Časopis dTest i v tomto roce otestoval bezpečnost nejprodávanějších modelů dětských autosedaček. Náročné zkoušky opět odhalily výrazné nedostatky v ochraně při nárazu nebo přítomnost nežádoucích látek, ale dobrou zprávou je, že z 15 testovaných modelů to bylo pouze ve dvou případech.
-
Jak vybrat správnou autosedačku a jakým směrnicím autosedačky podléhají
-
Dětské autosedačky i-Size
-
Kotevní systém Isofix
-
Co a jak dTest na dětských autosedačkách testuje
-
Výsledky testů u 5 vybraných autosedaček
-
Cena versus míra ochrany dítěte
-
Přítomnost nežádoucích chemických látek
-
Autosedačky jako nebezpečné výrobky
1. Jak vybrat správnou autosedačku a jakým směrnicím autosedačky podléhají
Dětská autosedačka musí především odpovídat váze a velikosti vašeho potomka. Pouze tak mu může její konstrukce poskytnout maximální možnou ochranu při nehodě. Většina autosedaček je stále homologována podle směrnice ECE 44/04 a řadí se do skupin podle hmotnosti dítěte. Na trhu se však objevují první výrobky homologované podle nové směrnice i-Size (ECE R129), které se dělí na skupiny podle výšky dítěte. Zatím to jsou pouze vlastními pásy vybavené autosedačky pro děti vysoké od 67 do 105 centimetrů – odpovídají skupině 0+ a I, což jsou autosedačky pro děti vážící do 18 kilogramů nebo ve věku přibližně do čtyř let. V testu naleznete konkrétně o model Maxi Cosi 2wayPearl.
Při výběru byste určitě neměli opomenout ani praktické otázky, například kolik místa sedačka v autě zabere, jak složitá je její instalace, jak se poutá dítě a jaké pohodlí mu poskytuje. Z tohoto výčtu je zřejmé, že ideální je, když autosedačku vyzkoušíte přímo ve svém voze a s vaším potomkem.
Hmotnostní skupiny autosedaček
0+ – pro miminka do 13 kg (do 12 až 18 měsíců)
I – pro děti od 9 do 18 kg (zhruba od 1 do 4 let)
II – pro děti od 15 do 25 kg (zhruba od 3 do 7 let)
III – pro děti od 22 do 36 kg (zhruba od 6 do 12 let)
2. Dětské autosedačky i-Size
Použití i-Size autosedačky je povoleno pouze při ukotvení isofixovými úchyty, které jsou většinou součástí základny. Dále se může používat jen na sedadlech vhodných pro tento typ autosedaček. Základna je totiž vybavena podpůrnou nohou, dalším stabilizačním prvkem, který vytváří oporu sedačky účinnou hlavně při čelním nárazu nebo nárazu zezadu. Umísťuje se do prostoru pro nohy posádky na zadních sedadlech, jenže ne všechny vozy jsou pro její použití uzpůsobeny. Některé rodinné vozy mají právě v těchto místech pod podlahou úložný prostor, a funkce podpůrné nohy by tím mohla být ovlivněna. Dalšími důvody mohou být nevhodná konstrukce podlahy, nedostatek prostoru na zadních sedadlech a jiné.
Před koupí i-Size autosedačky je proto nutné ověřit, zda je kompatibilní s vozidlem, ve kterém bude používána. Tuto informaci získáte od výrobce autosedačky nebo výrobce vozidla.
3. Kotevní systém Isofix
Dlouholeté zkušenosti časopisu dTest z testování dětských zádržných systémů ukazují na dvě oblasti, na kterých stojí a padá bezpečnost dítěte usazeného v autosedačce. Jsou to snadná instalace autosedačky, která eliminuje případné chyby vedoucí ke snížení ochrany, a co nejnižší zatížení klíčových částí těla, tedy hlavičky a krčku, při nárazu.
Nejjednodušší cestou ke snadné instalaci sedačky je přítomnost isofixu, protože na rozdíl od bezpečnostního pásu vozidla je postup instalace s isofixem jasný a nezaměnitelný. Isofix také řeší problematiku nedostatečné délky bezpečnostního pásu, kdy je instalace autosedačky někdy až nemožná. Z aktuálně testovaných autosedaček jsou těmito úchyty vybaveny všechny, u takzvaných vajíček (skupina 0+) pak tuto možnost nabízejí základny, které lze k sedačkám koupit. I zde je nutné ověřit kompatibilitu autosedačky s vaším vozem.
Jako účinná prevence proti nadměrné zátěži při nehodě funguje převoz dítěte sedícího v autosedačce umístěné proti směru jízdy. Pokud by došlo k čelnímu nárazu, tvrdá skořepina vytvoří pevnou oporu pro hlavičku, krček a zádíčka a nedojde k nebezpečnému trhnutí hlavičky. Tento způsob převozu dTest doporučuje pro miminka, která nemají dostatečně vyvinutou krční páteř. Proto se všechny autosedačky skupiny 0+ instalují právě takto. Ale pokud to dítěti nevadí, vozte ho v této poloze co nejdéle, tedy i v případě větších autosedaček. Pokud zvolíte polohu po směru jízdy, je nanejvýš důležité dbát na to, aby popruhy autosedačky byly správně utaženy. Mnoho rodičů při tom dělá chyby a nechává popruhy příliš volné. Důvod je pochopitelný, protože pokud jsou popruhy utaženy správně, tedy tak, že pod ně zastrčíte jen prsty rukou, dítě nemá možnost pohybu a nemusí se mu to líbit. Ovšem právě volné popruhy jsou příčinou snížení ochrany dítěte a možných poranění.
4. Co a jak dTest na dětských autosedačkách testuje
Při zkouškách v laboratoři se simulují čelní a boční nárazy ve všech možných konfiguracích, které sedačka pro převoz dítěte umožňuje, tedy jak s isofixem, tak s bezpečnostním pásem. Používají se při tom testovací figuríny různých rozměrů, aby se zjistilo, jestli autosedačka poskytuje stejnou míru ochrany bez ohledu na výšku a váhu dítěte. Například vícerozsahové sedačky se testují celkem se čtyřmi figurínami.
V tabulce je pak zveřejněn nejhorší výsledek při instalaci autosedačky s isofixem, jehož použití dTest doporučuje, a pokud při upevnění sedačky bezpečnostním pásem vozidla došlo k výraznému snížení ochrany při nárazu, upozornění na to je v podrobných poznámkách u daného modelu.
Výsledná hodnocení z testu jsou limitována nejen špatnými známkami za ochranu při nárazových zkouškách, ale také za nepraktickou obsluhu a instalaci.
5. Výsledky testů u 5 vybraných autosedaček
|
Recaro Privia |
Concord Air.Safe |
Cybex Aton Q |
Römer Max-Fix II |
Maxi-Cosi 2wayPearl |
Průměrná cena (Kč) |
4300 |
4790 |
4890 |
9390 |
6800 |
Průměrná cena základny (Kč) |
3600 |
4990 |
2990 |
je součástí sedačky |
4400 |
Hodnocení kvality |
velmi dobře 85% |
dobře 78% |
dobře 78% |
dobře 72% |
dobře 72% |
dobře +7Ochrana dítěte |
velmi dobře 90% |
velmi dobře 83% |
velmi dobře 85% |
dobře 69% |
dobře 67% |
Náraz: čelní/boční |
++/++ |
++/+ |
+/++ |
++/o |
+/o |
Vedení pásů |
++ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Stabilita na sedadle vozu |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Obsluha / komfort |
velmi dobře 81% |
dobře 78% |
dobře 76% |
dobře 75% |
dobře 78% |
Návod k použití |
+ |
++ |
++ |
++ |
+ |
Nárok na prostor ve voze |
o |
o |
+ |
o |
- |
Instalace sedačky |
+ |
+ |
++ |
+ |
++ |
Riziko chybné instalace |
++ |
++ |
+ |
++ |
++ |
Poutání dítěte |
+ |
+ |
+ |
+ |
o |
Přizpůsobení vzrůstu dítěte |
++ |
+ |
++ |
++ |
++ |
Prostornost sedačky |
++ |
++ |
+ |
++ |
++ |
Poloha vsedě |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Komfort dítěte |
+ |
+ |
+ |
+ |
o |
Čištění |
+ |
+ |
++ |
+ |
+ |
Kvalita zpracování |
+ |
++ |
++ |
++ |
++ |
Nežádoucí látky |
velmi dobře 90% |
velmi dobře 89% |
velmi dobře 89% |
velmi dobře 90% |
velmi dobře 89% |
Technické údaje a vybavení |
|
|
|
|
|
Testovaná instalace |
s isofixovou základnou |
s isofixovou základnou |
s isofixovou základnou |
s použitím isofixu |
s použitím isofixové základny |
Hmotnost dítěte (kg) |
0-13 |
0-13 |
0-13 |
0-18 |
závisí na velikosti dítěte |
Hmotnost sedačky / základny (kg) |
4 / 5,4 |
3,1 / 6,5 |
4,8 / 5,2 |
12,9 / není |
7,3 / 6,4 |
Pozice: po / proti směru jízdy |
ne / ano |
ne / ano |
ne / ano |
ne / ano |
ano / ano |
Poutání dítěte: pás vozidla / pás sedačky / nárazový pult |
ne /ano / ne |
ne / ano / ne |
ne / ano / ne |
ne / ano / ne |
ne / ano / ne |
Polohovatelnost |
ne |
ne |
ne |
ano |
ano |
Poutání sedačky: pás vozidla / isofix |
ne / ano |
ne / ano |
ne / ano |
ne / ano |
ne / ano |
Kotevní bod top tether |
ne |
ne |
ne |
ne |
ne |
Podpůrná noha |
ano |
ano |
ano |
ano |
ano |
Pozn.: ++ = velmi dobře (100 - 80%), + = dobře (79 - 60%), o = uspokojivě (59 - 40%), - = dostatečně (39 - 20%), -- = nedostatečně (19 - 0%)
Výsledky všech 15 testovaných dětských autosedaček značek Jané Matrix Light 2, Recaro Privia, Concord Air.Safe, Cybex Aton Q, Besafe iZi Go X1, Kiddy Evolution Pro 2, ABC Design Risus, Silver Cross Simplicity, Römer Max-Fix II, Concord Ultimax.2, Römer Dualfix, Chicco Oasys 1, Nania I-Max SP Isofix, Römer Kidfix XP, Maxi-Cosi 2wayPearl naleznete na:
www.dtest.cz/clanek-3614/test-detskych-autosedacek-2014
6. Cena versus míra ochrany dítěte
Nejbezpečnější sedačkou v testu je novinka Recaro Privia pro nejmenší děti. Ve všech zkouškách dostala velmi dobré známky, za ochranu dokonce 90 procent. Jako ke všem ostatním testovaným sedačkám skupiny 0+ je i k ní možné dokoupit isofixovou základnu, která výrazně sníží náročnost instalace sedačky při každodenním používání. Základna totiž zůstane v autě a sedačka se pak do ní jednoduše a rychle „zacvakne“. Součet obou cen, a netýká se jen zmíněného modelu Privia, však není malá částka, vezme-li se v úvahu, že maximálně za rok a půl budete kupovat novou, větší autosedačku.
Proti tomu univerzálnější sedačky skupiny 0+/I, které v ideálním případě „rostou“ s dítětem až do jeho čtyř let, jsou cenově mnohem výhodnější. Nestojí ani dvakrát tolik a přitom vám budou sloužit zhruba třikrát déle. Ovšem je tu jeden háček. Univerzálnost totiž může být jak výhodou, tak zároveň nevýhodou, protože kvůli ní není možné výrobek specializovat, lépe přizpůsobit dané velikosti dítěte. V případě autosedaček to znamená, že kvůli větší konstrukci se snižuje míra ochrany nejmenších dětí, obzvlášť při bočním nárazu, kdy širší sedačka netvoří tak dobrou oporu hlavičky jako užší vajíčko (skupina 0+).
7. Přítomnost nežádoucích chemických látek
Sedačka Römer Max-Fix II je nástupcem modelu Max-Fix, který v minulém testu časopisu dTest neuspěl, když byla v jeho potahu nalezena vysoká koncentrace nežádoucích chemických látek. Dobrou zprávou je, že na toto zjištění zareagoval výrobce pozitivně, a jak se potvrdilo ve výsledcích aktuálního testu, sedačku „oblékl“ do nového, nezávadného potahu. Na trhu je tedy teď k dostání model Römer Max-Fix II s tímto novým potahem, který je konstrukčně a mírou ochrany shodný s prvním modelem Max-Fix. I na něj můžete stále v obchodech narazit, ovšem jak výrobce v tiskové zprávě zveřejněné na svých stránkách ujišťuje, i ten je dodáván s nezávadným potahem. Přítomnost nežádoucích chemických látek byla však tentokrát objevena v potahu sedačky Silver Cross Simplicity. Nedostatečné hodnocení za nežádoucí látky má sedačka kvůli nálezu polycyklického aromatického uhlovodíku (naftalen). Zpomalovače hoření a fenoly byly také naměřeny, ale jejich obsah byl hodnocený ještě jako dobrý (nebylo jich tolik, aby z toho bylo špatné hodnocení, byť ostatní sedačky se bez nich obešly). Snad i v tomto případě výrobce zareaguje a sedačka dostane nezávadný potah.
8. Autosedačky jako nebezpečné výrobky
Na webových stránkách časopisu dTest (www.dtest.cz/nebezpecne-vyrobky) je k dispozici rozsáhlá databáze nebezpečných výrobků, kde se čas od času objeví také případy dětských autosedaček. Například v minulém roce měly některé modely značek Peg Pérego, Chicco, Inglesina a Maxi-Cosi vadné spony na popruzích sedačky.
U jednotlivých případů je rozepsán detailně problém, jaké hrozí riziko a jaká opatření výrobce přijal. Ten často dobrovolně svolává zboží od spotřebitelů a vadné díly mění nebo mění rovnou celý výrobek. Je proto vhodné databázi nebezpečných výrobků pravidelně sledovat nebo si nechat automaticky zasílat pravidelné přehledy.
Podrobnější informace naleznete na www.dtest.cz nebo v časopisu dTEST.
Zdroj: Časopis pro spotřebitele dTest
Redakčně upraveno.
Související články
Bezpečnostní testy dětských autosedaček 2013
Ve spolupráci s časopisem dTest zveřejňujeme shrnutí výsledků testu dětských autosedaček 2013. Které z nejprodávanějších sedaček v testu obstály, které naopak pohořely a jak na negativní výsledky testu reagují výrobci?
dTest: Obavy z nafukovací dětské autosedačky potvrzeny
Díky spolupráci Baby on line s časopisem dTest se dozvíte, jaké autosedačky testováním prošly s úspěchem a jaké ne. A jak obstála novinka "nafukovací autosedačka"?
Jak vybírat autosedačku – video
Autosedačky jsou jedním z nejčastějších odvozů dítěte z porodnice. Aby odvoz byl snadný, je potřeba si vše nacvičit, vyzkoušet doma ještě před příjezdem pro dítě. Kromě bezpečnosti také dbáme na to, aby manipulace s autosedačkou byla co nejsnadnější. Na čem záleží při výběru autosedačky?
Rozdělení autosedaček podle váhové skupiny
Autosedačky se dělí podle váhy dítěte na 4 kategorie. Nezapomeňte ale přihlédnout i na výšku dítěte. Jak správně dítě připoutat a jaké jsou nejčastější chyby při poutání?
Autosedačka pro nejmenší, batole i školáka. Joie představuje unikátní dlouhověkou sedačku
Jak vybrat dětskou autosedačku? Nová autosedačka Joie i-Spin xl je nesmírně praktickým a bezstarostným řešením díky možnosti univerzálního využití pro různě velké děti. Autosedačka poslouží ideálně jako pokračující sedačka po vajíčku pro miminko, ale i pro vzrostlé dítko sedící v autě po směru jízdy.
Vaše zkušenosti s autosedačkami
Podělte se s ostatními rodiči o vlastní zkušenosti s určitou značkou autosedačky. Napište nám!
Velký test dětských autosedaček 2018
Přinášíme vám výsledky hodnocení dětských autosedaček časopisem dTest. Jak jsou na tom s bezpečností nové modely zádržných systémů? A jak jsou na tom s obsahem škodlivých látek v potazích?
Jak vybrat dětskou autosedačku?
Podle čeho vybírat a proč používat dětskou autosedačku? Do kdy musí dítě sedět v autosedačce? Jaké jsou parametry výběru?
Revoluce v cestování s miminky. Nuna představuje první autosedačku se zabudovanými ISOFIX konektory
Prémiová holandská značka Nuna přichází s naprostou novinkou - autosedačkou PIPA urbn, která má v sobě zabudované úchyty ISOFIX. Od teď můžete zapomenout na náročné přendávání základny mezi vozidly sem a tam.
Bezpečnostní testy autosedaček 2012 – na které si dát pozor?
ADAC každoročně testuje bezpečnost dětských autosedaček. Kromě bezpečnosti, provozu a ergonomie jednotlivých sedaček, byl test zaměřen i na obsah škodlivých látek (např. ftalátů) a dopad na životní prostředí. Celkem 17 autosedaček testem prošlo s dobrým výsledkem.
Test dětských autosedaček 2015
Test dětských autosedaček 2020 – zaostřeno na bezpečnost i pohodlí
Díky dlouhodobé spolupráci s časopisem dTest vám přinášíme výsledky testování 21 autosedaček pro miminka, batolata i odrostlejší děti. V letošním roce test probíhal v ještě propracovanějším programu zaměřeném na bezpečnost i pohodlí.