici doucovali...ja se to zvladla treba i naucit zpameti a prolezla jsem, ale pred maturou uz to pamet nedavala a bum...ctyrka. Maturu mam s vyznamenanim, diplom cervenej, ale to vse jen diky absenci matiky. Jesteze jsem vyvdala CVUT, kdyby deti byly po mne.
@jezurka Asi máš pravdu, ale jaký je rozdíl v tom, jestli se dítě trápí s psaním nebo počítáním? Podle mě je fuk, jestli nezvládá to či ono.
@Terča80 Na mě si taky nikdo nezasedl, i když matikářka na základce mě fakt hodně neměla ráda, ale známky dávala spravedlivě. Fuj, ještě teď je mi blbě, když si vzpomenu na všechen ten stres před písemkama. Na střední jsme měli klasickou matiku jen první dva roky a to jsem tak tak prolezla, další dva roky jsme měli učitele, který jen seděl a nechával nás opisovat, proto jsem měla ve čtvrťáku dvojku a naši se tehdy mohli zbláznit radostí, i když věděli co a jak. Sama nechápu, proč jsem skončila z chápáním někde u počítání procent, rovnice jsem se třeba naučila, týden jsem fungovala a za půl roku, když mi dal někdo příklad, už jsem měla zase temno.
@Terča80 Já tohle prostě nikdy nepochopím :DD
@nadule1 trochu asi ano, souvislé písmo tě nutí táhnout ruku po pepíru a tím si to rozmazává - si myslím, nejsem levák
@luciasek84 ta kroužková vazba je super nápad! jenže půlka děcek by neměla ty správné listy
@luciasek84 pro mě to má velký smysl, zvlášť proto, že se nakonec to psací v běžném životě ani nepoužívá
@Evulik25 to psaní zvládnout musí každý, ale u každého může písmo vypadat jinak, pro někoho je pochopitelnější mít ty písmenka odděleně, nebo se mu to víc líbí nebo já nevím proč to lidi budou upřednostňovat matika se nahradit jinak asi nedá, jen se třeba naučíš jinou cestu, jak něco spočítat - někdo si pamatuje násobilku nazpaměť, někdo si umí násobky odvodit.. ale nemáš různé možnosti, prostě výsledek musí mít všichni stejný
@Terča80 pěkně jste si to s manželem zařídili
@jezurka jo napsala jsem to blbě, není to nový písmo, ale mám obavy z jedný věci, aby pak Ti, kteří budou psát nově uměli přečíst i psací písmena a naopak
@Evulik25 Evi, ja pred pololetkama vzdy celou noc prosedela na wc, sileny stavy! Tolik driny a stejne jsem vedela, ze to bylo k nicemu.
@káče právě v tom článku píšou, že děti nemají problém s čtením souvisle psaného textu, mají to i v učebnicích a určitě není problém naučit se podepsat psacím
No to je zase diskuze... taky zírám nad názory A mně se to líbí. Podle mne je to mnohem přirozenější se naučit písmo takové, jaké je ve veškerém tištěném textu. Grafomotorika jde procvičovat i jinými způsoby. No a dodnes mám před očima nevěřícné pohledy Angličanů na naše psací písmo (a to byl jen takový polopsací paskvil)... jsem si fakt připadala, jako bych psala švabachem a u nich to jen posílilo přesvědčení, že ve východní Evropě jsme sto let za opicema a píšeme husím brkem
@nadule1 Souhlasím.
@jezurka Ale umí ho. Narozdíl od angličanu co si myslí jak píše Sprinx,že jsme omezení,přitom je to dovednost navíc.
@jezurka Ale to by se nějak dalo rozdělit...aspoň tematicky. Stejně rodiče dělají s dětma přípravu do školy...tak by jim v tom pomáhali.
V čem těm dětem ještě ulevíme?Cvičit nemusí,zpívat nemusí,ted už ani pěkně psát.Plínky mají do 4 let ,at se nestresují,ale všichni chodí od dvou let na angličtinu.I když mi už to je jedno,moje děti to umí.Líbí se mi,že se to naučí,ale nemusí se to používat a každý si muže dobrovolně psát jak chce.
@Sphinx díky!
@Honafa Gábi, ale tím tiskacím musí taky umět pěkně psát, jsou na to písanky stejně jako na psací
@luciasek84 Eli má takovou řadu učebnic, že do školy nosí tenkou učebnici a tenký pracovní sešit, učebnice je rozdělená na několik dílů - tak to je vlastně podobné ale i tak toho mají v aktovce dost

Vybraná anketa

Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?

25 %
17 hlasů

69 %
47 hlasů

6 %
4 hlasy

Celkem hlasovalo 68 unikátních návštěvníků

Diskuze 0

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Žena po 40 – sebevědomá a v kondici

Jak být šik a fit i po 40
Unikátní publikace pro ženy, nejen po 40, v níž jedna z autorek podstoupila omlazující proces přirozenějšími metodami na vlastní kůži. Inspirujte se desaterem nejen pro ženu po 40! Jediná komplexní kniha o období po 40. Omlazení přirozenými metodami!
cena pouze u nás: 349 Kč
Žena po 40 – sebevědomá a v kondici