Inzerce
Inzerce
Inzerce

Aspergerův syndrom u dětí - porucha autistického spektra

  1. Co je Aspergerův syndrom?
  2. Aspergerův syndrom příznaky
  3. Intelekt dětí s Aspergerovým syndromem
  4. Děti s Aspergerovým syndromem ve školním kolektivu
  5. Výchovné zacházení u Aspergerova syndromu
  6. Specifický věk pro diagnostikování Aspergerova syndromu
  7. Kde hledat pomoc s Aspergerovým syndromem

1. Co je Aspergerův syndrom

Aspergerův syndrom řadíme mezi pervazivní vývojové poruchy, což je skupina poruch charakterizováná kvalitativním porušením reciproční sociální interakce na úrovni komunikace a omezeným, stereotypním a opakujícím se souborem zájmů a činností.

2. Aspergerův syndrom příznaky

Dítě má potíže v komunikaci, ve vytváření sociálních vazeb, nedostatek představivosti; dítě může mít zájem o společenský život, ale má problém porozumět neverbální komunikaci; má zvláštní zájmy (učení se seznamů, jízdního řádu zpaměti), o svých zájmech dokáže dlouho hovořit a neuvědomuje si, že okolí to nebaví, neústupně trvá na svém názoru; zajímá se jen o vlastní spokojenost, nemá potřebu potěšit nebo zavděčit se rodičům jako jiné děti. O Aspergerově syndromu existuje doposud méně údajů, výskyt je pravděpodobně mnohem častější, než výskyt autismu. Důležité je odhalit tuto poruchu včas a již v dětském věku poskytnout dítěti adekvátní výchovné vedení a vzdělávání, naučit jedince s touto poruchou zvládat případné potíže, které z ní plynou. Dítě s aspergerovým syndromem špatně reaguje na změny, nechápe pravidla her.

3. Intelekt dětí s Aspergerovým syndromem

Intelekt je v normě, určité procento dětí vykazuje i nadprůměrné schopnosti, nicméně emoční a sociální intelekt je ve výrazném deficitu. Lidé s Aspergerovým syndromem mají potíže hlavně v chápání sociálních situací, obtížně se vžívají do myšlení a pocitů druhých lidí.

4. Děti s Aspergerovým syndromem ve školním kolektivu

Děti s Aspergerovým syndromem často vykřikují na hodině, mají nepřiměřené reakce při horší známce - křičí, pláčou, běhají po třídě, odmítají komunikovat s vyučujícím, ostatní děti si jich pro jejich reakce buď nevšímají, někteří jim mohou i ubližovat, hrozí u nich nebezpečí šikany.

5. Výchovné zacházení u Aspergerova syndromu

Důležité je být pro dítě autoritou, ale ne křikem a silou, jednat s dítětem s láskou a pochopením, i když třeba s důrazem, nepoužívat tělesné tresty, nepřerušovat činnost dítěte bez varování; ptát se dítěte, co mu pomáhá uklidnit se, když je rozrušené; důležité je stále zaměstnávat dítě, hodně chválit, nepoužívat ironii, metafory- mluvit jasně.

6. Specifický věk pro diagnostikování Aspergerova syndromu

Příznaky nejsou tak jednoznačné jako u autismu, není opožděn vývoj řeči a většinou ani mentální vývoj, proto bývá často diagnostikován později, průměrný věk diagnostiky Aspergerova syndromu je 11 let.

7. Kde hledat pomoc s Aspergerovým syndromem

Dětská psychiatrie, dětská neurologie, speciálně pedagogické centrum pro poruchy autistického spektra.

Literatura

ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace. Vyd. 1. Překlad Dagmar Brejlová. Praha: Portál, 2005, 203 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 8071789798.

Inzerce

BOYD, Brenda a Miroslava JELÍNKOVÁ. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem: 200 nápadů, rad a strategií. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 125 s. ISBN 9788073678340.

Dítě

Přečtěte si: Více o Hyperaktivním dítěti

Inzerce
Přečíst článek
Dítě

Přečtěte si: Více o Dětském autismu

Přečíst článek
Inzerce

Inzerce

Inzerce

Komplet knížek = skvělá volba pro děti školkového věku

„Říkačky jsou zcela nové a neotřelé. S Kartami si hrají 3 i 5letý syn a 7letá dcera skládá slova. Čekáme mimčo a klukům kniha názorně ukazuje, jak miminko vznikne. Týdeníčky: komplexní rozvoj všech dovedností. Mohu všem jen doporučit.“ Tyto a další reakce si můžete přečíst u jednotlivých knížek na www.prochytrehlavicky.cz nebo na Heureka.cz.

 

Autor: Mgr. Michaela Matoušková
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: Mgr. Michaela Matoušková
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Aspergerův syndrom - diskuze

Poradna

Dobrý den,
moje miminko bude mít za dva dny 7 týdnů a dnes jsem nahmatala že má na pravé straně hlavičky takový důlek, že to má propadlé.. Na levé straně hlavičky takový důlek nemá. Vyděsilo mě to, všimla jsem si i, už delší dobu že dává hlavičku převážně na levou stranu, umí ji dát i rovně i na pravou, ale preferuje hodně levou stranu i když se snažím ji motivovat hračkou, sama ji i hlavičku dávám na pravou stranu, ale pokaždé si ji ihned dá zase na levou stranu.. Bojím se aby neměla tu hlavičku slehlou nebo tak, co mám dělat? Mám zavolat doktorce radši? Jak jsem psala už od začátku preferuje levou, tak jsem se snažila ji dávat na pravou a už ji sama i na pravou dávala, ale posledních pár dní vidím, že zase preferuje prostě tu levou a ještě jsem nahmatala důlek, jsem z toho vyděšená...
Předem děkuji za odpověď a přeji hezký den.

Dobrý den,

k posouzení "důlku" kontaktujte svého pediatra. Predilekční postavení hlavičky je v tomto věku běžné, doporučuje se pravidelně polohovat celé dítě střídavě na jeden a druhý bok, postupně vývojem začne polohovat hlavičku samo na obě strany.

MUDr. Ludmila Vomelová | Babyonline | 11.04.2024, 15:51
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Odmítnout Další informace
×