banner

Délka miminka

Nejrychlejší růst miminka je na počátku těhotenství. Ovlivňují ho vlivy genetické, funkce placenty a přívod živin do mateřského organizmu. Zárodek starý 1 měsíc je velký asi 1 cm, ve 2. měsíci 4 cm a ve 3. lunárním měsíci dosahuje plod délky přibližně 9 cm, ve 4. měsíci je to pak 16 cm. Od pátého měsíce lze délku miminka stanovit jednoduchým výpočtem, když počet lunárních měsíců (tj. měsíců o 4 týdnech) vynásobíme pěti. Novorozenec narozený v termínu měří kolem 49-51 cm.

Hmotnost plodu

Hmotnost plodu v pátém měsíci je kolem 300 g, na konci osmého pak asi 1800 g a v závěru 9. lunárního měsíce přibližně 2700 g. Termínový novorozenec váží průměrně 3400-3500 g.

Velikost dělohy

Spolu s růstem plodu roste též velikost dělohy. Ta dosahuje v pátém lunárním měsíci (20. týden) 2-3 prsty pod pupek, v 6. měsíci k pupku, v 8. měsíci do poloviny vzdálenosti mezi pupkem a mečíkem a v 9. měsíci pak těsně pod žeberní oblouk. V posledních týdnech gravidity (10. lunární měsíc) klesá vrchol dělohy 1-2 prsty pod mečík.

Vývoj plodu

Každá fáze těhotenství je spojena s typickými změnami na úrovni plodu (do 8. týdne hovoříme o zárodku).

V prvním měsíci zaujímá největší část hlavový konec. Tvoří se základy očí, uší, nosu a prstů na končetinových pupenech.

Od šestého týdne je již na ultrazvuku viditelná srdeční akce.

Na konci druhého měsíce jsou již vytvořeny končetiny a prsty.

Od devátého týdne lze pozorovat pohyby plodu.

O čtyři týdny později se plně diferencují ženské a mužské pohlavní orgány. Bezproblémově se na ultrazvuku zobrazuje profil obličeje (od 10. týdne lze diferencovat nos). Dále je možné vidět náplň močového měchýře a žaludku.

Čtvrtý lunární měsíc je typický přítomností jemné svraštělé kůže, kterou kryje tzv. lanugo - jemné ochlupení.

Růst vlasů a nehtů spadá do období 5. měsíce.

V šestém měsíci dochází k rozdělení očních víček.

Pro další období je charakteristické funkční vyzrávání orgánů a orgánových soustav.

Zralý novorozenec má typický vzhled s napjatou růžovou kůží, pokrytou mázkem. Nehty na rukou přesahují konečky prstů, varlata jsou sestouplá (u holčiček překrývají velké stydké pysky malé), rýhování plosek nohou je po celé ploše, ušní boltce mají vyvinutou chrupavku, lanugo je přítomné již jen mezi lopatkami.

Postupně byl vývoj miminka podrobně zpracován v samostatném oddílu: Vývoj miminka po týdnech

Předchozí článek:

Vývoj miminka týden po týdnu

Následující článek:

Pohyby plodu

Růst a vývoj miminka - diskuze

vyvoj miminka (plodu)

ahoj maminky chtela bych se vas zeptat.
byla jsem u sve gynekolosky jsem ve 30tt tehotenstvi a bylo mi receno ze mam o tyden mensi miminko ma pry 1400g a melo by mit vice nez ted chci se vas teda zeptat co prispiva k tomu abych dohnala miminku gramy. napr: co bych mela jist nebo jaky vitaminy vyuzivat. moc vam dekuji :)

velikost plodu

Ahoj maminky, dnes jsem byla na ultrazvuku ve 30tt a paní doktorka mi naměřila tyto hodnoty BPD 31+2, HC 31+0, AC 30+0, FL 30+1,celková 30+4, hmotnost 1530g. Kolik je cm ta celková délka 30+4? Nemohu to nikde najít Děkuji
Kristýnka 38tt a měla 3220g a 48 cm
Vojtíšek se narodil 36+0 a měl 3440g a 50 cm

Poradna

Období vzdoru?
avatar Siry 16. 07. 2025

Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.

Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá,  aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel,  vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky.  Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí,  že školka není pouze hraní si v dětské herně,  ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá,  například zmiňované odvedeni pozornosti.  Velmi pěkně postupujete,  když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte.  Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování,  které by syn dělat měl,  které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví,  jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.  
 

Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám,  že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít. 
 

Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr,  v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte,  pokud tedy projevy nejsou extrémně silné.  Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému,  kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají,  strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie. 
 

V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce,  případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení. 
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

 

Vybraná anketa

Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?

18 %
6 hlasů

76 %
26 hlasů

6 %
2 hlasy

Celkem hlasovalo 34 unikátních návštěvníků

Diskuze 0

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Zdravé těhotenství

těhotenství
Unikátní publikace pro těhotné i šestinedělky věnující se současně zdravé výživě, zdravému vaření krok za krokem a zdravému cvičení před, v průběhu těhotenství i po porodu. O tom nejdůležitějším, co rozhoduje o zdraví Vašeho miminka! Zkuste to!
cena pouze u nás: 199 Kč
Zdravé těhotenství