Potraviny obohacené vápníkem a vitamínem D

  1. Jak se díváte na doplněný vápník a vitamín D v potravinách? Jsou zdravé?
  2. V jakých potravinách je nejčastěji vápník a vitamín D dodáván?
  3. Jsou vhodné různé tvarohy s přidaným vápníkem a vitamínem D?
  4. Od kdy je možno tyto potraviny dítěti dávat? Je nějaké věkové omezení?
  5. Je možné těmito potravinami dítě předávkovat vápníkem nebo vitaminem D?
  6. Co je vhodnější pro dětskou svačinku - jogurt, tvaroh, tvaroh s přidaným vápníkem a vitamínem D?

1. Jak se díváte na doplněný vápník a vitamín D v potravinách? Jsou zdravé?

Vzhledem ke skutečnosti, že evropská populace vykazuje kritické hodnoty v příjmu vápníku a vitamínu D se fortifikace (obohacení) zdá dobrou cestou pro navýšení obsahu těchto látek v potravinách, nebo se takto nahrazují ztráty vzniklé v průběhu zpracování původní suroviny. Zvláště významný je dostatečný přívod vápníku a vitamínu D v prvních dvou dekádách života. Uvádí se, že nízký výskyt osteoporózy v dospělosti je v přímé úměrnosti k dostatečnému příjmu vápníku, fosforu a vitamínu D v dětském věku. Jsou dvě možnosti, jak splnit doporučené množství těchto látek. A to konzumovat potraviny s vysokým obsahem konkrétní mikroživiny, nebo fortifikovat potraviny, které se konzumují ve velkém množství. Konzumace těchto potravin nenahrazuje doporučení pro pestrou a vyváženou stravu, ale mohou vyplnit mezeru v příjmu těchto problematických látek.

2. V jakých potravinách je nejčastěji vápník a vitamín D dodáván?

Nejčastěji jsou to mléko a mléčné výrobky, cereální snídaně, müsli, máslo, roztíratelné rostlinné tuky, ale třeba i pomerančová šťáva.

3. Jsou vhodné různé tvarohy s přidaným vápníkem a vitamínem D?

Zda zařadit do svého jídelníčku tvaroh s přidaným vápníkem a vitamínem D nebo raději ten s přirozeným obsahem, bude záležet na individuálním stravovacím režimu. Doporučenou potřebu pokryje konzum 2 hrnků (1 hrnek = 200 ml) mléka nebo odpovídající dávka mléčných výrobků denně. U dětí, které konzumují méně než 2 hrnky denně, nebo nejsou pravidelně vystaveny slunečnímu záření, hrozí jejich nedostatek. Tvorba vitamínu D v kůži není pro většinu evropské populace, zvláště rizikových skupin – dětí, dostačující. Navíc není slunění díky kancerogenním účinkům slunečního záření dermatology doporučováno. To je situace zvyšující význam potravinových zdrojů.

4. Od kdy je možno tyto potraviny dítěti dávat? Je nějaké věkové omezení?

Mléčné výrobky do jídelníčku začínáme zařazovat již v kojeneckém období, jedná se o bílý přírodní jogurt a tvaroh z pasterizovaného mléka, nikoliv však odtučněného. To má nadbytek bílkovin, které vedou k osmotické zátěži ledvin. Děti po nich neprospívají. Proto vždy jako první zařazujeme bílý jogurt (kolem 7. měsíce), později tvaroh. Při zařazení výrobků s přídavkem vápníku a vitamínu D je nutné zvážit celkové složení výrobku (příchuť, sacharóza, konzervanty, barviva aj.). Tyto mléčné výrobky lze zařadit do výživy dítěte nejdříve po 1. roce života, některé až od 3 let. Proto je důležité číst etikety a seznámit se podrobněji se složením konkrétního výrobku, není podstatný pouze obsah vápníku a vitamínu D.

5. Je možné těmito potravinami dítě předávkovat vápníkem nebo vitaminem D?

Při respektování výživových doporučení pro jednotlivá období dětského věku, týkající se jednotlivých potravinových skupin není pravděpodobné dítě předávkovat vápníkem a vitamínem D. Důvodem je i stanovení optimálního množství přidané látky, které musí být účinné, ale i bezpečné.

6. Co je vhodnější pro dětskou svačinku - jogurt, tvaroh, tvaroh s přidaným vápníkem a vitamínem D?

Mléčné výrobky jsou dobrým zdrojem vápníku a vitamínu D v každém věku. Příjem vápníku by měl být rozdělen do několika porcí během dne, zvýší se tím jeho resorpce. Proto je nutné dbát na obsah vápníku v hlavních jídlech včetně večerního. Zařazením mléčných svačinek je vhodnou variantou k dosažení doporučeného příjmu vápníku a vitamínu D v dětském jídelníčku. Zda jogurt nebo tvaroh? Vhodné je volit všechny nabízené varianty. Každá z uvedených potravin má své výhody v individuálním jídelníčku. Probiotické jogurty obsahují probiotické kultury, které mají schopnost dostat se až do střev a zde pozitivně působit na organismus. Tvaroh obsahuje vyšší množství vápníku a bílkovin.

Autorka: Mgr. Jana Eliášová

 

Diskuze » Poradna »
Sdílejte článek
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek

Potraviny obohacené vápníkem a vitamínem D - diskuze

  • jen aby to nebyl rádoby dětský výrobek plný éček a cukru
    patril   | 06.06.2014 00:37:16
    Reagovat | URL příspěvku
  • Kde například je vápník. opisuju z: Pravda o mléce...
    kravské mléko má 100-118 mg Ca ve 100g.
    mořské řasy (dává se velikost poštovní známky, najemno nakrájí,takže není problém to sníst)hiziki 1400mg, wakame 1300, kombu 800mg.Petrželka 200mg, sušená ředkvička 400mg, listy bílé ředkve 180, listy tuřínu 130 mg, sójové boby cca 200 mg, sezamová semena 630- 1160 mg, mandle cca 250 mg, lískové oříšky cca 200 mg, semena slunečnice 120 - 140 mg. Pak také ryby s bílým masem, luštěniny, zelené zeleniny, zelené natě všech zelenin, tříletý čaj banča a kukiča.

    Nelekejte se,že třeba některé věci neznáte nebo by vás nenapadlo je jíst. Chcete vápník nebo ne? Tak tady jsou příklady. Nechci být protivná, ale mamky, nepřehánějte to s mlíkem, informujte se. V těhotenství vám na pálení žáhy mléko trvale nepomůže, naopak při trávení vás víc okyselí a pro to mimčo v bříšku to taky není zdravý. Nehledě na to, že ty kravky, od kterých všechny ty mlíčný výrobky jsou, mají vemena k prasknutí,léky na zánět vemen (kojíte?představte si trvale žít s plnými napnutými prsy a bolestí). A vaše telátko, pro které to mlíčko bylo, by vám vzali,a dali na umělou výživu. tak to chodí ve velkých podnicích. Je mi líto,že reklamy lžou.
    Lucka83   | 05.06.2014 08:38:55 | Reakcí: 1, poslední: 06.06.2014 09:56:27
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE: Kde například je vápník. opisuju z: Pravda o mléce...
      Přikládáme osobní odpověď Mgr. Jany Eliášové: Dostatečné množství vápníku nám zaručí smíšená strava. Sama za sebe jsem pro navyšování příjmu z rostlinných zdrojů, ale to neznamená vyloučení těch mléčných. Mléko a mléčné výrobky ve stravě je důležité hodnotit komplexně nejenom z pohledu vápníku. Ve výživě lze erudovaným přístupem jistě nahradit jeden zdroj vápníku za jiný – otázkou je za jakou cenu a s jakým úspěchem. Uvedené zdroje vápníku jsou jistě v pořádku. Nechávám na vašem zvážení, zda a jak tyto teoretické informace lze úspěšně využít při praktické skladbě vyváženého dětského jídelníčku. Dávám k zamyšlení. Víte, jaký je objem 100 g petrželky? Jen pro představu obvyklá porce petrželky je 1-2 g. Je schopno malé dítě ujíst objemné dávky zelených natí či listové zeleniny? Jak často jsou v jídelníčku vašeho dítěte mořské řasy, listy tuřínu či sušená ředkvička? Denně? Co sójové boby? To není potravina, která by měla být zařazována přehnaně často. Jen zopakuji, co bylo uvedeno - při vyloučení mléka a mléčných výrobků (z jakéhokoliv důvodu) obsahuje pestrá strava průměrně 200 mg vápníku na 4 200 kJ – 1 000 kcal, proto je důležité zvážit zařazení dalších významných potravinových zdrojů. Zkuste si zapisovat vše, co dítě jí – a to sedm po sobě následujících dnů, nejlépe i s udáním hmotnosti. To vám pomůže si udělat prospektivní nárys o skutečném příjmu – v našem případě vápníku. Zapisování by nemělo být důvodem k navození změny v obvyklých jídelních zvyklostech. Přeji, aby výsledky pro vás byly pozitivním zjištěním. Ať už se jedná o neutrály, mlékofoby či mlékofily, je nutné, aby naše strava vápník bezpodmínečně obsahovala. Držme se zásady: pestře, střídmě a vyváženě. 
      Baby on line   | 06.06.2014 09:56:27
      Reagovat | URL příspěvku
  • zdroj
    Ahoj, tak u nás o tom je útlá ale výživná knížka Pravda o mléce jak ji potvrzuje věda od paní Průchové. Tahle paní se stravuje makrobioticky. Sice makrobiotika je třeba hodně náročná, ale není jen o stravě, ale i pochopení energií a co s tělem jaká potravina dělá (jin - jang). Ta knížka je plná odkazů, odkud ty info jsou, jaký výzkum to byl. Na youtube se dá taky leccos shlédnout o mléce a alergiích a ještě jsem tam koukala na dokument z USA (!) https://www.youtube.com/watch?v=owAR56l1xu8

    No tak takhle ode mě. Nic se nemá přehánět. Alergie na mléko u nás nejsou ale jogurtama a dvěma sklenicemi mléka denně cpát svoje děti nebudu,ať si doktoři doporučují co chtějí...

     
    Lucka83   | 31.05.2014 07:58:55 | Reakcí: 4, poslední: 05.06.2014 08:46:31
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE: zdroj
      Lucko,
      jak se tedy stravujete? Jak vypadá jídelníček Tvůj a dětí? Co strava v zařízeních, chodí děti normálně, nebo budou chodit na obědy? Děkuji, obdržela jsem nějaké informace o tom mléku, tak až přelouskám, napíšu. Obecně se lidé dělí kromě těch, kterým je to jedno na mlékofily a mlékofoby. Já osobně odmítala celé dětství mléko, odtud dle mého pramení moje výška a problémy se zuby. V dospělosti jsem mu přišla na chuť a svou ranní sklenici teplého mléka bych si nenechala vzít :-). Doufám, že díky tomu hned tak ke mně osteoporóza nedorazí :-).
      Calamity J.   | 02.06.2014 16:26:28
      Reagovat | URL příspěvku
      • \
        RE: zdroj
        Zatím se stravujeme doma, do školky až po prázdninách,takže zatím je po mým. Například krupičnou kaši dělám z vody a krupice, puding dělám napůl z mléka a vody, do bábovek atd. místo mléka dávám vodu. I cukru dávám míň než v receptech. Nekupuju pribiňáky, kostíky... když už tak velký bílý smetanový, doma do toho dám džem a dostanou do mističky. Jogurt je mls. A vím, že když to nekoupím, doma to není, tak se jí to co je doma. Máslo jo, to používám na chleba,ale ne tavený sýry.

        Vadí mi nepravdivé argumenty "odborníků" na výživu, přehnané dávky mléka a mléčných výrobků - nic se nemá přehánět a nejen reklama, i "odborníci" a lékaři nás posouvají k přehnanému nacpávání se mlékem. Však si sklínku dejte, ale uznejte, že lít do dětí dva hrnky denně plus tvarohy, kostíky... to už je moc, když to dítě váží zlomek toho co dospělý.

        Sledovala jsem jídelníček naší budoucí školky,každý den tam je jeden hrnek mléka,či pribinák nebo tak něco. jedna mléčná věc denně. No tak se můžu snažit přesvědčit ředitelku a vedoucí o jeden bezmléčný den týdně.Taky mě bude zajímat zda mají přeslazený čaj - ale zas to právě nechci přehánět. Ale taky nechci jen tak mlčet a nechat Danone a spol. aby se nechávali doporučovat doktorama. Aspoň že ve školkách není důvod mít obavy z wifi záření - to už jste slyšely, maminky, že wifi na školách není vůbec Ok a v okolních státech už se to ví.. ale u nás je to zase jinak...Aspoň jeden bezmléčný den týdně a nestranná informovanost těch, které sestavují jídelníček pro školkáčky - to bych chtěla. 
        Lucka83   | 02.06.2014 17:15:27
        Reagovat | URL příspěvku
        • \
          RE: zdroj
          Lucko, tady bych se dovolila ohradit. Mgr. Eliášová je vystudovaná nutriční terapeutka, která podle toho, co píše, také žije :-). Tu inzerci, která je přidána a řádně označena, dáváme dle výběru inzerentů do nezávisle na nich zpracovaných kapitol.
          Stejně jako ty věříš, že Tvé rodině mléko škodí, tak jiní lidé, také na základě výzkumů, věří, že jim mléko prospívá. To mnohé opravdu seriózní studie dokládají :-).
          Jsem člověk, který vždy miloval matematiku a vše logické. Logiku se snažím vnést i do naší výživy: Jíst pestře, střídmě a s co nejméně kancerogeny. Je čas večeře, tak dobrou chuť! 
          Calamity J.   | 02.06.2014 18:09:24
          Reagovat | URL příspěvku
          • \
            RE: zdroj
            Nechci urážet paní Mgr. Eliášovou, ale spíš mě prostě štve jak se s lidma manipuluje. Výživová pyramida by se dle mého měla pozměnit. Každý ať si věří čemu je ochoten, čas na těle ukáže, jak se věci mají.
            Plně souhlasím: Jíst pestře, střídmě.  
            Lucka83   | 05.06.2014 08:46:31
            Reagovat | URL příspěvku
  • Mléko NENÍ vhodný zdroj vápníku a vitamínu D
    Ta tvrzení, že mléčné výrobky jsou zdravé a dobré pro kosti, jsou reklamní tahy firem, uvědomujete si to??? přečetli jste si někdo literaturu o mléku, zajímali jste se někdo o výzkumy, o výsledky? Celá tahle pohádka, kterou do nás od mala společnost učí - o mléku, je jen OBCHOD a je to o penězích a ne o zdraví našich dětí. Zatínají se mi pěsti jak všude narážím na tuhle propagandu. Myslete si co chcete, ale než mi začnete tady nadávat a vnucovat svoje názory, tak si zjistěte FAKTA. a fakta nenajdete v reklamách...
    Mléko poškozuje orgány s příbuznou strukturou mléčným žlázám - což jsou prsa, děloha, vaječníky, prostata. Nepříznivé účinky se nejdřív projevují zahleněním a tukem okolo orgánů, pak se tvoří cysty...pak jsou postiženy i štítná žláza, nosní dutiny, zvukovod, průdušky...běžné jsou výtoky z pochvy, kožní choroby. Samozřejmě roli hrají také kombinace potravin - jako bílá mouka atd. a uznávám,že se nic nemá přehánět. Nechci to tady přehnat. Ale moc mě mrzí když i na těchto stránkách najdu takový článek. Vápník najdete v mnoha jiných potravinách a na rozdíl od toho v mléce ho i strávíte   No tak děkuji za prostor a myslete si co libo, ale není všechno tak, jak vám to někdo naservíruje.
    Lucka83   | 30.05.2014 09:10:24 | Reakcí: 3, poslední: 05.06.2014 08:59:51
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE: Mléko NENÍ vhodný zdroj vápníku a vitamínu D
      Ahoj Lucko,
      můžeš, prosím, uvést zdroje - studie, ze kterých čerpáš?
      Děkuji,
      Jana
      Calamity J.   | 30.05.2014 09:38:30
      Reagovat | URL příspěvku
    • \
      RE: Mléko NENÍ vhodný zdroj vápníku a vitamínu D
      Lucinko, souhlasím s tebou. Absolutně. Mimochodem, používáš ještě nějaký jiný zdroj vápníku kromě těchto, které znám já? : konopné semínko, mandle a sardinky?
      kakapu   | 04.06.2014 22:31:10
      Reagovat | URL příspěvku
      • \
        RE: Mléko NENÍ vhodný zdroj vápníku a vitamínu D
        Ahoj, hele absolutní špička jsou ty sušený mořský řasy, a dává se na porci dospělýho člověka velikost poštovní známky a namočením se zvětší ještě. nadrobno se nakrájí a vmíchá... mléko právě dokáže odvápňovat, stejně jako cukr, kafe. Řasy mají i jiné minerály, to je jasný, pak se lepší i zdraví vlasů a nehtů. A ještě mě napadá knížka Jak jste klamáni, taky od Průchové, tam je i o zubních pastách - tady taky reklamy lžou)

        vypsala jsem tipy na vápník tady nahoru, tak se koukněte a děkuju, že jste se ozvala  
        Lucka83   | 05.06.2014 08:59:51
        Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekVšechny diskuze

Poradna

Miminko si neodříhne

| KlaBerKor | 09.12.2016, 08:33
Dobry den, chtela bych se zeptat jak velky je problem, ze muj syn si neumi odříhnout. Jsou mu 3 týdny a jestli si odříhl tak 3x tak je to moc. Jenže už 3 noci nespím protoze mi od 18hodin do 1hodiny rano stale place a ma hlad. Pokazde ho prilozim on saje prumerne 10minut a pak usne pote ho zkusim ho dat odrihnout. Polohy pro odrihnuti menim a zkousim nove ale po 10minutach v jakekoliv poloze zacne strasne plakat, mlatit sebou a nelze ho uklidnit. Stejne si neodrihne. A ma zase hlad. Vzdy po takovem veceru ho boli brisko. Uz nevim jak mam postupovat. Poradte prosim. Dekuju

Lékař na tento dotaz prozatím neodpověděl.


Mgr. Miloslava Kameníková | Babyonline | 09.12.2016, 12:43
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce