Vhodné aktivity v těhotenství

  1. Jaké jsou vhodné aktivity v těhotenství a proč?
  2. Vaše dotazy

1. Jaké jsou vhodné aktivity v těhotenství a proč?

Řada žen před tím, než otěhotní, aktivně sportuje. Po dobu těhotenství je dobré tyto sportovní aktivity konzultovat s porodníkem. Obecně se dá říci, že po dobu fyziologicky probíhajícího těhotenství je pohybová aktivita žádoucí. Je vhodné, aby ženy, které mají těhotenství vedené jako rizikové, ženy s vícečetným těhotenstvím, ženy, které porodník sleduje pro krvácení, předčasné stahy a podobně, konzultovaly nejdříve svoje záměry s ošetřujícím lékařem. Sporty, které hrozí rizikem úrazu, je vhodné vynechat, stejně jako sporty spojené s většími otřesy, skoky nebo míčové hry. Stejně tak nelze doporučit výkonnostní sporty pro riziko nadměrného zvýšení již tak zvýšené tepové frekvence těhotné ženy a riziko srdečního přetížení.

Obecně doporučovaná je chůze, plavání, stretching, jóga. I ženám, které nebyly zvyklé na pravidelnou fyzickou aktivitu doporučujeme začít alespoň s těhotenským cvičením. Porod je fyzická zátěž a je dobré na ni organizmus připravit. V rámci cvičení pro těhotné lze nacvičit uvolnění svalů, posílit svalové skupiny, lze natrénovat různé druhy dýchání, které pak u porodu dobře uplatníme. Cvičením lze zlepšit či zabránit bolestem zad, zlepšit držení těla, bránit deformaci nožní klenby a současně usnadnit návrat k původní postavě po porodu. Je vhodné se zapojit do některého z pořádaných kurzů pro těhotné v místě bydliště. Od cvičení lze očekávat kromě zlepšení fyzického stavu těhotné i dobrou psychickou pohodu. Současně lze v pořádaných kurzech potkat jiné těhotné ženy, se kterými je možné diskutovat těhotenské záležitosti a problémy.

autor: as. MUDr. Romana Gerychová

2. Vaše dotazy

Termální bazény a vodní masáže v těhotenství

Jaký je Váš názor na pobyt v termálních bazénech v době těhotenství? Jaká by měla být maximální teplota vody? Co vodní masáže (perličková - různé druhy trysek)? Vím, že jsou kurzy plavání pro těhotné. Prospívá to tělu - je nadlehčováno a je to rozložený aktivní pohyb.

Odpověď MUDr. R. Gerychové:Termální lázně obecně, myslím, není problém - teplota vody většinou není problém, perličková lázeň také ne. Celotělové masáže vhodné nejsou - stimulace může v některých místech nežádoucím způsobem překrvit orgány i malé pánve a vyvolat předčasné stahy. Je také obava z infekcí, kterým je v místech s teplou vodu, whirpoolech atd, mnohdy přáno a vaginální sliznice v době těhotenství je pro ně zvýšeně vnímavá.

Domácí práce v pokročilém stádiu těhotenství

Dobrý den, ublížím nějak svému dítěti, když umyju jedno okno? Malovali jsme dětský pokoj a já bych ráda měla celou místnost uklizenou. Jsem ve 33. týdnu těhu, děložní čípek 39mm, děložní hrdlo uzavřené, poloha plodu je přední hlavičkou dolů, dle ultrazvuku není pupeční šňůra omotaná. Dle dnešní prohlídky je vše v pořádku a dle mého gynekologa jde pouze o pověry, že umývání oken způsobí omotání pupeční šňůry.
Ráda bych znala i jiný názor, zda jde skutečně o pověry nebo je tady nějaká hrozba pro dítě. Nedokážu jen tak sedět, nemám žádné zdravotní problémy, pouze bolí záda v kříži a sedací nervy, ale to k tomu patří.
Děkuji Vám za Váš názor a přeji hezký den.

Odpověď MUDr. R. Gerychové: Zastávám stejný názor jako Váš gynekolog, že jde o pověru. Cítíte-li se dobře, "fungujte" zcela normálně, tedy chcete-li mýt  okno v dětském pokoji, proč ne.

Plánování pobytu v termálních lázních v těhotenství

Dobrý den, ráda bych se vás zeptala na návštěvu termálních lázní v Maďarsku? Máme objednaný pobyt a já jsem zjistila, že jsem ve 2-3 týdnu těhotenství a moje paní doktorka má dovolenou. Neplánuji dlouhý pobyt v teplé vodě, bazény bych si vybírala s nižší teplotou, ale prameny přitékající do bazénů jsou dost cítit sírou.  Nemůže mi toto ublížit? Jinak nemám žádné problémy. Děkuji moc za odpověď.

Odpověď MUDr. Gerychové: Koupání, plavání v příjemně teplé vodě se vůbec nebojte, síry ani jiných
minerálií také ne. Masáže, vířivku a solárium bych určitě vynechala. Myslím, že tak, jak jste si to sama naplánovala, to bude rozumné.

Spinning a bodystyling v těhotenství

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat na cvičení v těhotenství a to zejména na spinning a bodystyling, který jsem pravidelně cvičila i před těhotenstvím. Nyní jsem ve 21. týdnu těhotenství a oba tyto sporty jsem doteď bez problémů dělala cca 2 - 3 x týdně. Mohu v tom i nadále pokračovat? Jaká jsou rizika při takových sportech? Někde jsem četla, že si má žena v těhotenství hlídat svou tepovou frekvenci, co se tedy může stát, pokud si jí nehlídám?

Odpověď MUDr. R. Gerychové: Dobrý den, obecně, pokud těhotenství probíhá bez problémů, není důvod měnit zvyklosti. Pokud jste zvyklá na fyzickou zátěž, kterou popisujete, není důvod v těhotenství přestat. Vhodné ale bude určitě zvolnit tempo, bránit se přehřátí organismu a větší ztrátě tekutin. Tepová frekvence je v graviditě fyziologicky zvýšena, ale pokud Vám fyzická zátěž nepůsobí subjektivní potíže a máte zdravé srdce, není potřeba se obávat větší fyzické zátěže.

Cvičení v těhotenství

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, co si myslíte o jízdě na koloběžce v těhotenství? Nemyslím tím žádné sportovní výkony, spíše relaxační projížďku v lesoparku nebo na cyklostezce. Pomáhá na bolavá záda. Dříve jsem jezdila hodně na horském kole, převážně na vyznačených cyklostezkách, ale kolo mi přijde nebezpečnější. Popřípadě jaký sport v těhotenství byste doporučili? Určitě preferuji něco na čerstvém vzduchu (hlavně přes léto), nerada cvičím v uzavřených prostorách. Jsem v 18 týdnu těhotenství a řeším neustálé rozpory s manželem, co smím a co nesmím dělat. Nejčastěji jde o cvičení v těhotenství. Manželovy obavy vycházejí z toho, že v roce 2011 jsem samovolně potratila v 1. trimestru (příčina nebyla zjištěna). Nyní jsem podruhé těhotná přirozenou cestou a všechno je v normě a bez komplikací (chodím na pravidelné kontroly a předepsaná vyšetření). Cítím potřebu nějakého pohybu, protože když nic nedělám, bolí mě záda, v noci špatně spím atd. Manžel mi ale nechce dovolit v podstatě nic, kromě chůze, protože se neustále bojí, že se mi něco stane. Je to na zbláznění, jsem z toho akorát nešťastná a cítím se bezradně, protože rozhodně nechci nic dělat za jeho zády. Prosím o radu a Váš názor. Děkuji.

Odpověď: Dobrý den, co se týče rekreační jízdy na koloběžce, ta by určitě probíhající těhotenství ohrozit neměla. V těhotenství se obecně nedoporučuje např. vytrvalostní běh na páse nebo sporty, kde hrozí zranění, ale upřímně řečeno, máme i maminky, které do 35. týdne těhotenství běhají na páse 2 hodiny týdně a cítí se výborně, tzn., záleží na kondici každé ženy. Pokud jste byla zvyklá hodně sportovat před těhotenstvím, není důvod se sportu vzdávat. Je dobré poslouchat své tělo. Pokud jste unavená, odpočívat, ale jinak sport je určitě pozitivní. Potraty nesouvisí se sportem ani jinou fyzickou aktivitou, jsou na podkladě imunitní reakce, infekcí, vývojových vad plodu atd. Pokud je těhotenství v pořádku a nejste rizikový pacient, udrží se, i kdybyste jezdila na kole několik hodin denně. MUDr. Veronika Ťápalová

Kajakování v těhotenství

Dobrý den, tento víkend máme jet na kajakování do Slovinska. Včera mi však vyšel pozitivní těhotenský test. Moje lékařka má bohužel tento týden dovolenou, nemohu tedy zajít k ní pro ověření situace a dotázání se. Na kajakování bych samozřejmě velice ráda jela, zároveň však ve mě hlodá otázka, zda je to v tomto okamžiku vhodné. Předem děkuji za vaši radu a přeji hezký den.

Odpověď MUDr. Veroniky Ťápalové: Dobrý den, s pozitivním těhotenským testem určitě sportovat můžete. V tomto týdnu těhotenství většina žen ani neví, že jsou těhotné.Zda se plod udrží či ne, je do 12. týdne těhotenství ovlivněno úplně jinými záležitostmi než sportem, stravou atd.

Cvičení na eliptickém trenažéru v těhotenství

Dobrý den, měla bych dotaz. Jsem v 11 týdnu těhotenství a ještě v začátku těhotenství jsem byla zvyklá denně alespoň hodinku cvičit na eliptickém trenažéru. Teď jsem byla tři týdny na dovolené a měla pauzu. Mohu ve cvičení opět pokračovat. Děkuji za odpověď, Veronika. 

Odpověď MUDr. Veroniky Ťápalové: Dobrý den, pokud se cítíte dobře a zatím je těhotenství bezproblémové, klidně v tom pokračujte.

 
 
 
Inzerce

Zdravé těhotenstvíPublikace ZDRAVÉ TĚHOTENSTVÍ

představení knihy o výživě, vaření a cvičení v těhotenství, s recepty

Unikátní publikace Zdravé těhotenství pro těhotné i šestinedělky věnující se současně zdravé výživě, zdravému vaření krok za krokem a zdravému cvičení před, v průběhu těhotenství i po porodu. O tom nejdůležitějším, co rozhoduje o zdraví Vašeho miminka! Zkuste to! 

Naučte se zdravě vařit již před narozením miminka! Co se před porodem naučíte, s miminkem jako když najdete!

Ucelená řada vzdělávacích knížek Babyonline pro děti 0-7 let s videi.

wwww.zdravetehotenstvi.cz.

 

Diskuze » Poradna »
Sdílejte článek
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek

Související články

Aktivity pro těhotné - diskuze

Vložit příspěvekVšechny diskuze
  • Při cvičení v těhotenství se můžete naučit a dozvědět se o sobě dozvědět spoustu dát celkově
    Na cvičení těhotných jsme už mnohokrát zachytili poměrně velké nedostatky v držení těla a pohybovém projevu, které by později maminky hodně potrápily. Sama jsem v těhotenství neměla vůbec potíže, se synkem jsem proplavala soutěsku, když jsem se ve 2. měsici cvakla na kajaku a ještě v 7. měsíci se s ním proháněla na běžkách. Po porodu také vše v pořádku a při kojení mi najednou vypadl z ruky. Prostě jsem ji přestala cítit. Naštěstí se to stalo v posteli, jen jednou a hned to přešlo, takže se mu nic nestalo. Když se ale podívám dnes na svoji fotku ze svatby, vlbec se nedivím. Měla jsem příšerné držení těla.
    rotunda   | 14.01.2016 00:57:26
    Reagovat | URL příspěvku
  • Hnedka bych si dala ty termalni lazne.Byla jsme tam jako mala a musi to byt nadhera a dost to ulevit.I ta sira by mne nevadila
    miminkomalina   | 18.09.2011 20:38:59
    Reagovat | URL příspěvku
  • take si druhe tehotenstvi uzivam jinak,jelikoz se az tak setrit nemuzu kvuli malemu.ale nemam nastesti zadne problemy a komplikace.
    Andrea81   | 18.09.2011 08:00:06 | Reakcí: 5, poslední: 16.10.2014 10:12:39
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE:
      toho se já právě bojím, jak budu s velkým pupkem zvedat toho mladšího, ale snad to nějak půjde
      stoparka   | 18.09.2011 23:18:21
      Reagovat | URL příspěvku
      • \
        RE:
        ja to zatim zvladam.mam pupek jak vrata,jsem 27 tt a maly ma 15 kg a nosi se furt.
        Andrea81   | 18.09.2011 23:23:39
        Reagovat | URL příspěvku
        • \
          RE:
          tak to je síla; to tě obdivuju, na bok si ho asi už neposadíš, co?
          stoparka   | 18.09.2011 23:31:03
          Reagovat | URL příspěvku
          • \
            RE:
            oni mi vsichni nadavaji,ze ho taham,ale to nejde jinak..
            Andrea81   | 18.09.2011 23:50:18
            Reagovat | URL příspěvku
            • \
              RE:
              já jsem zatím 18.tt a malá má 12 kg a taky ji nosím. Když jsem celý den s malou sama, tak to fakt jinak nejde. Ale třeba budeme mít lepší fyzičku na porod :-)
              Makyna K.   | 16.10.2014 10:12:39
              Reagovat | URL příspěvku
  • Já jsem obě těhotenství měla naprosto bezproblémová a tak jsem se nijak extra nešetřila. Chodila jsem na břišní tance a později na těhotenské cvičení. U obou jsem pracovala prakticky až do porodu. Když jsem čekala Haničku a u toho se musela starat o Kubíka (když jsem otěhotněla byl mu rok), tak jsem ho normálně zvedala i nosila. Na dovolené jsem ho třeba i nesla v šátku. Cítila jsem se dobře a tak nebyl důvod se nějak extra pozorovat a hlídat.
    nadule1   | 17.09.2011 19:12:29
    Reagovat | URL příspěvku
  • to já toho moc v těhu nedělám, snažím se normálně uklízet, ale někdy mi nejde ani to, jak jsem unavená. Ale občas mě chytne záchvat a to pak dokážu uklízet i půl dne   no a pak lehnu a ani se nehnu a vyčítám si že jsem to asi přepískla, protože mi pak i tvrdne bříško, tak se vždycky malýmu omlouvám   jinak mezi moje aktivity také patří procházky s naším čtyřnohým miláčkem, o víkendu třeba i 4x denně, ale zase ne moc dlouhé  
    Semínko   | 14.09.2011 15:54:57
    Reagovat | URL příspěvku
  • domácí práce
    nejen v pokročilém stádiu těhotesntí, ale od začátku jsem se snažila nic těžkého nezvedat, takže ani kýbl na stírání jsem si nenapustila celý, ale jen do půlky a vodu radši 4x vyměnila, než jednou zvednout 12kg kýbl...
    Dejmalka   | 14.09.2011 07:19:54
    Reagovat | URL příspěvku
  • koupání
    jsem se vždy bála, protože jsem si z pravidleného plavání v bazénu ve 20ti přitáhla mykózu, proto jsem se v těhotenství všem veřejným bazénům vyhýbala.
    Dejmalka   | 14.09.2011 07:17:47
    Reagovat | URL příspěvku
  • já jsem chodila na těhu plavání a bylo to úžasné, začla jsem tam chodit kolem 28.týdne a byla jsem nadšená, teplý bazének se slanou vodou, který úžasně nadnášel a malé se to taky líbilo   jinak jsem chodila na procházky, jezdila na hory atd. může se všechno ale s rozumem    
    kacato   | 10.09.2011 15:10:49 | Reakcí: 1, poslední: 14.09.2011 06:36:18
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
Vložit příspěvekVšechny diskuze

Poradna

Něco na zmírnění

| Meira | 22.11.2016, 09:56
Dobrý den, mám zevnější svědění, žlutý výtok. Myslím si, že je to ze střídání vaginálného a análniho sexu dohromady (uvědomuji si, že to byla blbost). Bohužel k mému doktorovi se dostanu až za 2 týdny a při mé stojaté práci po pěti hod. na nohách to až nesnesitelně pálí. Potřebovala bych něco na zmírnění svědění. Nějaký tip? Děkuji.

Dobrý den, zajděte si do lékárny - k dispozici je spousta volně prodejných léků na zavádění či mastí, jistě Vám něco poradí. Např. Canesten, Gynopevaryl, Gynax..

MUDr. Veronika Ťápalová | Babyonline | 22.11.2016, 14:14
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce