Růst dítěte

  1. Výška a růstové tempo
  2. Proč a jak růst dítěte sledovat?

1. Výška a růstové tempo

Růstové tempo, tj. počet centimetrů, o které dítě vyroste za určité časové období (obvykle se určuje přírůstek za rok), není během vývoje dítěte stejné. Střídají se období rychlého růstu s obdobími, kdy jsou přírůstky menší. Růstové tempo je velmi individuální, každé dítě roste jiným tempem.

Zdravý novorozenec roste velmi rychle, v prvních 6 měsících nejrychleji, potom se růst zpomalí. Během prvního roku života vyroste dítě zhruba o 25 cm, kolem 2 let se růstové tempo výrazně zpomaluje, během druhého roku vyroste asi o 12 cm. Již v tomto období je možno dítě zařadit do určitého růstového typu, takže se dá odhadnout, zda dítě bude vysoké, průměrné nebo bude nižšího vzrůstu. V průběhu třetího roku vyroste dítě asi o 9 cm, potom se růst dále zpomaluje, takže roční přírůstek činí v průměru asi 5 cm. Po 11. roce dochází k pubertálnímu výraznému urychlení růstu, u dívek začíná cca o dva roky dříve než u chlapců.

Jak již bylo řečeno na začátku, tempo růstu zejména po 11. roce věku je velice individuální, jsou děti, které rostou pomalu, což dělá starosti rodičům a mnohdy z obav o zdraví dítěte se dožadují odborného vyšetření či se přímo dotazují na hormonální léčbu. Potom najednou dítě během roku vyroste o 14 cm. Většinou se s tímto jevem setkáváme u chlapců.

2. Proč a jak růst dítěte sledovat?

Sledování růstu dítěte je důležité pro odhalení negativně působících faktorů, jako je nevyvážená strava, nadměrná fyzická zátěž nebo nějaké závažné onemocnění. Proto součástí každé preventivní prohlídky je měření výšky a váhy dítěte, je-li důvod, měří se dítě častěji.

Kojenci do 1 roku absolvují 9 preventivních prohlídek, při nichž se vždy měří a váží, stejně tak v 18. měsíci. Pak následuje preventivní prohlídka ve 3 letech a následně každé dva roky, při nichž se děti vždy váží a měří. Dva roky je dlouhá doba, pokud nejste nuceni navštívit dětského lékaře dříve, můžete děti měřit v mezidobí doma, nejlépe pevným kovovým nebo dřevěným metrem vestoje, bez bot a s nataženými končetinami, a to u stěny či zárubně dveří. Bývá to někdy v rodině docela oblíbená činnost.

Základní pomůckou pro sledování růstu jsou tzv. percentilové grafy, sestavované na podkladě velkých národních antropometrických studií. U nás se tyto studie provádějí každých 10 let, poslední je z roku 2001. V České republice jsou tyto grafy součástí Zdravotního a očkovacího průkazu dítěte, jejichž používání je zde velmi dobře vysvětleno, takže podle váhy, výšky a věku dítěte si můžete sami určit, jak vaše dítě prospívá.

autor: MUDr. Květoslava Ludvíkovská

garant: prof. MUDr. Hana Hrstková, CSc.

 

Diskuze » Poradna »
Sdílejte článek
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek

Související články

Růst dítěte - diskuze


Poradna

Adaptace na MŠ

| Pavla30 | 06.12.2016, 13:54
Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o radu, jak mám mluvit se synem o sebeobslužných činnostech ve školce. Jsou mu čtyři roky a po třech měsících ve školce stále odmítá chodit na záchod a pokud ho paní učitelka včas "nedotlačí" na záchod, počůrá se. Paní učitelka mu říká, aby šel na wc, ale prý se tam musí dostrkat, jinak nejde. Před paní učitelkou se nevyčůrá, když zůstane na záchodě sám, občas přijde počůraný nebo na procházce se počůrá. Prý nezáleží na tom, zda jsou na toaletě děti nebo ne. Chvilkami mi přijde, že to dělá naschvál. Paní učitelka nedokáže vypozorovat, proč to dělá, já také ne. První dva měsíce jsem o tom se synem mluvila, poslední měsíc jsem o čůrání neřekla ani slovo, to také nepomohlo. Již jednou jsem se na Vás obracela kvůli synovi, že ve školce jen stojí a kouká. Přijde mi, že ho to baví a nevidím v tom nic špatného. Do školky sice chodit nechce, ale jde bez jakýchkoli emocí, hezky se rozloučíme, on odejde do třídy a chce tam dle jeho slov "stát a pozorovat děti". Jako pokrok vidím to, že tam namaloval už i obrázek a začíná nazývat děti jejich jmény, když se spolu bavíme. Bohužel ani motivace na suchý kalhoty v podobě hračky nepomohla. Paní učitelky se ve školce snaží, ale nemohou se synem chodit pokaždé na záchod, když tam mají dalších 27 dětí. Doma chodí syn na záchod sám bez problémů. Chceme s paní učitelkou spolupracovat, ale nevím jak. Již jsem se objednala se synem k paní psycholožce, ale termín máme až za dva měsíce. Budu ráda za jakoukoli radu. Moc děkuji.

Dobrý den, problém vašeho chlapce konzultuje s dětským klinickým psychologem. Zatím využívejte metodu dohledu ze strany pedagožky v MŚ a pozitivní motivaci formou ocenění každého, byť i minimálního úspěchu (nechá se lépe nasměrovat na toaletu, odejde na ni na pokyn apod.). Dohodněte se s paní učitelkou na motivačním systému - oceněním může být například nálepka, smajlík, obrázek, který syn dostane od paní učitelky ihned, bezprostředně po zachycení vhodného chování, pokroku, dílčího úspěchu, ne odměna nárazová, jednorázová. Podobně by paní učitelka měla ocenit i každý pokrok v sociální interakci syna, jeho zapojení do společné práce apod. Doma se zaměřte také na rozebrání a ocenění učiněných pokroků, neúspěchy nezdůrazňujte, do školky syna pro případ nehody vybavte náhradním oblečením.

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 07.12.2016, 10:23
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce