Hygienické návyky a jejich význam (aneb nočník)
Pro akci je nutné přihlášení
Je to kapitola z knihy od Anne Bacus - Vaše dítě ve věku od 1 do 3 let
Udržování čistoty
Je neuvěřitelné, že se rodiče tolik zněklidňují a komplikují si život tím, co je jen přirozený vývoj a dospívání dítěte.
Jedinou věc, kterou se dítě musí učit, je "technika" (kam, kdy a jak chodit na toaletu) typická pro naši kulturu. Ale udržování čistoty, tedy kontrola a ovládání vlastního vyměšování, ta je člověku vrozená.
Všichni savci udržují vlastním způsobem čistotu. V zemich a kulturách, kde rodiče děti neučí, jak udržovat čistotu tak, jak to dělámy my v naší kultuře, začnou být děti čistotné samy od sebe kolem druhého nebo třetího roku díky svému tělesnému vývoji a díky tomu, že napodobují své okolí.
Každé dítě, pokud netrpí somatickými (a ty jsou vzácné) nebo psychickými problémy, začne udržovat čistotu mezi 18 měsícem a 3 rokem, i kdyby ho to nikdo neučil. Za několik měsíců se to naučí a ostatní je jen otázka jeho vyspělosti a uspokojení potřeb. Rodiče mají dítěti jen srozumitelně vysvětlit, co od něj očekávají.
Bohužel, i když za posledních dvacet let došlo v této problematice k výraznému posunu, pro mnohé rodiče zůstává stále značně nevyjasněná.
Proč tolik pospícháme?
Máme za to, že dítě mladší než osmnáct měsíců je přříliš malé na to, abychom po něm mohli chtít udržování čistoty. Záměrně jsme do této kníhy zařadili tuto kapitolu, abychom se pokusili přesvědčit ty rodiče, kteří se pustili do výuky dítěte již v tomto jeho věku.
Proč bychom měli tolik spěchat? Papírové plenky, ačkoliv nejsou právě levné, nabízejí značné pohodlí jak rodičům, tak i dítěti na rozdíl od látkových plen, které se musely prát každý den. V současné době máme v naší kultuře velmi dobré hygienické podmínky, a možná proto nám už "nevoní" tělesné pachy. Rodiče mohou spěchat také proto, že v naší dnešní soutěživé společnosti je potřeb být první, být rychlejší.
Proto spěcháme, abychom co nejdříve dosáhli - ale čeho vlastně??? Toho, že budeme dítě držet na nočníku, místo aby šplhalo, skákalo, objevovalo, kreslilo a rozvíjelo svou inteligenci. Je přece tolik jiných, mnohem zajímavějších věcí, které byste s dítětem mohli dělit, než se starat o to, jestli udělalo bobek! Nedělejte si starosti - věk, kdy dítě začne chodit na nočník, nepředurčuje nijak jeho další vývoj.
Byo by také zajímavé zkoumat slovo "čistota", které se v této souvislosti v naší řeči používá. Znamená to tedy, že jsme předtím měli doma "špindíru"? Když se například dítě hrabe na zahradě v hlíně, říkáme mu: "Nesahej na to, to je ee, je to špinavé". Pochopí potom dítě, proč se těšíme na dobu, kdy začne chodit na nočník, jako na velkou událost?
Chceme podpořit přirozený vývoj věci, abyste pochopili, že příliš přísný postup dospělých může být škodlivý. Požadujeme po dítěti, aby chodilo na nočník ve věku a v hodinu, kdy chceme my sami. Nechceme uspokojit potřeby dítěte, ale udělat radost dospělému, což je něco zcelo odlišného a může to mít pro dítě vážné důsldky ve vztahu k tělu. Nemůžeme dítě donutit k tomu, aby udržovalo čistotu, pokud samo nechce, a budeme-li naléhat, můžeme pak mít dlouhodobé probémy.
Musíme učinit krok navíc, abychom skutečně respektovali vývoj dítěte. Je evidentní, že všechno, co připomíná drezúru, nezůstane bez vlivu na osobnost dítěte. Respektovat dítě znamená ponechat mu čas, až bude schopno udržovat čistotu samo (až dokáže mít sucho v plenkách, udržet moč a stolici, jít na nočník atd.), ale také připustit, že každé dítě má vlastní načasování, a to může být jiné, než má například dítě sousedky.
Potřebná míra vyspělosti
Někdy se můžeme setkat se zdánlivou čistotností u mladšího dítěte - když ho posadíte na nočník, umí se vyčůrat nebo vykakat. Jde ovšem buď o shodu náhod (trefili jste se právě do chvíle, kdy dítě chtělo udělat potřebu), nebo o podmíněný reflex, nikoli o naučenou dovednost. Čistotu nelze nacvičti, podobně jako například cvičíte domácí zvíře. Důležité jsou také tyto další podmínky:
- dítě už musí umět pochopit, co po něm žádáme;
- musí být v silách dítěte splnit to, co po něm chceme, a to bez větších obtíží.
Umět udržet čistotu, tedy vydržet potřebu do určité chvíle, představuje etapu ve vývoji dítěte, kterou nemůžeme vynutit, protože vyžaduje jistou míru potřebné vyspělosti, a to ve třech oblastech. Za prvé jde o neurosvalovou vyspělost - svěrače musí být dostatečně silné a dítě je musí vědomě ovládat, nervový systém musí být dostatečně vyvinutý a koordinovaný. Následuje rozumová vyspělost - dítě musí rozumět tomu, co po něm rodiče chtějí, a musí mít vyvinutou řeč na takové úrovni, aby si dokázalo povědět, když potřebuje na nočník. A nakonec citová vyspělost - dítě musí mít za sebou období silného vzdoru vůči rodičům, musí se cítit vyrovnaně a mít chuť dělat radost těm, kdo ho mají rádi.
Motivace dítěte
Co rozhoduje o tom, že se dítě bude chtít zbavit plenek a začít chodit na nočník?
- dítě chce být "velké", takže bude zkoušet dělat stejné věci, jako dělají dospělí. To je velmi silný argument a určující je také pozorování starších sourozenců.
- dítě chce být čistotné, chce objevovat nové věci a to je pohodlnější, když se batolí a nemusí mít kalhotky nadité plenkou.
- a konečně dítě chce, aby ho rodiče milovali a obdivovali. Maminka vypadá přece tolik spokojeně, když udělám bobek do nočníčku, takže bych musel být opravdu hodně zlobivý a hodně se jí stavět na odpor, abych jí tu radost neudělal.
Dítě, které se správně vyvíjí, získá tuto motivaci rychle, pokud mu ji předkládáme ve chvíli, kdy je na ni připraveno. Pak přijde čistotnost sama během několika dnů.
Jaká rizika jsou spojena s čistotností
Nutit dítě do udržování čistoty ve chvíli, kdy na ni není připraveno, znamená významně ohrozit jeho budoucnost. Je to určité násilí, které je proti němu vyvíjeno, a to po sobě zanechá stopy.
U některých dětí bude následkm jen zácpa, která bude projevem vzpoury. U jiných dětí to může způsobiit poruchy manuální zručnosti, tělesných a i řečových dovedností. Z dítěte se může stát tvdohlavec, vztekloun nebo rebel. A konečně některé děti, které byly velmi záy donuceny pomocí přísného výcviku k udržování čistoty, mohou trpět takzvaným druhotným pomočnováním (poté co si osvojí patřičné návyky, začnou se v noci opětovně pomočovat), jehož se budou obtížně zbavovat.
Žádný rodič by tyto problémy svému dítěti nepřl. Proto se uvolněme a podívejme se na čistotnost jako na schopnost, kterou dítě získá samovolně, která se objeví, až přijde její čas, bez jakýchkoli problémů.
Předchozí vychytávka:
Panev
Následující vychytávka:
Jak správně psát a držet tužku...
Hygienické návyky a jejich význam (aneb nočník) - diskuze
naprostý souhlas
Po přečtení článku si postupně vybavuji několik setkání maminek, kde jak jinak se bavíme o tom, kdo už je z našich dětí úspěšně bez plenky a v kolika měsících si umí dítě samo čistit zuby. Už ani nebudu zabíhat do detailů, jak si asi důkladně může 2leté dítě samo čistit zuby, když do měsíce musí jít na spravení kazu. Bohužel jsem se nechala mírně ovlivnit okolím, ale celkem rychle mi došlo, že je snazší se určitým tématům vyhýbat, abychom s Adámkem nepůsobili jako neandrtálci a jdeme si svou cestou - jak jde čas.A sice náš mladší 2,5 letý Adámek si strašně rád zpíval. Přihlásila jsem ho do kroužku, kam jsem s ním stádovitě chodila, abych mu dopřála dostatek kulturního vyžití mezi vrstevníky. Bohužel to časem vygradovalo, přestal si zpívat, popobíhal, nesoustředěně tam rušil, už tam nechodíme.
Teprve postupně opět začíná při cestě autem nás dospěláky nutit zpívat a u toho se smát. A takhle my to máme i s nočníkem. Když jsem na něj naléhala, byli jsme oba nešťastní a já vlastně poznala, že prostě je svůj -unikát ve vzdorovitém období - vše v jednom:-) Není jako naše dcera, která byla bez plenek už v 1,5 roce. Přeskočilo pár měsíců, Adámek se na hasičských závodech zhlédl v hasičích při cvičení s hadicemi a už nechce jinak čurat než vestoje jako hasič. Prostě si to nějak neuvěřitelně spojil a bylo to. Pak znám z vyprávění jedné maminky případ, kdy jejich syn uměl používat nočník, co zpívá.. Nočník se rozbil, přestal zpívat a ejhle...dítě nevědělo, proč by tam mělo chodit- sedět, a spotřeba plen opět stoupla. Proto bychom těm našim malým dětem neměli brát dětství, nakonec se to naučí všechny stejně jako my a je jedno v jakém časovém období. Ráda jsem si přečetla inspirativní článek..je v něm spousta pravdy!
velká pravda!!!
představ si, že když jsem byla malá, tak jsem měla židličku, v jejímž sedáku byla vyříznurá díra na nočník - takže když jsem seděla v židličce, tak jsem měla holou prdku.... a když táta chtěl, abych se vyčůrala, tak mne sedící na nočníku (už bez židle) vzal a máčel mi nohy ve studené tekoucí vodě.... brrr... ještě že si to nepamatuju a znám to jen z vyprávění....
Ta paní autorka mi mluví z duše

Související články
Aktuální soutěže
Aktuální testování
BMI
Kategorie BMI jsou zjednodušeným modelem, které nám pomáhají se zorientovat v naší tělesné hmotnosti. Body Mass Index (BMI) udává méně přesné údaje zejména u dětí, starších lidí a aktivních sportovců. Přesnější posouzení tělesné váhy než kalkulačka BMI může provést odborník, který zahrne i další parametry: např. pohlaví, věk, objem svalů, typ postavy a celkový životní styl.
TĚHOTENSKÉ E‑MAILY
Zaregistrujte se na Babyonline.cz, uveďte termín porodu a každý týden vám automaticky přijde e-mail s informacemi o vašem těhotenství týden po týdnu a vývoji miminka!
Vybraná anketa
Bylo vaše dítě očkováno proti pneumokokům? Jakou vakcínou?
17 %
11 hlasů
0 %
0 hlasů
8 %
5 hlasů
58 %
38 hlasů
18 %
12 hlasů
Celkem hlasovalo 66 unikátních návštěvníků