Vitamíny v dětské stravě

  1. Vitamíny rozpustné v tucích
  2. Vitamíny rozpustné ve vodě

1. Vitamíny rozpustné v tucích

Vitamín A

Doporučená denní dávka vitamínu A
Denní doporučované množství vitamínu A pro děti od 1-3 let je 0,6 mg, od 4-7 let 0,7 mg, 8-9 let 0,8 mg.
Čím vitamín A prospívá?
Vitamin A je důležitý pro růst a metabolismus všech buněk. Zvyšuje odolnost vůči infekcím. Posiluje zrak. Jeho nejvhodnější formou provitamin A.
Vitamín A v potravinách, potraviny bohaté na vitamín A
Funkční aktivitu vitaminu A má retinol obsažený v potravinách živočišného původu – játra, žloutek, máslo, mléko, rybí oleje, provitaminem vitaminu A jsou některé karotenoidy, zejména beta-karoten, nacházené jako rostlinné pigmenty v červené a žluté zelenině a ovoci.
Nedostatek vitamínu A
Nedostatek vitamínu A může mít za následek funkční poškození kůže, poruchy krvetvorby, poruchy nervového systému, šeroslepost a neplodnost.

Vitamín D (viz výše)

Vitamín E

Doporučená denní dávka vitamínu E
Denní doporučované množství pro děti od 1- 3 let je 6 mg, od 4- 7 let 8 mg, 8- 9 let 10 mg.

Čím vitamín E prospívá?
Vitamín E je důležitým antioxidantem. Jeho potřeba v organismu stoupá se zvyšujícím příjmem nenasycených mastných kyselin. Zpomaluje procesy stárnutí. Je považován za důležitý prvek v prevenci nádorových onemocnění (brání peroxidaci lipidů). Nepříznivě na vitamin E působí horko, kyslík, mráz.
Vitamín E v potravinách, potraviny bohaté na vitamín E
Největšími zdroji vitamínu E jsou obilné klíčky, rostlinné oleje, vnitřnosti, vejce, mléko, listová zelenina, ořechy.
Nedostatek vitamínu E
Nedostatek vitamínu E se projevuje nespecificky, např. anémií, zkrácenou dobou přežívání erytrocytů, poruchami plodnosti, sníženou obranou organismu před volnými radikály, zvýšeným rizikem kardiovaskulárních chorob.

Vitamín K

Doporučená denní dávka vitamínu K
Denní doporučované množství pro děti od 1- 3 let je 15 ?g, od 4- 7 let 20 ?g, 8- 9 let 30 ?g. Hlavním zdroj představuje vitamín K tvořený střevní mikroflórou. V potravě je všeobecně rozšířen.
Čím prospívá vitamín K?
Je velmi důležitý pro normální funkci srážecích faktorů krve, tedy je důležitý v prevenci krvácivosti.
Vitamín K v potravinách, potraviny bohaté na vitamín K
Nejbohatším zdrojem vitamínu K je tmavá zelená zelenina, játra, olivový olej.
Nedostatek vitamínu K
Nedostatek vitamínu K se projevuje poruchami krevní srážlivostí. Vzniká spíše sekundárně, nejčastěji vlivem onemocnění nebo farmakoterapií. Na nedostatek jsou citlivé zvláště novorozené děti do jednoho týdne po narození. Citlivost novorozenců je dána tím, že střevo těsně po narození je sterilní a organismus je závislý na nutričním příjmu.

2. Vitamíny rozpustné ve vodě

Vitamín C

Doporučená denní dávka vitamínu C
Denní doporučované množství pro děti od 1- 3 let je 60 mg, od 4- 7 let 70 mg, 8- 9 let 80 mg.
Čím vitamín C prospívá?
Je důležitým antioxidantem. Zvyšuje resorpci železa z trávicího traktu. Některé studie ukazují na ochranný účinek vitamínu C z potravy v prevenci kardiovaskulárních nemocí, katarakty a některých nádorů (jazyka, hltanu, hrtanu, jícnu, žaludku, plic, děložního hrdla a prsu). Nepříznivými vlivy působícími na množství vitamínu C v potravinách jsou světlo, kyslík, horko, vaření a voda.
Vitamín C v potravinách, potraviny bohaté na vitamín C
Nejbohatšími zdroji vitamínu C jsou rakytník řešetlákový, šípky, jeřabiny, černý rybíz, fenykl, jahody, paprika, křen, kapusta, červené zelí, kiwi, zelené natě, další druhy ovoce a zeleniny.
Nedostatek vitamínu C
Nedostatek vitamínu C způsobují sklon k infekcím, celkovou únavu, náchylnost k infekcím a kurděje.

Vitamín B1

Doporučená denní dávka vitamínu B1
Denní doporučované množství pro děti od 1- 3 let je 0,6 mg, od 4- 7 let 0,8 mg, 8- 9 let 1 mg. Vitamín B1 se ničí vařením, přímý přístupem vzduchu a vody. Jeho účinky snižuje kofein a alkohol.
Čím vitamín B1 prospívá?
Vitamin B1 plní důležitou úlohu v metabolismu sacharidů. Podílí se na vedení nervového vzruchu do mozku a periferního nervstva.
Vitamín B1 v potravinách, potraviny bohaté na vitamín B1
Hlavním zdrojem vitamínu B1 jsou kvasnice, povrchové části obilovin, luštěniny, méně mléko, maso a zelenina.
Nedostatek vitamínu B1
Nedostatek vitamínu B1. Mírnější nedostatek lze charakterizovat ztrátou chutí k jídlu, bolestí v končetinách, svalovou slabostí, dušností atd. Vážný nedostatek je znám jako nemoc beri-beri.

Vitamín B2

Doporučená denní dávka vitamínu B2
Denní doporučované množství vitamínu B2 pro děti od 1- 3 let je 0,7 mg, od 4- 7 let 0,9 mg, 8-9 let 1,1 mg. Vitamín B2 se rozkládá vlivem denního světla, zvláště UV zářením.
Čím vitamín B2 prospívá?
Vitamín B2 je důležitý v metabolismu mastných kyselin, vitamínu K, kyseliny listové, B6 a B3.
Vitamín B2 v potravinách, potraviny bohaté na vitamín B2
Hlavním zdrojem vitamínu B2 jsou kvasnice, povrchové části obilovin, méně  mléko, maso a zelenina.
Nedostatek vitamínu B2
Nedostatek vitamínu B2 se projevuje především na kůži a sliznicích – ragády  koutků úst, glositida, bolesti v krku, zvětšení papil jazyka, anemie a u dětí zpomalení vývoje intelektu.

Vitamín B3

Doporučená denní dávka vitamínu B3
Denní doporučované množství vitamínu B3 pro děti od 1- 3 let je 7 mg, od 4- 7 let 10 mg, 8-9 let 12 mg. Nedostatek hrozí lidem převážně na kukuřičné stravě, která je na niacin chudá.
Čím vitamín B3 prospívá?
Vitamín B3 má antioxidační účinky. Zajišťuje správnou funkci kůže, nervového systému a trávicího traktu.
Vitamín B3 v potravinách, potraviny bohaté na vitamín B3
Hlavním zdrojem vitamínu B3 jsou kvasnice, otruby, tmavý chléb, maso.
Nedostatek vitamínu B3
Nedostatek vitamínu B3 se projevuje dermatitidou (zarudlou hrubou kůží s puchýři a hnědou pigmentací na osvětlené části těla) jako pelagra, dále průjmem a demencí.

Vitamin B6

Doporučená denní dávka vitamínu B6
Denní doporučované množství vitamínu B6 pro děti od 1-3 let je 0,4 mg, od 4-7 let 0,5 mg, 8-9 let 0,7 mg. Škodí mu dlouhé skladování, konzervování, vysoké teploty (smažení), ale i nízké (mražení ovoce a zeleniny) a voda (dlouhé namáčení).
Čím vitamín B6 prospívá?
Vitamin B6 je důležitý pro řadu metabolických přeměn v organismu, včetně růstových procesů.
Vitamín B6 v potravinách, potraviny bohaté na vitamín B6
Hlavním zdrojem vitamínu B6 jsou kvasnice, pšeničné klíčky, sója, játra, vnitřnosti a maso.
Nedostatek vitamínu B6
Nedostatek vitamínu B6 je relativně vzácný. Projevuje se na úrovni centrálního nervového systému – podrážděností a zpomalením psychomotorického vývoje. Dalšími příznaky jsou kožní změny.

Vitamin B12

Doporučená denní dávka vitamínu B12
Denní doporučované množství vitamínu B12 pro děti od 1-3 let je 1 ?g, od 4-7 let 1,5 ?g, 8-9 let 1,8 ?g. Rizikovou skupinou hrozící nedostatek tohoto vitamínu jsou vegetariáni, především vegani a makrobiotici.
Čím vitamín B12 prospívá?
Vitamín B12 je nutný pro řadu metabolických pochodů v buňkách. Zvláště hraje důležitou roli v růstu a množení buněk a obnově nervových vláken.
Vitamín B12 v potravinách, potraviny bohaté na vitamín B12
Hlavním zdrojem vitamínu B12 jsou živočišné potraviny, zejména játra, hovězí, vepřové a rybí maso. Je také syntetizován střevními bakteriemi.
Nedostatek vitamínu B12
Nedostatek vitamínu B12 se projevuje anémií. Dále může vést ke zvýšení plazmatických hladin homocysteinu, a tak zvyšovat riziko aterosklerózy.

Biotin

Doporučená denní dávka biotinu
Denní doporučované množství biotinu pro děti od 1 – 7 let je 10-15 ?g, od 8 – 9 let 15-20 ?g.
Čím biotin prospívá?
Biotin je nutný v metabolismu všech základních živin
Biotin v potravinách, potraviny bohaté na biotin
Hlavním zdrojem biotinu je mateří kašička, kvasnice, čokoláda, květák, hrášek, houby, játra, maso, vnitřnosti, ryby, žloutek.
Nedostatek biotinu
Nedostatek biotinu vede k vypadáváním vlasů, zažívacím a neurologickým potížím.

Kyselina pantotenová

Doporučená denní dávka kyseliny pantotenové
Denní doporučované množství pro děti od 1 – 7 let je 4 mg, od 8 – 9 let 5 mg. Kyselina se rychle ničí v silně kyselém či zásaditém prostředí, také působením kyslíku a ultrafialových paprsků (50% ztráty při pečení masa a mletí mouky, 33% ztráty při rozmrazováni potravin).
Čím kyselina pantotenová prospívá?
Kyselina pantotenová je součástí koenzymu A, proto je nepostradatelný pro metabolismus všech základních živin.
Kyselina pantotenová v potravinách, potraviny bohaté na kyselina pantotenová
Hlavním zdrojem kyseliny pantotenové jsou játra, kvasnice, žloutek, maso, mléko, sója, mouka.
Nedostatek kyseliny pantotenové
Nedostatek kyseliny pantotenové se projevuje vypadáváním vlasů, ztrátou pigmentace, podrážděností, nespavostí střídavě s únavou, gastrointestinálními příznaky, poruchami motoriky, anémií.

Kyselina listová

Doporučená denní dávka kyseliny listové
Denní doporučované množství pro děti od 1 – 9 let je 300 mg. Bohužel se 50 – 95% folátů zničí dlouhým vařením, světlem a zpracováním např. konzervováním, proto je nutné jíst hlavně zeleninu čerstvou nebo upravenou krátkou a šetrnou technologickou úpravou – vařením v páře. I úprava v mikrovlnné troubě má vliv na ztráty kyseliny listové z potravin.
Čím kyselina listová prospívá?
Kyselina listová podílí se na buněčném dělení a růstu.
Kyselina listová v potravinách, potraviny bohaté na kyselinu listovou
Největšími zdroji kyseliny listové jsou luštěniny, celé zrno, čerstvá listová zelenina, především tmavá, zejména Játra, římský hrách, vigna čínská, fazole, čočka, čerstvá pomerančová šťáva, špenát, kapusta, brokolice, květák, červená řepa, chřest, avokádo, ovesné vločky, kukuřičné vločky, slunečnicové semínka, arašídy, kvasnice.
Nedostatek kyseliny listové
Nedostatek kyseliny listové na začátku těhotenství bývá spojován se zvýšenou pravděpodobností rozštěpu neurální trubice. Negativně ovlivňuje vznik anémie. Dalšími příznaky můžou být záněty v dutině ústní, celková slabost a duševní únava.

Zdroj: Referenční hodnoty pro příjem živin. Výživa servis, Praha. 2011. ISBN 978-80-254-6987-3
Autorka: Mgr. Jana Eliášová

 

Diskuze » Poradna »
Sdílejte článek
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek

Vitamíny v dětské stravě - diskuze


Poradna

Miminko si neodříhne

| KlaBerKor | 09.12.2016, 08:33
Dobry den, chtela bych se zeptat jak velky je problem, ze muj syn si neumi odříhnout. Jsou mu 3 týdny a jestli si odříhl tak 3x tak je to moc. Jenže už 3 noci nespím protoze mi od 18hodin do 1hodiny rano stale place a ma hlad. Pokazde ho prilozim on saje prumerne 10minut a pak usne pote ho zkusim ho dat odrihnout. Polohy pro odrihnuti menim a zkousim nove ale po 10minutach v jakekoliv poloze zacne strasne plakat, mlatit sebou a nelze ho uklidnit. Stejne si neodrihne. A ma zase hlad. Vzdy po takovem veceru ho boli brisko. Uz nevim jak mam postupovat. Poradte prosim. Dekuju

Lékař na tento dotaz prozatím neodpověděl.


Mgr. Miloslava Kameníková | Babyonline | 09.12.2016, 12:43
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce